Windows XP Home ISO

Permalänk
Medlem

Windows XP Home ISO

Behöver installera om en av retro-datorerna, den kör XP Home OEM, laglig licens.
Har även en original-skiva men den är nu för repig för att läsa.
Går det att få tag i ISO lagligt?
Hade en på NASen men den godkänner inte nyckeln så vet inte vad det är för någon.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Kanske. Du får finkamma microsofts hemsida om nedladdningsverkgyget fortfarande finns kvar.

Dock tror jag bara de erbjöd retail versionerna där men kanske gick att konvertera .

Dock så är ju xp dött sen länge så tveksamt att de fortfarande erbjuder isoer av det från sin hemsida.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SirMacke:

Behöver installera om en av retro-datorerna, den kör XP Home OEM, laglig licens.
Har även en original-skiva men den är nu för repig för att läsa.
Går det att få tag i ISO lagligt?
Hade en på NASen men den godkänner inte nyckeln så vet inte vad det är för någon.

jag kan ha kvar.. (Du kan konvertera mellan de olika licenstyperna också)

Skrivet av Rouge of Darkness:

Kanske. Du får finkamma microsofts hemsida om nedladdningsverkgyget fortfarande finns kvar.

Dock tror jag bara de erbjöd retail versionerna där men kanske gick att konvertera .

Dock så är ju xp dött sen länge så tveksamt att de fortfarande erbjuder isoer av det från sin hemsida.

En enkel textfil så kan man byta mellan Retail, OEM, VL.
Sådana fanns väl aldrig ett verktyg för?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

jag kan ha kvar.. (Du kan konvertera mellan de olika licenstyperna också)

En enkel textfil så kan man byta mellan Retail, OEM, VL.
Sådana fanns väl aldrig ett verktyg för?

jag menade typ föregångaren till Windows media creation tool där bla win xp iso gick att få tag i genom programmet.

minns inte vad det hette dock är många år sedan jag använde det...

har iaf för mig de fanns ett sånt. hette typ iso download tool eller nå sånt tror jag.

edit:
Windows USB/DVD Download Tool hette det men finns tyvärr inte kvar längre.
kan dock ha blandat ihop det men rätt säker på att det gick ladda ner Xp via det men kan mycket väl varit win vista/win7 jag laddade ner via det mins inte riktigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

I teorin kan du hitta Windows XP Home FPP/retail på en loppis*. OEM-media får inte säljas utan datorn.

XP för testsyfte ingår också om du köper/prenumererar på Visual Studio Professional/Enterprise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag menade typ föregångaren till Windows media creation tool där bla win xp iso gick att få tag i genom programmet.

minns inte vad det hette dock är många år sedan jag använde det...

har iaf för mig de fanns ett sånt. hette typ iso download tool eller nå sånt tror jag.

edit:
Windows USB/DVD Download Tool hette det men finns tyvärr inte kvar längre.
kan dock ha blandat ihop det men rätt säker på att det gick ladda ner Xp via det men kan mycket väl varit win vista/win7 jag laddade ner via det mins inte riktigt.

Det var Windows 7 du kunde ladda ner genom det programmet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Känner du någon med en prenumeration på MS, som Visual Studio eller deras tjänst för studenter, så finns XP där att ladda ned, och det ingår licenser också. Min prenumeration ger ett helt gäng olika versioner, N, K, KN, Mediacenter, SP1, SP2, SP3, Pro, Home, x64 och så vidare.

Permalänk
Medlem

XP är fritt att hämta hos Microsoft, legit (hittar dock inte länken nu, men jag har den någonstans)

edit igen: https://tech-latest.com/download-windows-xp-iso/

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

XP är fritt att hämta hos Microsoft, legit (hittar dock inte länken nu, men jag har den någonstans)

Länken tar dig inte till Microsofts servrar och bara för att du kan ladda ner något betyder det inte att du har rätt att använda något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Länken tar dig inte till Microsofts servrar och bara för att du kan ladda ner något betyder det inte att du har rätt att använda något.

