Nvidia senarelägger RTX 3070 Ti med 16 GB GDDR6X – inväntar Intel Arc

Permalänk
Melding Plague

Nvidia senarelägger RTX 3070 Ti med 16 GB GDDR6X – inväntar Intel Arc

Komponentbrist och att invänta resultatet av Intels satsning på grafikkort är orsaker till att Geforce RTX 3070 Ti och RTX 3080 skjuts på framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

3080 Ti är väl redan lanserat? Inet har det i lager till och med.
Är det 3070 Ti och 3090 Ti som senareläggs...? Eller bara 3070 Ti?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Thomas:

3080 Ti är väl redan lanserat? Inet har det i lager till och med.
Är det 3070 Ti och 3090 Ti som senareläggs...? Eller bara 3070 Ti?

Korrekt, blev en miss i ingressen. Fixat!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Att Nvidia senarelägger detta kort bådar väl åtminstone gott om att ryktet om ca RTX 3070 prestanda lär va sant för Intels kommande, bäst sjösättning för 3070 Ti 16GB kortet lär väl vara strax efter Intel ARC lanseringen med ca 10% prestanda vinst i snitt över motståndaren som denna säkert försöker nå men ska bli intressant hur priset blir, sätter Intel sig ganska aggressivt i priset då blir det lite obekvämt för Nvidia med prissättningen här som gärna vill fortsätta ta sina hittepåpriser!

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Arc-korten i någon praktisk tillgång ligger nog också ett halvår bort.

Permalänk
Medlem

Så ett rykte säger att ett par ryktade grafikkort försenas? OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Så ett rykte säger att ett par ryktade grafikkort försenas? OK.

;-D

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

”RTX 3080 med 12 GB”, är inte det 3080 Ti ??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter 22 år med Nvidia så inväntar jag också Arc, ska bli skönt att byta om det prestera hyfsat.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad Intel kommer att prestera på lite längre sikt. Känns som att det är dags för lite fler aktörer på marknaden som kan leverera. Både pris och prestanda

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Trigger:

”RTX 3080 med 12 GB”, är inte det 3080 Ti ??

Nej, det blir faktiskt en ny SKU Gissningsvis påminner det mycket om ursprungliga RTX 3080 (med 8 704 CUDA-kärnor), med tillägget en bredare minnesbuss och 12 GB istället för 10 GB.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Fler grafikkort betyder fler tester för sweclockers. Det gillar vi

När Intel ARC kommer förväntar jag mig en riktigt fet genomgång och tester med gamla och nya spel. Lika bra att ni förbereder er för tester med CS, Crysis och GTA 5 😅
Alla tekniker ska förklaras och testas.
Jag hoppas ni tar av kylaren och visar hela kylningen och pcb.

Jag förväntar mig faktiskt att ni gör ett större jobb än ni gjort på många år då det är något helt nytt på marknaden.
Det var så länge sedan det fanns tre grafikkorts aktörer på marknaden att en del av användarna på sweclockers inte ens var födda då.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ingen större mening med att lansera någonting som ändå inte finns.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Så vad NVidia skriver är att ARC kan prestera så pass bra att NVidia kanske inte släpper 3070Ti, låter ju lovande. 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Ingen större mening med att lansera någonting som ändå inte finns.

Håller helt med, se denna generation som avslutad och tillverka de GPU:er som folk behöver nu för att sen sätta igång och bygga lager för serie 40 då det borde ligga i utvecklingskön.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid lite fundersam när jag hör rykten i stil med: "Jätteföretag X senarelägger lansering med några månader för att de vill vänta och se vad Jätteföretag Y gör."

Jag tror nog Nvidia har stenkoll hur Intels kommande prylar presterar plus att med den globalisering vi har med frakt, utvecklingscykler med mera så är det inte bara att "vänta lite".

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det skall bli oerhört skönt med en tredje aktör? Hoppas det går riktigt bra för dem.
Humana priser kommer nått år efter om vi har tur.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem

Som det ser ut idag med att partnertiklverkare har problem med komponenter för att ens kunna göra grafikkort så spelar det ju ingen roll om det finns kretsar eller inte.

