Reparation av bärbar dator inom garantitiden som gått snett

Permalänk
Medlem

Reparation av bärbar dator inom garantitiden som gått snett

Hej!

Jag behöver vända mig till expertisen för att få lite tipps och råd om hur jag bör agera gällande en reklamation som inte gått som den borde. Tråden handlar inte om att hänga ut någon butik i nuläget utan jag behöver lite mer tort på fötterna vilka krav som egentligen juridiskt samt vilka krav jag moraliskt borde ställa. Men vi tar det från början så håll i dig...

Black friday nov 2019 hittar jag en bra speldator med två års garanti till ett bra pris med följande specifikationer från affären som jag här kallar "Datorbutiken":

• CPU: i7-9750H

• GPU: RTX 2060

• Storage: 1 TB SSD nvme

• Skärm: 15.6" 144 Hz

Ursprungligt fel:
Under i början av juni börjar spel krascha slumpartat för att problemen senare eskalerar till att vad jag än gör som innefattar belastning av grafikkortet leder till att datorn slocknar tvärt. I felsökningssyfte installerades de senaste drivrutinerna och felet var lätt repeterbart med 3DMARK vilket med någon sekunds skillnad fick datorn att stänga av sig tvärt. Windows visade inga loggar mer än att datorn hade stängt av sig oväntat.

Åtgärdsförsök 1:
Det fick bli en åktur på 11 mil (enkel väg) och datorn lämnades in till "Datorbutiken" och vid inlämnandet kunde felet återskapas med hjälp av att köra 3DMARK vilket ledde till att datorn stängde av sig. Tillsammans synades datorn och den bedömdes vara i skicket "Använd" men inga synliga skador på datorn kunde upptäckas vid denna inspektion.

Efter cirka två veckor meddelades jag att datorn var reparerad och att moderkortet hade bytts ut. Det blir nu en ny åktur på 11 mil för att hämta datorn. Personen i butiken lämnade över datorn och jag stoppade tillbaka den i datorväskan och åkte hem igen.

Resultat åtgärdsförsök 1:
På morgonen dagen efter att jag har hämtat ut datorn börjar jag installera spel igen och testar att dra igång ett spel. Spelet flyter på men jag noterar ett mörkt streck (någon pixel bredd) på bildskärmen i vissa scener i spelet. Testar ett online test av bildskärmar och märker att nyanser av grått inte fungerar korrekt och ett ca 5 cm brett vertikalt område bredvid det vertikala linjen med en tydlig skillnad i nyans till det mörkare. Jag tar en bild med mobilen och skickar den direkt till butikens support samt ringer dem för att påtala felet direkt där mottagaren också inspekterar bilden. "Datorbutiken" registrerar detta ärendet samt ber om ursäkt för det inträffade och ber mig lämna in datorn igen. Eftersom det är en ganska lång åktur dröjer det en vecka innan datorn lämnas in för nästa åtgärdsförsök. I butiken görs en initial felsökning och det konstateras att LCD-panelen är skadad och kan inte längre visa färgen grön inom ett område korrekt samt att i det vertikala strecket är gröna färgen helt död.

Åtgärdsförsök 2 samt resultat:
Efter två veckor hör jag av mig till "Datorbutiken" och undrar hur det går för dem. De ska kolla och återkomma. 3 timmar senare får jag en notifiering om att datorn är klar för utlämning. Hoppar igen in i bilen och åker 11 mil igen till butiken. Av personen i butiken meddelas jag att LCD-panelen nu är utbytt. Eftersom datorn kom tillbaka skadad förra gången vill jag nu genomföra en kontroll av datorn redan i butiken. Personen räcker över datorn över disken och jag hinner snurra den ett halvt varv i händerna innan jag ser till min förfäran att datorn nu har en spricka i chassit vid ett av fläktgallren bak.

Åtgärdsförsök 3:
Datorn lämnas nu tillbaka över disken utan att ha lämnat butiken för att åka ett varv till till supporten...

Mina funderingar:
Moloken åker jag hem utan dator och börjar fundera lite på denna soppan. Min tankar är att datorn har hanterats mycket vårdslöst och hårdhänt och under reparationerna har de spräckt både skärmen och chassit på datorn vilket nu medför att datorn är i ett väsentligen sämre skick än när den ursprungligen lämnades in för det ursprungliga felet. Jag är även mycket bekymrad över vilka andra dolda fel som datorn kan vara behäftad med när den bevisligen gått igenom kvalitétskontrollen med två mycket allvarliga skador.

Önskemål mot "Datorbutiken:
Mitt önskemål som jag framförde är att den för mig bästa lösningen är att få datorn utbytt mot en likvärdig vara.

Erbjudande från "Datorbutiken":
Få varan reparerad än en gång eller häva köpet med 20% avdrag per år.

Vi står ganska långt ifrån varandra. Det är nu jag tycker att det är lite klurigt vad jag som konsument egentligen juridiskt kan kräva samt senare kanske även vad man moraliskt kan tycka är lämpligt. Om jag tittar på "I första hand" och "Så många reparationsförsök har företaget" från Hallå konsument, se nedan eller tryck på länken, så fastnar jag lite på att jag anser inte längre att varan kan repareras till samma skick som innan och därför önskar få den utbytt mot en likvärdig produkt.

Vid alternativet hävning, som är det inte något som jag önskar, vill "Datorbutiken" då att jag ska ta hela smällen och då få tillbaka 60% av anskaffningsvärdet. Detta fastän de är ansvariga för att vi har hamnat i denna situationen över huvud taget.

Så alla fantastiska Swecklockare, nu behöver jag lite experthjälp med hur jag kan bemöta "Datorbutiken" med lite hederligt paragrafrytteri eftersom vädjandet till förnuftet inte förefaller hjälpa.

Mvh
zonar

När jag läser på Hallå konsument hittar jag följande:

I första hand
Att felet åtgärdas innebär att företaget kostnadsfritt rättar till felet, till exempel reparerar eller byter ut en felaktig del. Det andra alternativet är att du får en annan, felfri vara. Om företaget inte kan erbjuda en likadan vara kan det vara okej att få en vara som är likvärdig. Med likvärdig menas att den har samma typ av egenskaper som varan du köpte.

Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget. Men om företaget kan visa att det blir en orimligt stor kostnad att ge dig en ny vara jämfört med att reparera, har de vanligtvis rätt att göra reparationen.

I andra hand: att du får ett prisavdrag
Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag. Har varan ett skönhetsfel som inte påverkar dess funktion kan det bli aktuellt med ett prisavdrag utan att felet åtgärdas. Det finns inga bestämda avdrag, vad som är rimligt måste avgöras från fall till fall.

I tredje hand: att du får häva köpet
En hävning betyder att köpet återgår, det vill säga att företaget tar tillbaka varan och att du får dina pengar tillbaka. Ska varan skickas tillbaka är det företaget som ska stå för frakten. Har du betalat för varan ska du få tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade. Betalade du kontant eller med kort ska du alltså inte behöva nöja dig med ett tillgodokvitto eller presentkort.

Så många reparationsförsök har företaget på sig
Normalt sett har företaget två försök på sig att åtgärda samma fel. Uppstår samma fel en tredje gång kan du ha rätt att säga nej till fler reparationsförsök och häva köpet. En hävning betyder att köpet återgår, det vill säga att du lämnar tillbaka varan och får dina pengar tillbaka.

Kommer du och företaget inte överens behöver du ha bevis på att det rör sig om samma fel som tidigare. Det kan till exempel vara sms- eller mejlkonversation mellan dig och företaget, eller någon form av tekniskt underlag. Det kan till exempel vara ett intyg från ett annat företag. Har du inget underlag kan du prova att kontakta företaget via sms eller mejl för att få bekräftat att det har varit samma fel flera gånger.

Dold text
Typo
Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

"Normalt sett har företaget två försök på sig att åtgärda samma fel" är väl det ditt problem faller på. Så de har väl rätt att försöka fler gånger bara för det är olika problem. Men känns ju som att det är verkstadens fel alithoppa och de borde ta på sig lite av det ansvaret.

Permalänk
Hedersmedlem

Butiken har rätt att reparera felet. Du har bara rätt att häva köpet tredje gången samma fel inträffar.
Du kan välja att ta erbjudandet om du vill, men butiken har ingen skyldighet att ge dig något erbjudande alls. Du kan inte veta vad datorn gått igenom. Felen behöver inte alls bero på särskilt mycket våld. Det kan vara en kabel till panelen som klämts när man satt ihop datorn och liknande.

En möjlighet som jag tycker att du ska utnyttja är att du har rätt till ersättning för dina kostnader vid reklamationer, i detta fallet ganska långa resor till och från butik. Fortsätter detta så skulle jag även begära en motsvarande lånedator medan din maskin är på reparation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

"Normalt sett har företaget två försök på sig att åtgärda samma fel" är väl det ditt problem faller på. Så de har väl rätt att försöka fler gånger bara för det är olika problem. Men känns ju som att det är verkstadens fel alithoppa och de borde ta på sig lite av det ansvaret.

Skrivet av giplet:

Butiken har rätt att reparera felet. Du har bara rätt att häva köpet tredje gången samma fel inträffar.
Du kan välja att ta erbjudandet om du vill, men butiken har ingen skyldighet att ge dig något erbjudande alls. Du kan inte veta vad datorn gått igenom. Felen behöver inte alls bero på särskilt mycket våld. Det kan vara en kabel till panelen som klämts när man satt ihop datorn och liknande.

En möjlighet som jag tycker att du ska utnyttja är att du har rätt till ersättning för dina kostnader vid reklamationer, i detta fallet ganska långa resor till och från butik. Fortsätter detta så skulle jag även begära en motsvarande lånedator medan din maskin är på reparation.

Hej och tack för ni tar er tid att läsa och sätta er in.

Det andra två felen tänker jag kan anses vara följdfel av av den misslyckade reparationen. Jag har reklamerar det ursprungliga felet samt där efter har jag nu vid två tillfällen påpekat att "reparationen" inte godkänns då verkstaden tydligen går lite hårdhänt fram.

@giplet:
Enligt Hallå konsument har butiken två försök på sig att reparera felet, var hittar du informationen om att de har tre försök på sig?

Mvh,
niklas

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zonar:

@giplet:
Enligt Hallå konsument har butiken två försök på sig att reparera felet, var hittar du informationen om att de har tre försök på sig?

Det skrev jag inte. Tredje gången med samma fel kan du kräva att köpet hävs.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Angående omleverans:

Enligt KKöpL 22§ så väljer konsumenten reklamationsåtgärd (mellan reparation, omleverans, prisavdrag/ersättning eller hävning).

Om konsumenten väljer prisavdrag/ersättning eller hävning så får säljaren trots detta på eget initiativ välja reparation eller omleverans enligt KKöpL 27§.

Om konsumenten väljer reparation eller omleverans får butiken, under förutsättning att de visar att det valda alternativet är oskäligt dyrt i förhållande till det andra av dessa, på eget initiativ välja just det andra av dessa enligt KKöpL 26§.

Dock så har en praxis vuxit fram baserat på förutsättningen att det ofta är mer fördelaktigt för säljaren med reparation, så denne kan oftast få välja detta även utan att ha visat att omleverans är betydligt dyrare.

------------------

Angående hävning:

Konsumenten har normalt rätt att häva köpet 3:e gången samma fel visar sig, alternativt 4:e gången något fel visar sig.

Det nyttjandeavdrag de vill göra är i mitt tycke orimligt högt...grundprincipen är ju att kunden skall hållas skadeslös vid en godkänd reklamation, och jag tror inte man får en motsvarande vara för ca 60% av vad den kostade för 2 år sedan.

Skulle köpet hävas har du för övrigt rätt till på ränta på pengarna, så jag skulle i din situation föreslå för butiken att nyttjandeavdraget kvittas mot räntan, och du får återbetalt det erlagda beloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Skrivet av giplet:

Det skrev jag inte. Tredje gången med samma fel kan du kräva att köpet hävs.

1:a gången fel => 1:a reparationsförsöket => 2:a gången samma fel => 2:a reparationsförsöket => 3:e gången samma fel => hävning.

De får alltså 2 reparationsförsök, uppkommer felet en 3:e gång föreligger rätt till hävning.

