Steam Deck är handhållen spelkonsol från Valve

Permalänk
Medlem

Har själv kört SteamOS på en stationär gaming-dator i vardagsrummet med en trådlös Xbox360 kontroll i många år - uteslutande med spel portade till Linux och det fungerade bra på många spel, men inte alla.

När jag skaffade ett nytt grafikkort fick jag problem eftersom SteamOS slutade uppdateras och grafikkortet hade inte längre stöd - bytte således till Windows.

Nu i samband med Steam Deck blev jag nyfiken igen och installerade ChimeraOS som i princip är ett uppdaterat SteamOS med Proton - det fungerar bra

Men samtidigt blir jag skeptiskt till om det tilltalar "den stora massan" - visst fungerar vissa Windows spel med Proton, men långt ifrån alla - en lista på hur bra/dåligt spel fungerar finns här

Dessutom är det ganska långt från det idealiska "it just works" scenario som Nintendo Switch, Xbox och Playstation har där man slipper konfigurera saker som upplösning och spelkontroll.

De måste alltså jobba hårt för att finputsa lösningen innan den lanseras och kanske släppa ett "version 3" spel lagom till release för att ytterligare marknadsföra plattformen.

Men exakt de här tankarna hade jag när de släppte "Steam Machine" också, och det gick ju som det gick.

Med det sagt ser jag personligen väldigt mycket fram emot Steam Deck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

Har själv kört SteamOS på en stationär gaming-dator i vardagsrummet med en trådlös Xbox360 kontroll i många år - uteslutande med spel portade till Linux och det fungerade bra på många spel, men inte alla.

När jag skaffade ett nytt grafikkort fick jag problem eftersom SteamOS slutade uppdateras och grafikkortet hade inte längre stöd - bytte således till Windows.

Nu i samband med Steam Deck blev jag nyfiken igen och installerade ChimeraOS som i princip är ett uppdaterat SteamOS med Proton - det fungerar bra

Men samtidigt blir jag skeptiskt till om det tilltalar "den stora massan" - visst fungerar vissa Windows spel med Proton, men långt ifrån alla - en lista på hur bra/dåligt spel fungerar finns här

Dessutom är det ganska långt från det idealiska "it just works" scenario som Nintendo Switch, Xbox och Playstation har där man slipper konfigurera saker som upplösning och spelkontroll.

De måste alltså jobba hårt för att finputsa lösningen innan den lanseras och kanske släppa ett "version 3" spel lagom till release för att ytterligare marknadsföra plattformen.

Men exakt de här tankarna hade jag när de släppte "Steam Machine" också, och det gick ju som det gick.

Lite det du är inne på har jag funderat på och sett andra kommentera, tror Linus och Luke (LTT) hade en utläggning om det blandannat. Valve måste tillhandahålla ett sätt att automatiskt få matchande spelinställningar till Steam Deck. Som du också skriver, att förvänta sig att kunden kommer vilja göra detta själv och när prestandan är relativt klen så måste stödet finnas, iallafall i spel som sålts på Steam. Då det bara är en enda modell (i dagsläget) så slipper de den ordinarie galenskapen med i det närmaste oändliga hårdvaru och mjukvarukonfigurationer som normalt sett finns på PC.

Konsollerna, och då Switch som får anses vara närmaste konkurrent sett till funktionalitet fungerar bara. Köp spel, digitalt eller fysiskt, stoppa in och spela. Valves PR påstår att det ska vara lika enkelt men när spelen likväl kommer behöva konfigureras och optimeras så är ju risken att det är tech-intresserade som vill ha en.

Den som ingen egentligen pratat om som egentligen borde lanserat något är Nvidia, som hade ursprungliga ur-Switchen. Jag är själv lite fövånad att Nintendo och Nvidia inte arbetat tätare under åren då Shield och Switch har mycket gemensamt men också att Nvidia äntligen fick en partner i konsollvärlden.

En ny shield men vilken hårdvara som skulle vara aktuell (dock Nvidia-baserad grafik) som gör samma sak, har Nvidias Now för molnspelande men också optimeringen som de har via Geforce Experience till PC för att optimera spel.

Jag räknar kallt med att fler kommer presentera saker. Dell med deras Project Ufo borde göra något livstecken också. AMD är nog mest bara glad över att typ alla vill köpa deras lösningar, så jag tvivlar på att de skulle ta fram något eget.

Hoppas verkligen det kan bli något av en renässans med portabelt-marknaden. Ska jag spela stationärt är det PC som gäller. Min PS5 samlar mest damm idag tyvärr. Portabelt är det Switch, finns inget riktigt alternativ i dagsläget, även om jag klämde lite väl mycket på en Aya Neo innan Steam Deck presenterades.

