DIY portabel högtalare tråd

Permalänk
Medlem

DIY portabel högtalare tråd

tjenamors! tänkte dela med mig av mitt senaste ljudbygge till campusområdet. det tog 2 veckor att stressigt genomföra det mitt i pågående termin hemma hos mina föräldrar, inklusive all seg målning. målet var att spela högst på studentfesterna som hålls utomhus. soundboks är populära, många går runt med dem och vi hade en sån på vår egna mottagning i augusti, men för hela 9000kr är jag inte imponerad. iom min erfarenhet med billjud var jag medveten om att det definitivt gick att få till något värre i garaget, för mindre pengar!

vill man låta högst, så blir det lite större kaliber på grejerna, klass d förstärkare med midbasar på 99db känslighet! men portabelt ska det vara. jag tänkte först bygga en cykelkärra och koppla till en elcykel, men hittade ingen lämplig att köpa. det blev istället en säckkärra. jag bor mitt i studentområdet, så att rulla runt högtalaren ska inte vara några problem.

jag börjar med att visa ändamålet för högtalaren så att ni är med. ganska stor folkmassa, hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte :P:

produkter jag använde....
swat 4x250rms effektiv klass d steg 1900kr: https://www.jjaudio.se/slutsteg/swat-glk-f175d.html
billigaste stereon jag hittade 600kr: https://www.jjaudio.se/huvudenheter/swat-mex-1047ubw.html
2x monacor spa-112pa midbasar 1100kr styck: https://www.eluxson.se/baselement/2012-spa-112pa.html
diskanthorn spaudio tw35s 900kr: https://www.jjaudio.se/diskant/spaudio-tw-35s.html
powersafe 170ah batteri som jag köpte begagnat, 1300kr, ett år gammalt sett till tillverkningsdatum.
säckkärra som jag lånade på obestämt tid av far min: https://www.clasohlson.com/se/Transportkärra/p/40-7346
2 strömbrytare, 2m 25mm2 kabel, 2 kabelskor, säkringshållare, lite svart färg, en skiva 12mm mdf och någon meter ljudkabel tillkom också, ska vi säga typ 600 för det?
totalt: 7500kr om jag räknat rätt. jo, det saknas delningsfilter jag vet. men det låter faktiskt bra ändå, room for improvement

här kommer lite bilder:
4kg styck väger midbasarna, ganska små magneter ändå:

baksidan av högtalaren, batteriet inbyggt i botten, det sitter alltså en mdf skiva utanpå som håller batteriet på plats. har sågat ut på sidan så att man kommer åt att ladda samt skruva på slutsteget. här sitter det också 2 stycken strömbrytare, en till stereon och en till voltmätaren. när batteriet är på 12v är det dags att stänga av så att man inte skadar batteriet och steget:

klasen lär givetvis representeras:

färdig produkt:

jag siktade först på 45hz avstämning. efteråt insåg jag att det ju är lämpligt att använda slutstegets high pass filter, som var på just 50hz. attans, lite för låg avstämning helt enkelt. men jag tror i slutändan att den blev lite högre än så, då jag förstärkte lådan en del eftersom det var sånt ordentligt tryck i den. lampan ramlade ner när jag provspelade i garaget jag är riktigt nöjd faktiskt. som jag skrev har jag inga delningsfilter ännu. midbasarna spelar från 50hz hela vägen upp. diskanterna delar jag därför av med high pass lite högre än vad man egentligen borde. jag vet faktiskt inte om jag ens kommer skaffa delningsfilter, det låter helt enkelt bra. men inget hifi ljud såklart. just diskanthornen är jag lite fundersam över. de låter ganska vasst, men det är ju just horn, så det blir ju så. jag skulle nog rekommendera några andra för att få lite bättre ljudkvalitet.

stereon på 2v rca output gjorde mg tvungen att ställa lite högre gain. detta gav ett oönskat grundbrus, rekommenderar att man inte köper den här stereon, inga vettiga eq inställningar heller. dock väldigt bra BT räckvidd! funkar väl för priset antar jag.

midbasarna är ju 8 ohm, så de är parallellkopplade på kanal 1 och 2 bryggat, och diskanterna på varsin kanal 3 och 4. jag har försökt mäta hur mycket ström det faktiskt drar. om ni blir nyfikna på detta rekommenderar jag att ni googlar på crest factor. jag mätte med en amperetång, och om jag minns rätt nu, så ska jag enligt mina uppskattningar få ca 6 timmar speltid på i princip högsta volym, vilket RIKTIGT högt! då db skalan är logaritmisk, så sparar man ju en hel del batteri på att sänka bara ett snäpp på telefonen.
man skulle ju kunna sätta två mellanregister ovanpå och köra de i ett tvåvägssytem om man vill, att bygga in ett nätaggregat så att man kan ladda lite ordentligare hade också suttit fint.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Snyggt, älskar hemmabyggen oavsett typ och inriktning har du någon känsla för hur den står sig mot The Boominator?

