Permalänk

CSN lån

Hej

Är det någon som vet varför man inte kan få ta ett lägre csn lån som är fördelat på hela året?
Ifall jag vill ha ett lägre lån så ska jag bara minska antal veckor, då får jag bara lån de första veckorna och bidrag för resten.

Men hyran och sj s pendlarbiljett blir ju inte mindre efter att lånet tar slut och jag bara får bidrag. Förstår inte riktigt hur de tänker.

/

Tråd flyttad till Akademiska ämnen /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Du måste ju inte spendera alla pengar du får direkt. Låt de ligga på kontot så kan du betala för den tiden du inte tar lån.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dumosus900:

Hej

Är det någon som vet varför man inte kan få ta ett lägre csn lån som är fördelat på hela året?
Ifall jag vill ha ett lägre lån så ska jag bara minska antal veckor, då får jag bara lån de första veckorna och bidrag för resten.

Men hyran och sj s pendlarbiljett blir ju inte mindre efter att lånet tar slut och jag bara får bidrag. Förstår inte riktigt hur de tänker.

/

Det är inte så det fungerar helt enkelt, vill du ha ett svar på varför är det nog CSN du får kontakta direkt.

Permalänk
Medlem

De tänker väl helt enkelt att den som studerar på högskola kan tillräckligt med matematik för att själv kunna dela upp pengarna över tid. Osmidigt? Ja. Orimligt? Nej.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumosus900:

Hej

/

Så funkade det för mig under mina 5 år på högskolan.
Första utbetalningen per termin var alltid hög. Sista utbetalningen var alltid låg.
Tror det gick från 12k till 4k eller nått sånt.

Så ja. Det gäller att vara rädd om pengarna och planera.
Det svar jag fick när jag frågade om detta för många år sedan var att "man behöver mer pengar i starten av terminen"

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Så funkade det för mig under mina 5 år på högskolan.
Första utbetalningen per termin var alltid hög. Sista utbetalningen var alltid låg.
Tror det gick från 12k till 4k eller nått sånt.

Så ja. Det gäller att vara rädd om pengarna och planera.
Det svar jag fick när jag frågade om detta för många år sedan var att "man behöver mer pengar i starten av terminen"

Du får betalt i förskott, sen är terminstarten rent generellt dyrare. Men anledningen till att den sista utbetalningen är lägre har oftast med att du inte läser hela kommande månad, utan bara någon vecka. Du får betalt för antal veckor, inte hela månader
Fick själv t.ex. ~1000kr (endast bidrag) sista månaden på högskolan då det endast var strax över 1 vecka i Juni. Förstår att det inte är jättekul för den som behöver betala hyran.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumosus900:

Hej

/

Klart man maxar CSN-lånet. Det är det bästa lånet du någonsin kommer få. maxxxxxa! Jag har 0,05% ränta, så det är gratispengar. Håll i stålarna. Det är dags att lära sig göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Du måste ju inte spendera alla pengar du får direkt. Låt de ligga på kontot så kan du betala för den tiden du inte tar lån.

Nej nej. 8000Kr sushi då och då fungerar