Reparation av bärbar dator inom garantitiden som gått snett
Hej!
Jag behöver vända mig till expertisen för att få lite tipps och råd om hur jag bör agera gällande en reklamation som inte gått som den borde. Tråden handlar inte om att hänga ut någon butik i nuläget utan jag behöver lite mer tort på fötterna vilka krav som egentligen juridiskt samt vilka krav jag moraliskt borde ställa. Men vi tar det från början så håll i dig...
Black friday nov 2019 hittar jag en bra speldator med två års garanti till ett bra pris med följande specifikationer från affären som jag här kallar "Datorbutiken":
CPU: i7-9750H
GPU: RTX 2060
Storage: 1 TB SSD nvme
Skärm: 15.6" 144 Hz
Ursprungligt fel:
Under i början av juni börjar spel krascha slumpartat för att problemen senare eskalerar till att vad jag än gör som innefattar belastning av grafikkortet leder till att datorn slocknar tvärt. I felsökningssyfte installerades de senaste drivrutinerna och felet var lätt repeterbart med 3DMARK vilket med någon sekunds skillnad fick datorn att stänga av sig tvärt. Windows visade inga loggar mer än att datorn hade stängt av sig oväntat.
Åtgärdsförsök 1:
Det fick bli en åktur på 11 mil (enkel väg) och datorn lämnades in till "Datorbutiken" och vid inlämnandet kunde felet återskapas med hjälp av att köra 3DMARK vilket ledde till att datorn stängde av sig. Tillsammans synades datorn och den bedömdes vara i skicket "Använd" men inga synliga skador på datorn kunde upptäckas vid denna inspektion.
Efter cirka två veckor meddelades jag att datorn var reparerad och att moderkortet hade bytts ut. Det blir nu en ny åktur på 11 mil för att hämta datorn. Personen i butiken lämnade över datorn och jag stoppade tillbaka den i datorväskan och åkte hem igen.
Resultat åtgärdsförsök 1:
På morgonen dagen efter att jag har hämtat ut datorn börjar jag installera spel igen och testar att dra igång ett spel. Spelet flyter på men jag noterar ett mörkt streck (någon pixel bredd) på bildskärmen i vissa scener i spelet. Testar ett online test av bildskärmar och märker att nyanser av grått inte fungerar korrekt och ett ca 5 cm brett vertikalt område bredvid det vertikala linjen med en tydlig skillnad i nyans till det mörkare. Jag tar en bild med mobilen och skickar den direkt till butikens support samt ringer dem för att påtala felet direkt där mottagaren också inspekterar bilden. "Datorbutiken" registrerar detta ärendet samt ber om ursäkt för det inträffade och ber mig lämna in datorn igen. Eftersom det är en ganska lång åktur dröjer det en vecka innan datorn lämnas in för nästa åtgärdsförsök. I butiken görs en initial felsökning och det konstateras att LCD-panelen är skadad och kan inte längre visa färgen grön inom ett område korrekt samt att i det vertikala strecket är gröna färgen helt död.
Åtgärdsförsök 2 samt resultat:
Efter två veckor hör jag av mig till "Datorbutiken" och undrar hur det går för dem. De ska kolla och återkomma. 3 timmar senare får jag en notifiering om att datorn är klar för utlämning. Hoppar igen in i bilen och åker 11 mil igen till butiken. Av personen i butiken meddelas jag att LCD-panelen nu är utbytt. Eftersom datorn kom tillbaka skadad förra gången vill jag nu genomföra en kontroll av datorn redan i butiken. Personen räcker över datorn över disken och jag hinner snurra den ett halvt varv i händerna innan jag ser till min förfäran att datorn nu har en spricka i chassit vid ett av fläktgallren bak.
Åtgärdsförsök 3:
Datorn lämnas nu tillbaka över disken utan att ha lämnat butiken för att åka ett varv till till supporten...
