Varmilo VA88M, "lös" mellananslagstangent, samt skillnad mellan Varmilo-modeller

Permalänk
Medlem

Varmilo VA88M, "lös" mellananslagstangent, samt skillnad mellan Varmilo-modeller

Jag har ett Varmilo VA88M Sakura med MX Blue brytar, vars mellanslagstangent är "lös" och svampig. D.v.s. det klickar nästan aldrig när man skriver ett mellanslag och den registrerar en tryckning väldigt lätt jämfört med de andra tangenterna. För det första, är det något man kan göra någonting åt?

För det andra så har jag ett Varmilo VA109M Charcoal, och det känns som att det är av mycket bättre kvalitet. Det är också litet annorlunda byggt, "basen" går upp litet högre än på Sakura-tangentbordet. Är det någon som vet om skillnaden på VA88M/VA109M, eller Sakura/Charcoal? Skulle kunna tänka mig att köpa ett till VA88M, men om det är av samma kvalitet som det jag har så avstår jag nog.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är ju att ta bort själva spacetangenten och se så att brytaren känns likadan som de andra, samt att stabilisatorerna verkar funka okej (du kan jämföra med t.ex. backspace och se så att de rör sig lika enkelt upp och ner och att båda sidorna reser sig lika mycket). Annars kan det väl vara så att det borde ha varit en trögare brytare på just space, det är inte helt ovanligt att man gör så. Jag har t.ex. ett Cherrytangentbord med svarta brytare där man satt en mörkgrå på space som är tyngre. Däremot, förutsatt att stabilisatorerna fungerar och space inte vippar ojämnt när du trycker på den så borde brytaren klicka varje gång.

Permalänk

kan ju även vara en utmattad "fjäder" i själva brytaren fjädrarna är ju förbrukningsvara i brytarna och precis som med alla andra fjädrar så kommer de bli klenare med tiden pga materialutmattning och mellanslaget är väl iaf den tangent som får mest stryk då det iaf för mig är den tangent som oftast lämnar in först oavsett brytarteknik.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows