Veckans fråga: Hur betalar du på nätet?

Permalänk

Fel upplägg tycker jag, tex är Paypal och Klarna inte jämförbara och borde finns som egna kategorier.
Plus som många andra skrev, flerval, tack.
Jag undviker kontokort om det går, kör hellre med Paypal (enkelt att överklaga tex), föjld av Swish och sen Klarna (sistnämnde tex med betala med nästa faktura).

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Förstår inte riktigt mig på folk som skyller på Klarna. Klarna är bara ett finansiellt verktyg som erbjuder dig flexibilitet. Don't want it? Don't take it.

Du måste ha missat en hel del av vad det hela handlar om ...

Klarna tar emot betalningarna i många webbutiker. Det går inte att betala i dem utan att göra det via Klarna, även om man betalar med kort.
De brukade använda s.k. dark patterns för att göra det krångligare att inte betala via avbetalning. Sen har de "missat" att skicka ut räkningar till kunder, som fått påminnelser. De har blivit anklagade för att sätta detta i system. De har sin egen Edit: De har haft inkasso-verksamhet, men under annat varumärke för att folk ska lurats att tro att de är oberoende.
Klarna har på senare tid börjat sköta sig, i Sverige, efter ny lagstiftning speciellt för att komma till bukt med dem. Men de fortsätter med såna metoder i andra länder, enligt vad jag har läst i internationella medier och forum.

Klarnas inkasso-verksamhet är avknoppad. I stand corrected
Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Kör oftast med Klarna på Svenska sidor, och Paypal (med kreditkortet kopplat) på utländska sidor för att undvika att lämna ut kortnumret där det går.

Mitt vanliga kontokort har jag stängt helt för internetköp av säkerhetsskäl, behöver jag handla på nätet där jag måste lämna ut kortnumret så kör jag kreditkortet.

Ganska enkelt åker du på ett bedrägeri med ditt vanliga kontokort så är det dina pengar som ryker. Kreditkortet är bankens pengar och deras problem.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Findecanor:

Du måste ha missat en hel del av vad det hela handlar om ...

Klarna tar emot betalningarna i många webbutiker. Det går inte att betala i dem utan att göra det via Klarna, även om man betalar med kort.
De brukade använda s.k. dark patterns för att göra det krångligare att inte betala via avbetalning. Sen har de "missat" att skicka ut räkningar till kunder, som fått påminnelser. De har blivit anklagade för att sätta detta i system. De har sin egen inkasso-verksamhet, men under annat varumärke för att folk ska luras att tro att de är oberoende.
Klarna har på senare tid börjat sköta sig, i Sverige, efter ny lagstiftning speciellt för att komma till bukt med dem. Men de fortsätter med sina metoder i andra länder.

Njae, Klarna sålde faktiskt av sin inkassoverksamhet för något år sen. De nyttjar numera bland annat Alektum för sina inkassokrav. Alektum köpte upp Segoria (som var Klarnas tidigare inkassoverksamhet).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Klarna har på senare tid börjat sköta sig, i Sverige, efter ny lagstiftning speciellt för att komma till bukt med dem. Men de fortsätter med sina metoder i andra länder.

Inte bara det, en av Klarna's största kunder gick ju ut hotade med att lämna dom med om de inte skärpte sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

Klarna har sparat mina uppgifter utan tillåtelse när jag fyllt i adress mm. för ett annat betalningssätt.

Ja, och man har inte ens behövt slutföra betalningen på websidan för att hamna i deras adress-register. Det räckte att man skrivit in sin epostadress och postadress en gång.

När jag kontaktat Klarna -- från min epostadress -- för att ta bort uppgifterna så vägrade de att göra det utan att få mitt personnummer. Men jag hade inte skrivit in mitt personnummer!
Det är inte rimligt att de ska ha mer personlig information vid en begäran om att tas bort ur ett register!

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

använder de flesta utom Klarna som känns lite påtryckande, som sagt innan gillar inte hur dom hanterar mina uppgifter
Paypal är nog favoriten, smidigt att tex. avsluta div abonnemang man testar

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Avstängd

Man borde kunna ha röstat på flera olika.
Själv använder jag kontokort, bankkort, kreditkort eller swish oftast.
Har inget kort inlagt i telefonen då jag inte gillar den funktionen riktigt men kan också vara så att jag är för gammal bara, kanske kommer dit även jag någon gång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Alltid kontokort. Ibland swish om det är mindre summor och det är tillängligt. Faktura om det är via företaget.

