Har själv kört SteamOS på en stationär gaming-dator i vardagsrummet med en trådlös Xbox360 kontroll i många år - uteslutande med spel portade till Linux och det fungerade bra på många spel, men inte alla.
När jag skaffade ett nytt grafikkort fick jag problem eftersom SteamOS slutade uppdateras och grafikkortet hade inte längre stöd - bytte således till Windows.
Nu i samband med Steam Deck blev jag nyfiken igen och installerade ChimeraOS som i princip är ett uppdaterat SteamOS med Proton - det fungerar bra
Men samtidigt blir jag skeptiskt till om det tilltalar "den stora massan" - visst fungerar vissa Windows spel med Proton, men långt ifrån alla - en lista på hur bra/dåligt spel fungerar finns här
Dessutom är det ganska långt från det idealiska "it just works" scenario som Nintendo Switch, Xbox och Playstation har där man slipper konfigurera saker som upplösning och spelkontroll.
De måste alltså jobba hårt för att finputsa lösningen innan den lanseras och kanske släppa ett "version 3" spel lagom till release för att ytterligare marknadsföra plattformen.
Men exakt de här tankarna hade jag när de släppte "Steam Machine" också, och det gick ju som det gick.
Med det sagt ser jag personligen väldigt mycket fram emot Steam Deck