Jag är något allergisk slutsteg från bilar i batteridriva högtalare, men det kanske har blivit bättre med åren? Tänker annars att en valfri kinesisk klass D har kanske har bättre verkningsgrad, även om de brinner upp var ~3e fest.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Snyggt, älskar hemmabyggen oavsett typ och inriktning har du någon känsla för hur den står sig mot The Boominator?

Jag är något allergisk slutsteg från bilar i batteridriva högtalare, men det kanske har blivit bättre med åren? Tänker annars att en valfri kinesisk klass D har kanske har bättre verkningsgrad, även om de brinner upp var ~3e fest.

tackar, jag kände att jag är rätt bekant med billjud, så det kändes som en enkel väg att gå. har du någon sån där kinesisk amp att länka till? blev lite nyfiken. the boominator har jag faktiskt inte hört talas om, verkar vara någon diy låda någon norsk slängt ihop? tänker vi på samma högtalare?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Haha tur jag inte längre bor i Umeå bakom dörren högst upp i bilden för då hade jag inte kunnat sova när du dunkar på med din DIY-boombox.

Värdelöst vetande.. jag vet.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Haha tur jag inte längre bor i Umeå bakom dörren högst upp i bilden för då hade jag inte kunnat sova när du dunkar på med din DIY-boombox.

Värdelöst vetande.. jag vet.

Dold text

hehe! ja det är ju ett ståhej på tviste jag bor på ålidhem (så nära åt tviste man kan bo) så har det lugnt här om kvällarna

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SmOOthy:

Snyggt, älskar hemmabyggen oavsett typ och inriktning har du någon känsla för hur den står sig mot The Boominator?

Jag är något allergisk slutsteg från bilar i batteridriva högtalare, men det kanske har blivit bättre med åren? Tänker annars att en valfri kinesisk klass D har kanske har bättre verkningsgrad, även om de brinner upp var ~3e fest.

Bilsteg är en fråga om bekvämlighet om man tycker sig behöva mycket effekt från låg matningsspänning, att köpa en klass d modul för hifi innebär att man behöver högre matningsspänningar då man inte brukar vilja driva nått från 12 V om det inte behövs pga de höga strömmar det innebär.
Det är bättre att jaga verkningsgrad på högtalaren, TS har i vart fall ganska effektiva element men det hade nog kunnat gå att hitta ett par dB till där om man bortser från pris.

Men en sak jag inte förstår är varför TS säger att bygget inte använder filter för basarna, slutsteget har ju aktiva filter som borde kunna dela basarna uppåt för enligt bilden på det går ju filtrat att ställa in för 50- 6 kHz LP
Jag har svårt att tro att man vill köra de basarna över 6 kHz ? Enligt databladet rekommenderas de att köras under 4 kHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bilsteg är en fråga om bekvämlighet om man tycker sig behöva mycket effekt från låg matningsspänning, att köpa en klass d modul för hifi innebär att man behöver högre matningsspänningar då man inte brukar vilja driva nått från 12 V om det inte behövs pga de höga strömmar det innebär.
Det är bättre att jaga verkningsgrad på högtalaren, TS har i vart fall ganska effektiva element men det hade nog kunnat gå att hitta ett par dB till där om man bortser från pris.