Klarna (osv.) och kreditkort går fetbort för privatekonomin. Är också av åsikten att "avbetalningar" är till för husköp, och kanske ev. bilköp också. Handlar man "villhöver"-saker på avbetalning så har man egentligen inte råd med det.

Aldrig kontokort (dvs kort som dras direkt) för om något för fel med beställningen har du ett fönster skydd än med ett kreditkort.

Faktura via Klarna, Qliro och liknande försämrar inte privatekonomin om du ser till att betala dem. Det ger däremot en extra trygghet då jag får varan innan pengarna dras utan att jag betalar något extra.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Aldrig kontokort (dvs kort som dras direkt) för om något för fel med beställningen har du ett fönster skydd än med ett kreditkort.

Faktura via Klarna, Qliro och liknande försämrar inte privatekonomin om du ser till att betala dem. Det ger däremot en extra trygghet då jag får varan innan pengarna dras utan att jag betalar något extra.

Ja precis. Jag satte t.ex Klarna före betalkort, men det är för att det är mer praktiskt och som sagt kan man vänta att betala tills man fått varan.

Däremot sätter jag alltid in automatiskt betaldatum, och alltid hela summan direkt. Aldrig någonsin skulle jag ta några skumma avbetalningsupplägg för sådana inköp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Swish, smidigt och bra.

Förstår inte butiker som bara kör Klarna som alternativ. Även om man väljer kortbettalning så är det låst till Klarna. Det tar ju många ggr sekler innan bettalningarna dras från äns konto.
Fick dessutom tidigare i år en påminnelseavgift av Klarna då en bettalning inte gick igenom hos Klarna. När jag fick påminnelsen så såg jag att bettalningen bara låg där, men jag fick aldrig något mejl om det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gillade swedbank "engångskort" som man kunde skapa och betala det ena och andra med, där man begränsade hur länge den skulle gälla och maxbelopp.

Frågeställningen ser jag dock lite som missvisande. Många har köpt mycket på både Google och Appel play, det är då inget konstigt att handla där. Många har även köpt i vanlig populära butiker och tvingas på klarna, även det är inget speciellt.

Frågan är när man står och ska handla i en butik som man är mer skeptisk till och de säkraste alternativen inte finns. Vilken metod använder man då?

Jag har köpt mjukvara där säljaren bad skriv ner allt från ditt kreditkort och maila dessa till mig. Och det var på tiden innan man kunde låsa inetrnetköp.
Och då fick jag skap en swedbank temppkort för att göra detta.
Det komiska är att väldigt många av de svenska kommunerna har också köpa denna mjukvara, så jag litade väl på den så..

Ja, Swedbanks "temp kreditkort" va den absolut bästa betallösningen någonsin. Riskerade aldrig att få några oväntade prenummerationer av något, när man missat att lusläsa det finstilta i ett köpkontrakt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Använder mest kontokort på svenska sidor och Paypal på resten. Klarna försöker jag undvika till varje pris. Klarna försöker framställa sig som ett seriöst företag, men jag litar inte en sekund på dem. Senast drog de pengar från mitt kontokort trots att betalningen blev avbruten. Efter kontakt med Klara erkände de att de hade "ett fel" i sitt system, men om jag själv inte hade hört av mig och krävt tillbaka mina pengar så hade jag aldrig fått dem. Sedan höll de mina pengar gisslan onödigt länge innan jag till slut fick tillbaka dem.

Permalänk
Avstängd

Jag försöker alltid att köpa via onlineaffärer som jag kan komma åt via SAS online shopping portal med ett kreditkort kopplat till SAS, så att jag får en massa Eurobonuspoäng att resa för. Då blir det roligare att betala.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Avstängd

Som många sagt redan så varierar det beroende på butik och så.

Kreditkort för större inköp främst, mer säkerhet och mindre strul med att få tillbaka pengar vid problem. Jag betalar förstås hela räkningen varje månad så kostnaden är noll. Min bank ger mg också "ett års extra garanti" för hemelektronik och liknande över 2000 om jag köper med kreditkortet, vet inte hur bra den är och har aldrig behövt använda den, men kan ju inte skada.

