OSMC till M2 SDD = Hur?

Permalänk

OSMC till M2 SDD = Hur?

Hej

Ska försöka få OSMC Media Player till en M2 SSD. Går efter instruktionerna från: https://osmc.tv/download/ väljer att ladda ner en disk image för "Raspberry Pi 4 / 400" --> Release: 2021-08-1. Lägger över innehållet på disken men inser att det är FAT filsystem och Linux vill inte ha det!

Hur kan jag formatera med EXT filsystemet som Linux vill ha? Går inte att boota i Raspberry Pi 4 så jag antog att det är fel!?

Jag försöker också med Windows installations filen. Laddar ner den via Loggan för Windows och gör igång. Se videon på: https://1drv.ms/u/s!Ah3ROr-SBUwzqORjb1PohEEbwurBAg?e=d1nEVa

Som ni ser visas inte min SSD enhet då jag väljer usb (den ansluts via en usb case för M2 diskar). Hur får jag in OSMC annars. Något tips???

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 11, 64-bit, Intel 285k, MSI MEG Z890 Ace, 64GB RAM,
MSI GeForce RTX 5080 16GB Vanguard SOC Launch

Permalänk
Medlem

När du skriver "lägger över innehållet" tror jag du gör fel, det du laddar ner är en hel image fil så du måste använda typ win32 disk imager eller annat program för att skriva image filen till din SSD och då spelar formateringen ingen roll alls då image filen redan har ett format och skriver över allt på din SSD, den blir formaterad och klar så att säga.

Permalänk

Ok, jag antog att det bara var att dra filerna men är kanske inte så enkelt. Har testat nu med Win32 Disk Imager och den startar nu men bara så OSMC loggan vissas med texten Install failed: Could mount BootFS. Något tips annars får jag googla ;)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder nästan uteslutande https://www.balena.io/etcher/ , den portabla varianten numera när jag ska installera en bootbar image, oavsett om det är på en ssd eller ett sdkort.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju testa att klona innehållet från ett fungerande OSMC-sdkort till ssd'n.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Sam inte har fixat detta än, man måste fortfarande boota från SD-kortet och sen köra från ssd, det funkar inte att boota från ssd. Med tex LibreELEC funkar det att boota från ssd och köra helt utan SD-kort.
https://libreelec.tv/downloads/raspberry/

Visa signatur

Permalänk

Tack för svaren

Vad är det för skillnad på balenaEtcher och LibreELEC?

Hur är stödet för streemingappar som SVTPla, Youtube, Netflix & ViaPlay m.fl. m.fl.?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Vad är det för skillnad på balenaEtcher och LibreELEC?

Etcher är ett program för att bränna imagefiler på sd-kort, usbstickor, mm.
LibreELEC är ett minimalt operativsystem med Kodi för att spela upp mediafiler, mm.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Etcher är ett program för att bränna imagefiler på sd-kort, usbstickor, mm.
LibreELEC är ett minimalt operativsystem med Kodi för att spela upp mediafiler, mm.

Hehe jag såg det precis när jag tittade

Visa signatur

Permalänk

Vad är skillnaden då på LibreELEC och OSMC?

LibreELEC kanske har allt man kan önska sig eller så det är onödig tid att lägga på OSMC för att få fungera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Vad är skillnaden då på LibreELEC och OSMC?

LibreELEC kanske har allt man kan önska sig eller så det är onödig tid att lägga på OSMC för att få fungera?

LibreELEC har ett mer avskalat operativ i botten än OSMC (bägge bygger på Linux), men det finns spelemulator, mm inbyggt och det går att köra Docker. Prova först om LibreELEC räcker för dina behov, gör det inte det så testa OSMC, eller kör bägge på varsitt sd-kort och jämför.

Visa signatur