Permalänk
Skrivet av Grizzok:

Bråkade lite, men fick igenom en bokning av 512gb varianten.
För dom som har problem, jag la själva beställningen 19:01 men beställningen gick inte igenom och fastnade på "working" och låg som pending till 19:20.

Tips är att kolla account details > View purchase history för att se om det är på gång eller ej.

La beställningen 19:01 gick igenom kl 20:11 eller något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Gillar upplägget med steam os/proton då man inte behöver betala för en Windows licens tror dom hade tappat ännu fler kunder om priset ökade med 500-1000:- men det kanske inte riktigt fungerar så, i alla fall förhoppningsvis blir det såpass bra i framtiden så att det fungerar i dom allra flesta fallen.
Nice att man kan installera Windows på steam deck men dom flesta sitter ju på OEM så det är kört, har man en retail kan ju den överföras till steam deck då 1 licens = 1 dator om man inte har enterprise licens så där försvinner resterande då man antagligen vill ha kvar sin licens på sin primära dator. Då licenserna mer och mer går över till microsoft kontot (gissar tvingande i framtiden) kan jag tycka att det borde vara maskinobereoende så hoppas att MS släpper på antalet maskiner per licens, då återstår en oaktiverad licens på steam deck om man inte vill betala för en extra (antar att det fortfarande fungerar) med risk för felaktigheter.

EDIT: För retail versionen https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/UseTerms_Retail_Windows_10_English.htm
"2. Installation and Use Rights.
a. License. The software is licensed, not sold. Under this agreement, we grant you the right to install and run one instance of the software on your device (the licensed device), for use by one person at a time, so long as you comply with all the terms of this agreement."

Permalänk
Inaktiv

https://www.theverge.com/2021/7/18/22582617/new-steam-deck-re...

512GB versionen har nu halkat in i Q3 2022, de två andra är kvar i Q1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

https://www.theverge.com/2021/7/18/22582617/new-steam-deck-re...

512GB versionen har nu halkat in i Q3 2022, de två andra är kvar i Q1.

Hos mig står det fortfarande Q1 2022, antar att det är regionalt.

Japp, testade VPN från Los Angeles i ett inkognitofönster, då stod det Q3 2022 för 512GB versionen. Undrar hur många har de tänkt producera på ett år? Men estimaten kanske är uppåt väggarna också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Japp, testade VPN från Los Angeles i ett inkognitofönster, då stod det Q3 2022 för 512GB versionen. Undrar hur många har de tänkt producera på ett år? Men estimaten kanske är uppåt väggarna också.

Visst fan, det stämmer! Köerna är inte globala.

Och tur det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Haha, hur tusan klack den tanken att komma på det där? Snyggt, då vet jag lite mer om hur det fungerar. Hoppas vi alla får i december

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För mig står det nu December 2021, 512gb som vart beställd 19:00

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

https://i.gyazo.com/9184d869042bf24170d2d4fab126b754.png

Min 256a blev december också. Beställde 19:18

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hestkulan:

Q1 2022 fortfarande här. Beställningstiden som räknas är troligen 20:00-20:20 någonting. Första ordern strax efter 19:00 dog på vägen och sedan failade Valve hårt och inget gick igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Samma här för 256GB varianten, bärbart dota i december

(bekräftad beställning var 19.12 för mig)

Permalänk
Medlem

Intressant information för en del som valde modellen med minst inbyggd lagringsutrymme.
https://twitter.com/lawrenceyang/status/1416485869091913728?r...

Permalänk
Medlem

Valve svarade på en fråga om Big Picture UI och sa att de kommer ersätta det med nya gränssnittet från Steam Deck. Men som vanligt inga datum på när det kommer ske.
https://steamcommunity.com/groups/bigpicture/discussions/1/51...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Ahaaa, då faller tesen om att det var regionalt. Rackarns för mig :- )

Men vad tusan, jag får roa mig med något annat. I-landsproblemen...

Intressant dock att största varianten hade sånt tryck, trodde den minsta och mellersta skulle gå åt först.

Permalänk

Någon som har erfarenhet eller sett bra klipp där de går igenom hastigheterna när man spelar från SD-kort? Det ska ju fungera fint med alla spel som går att spela på de andra modellerna, men kan inte hålla mig från att vara lite skeptisk till laddtiderna.
Ska gräva lite mer i det innan jag beställer 64GB modellen. Har aldrig varit nån som gråtit över laddtider direkt och prisskillnaden är helt klart attraktiv.

Om sedan garantin inte hävs om man öppnar konsolen så är det ju bara dra in en m2 sticka. Men, den informationen tror jag inte delats än.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av osterlichtenich:

Någon som har erfarenhet eller sett bra klipp där de går igenom hastigheterna när man spelar från SD-kort? Det ska ju fungera fint med alla spel som går att spela på de andra modellerna, men kan inte hålla mig från att vara lite skeptisk till laddtiderna.
Ska gräva lite mer i det innan jag beställer 64GB modellen. Har aldrig varit nån som gråtit över laddtider direkt och prisskillnaden är helt klart attraktiv.

Om sedan garantin inte hävs om man öppnar konsolen så är det ju bara dra in en m2 sticka. Men, den informationen tror jag inte delats än.

Se @alact inlägg strax ovan, i twitterlänken tas detta upp iallafall delvis.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Se @alact inlägg strax ovan, i twitterlänken tas detta upp iallafall delvis.

Jo, den informationen hade jag. Att de körde med SD-kort i IGN's video. Vilket är väldigt positivt att de väljer att marknadsföra på det viset och inte spelar in video i ett rum med bästa temperaturerna och bästa möjliga hårdvaran för att maximera till det yttersta. Däremot säger de inte mycket om laddningstider osv

Permalänk
Inaktiv

Digital Foundry pratar Steam Deck i 1 timme och 15 minuter. Inte börjat kolla/lyssna själv så osäker på om något nytt tillkommit.

Permalänk
Medlem

ny video "IGN Steam Deck: Valve Talks Hardware Power, Controller Comfort, and More"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av confusedcake:

https://www.youtube.com/watch?v=e3HnDR7A8yE

ny video "IGN Steam Deck: Valve Talks Hardware Power, Controller Comfort, and More"

Glömde se den igår men såg att The Verge skrivit en artikel om just den videon: https://www.theverge.com/2021/7/22/22589033/valve-steam-deck-...

Lite trist att de siktar in sig på 30 FPS, men förhoppningsvis går det tweaka de flesta spel så man kan nå stabil 60. Men ja, behovet av VRR blir inte direkt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Glömde se den igår men såg att The Verge skrivit en artikel om just den videon: https://www.theverge.com/2021/7/22/22589033/valve-steam-deck-...

Lite trist att de siktar in sig på 30 FPS, men förhoppningsvis går det tweaka de flesta spel så man kan nå stabil 60. Men ja, behovet av VRR blir inte direkt mindre.

Finns en video här där de har byggt ihop något som ska efterlikna Steam Decks specifikationer. Flesta spelen som de testar med får de 60+ fps. Så det är helt möjligt efter att man tweakat på grafikinställningarna

Permalänk
Medlem

Blir det inte ungefär halva batteritiden med dubbla bildfrekvensen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alact:

Finns en video här där de har byggt ihop något som ska efterlikna Steam Decks specifikationer. Flesta spelen som de testar med får de 60+ fps. Så det är helt möjligt efter att man tweakat på grafikinställningarna
https://www.youtube.com/watch?v=3bfQl4XXlH0

Så, nu har jag sett den! Sjuka är att jag redan följer kanalen men i veckans alla notiser försvann den bland allt övrigt, och då har jag dessutom prioriterat Steam Deck klipp. Men tack för att du länkade den.

Testupplägget ser vettigt ut och likaså resultatet.
Forza Horizon 4 såg riktigt trevligt ut. Hoppas 5an som släpps i höst presterar tillräckligt bra också.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kört Pop i snart 2 år, visst det kan vara lite knix men hittills inte hittat något spel jag kör som inte fungerar.
De allra flesta större spelen fungerar tillräckligt bra att det inte krävs ytterligare konfigurationer, så det har definitivt mognat. (Har slutat dualboota och kör bara Linux, med Officepaketet i en VM)

Själv är jag ruskigt sugen på SteamOS 3.0, testade ChimeraOS men fick det inte att fungera med Epic Store + GoG tilläggen eller senare versioner utav Proton. Men kanske skulle slänga in Ubuntu på den och testa på nytt, funderar på att Dual boota isf å bara köra in Ubuntu minimal å slänga på Steam + emulatorstöd och Pegasus som frontend.

Edit: Sagt och gjort, installerade Ubuntu 20.04.2 Server på min ASUS ROG laptop med Steam (inkl Proton Experimental), Kodi, RetroPie och Pegasus-FE. Fungerar kanonbra det lilla jag testat, installerat Bioshock 2 Remastered, Cyberpunk 2077, Ori and the will of Wisps samt Elex och samtliga problem startade upp normalt, hade tyvärr inte tid att spela dem men såg lovande ut.
Kan verkligen rekommendera det för den som är sugen på att testa och använda ett annat frontend som har stöd för väldigt mycket, ni hittar det här inkl screenshots: https://pegasus-frontend.org/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Steam har ny lagt in ny funktion i senaste steam client beta versionen, antar att detta är något som ska vara tillgängligt i steamos för steam deck också rätt snyggt.

Permalänk
Medlem

men hur blir det med batteritiden ? är lite orolig man inte lär få ut mer än knappt 2 timmar eller lite mer på dom tyngre spelen...