Permalänk
Medlem

Jag vill veta vilken butik det är man absolut inte ska köpa en laptop ifrån. Jag hatar själv när man skickar in sina saker på lagning och får tillbaka den sönderrepad, man blir riktigt förbannad. Det är ju bara bra att veta vilka butiker som har en inkompetent verkstad.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Det nyttjandeavdrag de vill göra är i mitt tycke orimligt högt...grundprincipen är ju att kunden skall hållas skadeslös vid en godkänd reklamation, och jag tror inte man får en motsvarande vara för ca 60% av vad den kostade för 2 år sedan.

Är du säker på det? "Motsvarande vara" tänker jag mig är en två år gammal dator som under dessa två år använts ungefär lika mycket som trådskaparens vara, alltså en begagnad vara. Om man får en två år gammal dator som är i nyskick tänker jag mig att man får en förbättrad vara, som alltså inte bör ses som en motsvarande vara. Om man får en helt ny dator, årgång 2021, får man något ännu bättre än den ursprungliga varan. En ny dator bör rimligtvis vara dyrare än en begagnad om båda har samma hårdvara och kommer med samma mjukvarulicenser.

Man skulle också kunna tänka sig att en genomsnittlig person köper en ny dator vart femte år. Har man då haft denna dator i två år motsvarar detta alltså 40% av tiden man förväntat sig att använda den och då kan det ses som rimligt att betala 40% av priset på en dator. Man hade ju ändå behövt köpa en ny dator efter fem år, så skillnaden är bara att den nya datorn måste köpas lite tidigare. Nu vet jag inte exakt hur ofta en genomsnittlig person köper en ny dator, men vart femte år verkar inte helt orimligt. Vissa köper en ny så fort det kommer en ny modell medan andra väntar tills den gamla går helt sönder och samman.

Permalänk
Medlem

Det säljs ju fortfarande datorer med samma spec, låt butiken välja en sådan med valfri CPU.
Kan de erbjuda en refurb så visst, men någonstans måste de erkänna att en produkt ska klara av normal användning i tre år och att de själva misslyckats att laga den.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zonar:

Så alla fantastiska Swecklockare, nu behöver jag lite experthjälp med hur jag kan bemöta "Datorbutiken" med lite hederligt paragrafrytteri eftersom vädjandet till förnuftet inte förefaller hjälpa.

Det finns ingen lag som säger att du har rätt och butiken fel, utan det är som vanligt en bedömningsfråga.

Du har reklamerat datorn för ett hårdvarufel, detta fel har åtgärdats av återförsäljaren (eller snarare deras verkstad, men återförsäljaren är den part du har avtal med så deras relation till andra parter är egentligen helt irrelevant). Under detta reparationsförsök skadades datorn, vilket tyvärr inte uppdagades förrän efter hemkomst. Eftersom LCD-panelen byttes har detta bedömts ligga inom reklamationsrätten, alltså inget fel som orsakats av köparen. Under den andra reparationen skadades datorn återigen, vilket denna gång upptäcktes i butik varpå datorn lämnas in än en gång. KKöpL 26 § anger att:

Citat:

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.

I fyra veckor har datorn varit på reparation, fram tills nuvarande försök, vilket är i överkant för skälig tid men inte direkt grund för hävning. Gissar man på att den nya reparationen också tar två veckor landar vi på totalt sex veckor vilket definitivt är grund för att häva köpet. Då det inte rör sig om ett återkommande eller olika hårdvarufel tycker jag rimligtvis man kan räkna den totala reparationstiden.
I det perspektivet och då butiken orsakat två av dessa fel borde butiken på eget bevåg erbjuda hävning av köpet, men ur butikens synvinkel är detta en riktigt dålig lösning. Det innebär nämligen att de kommer sitta med en två år gammal begagnad dator de inte fått ett korvöre för. Tillverkaren/distributören kommer inte kreditera datorn (vilket annars görs vid exempelvis hävning för återkommande hårdvarufel) och avtalet med verkstaden lämnar antagligen inte utrymme för kostnader som orsakats av denna part. Butiken tar därmed smällen.
Deras erbjudande om 40% nyttoavdrag är sprunget ur detta, de vet att de gjort fel men vill minimera sin ekonomiska skada.

