Hej! Har nyligen byggt en dator, men skickade tillbaka mina RAM-minnen och köpte ett som det tipsades om här. Efter att jag utfört bytet tänkte jag tweaka lite smått och sätta hastigheten till 3600, som jag gjorde med det tidigare minnet.
Allting fungerar som det gjorde sist, förutom att DRAM-status visar 8GB 2666 MHz på båda stickorna. D.O.C.P är rätt satt till 3600, och Speed (både i BIOS och Taskmgr visar 3600).
Nu är jag inte helt säker, men eftersom jag inte reagerade på detta med dom första ramminnena så antar jag att det den gången stod 3600 under status(med samma tillvägagångasätt som nu), så nu undrar jag om det är något fel med inställningarna och man man behöver göra något extra när man byter RAM-minne, om det handlar om själva BIOS och att felaktig information visas eller om det är något fel på RAM-minnena.
Tack på förhand!
Edit: Datorkomponenter:
B550-F Gaming Wi-Fi
Crucial Ballistix 2x8 3600 CL16
Tidigare RAM:
Corsair Vengeance Pro 2x8 3600 CL18
Har undersökt och verkar som att allt är ok. Om någon i framtiden har samma problem fick jag mycket information från ffa denna tråd: https://hardforum.com/threads/cannot-get-my-3200mhz-ram-to-ru.... Det verkar som att "Status"-informationen är inprogrammerat som standard, alla HW-monitors och BIOS-inställningar är korrekta och på 3600. Tråden kan låsas.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.