Tyvärr finns det en "beror på"-faktor i svaren till samtliga frågor, så berättar lite om materialen som kan vara aktuella, så får du själv bestämma.
PLA - det vanligaste materialet, alla kan printa det, och har det hemma. Tål inte värme särskilt bra, 50-60 grader kan du betrakta som någon slags maxtemperatur. Lätt att måla (vanlig sprayfärg funkar bra) och limma, så här finns möjligheten att såväl måla som att printa i delar med olika färger man sedan limmar ihop. Mycket bra ytkvalitet och måttnoggrannhet. Tyvärr ganska skört och lätt att spräcka.
ABS - De flesta kan printa det, men inte säkert att man har det hemma. Tål värme betydligt bättre. Lätt att limma och måla. Det går att få fin ytkvalitet, men det är lite knepigare. Måttnoggrannheten är det sisådär med, kan vara svårt att printa saker i delar och få dem att passa ihop riktigt. ABS används i leksaker, så det är nog tillräckligt starkt om det inte är massa klena smådetaljer involverade.
PETG - De flesta kan printa det, och de flesta har det nog hemma. Brukar snabbt bli en favorit efter att man börjat använda det. Tål värme nästan lika bra som ABS. Ett elände att limma och måla, lim/färg fäster knappt på det, bäst är att sätta ihop eventuella delar med skruv eller liknande. En lampa lär väl dock inte utsättas för sådant slitage att man helt behöver ge upp idén att måla det. Nästan lika fin ytkvalitet och måttnoggrannhet som PLA. Väldigt starkt och segt, ur hållfsynpunkt förmodligen det bästa valet.
Du fick förslaget att använda LED, vilket jag antar att du redan planerat att göra. LEDs kan dock bli rätt varma de också, särskilt högintensiva dito. Jag hade använt PLA till projektet, men försökt förklara för treåringen att lampan förmodligen inte tål att åka i golvet, och haft värmeutvecklingen i åtanke när jag designade det.
Det finns skrivare som automatiskt väljer mellan olika material (färger), men det är ovanligt bland privatpersoner. Anlitar du en riktig printshop är det nog ganska sannolikt att de har den möjligheten.
När du designar din lampa måste du också tänka på att det där med överhäng är svårt. Generellt gäller att alla delar av utskriften behöver stöd i Z-led. Det går att använda stödstrukturer, men det som printas på dem får aldrig samma ytkvalitet. Föreslår att du läser på lite om saken, googla "3d printing how to deal with overhangs" eller liknande.