Men en sak jag inte förstår är varför TS säger att bygget inte använder filter för basarna, slutsteget har ju aktiva filter som borde kunna dela basarna uppåt för enligt bilden på det går ju filtrat att ställa in för 50- 6 kHz LP
Jag har svårt att tro att man vill köra de basarna över 6 kHz ? Enligt databladet rekommenderas de att köras under 4 kHz.

givetvis använder jag stegets filter. men jag kan använda antingen LPF eller HPF, inte båda samtidigt tyvärr, och har då valt HPF. därför vore ju ett passivt low pass det optimala som jag skrev.

tänk också på att känslighet på låg hz är också lägre. ett 6.5" mellanregister kan lättare ha känslighet på 101db än en 12"midbas. visst finns det 12" med något högre känslighet, men i samma prisklass får man leta länge. isåfall vore det ju bättre att gå på en 15" och komplettera den med ett riktigt mellanregister. men de flesta pa är ju 8 ohm och då hade jag behövt 2 för önskad impedans.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

givetvis använder jag stegets filter. men jag kan använda antingen LPF eller HPF, inte båda samtidigt tyvärr, och har då valt HPF. därför vore ju ett passivt low pass det optimala som jag skrev.

tänk också på att känslighet på låg hz är också lägre. ett 6.5" mellanregister kan lättare ha känslighet på 101db än en 12"midbas. visst finns det 12" med något högre känslighet, men i samma prisklass får man leta länge. isåfall vore det ju bättre att gå på en 15" och komplettera den med ett riktigt mellanregister. men de flesta pa är ju 8 ohm och då hade jag behövt 2 för önskad impedans.

Steget har väl oberoende 2 filter enligt bilden eller har du länkat till fel steg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bilsteg är en fråga om bekvämlighet om man tycker sig behöva mycket effekt från låg matningsspänning, att köpa en klass d modul för hifi innebär att man behöver högre matningsspänningar då man inte brukar vilja driva nått från 12 V om det inte behövs pga de höga strömmar det innebär.
Det är bättre att jaga verkningsgrad på högtalaren, TS har i vart fall ganska effektiva element men det hade nog kunnat gå att hitta ett par dB till där om man bortser från pris.

Sant, var inte helt lätt att få till ~30V till min Boominator på den tiden. Distade fruktansvärt på 12v. Fördelen blev batteritiden som räckte en 20 timmar på 2 små MC batterier.

Boominator anses (sågs?) vara daShit DIY festivalhögtalaren så att säga. Låter bekant att det var något norrman som skapade den, finns en uppsjö av versioner och en mängd väldokumenterade byggen. Gissningsvis når du ett högre tryck med din låda ^^

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Steget har väl oberoende 2 filter enligt bilden eller har du länkat till fel steg ?
https://cdn.abicart.com/shop/ws47/59147/art47/h1977/181591977-origpic-a811a4.jpg

ja jo, fast ett är för front och ett för rear, dvs på olika kanaler, jag kan endast nyttja ett av dem. och på den där lilla spaken kan man ju välja LPF, FULL, HPF. full är alltså helt ofiltrerat

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

ja jo, fast ett är för front och ett för rear, dvs på olika kanaler, jag kan endast nyttja ett av dem. och på den där lilla spaken kan man ju välja LPF, FULL, HPF. full är alltså helt ofiltrerat

Jag förstår inte hur du kopplat om du inte kan använda filtren, typ diskanter fram HP 2 kHz basar bak LP 2kHz ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte hur du kopplat om du inte kan använda filtren, typ diskanter fram HP 2 kHz basar bak LP 2kHz ?

diskanter fram high pass 5khz, midbasar bak high pass 50hz

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

diskanter fram high pass 5khz, midbasar bak high pass 50hz

Högpass på 5 kHz på basarna, du skrev väl fel ?
Men du har ju i så fall delningsfilter eller hur resonerar du annars ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Högpass på 5 kHz på basarna, du skrev väl fel ?
Men du har ju i så fall delningsfilter eller hur resonerar du annars ?

ja jag har delning på steget, men jag saknar ju fortfarande ett filter low pass filter, vilket ett passivt hade varit enklaste lösningen, i första inlägget skrev jag: "jag siktade först på 45hz avstämning. efteråt insåg jag att det ju är lämpligt att använda slutstegets high pass filter, som var på just 50hz. attans, lite för låg avstämning helt enkelt. men jag tror i slutändan att den blev lite högre än så, då jag förstärkte lådan en del eftersom det var sånt ordentligt tryck i den. lampan ramlade ner när jag provspelade i garaget jag är riktigt nöjd faktiskt. som jag skrev har jag inga delningsfilter ännu. midbasarna spelar från 50hz hela vägen upp. diskanterna delar jag därför av med high pass lite högre än vad man egentligen borde."
jo jag har ju delningsfilter iofs, men inga aktiva delningsfilter, halkade bort ett ord där