Det kan vara lite vanskligt att komma dragandes med krav på reseersättning i efterhand då butiken kanske har en för dem billigare lösning (som kund har man ansvar att minimera företagets extra kostnader) men principiellt har du rätt till ersättning för samtliga dina reklamationsresor till och från butiken.

Generellt vid en hävning brukar man kvitta avdrag för nytta mot kundens rätt till ränta på betalningen och allmänna omak. Jag tycker det är rimlig att kontra butikens förslag om avdrag på 40% med ditt eget förslag om hävning med samma avdrag men att butiken står för milersättning (hittills 66 mil á 18.50:-, men det blir väl 88 mil innan det hela är klart) samt ränta på köpeskillingen (reporäntan plus två procentenheter, så effektivt ungefär två procent per år). Beroende på vad du betalat landar vi närmare ett avdrag på 20%. Jag tycker fortfarande butiken borde återbetala hela beloppet på ren basis av att det är de som brustit, men du har trots allt fått lite drygt 1½ års användning av datorn så det blir ingen ekonomisk förlust.

Ett annat alternativ, vilket återförsäljare alltid är intresserade av, är att ni gemensamt kommer fram till en ny dator som funktionsmässigt motsvarar den gamla, häver köpet och gör ett köp på den nya istället.

Det går också att krånga lite extra, som att kräva en lånedator, men detta behöver inte nödvändigtvis resultera i ett bättre slutresultat för dig. Får man låna en dator får behovet anses vara tillgodofyllt och man kan exempelvis inte längre hävda lång reparationstid som grund för ersättning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är du säker på det? "Motsvarande vara" tänker jag mig är en två år gammal dator som under dessa två år använts ungefär lika mycket som trådskaparens vara, alltså en begagnad vara. Om man får en två år gammal dator som är i nyskick tänker jag mig att man får en förbättrad vara, som alltså inte bör ses som en motsvarande vara. Om man får en helt ny dator, årgång 2021, får man något ännu bättre än den ursprungliga varan. En ny dator bör rimligtvis vara dyrare än en begagnad om båda har samma hårdvara och kommer med samma mjukvarulicenser.

Man skulle också kunna tänka sig att en genomsnittlig person köper en ny dator vart femte år. Har man då haft denna dator i två år motsvarar detta alltså 40% av tiden man förväntat sig att använda den och då kan det ses som rimligt att betala 40% av priset på en dator. Man hade ju ändå behövt köpa en ny dator efter fem år, så skillnaden är bara att den nya datorn måste köpas lite tidigare. Nu vet jag inte exakt hur ofta en genomsnittlig person köper en ny dator, men vart femte år verkar inte helt orimligt. Vissa köper en ny så fort det kommer en ny modell medan andra väntar tills den gamla går helt sönder och samman.

Hur menar du att detta skulle fungera i praktiken? Ska alla handlare spara undan olika "begagnatnivåer" av alla sina produkter så de vid reklamation kan byta mot en med exakt samma spec och ungefär samma "slitage"?

Motsvarande vara handlar främst om funktion, inte "slitage". Om din laptop går sönder och säljaren väljer att reparera den, kanske de byter skärm, chassi och moderkort, då har du ju också fått en "förbättrad" vara. Tänker du då att säljaren har rätt att repa skärmen och knacka till en buckla eller två så att den bättre motsvarar en begagnad vara?

Gällande nyttjandeavdrag så finns det absolut ingen koppling till värdeminskning, vilket du verkar tro. Konsumenten ska betala för nyttan man har haft av varan, inte hur många procent den har tappat i värde eller när det är dags att byta ut den. Om vi tar en bil som exempel så har ju de generellt en extremt hög värdeminskning i början, som sedan långsamt planar ut. Det är dock helt oväsentligt när det kommer till att beräkna nyttjandeavdraget. Då bestämmer man istället ett värde per mil och multiplicerar det med antalet mil som man kört bilen.

Hela syftet med Konsumentköplagen är att om varan du köpt går sönder i förtid, så ska det inte drabba konsumenten negativt, vilket det hade gjort om man endast tittar på det kvarvarande värdet av produkten och betalar där efter.