Permalänk

Lås till elscooter

Tjooohosan swec!
Har sedan en tid tillbaka pendlat med min elscooter (Mi essentials) fram och tillbaka till jobbet. Helt fanatiskt att slippa ta bilen, ha roligt och spara på tid under min milslånga resa.
Har dock aldrig haft ett låst till den då jag alltid tagit upp den till kontoret och laddat den där under dagarna. Kände nu att det var dags att skaffa ett lås till så att man kan ta sig till andra ställen utanför sin komfortzon.
Tänkte det är ju lätt enbart att gå in på biltema och köpa första bäst låset.
MEN NEJ!
Läste lite och enligt de flesta försäkringsbolagen så måste man ha ett godkänt lås enligt SSF?
Och sen vad ska man använda?
Klassiskt slanglås? känns lite som att man kan trä ut scootern ur den på något sätt
bygellås? Känns lite otympligt att ha med sig men går kanske att lösa på något sätt?
Eller finns det något annat fantastiskt alternativ som man har missat?

Förtydligande
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

+1

Jag är också nyfiken på detta ifall någon har bra tips på ett bra lås. Köpte min elscooter (xiaomi 1s) nu under sommaren som en kul grej men har faktiskt kommit till bra användningen för turer till mataffären & webhallen just nu brukar jag bara fälla ihop den och bära runt på min i handen (ringklocks fästet är förvåningsvärt hållbart) men vore skönt att kunna låsa den ibland!

Permalänk
Medlem

Googla SSF-lås? Hade jag haft en liknande ansiktsfraktur-generator hade jag velat kunna låsa fast den i något - annars är det bara att bära iväg på den - så någon form av kedja är väl bäst. Nöjet att bära runt på den kan väl dock diskuteras.

Permalänk
Medlem

Fanns tydligen några Biltima-lås som är certifierade.
https://www.sbsc.se/hitta-certifikat/#/produkter/kategori/cyk...
(sidan är länkad på SSF hemsida)

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ta in dem inne på jobbet, och hemma? Borde väl vara lättare tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av teanox:

Varför inte bara ta in dem inne på jobbet, och hemma? Borde väl vara lättare tycker jag.

För ibland gör man ju annat i livet som inte är att vara hemma eller på jobbet?

Eller ja, om man har ett någorlunda roligt liv i alla fall.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

För ibland gör man ju annat i livet som inte är att vara hemma eller på jobbet?

Eller ja, om man har ett någorlunda roligt liv i alla fall.

Kan ju ta en taxi, cykel alt gå.... Nu var det ju jobbet du syfta på, alla jag känner med elscooter tar in dem

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Kan ju ta en taxi, cykel alt gå.... Nu var det ju jobbet du syfta på, alla jag känner med elscooter tar in dem

Tex när man är påväg hem från jobbet och kommer på, OOOOOH fan jag måst köpa mjölk och ahlgrens bilar.
Inte vill man då ställa scootern olåst utanför butiken och hoppas att inget arsel bara hoppar upp på den och kör iväg.

Visa signatur

Permalänk

Men ni som har lås till scoootern, Vart sätter/fäster ni det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du skaffar ett bygellås så brukar det följa med ett fäste. Detta kan med fördel fästas på styrstången nedanför styret.
Se bara till att fästet har tillräckliga dimensioner för att faktiskt kunna fästas runt tidigare nämnda styrstång.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bacon-Matte:

Men ni som har lås till scoootern, Vart sätter/fäster ni det?

Beroend på längd (Kedja tänker jag) så kan man kanske sätta den runt styrstången och igenom cykelstället?

Permalänk
Medlem

trär min vajer igenom bakhjulet. där sitter en skivbroms och är öppet igenom. (xiaomi m365)
klart inget man litar på att sätta vid busshållplatsen men duger för att springa inom en butik och handla 5 min...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Tex när man är påväg hem från jobbet och kommer på, OOOOOH fan jag måst köpa mjölk och ahlgrens bilar.
Inte vill man då ställa scootern olåst utanför butiken och hoppas att inget arsel bara hoppar upp på den och kör iväg.

Hm, true. Kolla Biltema alt Jula tex?.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

mjölk och ahlgrens bilar.

Nej det ska ju vara Pucko och Ahlgrens bilar

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hjälpsam

De gånger jag haft scootern till affären har jag ställt korgen på brädan och rullat den genom butiken, handlat dagligvarorna, packat dem i ryggsäck och kört hem. Smidigt

Många bra förslag på olika cykellås, men jag är också nyfiken på hur man smidigt använder cykellås på en elscooter.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara nåt kilo för tungt att släpa med dock.

Men nyckeln märker man ju om den glider ur byxfickan i alla fall

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!