Det hade även varit intressant att se hur mycket grundkostnaden för att tillverka ett kort stigit sedan ett år tillbaka, är ju inte bara Nvidia som lagt på 2-300% på priset för att stoppa i fickan. Priserna har ju skenat i alla led.

Permalänk
Medlem

3060ti, 3070, 3070ti, 3070 ti 16 gb och 3080 (för laptops) på samma krets gör att segmenteringen börjar bli lite tajt.

Permalänk
Medlem

Jag blir yr.

Det lanseras gammalt och nytt här och där.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Bara jag som tycker det skall bli oerhört skönt med en tredje aktör? Hoppas det går riktigt bra för dem.
Humana priser kommer nått år efter om vi har tur.

Normala priser kommer först när det blir riktigt gott om grafikkort. Nvidia, Amd och senare Intel kommer nog att hålla tillbaka tillverkningen kraftigt för att kunna ha kvar sina "dröm-marginaler".
De har lärt sig att konsumenter betalar i princip vad som helst för ett halvbra grafikkort. Varför döda förtjänsten när man inte behöver?

Permalänk
Medlem

Har sagt det förut, så länge inte intel tillverkar korten själv kommer det inte göra någon skillnad för varken pris eller tillgången på grafikkort...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Normala priser kommer först när det blir riktigt gott om grafikkort. Nvidia, Amd och senare Intel kommer nog att hålla tillbaka tillverkningen kraftigt för att kunna ha kvar sina "dröm-marginaler".
De har lärt sig att konsumenter betalar i princip vad som helst för ett halvbra grafikkort. Varför döda förtjänsten när man inte behöver?

Garanterat. De kommer mjölka detta sålänge det går.

Permalänk
Medlem

Varför får 3070ti 16gb medan 3080 bara får 12gb? Bör ju vara tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fler grafikkort betyder fler tester för sweclockers. Det gillar vi

När Intel ARC kommer förväntar jag mig en riktigt fet genomgång och tester med gamla och nya spel. Lika bra att ni förbereder er för tester med CS, Crysis och GTA 5 😅
Alla tekniker ska förklaras och testas.
Jag hoppas ni tar av kylaren och visar hela kylningen och pcb.

Jag förväntar mig faktiskt att ni gör ett större jobb än ni gjort på många år då det är något helt nytt på marknaden.
Det var så länge sedan det fanns tre grafikkorts aktörer på marknaden att en del av användarna på sweclockers inte ens var födda då.

Hur menar du att de skulle göra ett större jobb än vad de har gjort på många år? Vad kan de göra bättre enligt dig?

Permalänk
Medlem

The war of the paper launches is upon us!

Permalänk

Trots att msrp numera känns som ett hån så vore det änså intressant att veta var 3080 12gb landar. Marknadspriset är väl förmodligen mellan 3080 och Ti ändå sen... men 2gb extra vore bra för lite mer framtidssäkring men hade hellre sett 16gb.

Permalänk
Medlem

Mitt 1070 Ti får skjuta upp pensionen i ett par år till. Undrar när man kommer kunna köpa 3080-prestanda för 7-8k.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur menar du att de skulle göra ett större jobb än vad de har gjort på många år? Vad kan de göra bättre enligt dig?

Gå igenom Intels tekniker och tillverkningsprocess mot AMD och Nvidia.
Gå igen mjukvaran och hur den skiljer sig.
Montera ned kortet fullständigt framför kamera och förklara allt på PCB.
En analys av kylaren och om kortets pcb har samma krav på kylning som tex Nvida, jag tänker på hur dåligt kylda 3000 serien är.
Finns trådar om det här.
Massa annat lull lull som kommer av att det är något nytt på marknaden.

D v s ett större mer ingående arbete än vad som brukar göras då trots att nysläpp från AMD och Nvidia är ny generation så är mycket det samma som föregående och behöver inte förklaras lika ingående.

Det blir ett längre reportage och video om allt ska tas med.
Så att "bättre" jobb som du skrev är något orättvist och missvisande, mer jobb och mer ingående är mer rättvist.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort som blir försenat?! Det låter ju helt otroligt! Tänk om det dessutom kommer kosta mer än MSRP, det vore verkligen en stor nyhet!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti