Blivit erbjuden att skriva jobbkontrakt på måndag men har en till intervju på tisdag

Permalänk
Medlem

Blivit erbjuden att skriva jobbkontrakt på måndag men har en till intervju på tisdag

Hej, har sökt lite jobb och var på arbetsintervju igår och har fått ett mail om att de vill att jag kommer och skriver kontrakt på måndag (tjänst på deltid med varierande arbetstider). Jag har dock en arbetsintervju på ett annat företag på tisdag som är på heltid och som jag tror erbjuder högre timlön. Vill hellre ha den andra jobbet men är rädd att gå arbetslös, hur f*n gör jag?

Permalänk
Medlem

Säg att du har förhinder på måndag och kan tidigast på onsdag?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

säg att du har förkylningssymptom, så slipper man undan allt nuförtiden

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Även om du lyckas förhala kontraktskrivningen så kan du knappast förhala tillräckligt för att få ett besked av arbetsgivare nr 2. Om du ska dit på intervju på tisdag så kan det ändå dröja innan du får ett besked då dom kanske har många att intervjua. Det kanske t.o.m. blir en andra intervju innan dom bestämmer sig.

Skriv kontrakt med det nya företaget på måndag men se till att det inte innehåller några skrivningar om varaktighet (det ska vara ett tills vidare-avtal) eller en längre uppsägningstid. Provanställning är bra i detta fall då denna klausul gör det lättare för dig att lösa dig fri (du kan gå på dagen om du vill).

i annat fall har du en månads uppsägningstid (om inte kollektivavtal säger annat) och du kan säga upp dig innan du ens har börjat. Om du t.ex. säger upp dig tre veckor innan anställningen ska börja, och inget kollektivavtal finns, har arbetsgivaren rätt att kräva att du jobbar en vecka. Jag tror ingen arbetsgivare kommer att kräva detta utan löser dig från kontraktet omedelbart.

Att du jobbar någon eller några veckor på ett nytt jobb och sen säger upp dig kan kännas pinsamt/jobbigt men det tillhör spelreglerna och är inget du egentligen ska behöva skämmas för.

Lycka till!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

i annat fall har du en månads uppsägningstid (om inte kollektivavtal säger annat) och du kan säga upp dig innan du ens har börjat. Om du t.ex. säger upp dig tre veckor innan anställningen ska börja, och inget kollektivavtal finns, har arbetsgivaren rätt att kräva att du jobbar en vecka. Jag tror ingen arbetsgivare kommer att kräva detta utan löser dig från kontraktet omedelbart.

Lycka till!

Kan du utveckla att dom har rätt att kräva att han skall jobba?
Slänger dom honom i finkan om han inte dyker upp?

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av LL02:

Hej, har sökt lite jobb och var på arbetsintervju igår och har fått ett mail om att de vill att jag kommer och skriver kontrakt på måndag (tjänst på deltid med varierande arbetstider). Jag har dock en arbetsintervju på ett annat företag på tisdag som är på heltid och som jag tror erbjuder högre timlön. Vill hellre ha den andra jobbet men är rädd att gå arbetslös, hur f*n gör jag?

Nu undrar ju alla hur det gick, och vad du gjorde

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Även om du lyckas förhala kontraktskrivningen så kan du knappast förhala tillräckligt för att få ett besked av arbetsgivare nr 2. Om du ska dit på intervju på tisdag så kan det ändå dröja innan du får ett besked då dom kanske har många att intervjua. Det kanske t.o.m. blir en andra intervju innan dom bestämmer sig.

Skriv kontrakt med det nya företaget på måndag men se till att det inte innehåller några skrivningar om varaktighet (det ska vara ett tills vidare-avtal) eller en längre uppsägningstid. Provanställning är bra i detta fall då denna klausul gör det lättare för dig att lösa dig fri (du kan gå på dagen om du vill).

Att du jobbar någon eller några veckor på ett nytt jobb och sen säger upp dig kan kännas pinsamt/jobbigt men det tillhör spelreglerna och är inget du egentligen ska behöva skämmas för.

Lycka till!

Det kan ju vara en god idé att i vart fall förhala kontraktsskrivningen ett par dagar, för att åtminstone hinna träffa den andra potentiella arbetsgivaren. Man kan då också tydliggöra att man har ett annat jobberbjudande där de vill att man kommer och skriver kontrakt denna vecka och kan fråga vad denna potentiella arbetsgivare tror om återkoppling. Säger de att de tar minst några veckor så är det ju som det är. Men de kanske kan säga något på direkten, eller att de kan ha ett besked inom x dagar.

Även om det rent tekniskt är fullt möjligt att säga upp sig innan man har börjat, så är det ju något man vill undvika i så stor utsträckning som möjligt.

Skrivet av ViXoN:

Kan du utveckla att dom har rätt att kräva att han skall jobba?
Slänger dom honom i finkan om han inte dyker upp?

Om man har en uppsägningstid så måste du ju enligt avtal jobba så länge som avtalet stipulerar. Om du har en uppsägningstid men skiter i det så är det ju frågan om ett avtalsbrott och du kan bli skadeståndsskyldig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska vara ärlig och säga som det är, förklara att de andra erbjuder heltid och kanske bättre ersättning berätta att du vill vara ärlig mot din nya (kanske) arbetsgivare det kan betyda mycket en annan gång eller kanske genast??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LL02:

Hur gick det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Hur gick det?

Jag åkte dit och sa att jag ville ta hem och läsa igenom kontraktet i lugn och ro så kom vi överens om att jag skulle höra av mig på fredag. Dock så var det andra jobbet bara ett säsongsarbete vilket inte framgick i jobbannonsen vilket gjorde att jag skrev under det kontraktet.

Permalänk
Medlem

Säg att du måste ha lite extra betänketid och att du ger ett besked i övermorgon.
Gå iväg till nästa intervju för att höra vad de erbjuder.

Är du mer intresserad utav "Arbete 1" men att "Arbete 2" erbjuder bättre lön, försök förhandla om lönen med "Arbete 1". Värsta som kan hända är att du får ett nej på frågan.

Oavsett vad du väljer och vad de erbjuder så tycker jag att du borde försöka förhandla lönen med dem oavsett.

Skriv inte på något kontrakt innan du fått chansen att förhandla om det som står i kontraktet.
Om du är helt super nöjd med vad de erbjuder, då är det bara krita på. Och vi får Gratulera

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av LL02:

Jag åkte dit och sa att jag ville ta hem och läsa igenom kontraktet i lugn och ro så kom vi överens om att jag skulle höra av mig på fredag. Dock så var det andra jobbet bara ett säsongsarbete vilket inte framgick i jobbannonsen vilket gjorde att jag skrev under det kontraktet.

Kul!

Grattis!

Visa signatur