om jag skulle använda low pass på 5khz till midbasarna kommer de gå ända ner till 20hz. det är ju inte bra, då kommer de slå igenom på kanske ca 50% volym då de inte är gjorda för det frekvensområdet.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

ja jag har delning på steget, men jag saknar ju fortfarande ett filter low pass filter, vilket ett passivt hade varit enklaste lösningen, i första inlägget skrev jag: "jag siktade först på 45hz avstämning. efteråt insåg jag att det ju är lämpligt att använda slutstegets high pass filter, som var på just 50hz. attans, lite för låg avstämning helt enkelt. men jag tror i slutändan att den blev lite högre än så, då jag förstärkte lådan en del eftersom det var sånt ordentligt tryck i den. lampan ramlade ner när jag provspelade i garaget jag är riktigt nöjd faktiskt. som jag skrev har jag inga delningsfilter ännu. midbasarna spelar från 50hz hela vägen upp. diskanterna delar jag därför av med high pass lite högre än vad man egentligen borde."
jo jag har ju delningsfilter iofs, men inga aktiva delningsfilter, halkade bort ett ord där

om jag skulle använda low pass på 5khz till midbasarna kommer de gå ända ner till 20hz. det är ju inte bra, då kommer de slå igenom på kanske ca 50% volym då de inte är gjorda för det frekvensområdet.

Jag förstår verkligen inte, menar du att du tänkt högpassfiltrera basarna aktivt vid 45 Hz och ha ett passivt filter vid 5kHz ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår verkligen inte, menar du att du tänkt högpassfiltrera basarna aktivt vid 45 Hz och ha ett passivt filter vid 5kHz ?

ja precis så. fast det blir ju högpass från 50hz

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

ja precis så. fast det blir ju högpass från 50hz

Det är ju lite udda att köra bandpassfilter på basen för man brukar ju låta den rulla av fritt nedåt.
Men om du absolut vill gör det och vill hålla det enkelt så komplettera filtret i steget med ett passivt filter på linjenivåsidan före slutsteget, du kan sätta en kondensator i serie där också om du vill klippa bort lågbasen, det går prova sig fram till rätt värde om man inte vet impedansen men gissar att det är kring 10k.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju lite udda att köra bandpassfilter på basen för man brukar ju låta den rulla av fritt nedåt.
Men om du absolut vill gör det och vill hålla det enkelt så komplettera filtret i steget med ett passivt filter på linjenivåsidan före slutsteget, du kan sätta en kondensator i serie där också om du vill klippa bort lågbasen, det går prova sig fram till rätt värde om man inte vet impedansen men gissar att det är kring 10k.

Nja, att inte köra med high pass är inte alls så bra, då slår det igenom om man spelar högt. Tänk dig att midbasar och mellanregister har ett lågt xmax jämfört med subwoofers, det blir pannkaka. Men ett filter på lågnivån låter intressant. Aldrig hört det förut, mer än att det finns störningsfilter

Det står mer om det på Google https://www.diymobileaudio.com/threads/should-i-use-a-high-pa...

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Nja, att inte köra med high pass är inte alls så bra, då slår det igenom om man spelar högt. Tänk dig att midbasar och mellanregister har ett lågt xmax jämfört med subwoofers, det blir pannkaka. Men ett filter på lågnivån låter intressant. Aldrig hört det förut, mer än att det finns störningsfilter

Det står mer om det på Google https://www.diymobileaudio.com/threads/should-i-use-a-high-pa...

Vi har nog rätt olika erfarenheter av ljudsystem men jo jag har använt subsonivcfilter och rumblefilter men det är ju inte nått man normalt gör och slå igenom brukar det inte göra om det är korrekt dimensionerat i övrigt.

Men hur som helst är det lätt att seriekoppla en passande kondensator och man räknar på samma sätt som om den satt på ett högtalarelement, bara det att impedansen troligen är nånstans 2-20k Ohm i stället och vet man inte impedansen brukar det gå att mäta eller lyssna på hur det uppför sig om man kopplar in ett par olika kondingar, man kan utgå från att det är ca 10 k i impedans och så experimenterar man lite med utgångspunkt därifrån tills man hittar rätt om man inte vet stegets ingångsimpedans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.