Bahnhof koppla fiber direkt in i egen router?

Permalänk
Medlem

Bahnhof koppla fiber direkt in i egen router?

Hej,
undrar om det är nån som testat att koppla in fiber direkt i sin egen router utan att använda fiber konverteraren och fått det att funka?

Har en mikrotik router med stöd för SFP+ så jag tycker att det bode fungera teoretiskt iaf..?

Frågade Bahnhof kundservice som bara kunde svara nej men inte varför.

Permalänk
Medlem

Det beror mer på vad du har för nät-/fiberleverantör än på bahnhof

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av etnica33:

Hej,
undrar om det är nån som testat att koppla in fiber direkt i sin egen router utan att använda fiber konverteraren och fått det att funka?

Har en mikrotik router med stöd för SFP+ så jag tycker att det bode fungera teoretiskt iaf..?

Frågade Bahnhof kundservice som bara kunde svara nej men inte varför.

Det kan gå att få det att fungera i många fall, men nätoperatörerna vill inte att du gör detta. Nätoperatörerna vill ha en egen utrustning de har kontroll över hemma hos dig för att kunna ha en tydlig överlämningspunkt. Här slutar vår tjänst, och här börjar ditt hemmanät. En demarc kallar man det för. Funkar allt fram till demarcen så är det inte operatörens problem.

Om du byter ut utrustning innan operatörens demarc så kan det fungera, men operatören tappar möjligheter att övervaka anslutningen på samma sätt vilket försvårar rejält vid felanmälningar.

Det kan t.o.m. hända att en operatörer kan stänga av portar om de inte ser någon av deras egen utrustning ansluten dit, om de felaktigt uppfattar porten som oanvänd. (Fast om det händer så är det ju mest operatörens fel, men de kommer garanterat skylla på dig ändå.)

Vill du ändå få det att funka brukar det för det mesta gå bra, under förutsättning att du skaffar rätt sorts transceiver. Den måste vara kompatibel med den optiska standard din operatör använder, samt även vara kompatibel med din router. I vissa fall så måste du göra en VLAN-konfiguration. Enda sättet att veta det är att köra en packet sniff. Operatören kommer inte vara behjälplig då de ser det som att du ansluter till deras nät på annat sätt än de tänkt.

(Finns undantag så klart. Det här gäller generellt för de flesta ISP:er.)

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Får väll bli att labba nån gång när familjen är ok med "ner tid"..

Jo har ju ingen aning vilken transciver det skall vara och har dålig(ingen) koll på fiber standarder. Allt jag vet är att det är en singel fiberkabel. Så blir det första att plugga på.

Vid felanmällan så får man väll sätta tillbaka deras egen utrustning. Så borde ju inte vara något större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Tack för svar.
Får väll bli att labba nån gång när familjen är ok med "ner tid"..

Jo har ju ingen aning vilken transciver det skall vara och har dålig(ingen) koll på fiber standarder. Allt jag vet är att det är en singel fiberkabel. Så blir det första att plugga på.

Vid felanmällan så får man väll sätta tillbaka deras egen utrustning. Så borde ju inte vara något större problem.

Använd den som sitter i din CPE idag om du kan plocka ur den så slipper du tänka på det om du har dålig koll.

Permalänk
Medlem

Det är absolut möjligt, dock så om du inte vet vad du gör så gör det inte, du har mer eller mindre inget att "vinna" på det.

Permalänk
Medlem

Finns inget alls att vinna på det då mediaomvandlaren inte är mer än en switch med SFP redan, du vinner inget på att replikera det i routern.

Bahnhof hyr fiber på sina håll, de är säkert inte superknepiga men andra fibernät kan automatiskt stänga av ditt internet om något är felinställt, ditt internet kan plötsligt sluta fungera för att de gör någon ändring där de måste återaktivera ditt bredband och de bara kan aktivera mot mediaomvandlaren, du kan inte få support vid fel o.s.v.

Permalänk
Medlem

Det är inte värt att byta ut, och man ska inte bara för att det går, är ju inte direkt att jämföra med comhems modem...

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof och har tagit bort mediaomvandlaren efter en del strul och dålig support.
Har SFP kopplad direkt till min router och vann någon MS på detta enl bredbandskollen, men framförallt alla mina problem jag hade försvann.

Däremot ska du tänka på om du tar bort mediaomvandlaren så kan inte supporten hjälpa dig vid eventuella problem. Men efter att ja ändå inte fick hjälp så tycker jag det kvitta i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Det är absolut möjligt, dock så om du inte vet vad du gör så gör det inte, du har mer eller mindre inget att "vinna" på det.

Skrivet av Petterk:

Finns inget alls att vinna på det då mediaomvandlaren inte är mer än en switch med SFP redan, du vinner inget på att replikera det i routern.

Största vinsten enligt mig är om man har en TV prenumeration och vill trunka VLANet för TV till en annan del av huset utan att dra flera kablar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Största vinsten enligt mig är om man har en TV prenumeration och vill trunka VLANet för TV till en annan del av huset utan att dra flera kablar.

Varför skulle du inte kunna göra det även om du har en CPE?

CPE till switch sen trunk

Permalänk
Medlem

Det går oftast utmärkt att flytta över SFP med fiber till annan utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Varför skulle du inte kunna göra det även om du har en CPE?

CPE till switch sen trunk

Så körde jag. Finns ingen vinst med att köra in den i in i en router, utan jag föredrog att ISP fick statistik och möjlighet till övervakning. Då kanske de har lite historik också när man väl ringer tänkte jag.
(Sedan jobbade sambon ett tag på ComHem när jag hade dem och enligt kontaktkortet till mig så var det lika bra att skicka vidare till second line direkt).