RATT
Det jag började att undersöka var ratt. denna byggs från grunden mha ett mindre servo som jag sedan kommer pressa ur lite extra från i och med att jag kommer kyla motorn med forced cooling. Har designat ett ramverk jag testat skriva ut i billig PLA som är super stabil. I slutänden en egenbyggde direktdriven ratt med klös för att sammanfatta det hela
Lite bilder nedan på rattbygget:
På bild ovan är en Odrive motordrivare som är den detalj som ska mata ratten och styra denna med effekterna, denna i sin tur får instruktioner från PCn via det lilla gröna kortet. Detta är ett FFboard, vilket är en open source styrning för forcefeedback syften och kommer bestyckas med en STM32:a, denna kunde inte köpas monterad pga den stora bristen på komponenter i världen men lyckades knipa en på ebay.
Testmontering av allt. Då ramen kommer kläs med 3 och 6mm Alu-paneler så har jag smält dit gänginsater att skruva ihop allt med. Känns som en stridvagn så här långt. Kortfattat är det 3 unika delar i dagsläget, fronten, backdelen och ribborna mellan allt. Detta kommer utökas till ev4 för att ha någon form av inbyggd monteringsmöjlighet med M6-M8 gängor.
Då jag inte hunnit fräsa Alu-paneler skrev jag ut delen för att testa passning och det passar ju helt gudomligt, underbart när allt bara slinker in där det ska.
Bilden inkluderar även min egenhändigt stulna kopierada lösning på ett snabbfäste till ratt
2021-09-10
Så vad händer, jo en hel del bakom kulisserna. Har mekat med att få OpenFFBoard monterat helt, då det är halvledarbrist i världen så hade jag ändå turen att knipa en microprocessor från ebay som jag t om fick monterad då jag inte ville chansa med enda jag hade kvar Detta tack vare ett lokalt företag som visade sig vara specialiserade med att utveckla för just STM32, tyvärr håller de på att avvecklas så ingen mening att göra reklam för dom
Men iallafall. STM32 och usb monterat, uppkopplat mot Odrive och har experimenterat nu i någon vecka med fel jag inte förstått mig på. Tillsammans med utvecklaren av OpenFFBoard kom vi fram till att mjukvaran jag använde hade ändrat hur CAN-interfacet skickade data så jag fick och skickade bara skräp, därav att inget fungerade.
Men igår till slut, så kunde jag pressa 14A till motorn och den svarade tillbaka med alla 14 som en liten kämpe.
Bifogar bild på uppställningen just nu:
Det är dock inte helt hundra än. Odrive är egentligen till mer strömhungriga motorer, och mina 14A är smulor i strömhanteringen, detta ger att jag med nuvarande konfiguration har ca 500mA "elbrus" vilket i torque_control_mode som används för FFB innebär 0.5Nm som faller bort och sämre precision. Detta kommer lösas genom att byta ut de befintliga shunt-motstånden mot ett lägre värde så att Odriven kan kalibrera bättre mot min motor. Och därmed ge en bättre upplevelse. Och räcker inte detta tänkte jag äve ge mig i kast med att leka med filter.
Så saker händer minsann! Nu är det bara väntan på lödtenn och motstånd innan detta kommer vidare
Skrivet av ODDNAME:
RATT
Det jag började att undersöka var ratt. denna byggs från grunden mha ett mindre servo som jag sedan kommer pressa ur lite extra från i och med att jag kommer kyla motorn med forced cooling. Har designat ett ramverk jag testat skriva ut i billig PLA som är super stabil. I slutänden en egenbyggde direktdriven ratt med klös för att sammanfatta det hela
Lite bilder nedan på rattbygget:
https://i.imgur.com/wuL1cyD.jpg
På bild ovan är en Odrive motordrivare som är den detalj som ska mata ratten och styra denna med effekterna, denna i sin tur får instruktioner från PCn via det lilla gröna kortet. Detta är ett FFboard, vilket är en open source styrning för forcefeedback syften och kommer bestyckas med en STM32:a, denna kunde inte köpas monterad pga den stora bristen på komponenter i världen men lyckades knipa en på ebay.
https://i.imgur.com/okQefHo.jpg
Testmontering av allt. Då ramen kommer kläs med 3 och 6mm Alu-paneler så har jag smält dit gänginsater att skruva ihop allt med. Känns som en stridvagn så här långt. Kortfattat är det 3 unika delar i dagsläget, fronten, backdelen och ribborna mellan allt. Detta kommer utökas till ev4 för att ha någon form av inbyggd monteringsmöjlighet med M6-M8 gängor.