Mina funderingar:
Moloken åker jag hem utan dator och börjar fundera lite på denna soppan. Min tankar är att datorn har hanterats mycket vårdslöst och hårdhänt och under reparationerna har de spräckt både skärmen och chassit på datorn vilket nu medför att datorn är i ett väsentligen sämre skick än när den ursprungligen lämnades in för det ursprungliga felet. Jag är även mycket bekymrad över vilka andra dolda fel som datorn kan vara behäftad med när den bevisligen gått igenom kvalitétskontrollen med två mycket allvarliga skador.
Önskemål mot "Datorbutiken:
Mitt önskemål som jag framförde är att den för mig bästa lösningen är att få datorn utbytt mot en likvärdig vara.
Erbjudande från "Datorbutiken":
Få varan reparerad än en gång eller häva köpet med 20% avdrag per år.
Vi står ganska långt ifrån varandra. Det är nu jag tycker att det är lite klurigt vad jag som konsument egentligen juridiskt kan kräva samt senare kanske även vad man moraliskt kan tycka är lämpligt. Om jag tittar på "I första hand" och "Så många reparationsförsök har företaget" från Hallå konsument, se nedan eller tryck på länken, så fastnar jag lite på att jag anser inte längre att varan kan repareras till samma skick som innan och därför önskar få den utbytt mot en likvärdig produkt.
Vid alternativet hävning, som är det inte något som jag önskar, vill "Datorbutiken" då att jag ska ta hela smällen och då få tillbaka 60% av anskaffningsvärdet. Detta fastän de är ansvariga för att vi har hamnat i denna situationen över huvud taget.
Så alla fantastiska Swecklockare, nu behöver jag lite experthjälp med hur jag kan bemöta "Datorbutiken" med lite hederligt paragrafrytteri eftersom vädjandet till förnuftet inte förefaller hjälpa.
Mvh
zonar
När jag läser på Hallå konsument hittar jag följande:
I första hand
Att felet åtgärdas innebär att företaget kostnadsfritt rättar till felet, till exempel reparerar eller byter ut en felaktig del. Det andra alternativet är att du får en annan, felfri vara. Om företaget inte kan erbjuda en likadan vara kan det vara okej att få en vara som är likvärdig. Med likvärdig menas att den har samma typ av egenskaper som varan du köpte.
Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget. Men om företaget kan visa att det blir en orimligt stor kostnad att ge dig en ny vara jämfört med att reparera, har de vanligtvis rätt att göra reparationen.
I andra hand: att du får ett prisavdrag
Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag. Har varan ett skönhetsfel som inte påverkar dess funktion kan det bli aktuellt med ett prisavdrag utan att felet åtgärdas. Det finns inga bestämda avdrag, vad som är rimligt måste avgöras från fall till fall.
I tredje hand: att du får häva köpet
En hävning betyder att köpet återgår, det vill säga att företaget tar tillbaka varan och att du får dina pengar tillbaka. Ska varan skickas tillbaka är det företaget som ska stå för frakten. Har du betalat för varan ska du få tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade. Betalade du kontant eller med kort ska du alltså inte behöva nöja dig med ett tillgodokvitto eller presentkort.
Så många reparationsförsök har företaget på sig
Normalt sett har företaget två försök på sig att åtgärda samma fel. Uppstår samma fel en tredje gång kan du ha rätt att säga nej till fler reparationsförsök och häva köpet. En hävning betyder att köpet återgår, det vill säga att du lämnar tillbaka varan och får dina pengar tillbaka.
Kommer du och företaget inte överens behöver du ha bevis på att det rör sig om samma fel som tidigare. Det kan till exempel vara sms- eller mejlkonversation mellan dig och företaget, eller någon form av tekniskt underlag. Det kan till exempel vara ett intyg från ett annat företag. Har du inget underlag kan du prova att kontakta företaget via sms eller mejl för att få bekräftat att det har varit samma fel flera gånger.
C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]