Varför funkar inte F3-tangenten?

Permalänk

Varför funkar inte F3-tangenten?

På min Macbook Air kan man trycka på F3 och då ser man alla program som är igång i små rutor över hela skärmen. Men ibland är den inkopplad till en monitor och jag använder ett Logitech tangentbord, men där funkar inga av "F-tangenterna". Hur får jag F3 att fungera?

Och varför fungerar inte min tangent med < och > och ett par tecken till på mitt externa tangentbord? Det har funkat förut. Alltså den till höger om vänstra Shift.

Permalänk
Medlem

Sannolikt har du fel keymap inställd. Och förmodligen är den här frågan bättre ställd i Mac OS-delen eftersom det inte handlar om tangentbordet i sig.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Sannolikt har du fel keymap inställd. Och förmodligen är den här frågan bättre ställd i Mac OS-delen eftersom det inte handlar om tangentbordet i sig.

Ok, tack. Då får jag väl starta en ny tråd där, för här finns det inte admins som flyttar trådar va?

Permalänk
Medlem

För att knappen (med standardinställningar) på det interna tangentbordet antagligen inte är F3. För att få F3 måste du även hålla inne fn längst ner i vänstra hörnet.

Om du vill att F3 (dvs knapp som även finns/fungerar på externa tangentbord) skall visa Mission Control (som jag antar att det handlar om) behöver du ställa in det själv i System Preferences -> Keyboard -> Shortcuts -> Mission Control.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av coconutconfetti:

Ok, tack. Då får jag väl starta en ny tråd där, för här finns det inte admins som flyttar trådar va?

Jag har sammanfogat dina trådar. Vi kan också flytta trådar, det är bara att kontakta oss eller anmäla tråden så fixar vi det.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

För att knappen (med standardinställningar) på det interna tangentbordet antagligen inte är F3. För att få F3 måste du även hålla inne fn längst ner i vänstra hörnet.

Om du vill att F3 (dvs knapp som även finns/fungerar på externa tangentbord) skall visa Mission Control (som jag antar att det handlar om) behöver du ställa in det själv i System Preferences -> Keyboard -> Shortcuts -> Mission Control.

Nån shortcuts hittade jag inte, men jag såg detta. Men om jag bockar i Använd F1, F2 osv... blir det ingen skillnad. Jag menar fn finns bara på min MacBook, inte på tangentbordet, där är en Ctrl istället och med den fungerar det inte heller.

Permalänk
Medlem

Nån shortcuts hittade jag inte, men jag såg detta.

Jag kör alltid allt i mina enheter på engelska. Kör du på svenska måste du förstås kolla under respektive översatt term dvs Shortcuts = Kortkommandon.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Är det nåt här jag ska göra som jag inte fattar?

Permalänk
Medlem

Är det nåt här jag ska göra som jag inte fattar?

Ändra kortkommandot för Mission Control till F3 som var det du ville ha…?

Går även att göra från System Preferences -> Mission Control.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Nu fattar jag hur man väljer vad olika tangenter ska göra på MacBooken, men inte på det externa tangentbordet.

Permalänk
Medlem

NU fattar jag hur man väljer vad olika tangenter ska göra på MacBooken, men inte på det externa tangentbordet.

Nja, du verkar fortfarande inte riktigt förstå situationen.

Tangentraden högst upp på det inbyggda tangentbordet kan antingen agera F1-F12 eller som dedikerade knappar för Mission Control, volym, ljusstyrka, etc. Vilket av dessa som är standard och vilket som kräver att du håller inne Fn beror av inställningen du hittat under Tangentbord.

Om du vill aktivera Mission Control med en annan knapp, till exempel "vanliga" F3, måste du ställa in det manuellt. Antingen under Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkommandon -> Mission Control, eller under Systeminställningar -> Mission Control och där välja F3 i dropdown-menyn för Mission Control.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Köp logitech MX keys eller apples magic keyboard så löser sig allt

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk

Nu funkar F3. Tack!

Men hur får jag tangenten för < och > att fungera?

Permalänk
Medlem

Men hur får jag tangenten för < och > att fungera?

Vad fungerar inte? Får du ett paragraftecken istället? Antagligen har du i sådana fall inte följt instruktionerna när tangentbordet först pluggades in och det är nu inställt på ANSI. Öppna tangentbordsinställningarna och kolla om det nere i hörnet finns en knapp som heter något i stil med Identifiera Tangentbord, klicka i sådan fall på den, följ instruktionerna och välj ISO. Av någon anledning finns inte knappen alltid där och då måste man manuellt plocka bort inställningsfilen så att systemet tror att det är ett nytt tangentbord som anslutits och gå igenom processen den vägen.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Vad fungerar inte? Får du ett paragraftecken istället? Antagligen har du i sådana fall inte följt instruktionerna när tangentbordet först pluggades in och det är nu inställt på ANSI. Öppna tangentbordsinställningarna och kolla om det nere i hörnet finns en knapp som heter något i stil med Identifiera Tangentbord, klicka i sådan fall på den, följ instruktionerna och välj ISO. Av någon anledning finns inte knappen alltid där och då måste man manuellt plocka bort inställningsfilen så att systemet tror att det är ett nytt tangentbord som anslutits och gå igenom processen den vägen.

Tack!!!

Permalänk

Vad fan, nu funkar inte tangentbordet på laptopen istället. Hur får jag tillbaka det?
Ljud och ljus funkar inte.

* Redigerat: Det lösta sig. Får se sen hur det blir med det externa tangentbordet. Orkar inte...