Då jag inte hunnit fräsa Alu-paneler skrev jag ut delen för att testa passning och det passar ju helt gudomligt, underbart när allt bara slinker in där det ska.
Bilden inkluderar även min egenhändigt stulna kopierada lösning på ett snabbfäste till ratt
https://i.imgur.com/U72fm3L.jpg
https://i.imgur.com/v0xW7kn.jpg
2021-09-10
Så vad händer, jo en hel del bakom kulisserna. Har mekat med att få OpenFFBoard monterat helt, då det är halvledarbrist i världen så hade jag ändå turen att knipa en microprocessor från ebay som jag t om fick monterad då jag inte ville chansa med enda jag hade kvar Detta tack vare ett lokalt företag som visade sig vara specialiserade med att utveckla för just STM32, tyvärr håller de på att avvecklas så ingen mening att göra reklam för dom
Men iallafall. STM32 och usb monterat, uppkopplat mot Odrive och har experimenterat nu i någon vecka med fel jag inte förstått mig på. Tillsammans med utvecklaren av OpenFFBoard kom vi fram till att mjukvaran jag använde hade ändrat hur CAN-interfacet skickade data så jag fick och skickade bara skräp, därav att inget fungerade.
Men igår till slut, så kunde jag pressa 14A till motorn och den svarade tillbaka med alla 14 som en liten kämpe.
Bifogar bild på uppställningen just nu:
https://i.imgur.com/Mi1K9HR.jpg
Det är dock inte helt hundra än. Odrive är egentligen till mer strömhungriga motorer, och mina 14A är smulor i strömhanteringen, detta ger att jag med nuvarande konfiguration har ca 500mA "elbrus" vilket i torque_control_mode som används för FFB innebär 0.5Nm som faller bort och sämre precision. Detta kommer lösas genom att byta ut de befintliga shunt-motstånden mot ett lägre värde så att Odriven kan kalibrera bättre mot min motor. Och därmed ge en bättre upplevelse. Och räcker inte detta tänkte jag äve ge mig i kast med att leka med filter.
Så saker händer minsann! Nu är det bara väntan på lödtenn och motstånd innan detta kommer vidare
2021-11-13
Jag har varit extremt dålig på att uppdatera men det händer saker hela tiden I ALLA bitarna
I valet och kvalet bestämde jag mig för att skippa chassi-iden till motorn, det skulle ev tillföra lite men skapa desto mer jobb.
Istället har jag använt min nya kontakt för laserskärning som fixade pedalerna att skära till och bocka/svesta en liten monteringsdetalj som jag anpassade efter befintliga hål på "ratthyllan" som ingick med ramen.
Resultatet ser ni nedan:
.
Har även börjat leka med ratt #2 som kommer ha en kombinerad buttonbox samt padel-shifters med magneter. Riktigt skönt klick och känsla i dom. En sjysst OMP D-shape kopia står till grund för ratten. Det hela kommer vara ett trådlöst bygget för kommunikationen med knapparna och styrningen står en ESP32 för och denna har även en sjysst batteriladdkrets inbyggd för ett 1S batteri.
Allt som allt går det framåt bra nu, har precis byggt om motordrivaren för att kunna ge bättre precision av strömstyrningen då en odrive egentligen är till för betydligt högre strömmar än jag kommer använda, och därför passar inte det precisionen som är standard, som exempel, 5% "rippel" på 120A är ju i sammanhanget relativt lite, men 5% på 10-14A är relativt mycket.
Skulle ställa in odriven idag, men har inte lyckats komma ihåg hur jag gjorde sist så det är på G nu igen!