Mindre saker kör jag ofta debit-kort, det är i allmänhet snabbt och smidigt. Jag kan förstås mina kortnummer, cvv och så så jag behöver inte ha tillgång till kortet och när det är betalt så är det betalt liksom. Inga konstiga klarnafakturor som är designade för att fastna i skräpposten, inga konton som behöver fyllas på med pengar eller där det ligger kvar småsummor eller så.

På telefonen så kör jag helst Swish. Till stor del av samma anledning som debitkortet, det blir betalt direkt. Swish är ju i allmänhet lite mindre smidigt än kortet då det krävs en del pillande med telefonen, men är man redan på telefonen så är det ändå rätt smidigt, och telefonen gör det förstås mindre smidigt att mata in kortnummer med skärmtangentbordet och så (även om man förstås kan spara sina kort hos Google och få de ifyllda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ja, Swedbanks "temp kreditkort" va den absolut bästa betallösningen någonsin. Riskerade aldrig att få några oväntade prenummerationer av något, när man missat att lusläsa det finstilta i ett köpkontrakt.

Finns på klarna/revolut också

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av davitto:

Klarnas engångskort är nått hel annat, det verkar vara gjort för att lura in folk till deras krediter eller maximera möjligheten att lägga på avgifter, man betalar inte direkt utan via faktura eller än värre flera olika fakturor.
Klarna har alltid varit och förblir skurkar.

Hur betalar jag mina köp jag gjort med engångskortet?
Du får en faktura när butiken skickar din beställning. Förfallodagen är 30 dagar från det datumet. Du kan se och betala din faktura i Mitt Klarna.
Lägg märke till: Om butiken skickar din beställning i flera delar kan du få separata fakturor för de olika delarna av beställningen.

https://www.klarna.com/se/kundservice/vad-ar-engangskort-och-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klarnas engångskort är nått hel annat, det verkar vara gjort för att lura in folk till deras krediter eller maximera möjligheten att lägga på avgifter, man betalar inte direkt utan via faktura eller än värre flera olika fakturor.
Klarna har alltid varit och förblir skurkar.

Hur betalar jag mina köp jag gjort med engångskortet?
Du får en faktura när butiken skickar din beställning. Förfallodagen är 30 dagar från det datumet. Du kan se och betala din faktura i Mitt Klarna.
Lägg märke till: Om butiken skickar din beställning i flera delar kan du få separata fakturor för de olika delarna av beställningen.

https://www.klarna.com/se/kundservice/vad-ar-engangskort-och-...

Haha ge dig nu.

"Lura in folk i krediter" verkar vara din go-to line för allt och ser absolut inga belägg för det i dina påståenden.

Klarna's engångskort är som vilket annat virtuellt kort som helst, du köper med ett tillfälligt VISA kort och sen dyker köpet upp i din Klarna app där du kan välja att delbetala eller betala av direkt. Jag väljer alltid betala av direkt och har aldrig fått känslan utav att Klarna försöker "lura" in mig i någon slags kreditskuld.

Den stora fördelen är att betala i affärer som inte erbjuder Klarna men när du ändå vill ha Klarna som en mellanhand/säkerhet ifall något skulle gå fel. Dessutom slipper jag betala direkt och har istället 30 dagar på mig.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av davitto:

Haha ge dig nu.

"Lura in folk i krediter" verkar vara din go-to line för allt och ser absolut inga belägg för det i dina påståenden.

Klarna's engångskort är som vilket annat virtuellt kort som helst, du köper med ett tillfälligt VISA kort och sen dyker köpet upp i din Klarna app där du kan välja att delbetala eller betala av direkt. Jag väljer alltid betala av direkt och har aldrig fått känslan utav att Klarna försöker "lura" in mig i någon slags kreditskuld.

Varför skulle de annars ge dig en eller flera fakturor på nått som borde vara en enda omedelbar betalning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför skulle de annars ge dig en eller flera fakturor på nått som borde vara en enda omedelbar betalning.

De flesta vill inte betala för sina köp direkt utan föredrar att få hem produkten först och kontrollera så att allt står rätt till innan de betalar, annars kan man rapportera problem till Klarna så slipper du stå ute med pengar i onödan. Du verkar inte ha fattat att hela fördelen med Klarna är "Buy now, Pay later".

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av davitto:

De flesta vill inte betala för sina köp direkt utan föredrar att få hem produkten först och kontrollera så att allt står rätt till innan de betalar, annars kan man rapportera problem till Klarna så slipper du stå ute med pengar i onödan. Du verkar inte ha fattat att hela fördelen med Klarna är "Buy now, Pay later".

Det är just det man vill förhindra när man vill betala med ekort. Som betalare vill man ha kontroll i stället för att ge kontrollen till den man betalar till.
Klarna är bara ett fördyrande mellanled och de har ju gjort det till sin affärsmodell att lura in folk till krediter och ännu bättre är det om man missar nått så de kan ta ut sina avgifter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Revolut har jag inte hört talas om, ska undersökas.

Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag klarnas e-kort endast fungerar på klarna anslutna webshopar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Revolut har jag inte hört talas om, ska undersökas.

Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag klarnas e-kort endast fungerar på klarna anslutna webshopar.

Klarnas e-kort funkar överallt, annars hade det inte funnits någon anledning att använda det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gratis kreditkort med 0% valutaväxlingsavgift (från början hos GE Money Bank, sedermera Santander Consumer Bank, som inte längre erbjuder det alternativet tyvärr.)

Har det registrerat hos PayPal och använder PayPal om det alternativet finns, annars matar jag in kreditkortsuppgifterna.

Har kört så i så många år att jag inte minns när jag började med det. Fungerar helt perfekt.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Var 6-12mån sedan jag tittade på detta nu men swedbanks ekort/revolut/klarnas ekort funkade/ar så här.
Swedbanks ekort kunde man skapa ett kort med max belopp och utgångstid och man kunde spaka så många kort man ville.
Dvs man kunde skapa ett enskilt kort man använde till varje enskilt köp, heller skapa ett kort man använde till flera köp.

Kommer ej ihåg exakt om revolut/klarna dock.
Revolut man kan bara skapa 1-2 kort fler än det så kostar det och har för mig att belopps gräns inte fanns alls.

Har för mig att det var nåt liknande på klarna dvs att man ej kan skapa mer än ett fåtal kort men kan ha fel här.
Och det är som mrqaffe sa en form av kredit man använder sig av här, dvs man använder ett kort men det är inget kort som drar pengar från nåt konto/etc förrens efter köpet redan har gjorts.
Vilket gör att dom med sämre/dålig ekonomi inte kan använda sig alls av klarnas ekort, och det är den absolut största nackdelen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Paypal med MFA är nog det jag föredrar (och använder allra mest).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grizzly666:

Var 6-12mån sedan jag tittade på detta nu men swedbanks ekort/revolut/klarnas ekort funkade/ar så här.
Swedbanks ekort kunde man skapa ett kort med max belopp och utgångstid och man kunde spaka så många kort man ville.
Dvs man kunde skapa ett enskilt kort man använde till varje enskilt köp, heller skapa ett kort man använde till flera köp.

Kommer ej ihåg exakt om revolut/klarna dock.
Revolut man kan bara skapa 1-2 kort fler än det så kostar det och har för mig att belopps gräns inte fanns alls.

Har för mig att det var nåt liknande på klarna dvs att man ej kan skapa mer än ett fåtal kort men kan ha fel här.
Och det är som mrqaffe sa en form av kredit man använder sig av här, dvs man använder ett kort men det är inget kort som drar pengar från nåt konto/etc förrens efter köpet redan har gjorts.
Vilket gör att dom med sämre/dålig ekonomi inte kan använda sig alls av klarnas ekort, och det är den absolut största nackdelen.

Framförallt kunde man betala för nått med ekort och vara helt säker på att säljaren aldrig mer kan debitera kortet tex genom ett abonnemang eller om de lagrar uppgifterna och blir hackade.

Som kund fick man full kontroll över betalningen och den skedde omedelbart eller inte alls om säljaren velade om man så ville och blev alltså mycket säkrare än någon av dagens lösningar som bara verkar handla om att säljaren till varje pris ska kontrollera det, det borde tex vara olagligt att lagra betaluppgifter om man säljer något det som kallas att "förenkla köp" är ju det man som köpare vill undvika till varje pris för att nå en bättre säkerhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag brukar tejpa fast sedlarna på ett vykort och skicka till CEOs hemadress för aktuellt bolag. Drt funkar mycket bra.

Permalänk

Finns det något ställe på nätet där du kan köpa grafikkort för bitcoin?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, köper faktist ingenting på nätet. Går mest till webhallen och andra butiker och köper saker.
Undantaget är väll sweclockers marknad där jag använder swish/banköverföring. Fyller på comviq kontant engång i månaden i internetbanken..

Visa signatur

<3