Näe men just XP är "släppt" av Microsoft, Abandonware, så länge du inte säljer det som "Äkta Programvara", så är det bara att köra.
Microsoft hade det för fri nedladdning för typ 1-2 år sedan, nu verkar dom ha lyft bort det helt. (därav annan länk)

Visa signatur

NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Har testat några stycken nu, men nyckeln godkänns inte. Segt.
Står Windows XP Home OEM på lappen.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Näe men just XP är "släppt" av Microsoft, Abandonware, så länge du inte säljer det som "Äkta Programvara", så är det bara att köra.
Microsoft hade det för fri nedladdning för typ 1-2 år sedan, nu verkar dom ha lyft bort det helt. (därav annan länk)

Abandonware är en hittepå-term.

Du får inte använda Windows 11 ISOs bara för att de går att ladda ner från Microsoft du måste fortfarande följa avtalsvillkoren för den licens du skaffat.

Permalänk
Medlem

Tyvärr enligt svensk lag får du inte ladda ner material som lagts upp utan upphovsmännens tillstånd det vill säga Microsoft även fast du äger licensen.

Bor du utomlands ex. UK om jag inte missminner mig och äger licensen och innehar en så kallad COA "Certificate Of Authenticity" kan du ladda ner Windows XP ifrån vilken sida du vill legit, dock är risken att du får tag i en kopia med malware/virus om den inte hämtas hem ifrån officiella källor.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Du behöver hitta en XP-ISO med SP3. Då är det möjligt att hoppa över aktiveringen vid installationen och "prova" 30 dagar. Med Windows 7 kunde man förlänga flera dagar. Vet inte om det gick med XP?

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RMx 650W | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Detta är direkt inne i installationen, men visst kan man hitta en nyckel som fungerar.

OEM på förbyggda datorer brukar ha en SLIC/SLP-nyckel i BIOS och därför brukar du inte behöva nyckeln när du har rätt media. Onlineaktivering kommer inte fungera hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

OEM på förbyggda datorer brukar ha en SLIC/SLP-nyckel i BIOS och därför brukar du inte behöva nyckeln när du har rätt media. Onlineaktivering kommer inte fungera hur som helst.

Har jag aldrig hört talas om förrän W7.
Detta är en hemmabyggd maskin dessutom.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har tagit bort all diskussion om "Cracking" och kringgående av kopieringsskydd och licensnycklar. Vänligen respektera forumreglerna.

/Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Abandonware är en hittepå-term.

Du får inte använda Windows 11 ISOs bara för att de går att ladda ner från Microsoft du måste fortfarande följa avtalsvillkoren för den licens du skaffat.

Sant, däremot får man ju ladda ner ISOn, hur många gånger man vill. Och har man en licens så får man ju ladda ner och använda den enligt villkoren. Licensvillkoren kan också innefatta att man får använda mjukvaran under en testperiod eller liknande.

Permalänk
Medlem

Svårt att tala om upphovsrätt och att följa den när det som är tillåtet i URL inte är tillåtet att diskutera så diskussionen får lämnas där.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av adfactory:

Hos MS? Tech-latest och shady länkar är inte MS
Dessutom är det VL-ISO.

Skrivet av SirMacke:

Har jag aldrig hört talas om förrän W7.
Detta är en hemmabyggd maskin dessutom.

Korrekt att XP och liknande använder SLP-sträng från BIOS och behöver bara just SLP-nyckel för att aktivera.
Google: "convert xp license type" och resultat till MDL Forum "How to change XP Version Between"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hos MS? Tech-latest och shady länkar är inte MS
Dessutom är det VL-ISO.

Korrekt att XP och liknande använder SLP-sträng från BIOS och behöver bara just SLP-nyckel för att aktivera.
Google: "convert xp license type" och resultat till MDL Forum "How to change XP Version Between"

Såg det, när jag hämtade därifrån sist, ett par veckor sedan, så var nedladdningen ifrån Microsoft. Men dom har ju lyft den ifrån sin downloadsida tyvärr.

Visa signatur