Permalänk
Medlem

Framtida uppgradering

Halloj!

Vet inte om detta är rätt forum så feel free att flytta tråden.
Ja kommer behöva göra en uppgradering av min PC i framtiden, Jag väntar på releasen av STALKER 2 innan jag uppgraderar.

Jag har varit ur loopen ett tag och har inte stenkoll på saker o ting längre, men jag har börjat småkolla lite.
En sak som slår mig är priserna på grafikkorten. Dom är ju heeelt SINNESJUKA nu verkar det som.
När jag köpte mitt senaste grafiskkort så var det på övre hyllan prestationemässigt (nåja, sanning med modifikation) och jag kommer inte riktigt ihåg hur mkt jag gav för det, men jag har för mig att jag hamnade ngnstans runt 8k, det finns självklart alltid dyrare, men ni fattar..

Nu när man kikar runt så hamnar dom flesta korten som verkar vara mid-high range på 10k+ med ngtslags mitten på runt 15-20k
verkar ju helt sinnesjukt. Även Processorerna verkar vara bra mkt dyrare än när jag köpte sist.
jag vet att det varit mkt snack om silikon? brist och att det trissat upp priser och sånt, men finns det ngn slags ljusning i tunneln? min budget kommer nog hamna på runt 20-30k hoppas jag.. men jag kommer nog behöva det mesta nytt som

Chassi
Moderkort
RAM
Processor
SSD eller M.2 eller vad dom nu heter nuförtiden
Powersupply
GPU
Kylning

där känns ju 20-30k jävligt fjuttigt om nu en GPU går på runt 15-20.
PCs jag har syns (hoppas jag) i signaturen, och det enda ja lär kunna använda vidare är monitor och vissa SSD.

vad tror ni, kommer det komma bättre priser eller är detta helt enkelt den nya verkligheten?
som sagt kommer det handla om en PC för stalker2, nya Battlefield och photoshop/lightroom jobb

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Viking

Kan inte se din signatur då jag sitter med mobilen, men detta blir antagligen en bra uppgradering:

Behövs då bara ett grafikkort. De senaste veckorna har priserna på grafikkort dalat, så det går åt rätt håll, men de är än så länge rätt överprisade.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av bobani:

Halloj!

Vet inte om detta är rätt forum så feel free att flytta tråden.
Ja kommer behöva göra en uppgradering av min PC i framtiden, Jag väntar på releasen av STALKER 2 innan jag uppgraderar.

Jag har varit ur loopen ett tag och har inte stenkoll på saker o ting längre, men jag har börjat småkolla lite.
En sak som slår mig är priserna på grafikkorten. Dom är ju heeelt SINNESJUKA nu verkar det som.
När jag köpte mitt senaste grafiskkort så var det på övre hyllan prestationemässigt (nåja, sanning med modifikation) och jag kommer inte riktigt ihåg hur mkt jag gav för det, men jag har för mig att jag hamnade ngnstans runt 8k, det finns självklart alltid dyrare, men ni fattar..

Nu när man kikar runt så hamnar dom flesta korten som verkar vara mid-high range på 10k+ med ngtslags mitten på runt 15-20k
verkar ju helt sinnesjukt. Även Processorerna verkar vara bra mkt dyrare än när jag köpte sist.
jag vet att det varit mkt snack om silikon? brist och att det trissat upp priser och sånt, men finns det ngn slags ljusning i tunneln? min budget kommer nog hamna på runt 20-30k hoppas jag.. men jag kommer nog behöva det mesta nytt som

Chassi
Moderkort
RAM
Processor
SSD eller M.2 eller vad dom nu heter nuförtiden
Powersupply
GPU
Kylning

där känns ju 20-30k jävligt fjuttigt om nu en GPU går på runt 15-20.
PCs jag har syns (hoppas jag) i signaturen, och det enda ja lär kunna använda vidare är monitor och vissa SSD.

vad tror ni, kommer det komma bättre priser eller är detta helt enkelt den nya verkligheten?
som sagt kommer det handla om en PC för stalker2, nya Battlefield och photoshop/lightroom jobb

Det finns tecken på att tillgången på grafikkort börjar öka igen. Sen är ju frågan när priserna börjar sjunka mot rekommenderat utpris, och det är ju minst sagt svårt att sia om. Här är en bra genomgång:

https://www.sweclockers.com/nyhet/32296-tillganglighet-pa-gra...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag brukar tänka att man vill ha dubbla(+100%) prestandan när jag uppgraderar, men många nöjer sig med 50% och uppgraderar oftare, eftersom det inte finns någon grafikkort som ger dubbla prestandan jämfört med ditt 1080Ti så gissar jag på att 50% är mer din grej.

Edit: Lägg till en CPU-kylare också.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Viking
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag brukar tänka att man vill ha dubbla(+100%) prestandan när jag uppgraderar, men många nöjer sig med 50% och uppgraderar oftare, eftersom det inte finns någon grafikkort som ger dubbla prestandan jämfört med ditt 1080Ti så gissar jag på att 50% är mer din grej.
https://komponentkoll.se/bild/fRaXM.png

?
3080 presterar ju 85-90% bättre än ett 1080 Ti.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bobani:

Ja kommer behöva göra en uppgradering av min PC i framtiden, Jag väntar på releasen av STALKER 2 innan jag uppgraderar.

Med tanke på att TS uppgradering ligger minst tio månader bort är det helt onödigt att länka nu aktuella komponentförslag.

Skrivet av bobani:

jag vet att det varit mkt snack om silikon? brist och att det trissat upp priser och sånt

Engelskans silicone är silikon på svenska, medan engelskans silicon är kisel på svenska. Du vill inte blanda ihop dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med tanke på att TS uppgradering ligger minst tio månader bort är det helt onödigt att länka nu aktuella komponentförslag.

Engelskans silicone är silikon på svenska, medan engelskans silicon är kisel på svenska. Du vill inte blanda ihop dem.

sant...man vill fan inte trycka in kisel-pattar på ngn.

Skämt o sido...
Ja uppgraderinger ligger en bit bort i tiden, så jag förstår svårigheten med att länka grejjer nu.
denna post kanske mest i grund o botten handlar om att få en insikt på vad en ny verklighet eventuellt ser ut som. Kommer det vara standard med GPU för 20 lax, ja då är nog mina gamingdagar över, haha
självklart inser jag även där svårigheten med att förutspå framtiden

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag brukar tänka att man vill ha dubbla(+100%) prestandan när jag uppgraderar, men många nöjer sig med 50% och uppgraderar oftare, eftersom det inte finns någon grafikkort som ger dubbla prestandan jämfört med ditt 1080Ti så gissar jag på att 50% är mer din grej.
https://komponentkoll.se/bild/fRaXM.png
Edit: Lägg till en CPU-kylare också.

Det där var en extremt dyrt moderkort helt i onödan, någon speciell anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Det där var en extremt dyrt moderkort helt i onödan, någon speciell anledning?

TS har ett Maximus Hero moderkort, så jag tyckte det vore rimligt att ha ett likadant även om det troligen är overkill. Priset bör vara lägre i framtiden, framförallt när Intel's & AMD's nya socklar kommer i höst eller tidig vår 2022.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

TS har ett Maximus Hero moderkort, så jag tyckte det vore rimligt att ha ett likadant även om det troligen är overkill. Priset bör vara lägre i framtiden, framförallt när Intel's & AMD's nya socklar kommer i höst eller tidig vår 2022.

Absolut, det var mer en reaktion då övriga komponenter är fokuserade på bang-for-the-buck snarare än fluff.