Apple stämmer Ericsson för dyra licensavgifter

Permalänk
Bildexpert

Apple har ju alltid varit ett unket bolag, men jag ser ändå deras operativsystem som de minst dåliga på marknaden idag.

Men detta är ju rätt patetiskt. De fem dollarna blir ju en spottstyv om man tänker på marginalerna och vilket infkytande bolaget har med sin egna marknadsmodell.

Kan vara värt att påtala om att praktiskt taget hela branschen för film och TV är mer eller mindre beroende av Apples propietära codecs vilka delvis har åstadkommits genom patentintrång (ProRes RAW kontra Red RAW). Det går bra att ta betalt men inte lika kul att betala, ffa inte när man kan mjölka biljardindustrier på pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stackars stackars Apple som tvingas betala "överpriser". ='(

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tror nog att det är ett rejält påslag på kunderna för den avgiften, skulle inte förvåna mig om vi betalar 50 dollar enbart för det patentet.

Såklart är det så. Lite måste väl företaget hämta in pga detta 😅

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Så långt kom jag på egen hand, men att förstå vad som faktiskt händer i detta konkreta fall kräver mycket mer insikt känner jag...

Är det Apple eller Ericsson som försöker göra något fult här? Går inte att bedöma ur mitt perspektiv.

Eller finns det inte ens någon större nyhet här, utan att detta bara är normalt förhandlingsförfarande? Känns lite som att det KAN vara det senare, med tanke på snarlika andra nyheter man finner.

Detta sprider kanse lite mer ljus på saken?
https://www.lightreading.com/5g/ericsson-sees-apple-as-no-fra...

TL;DR: Lite förenklat, Ericsson har alltså tröttnat på att Apple konstant försöker undvika att betala licens till att börja med.

Apples motstämning är alltså ren strategi med målsättningen att förlika till Apples fördel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Hur kommer det sig att man inte är bunden till att lämna in sin stämningsansökan på registrerad huvudort?

Man kan lämna in en stämning var som helst svaranden har verksamhet, vilket i princip betyder att de säljer sina grejer där. Det finns faktiskt en del företag som undviker just distriktet Östra Texas just p.g.a situationen där - man stänger helt enkelt den verksamhet man har så att man inte blir stämd i just det distriktet. Andra gör tvärtom, och försöker sponsra lokalt för att potentiella jurymedlemmar skall bli positivt inställda. Tror att Samsung sponsrade den lokala ishallen, till exempel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Detta sprider kanse lite mer ljus på saken?
https://www.lightreading.com/5g/ericsson-sees-apple-as-no-fra...

TL;DR: Lite förenklat, Ericsson har alltså tröttnat på att Apple konstant försöker undvika att betala licens till att börja med.

Apples motstämning är alltså ren strategi med målsättningen att förlika till Apples fördel.

Ett citat från den artikeln om vad Apple sägs ha gjort:

Citat:

The vendor added that Apple has accused essential patent holders of "hold up," which it said Apple characterizes as "essential patent holders concealing their licensing terms from the industry until the standard is frozen, then using that 'lock in' to obtain supra-FRAND royalty rates from the industry."

Är detta ens kontroversiellt? Vi vet att de gör så, allihop - alla försöker få in patent som egentligen inte behövs i en standard för att sedan inte säga vad de kostar. Det är skälet att MPEG bröt ihop. Apple gör det säkert också när de har patent i en pool. Jag tvivlar inte på att Apple är en stenhård förhandlare i de här fallen, men inget i den här artikeln är en smoking gun.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Man kan lämna in en stämning var som helst svaranden har verksamhet, vilket i princip betyder att de säljer sina grejer där. Det finns faktiskt en del företag som undviker just distriktet Östra Texas just p.g.a situationen där - man stänger helt enkelt den verksamhet man har så att man inte blir stämd i just det distriktet. Andra gör tvärtom, och försöker sponsra lokalt för att potentiella jurymedlemmar skall bli positivt inställda. Tror att Samsung sponsrade den lokala ishallen, till exempel.

Fascinerande 😀
Man slutar aldrig bli förvånad här i livet

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ett citat från den artikeln om vad Apple sägs ha gjort:

Är detta ens kontroversiellt? Vi vet att de gör så, allihop - alla försöker få in patent som egentligen inte behövs i en standard för att sedan inte säga vad de kostar. Det är skälet att MPEG bröt ihop. Apple gör det säkert också när de har patent i en pool. Jag tvivlar inte på att Apple är en stenhård förhandlare i de här fallen, men inget i den här artikeln är en smoking gun.

Att ifrågasätta patent på olika sätta kan vara en väldigt kostsam historia och det vet jag verkligen inte om allihopa gör (brukar kosta minst $3M innan förhandlingarna ens kan börja). Inte ens Google med allt sitt kapital har tagit strid för uppenbara FRAND-patent som patent-troll säger sig ha rätten till. De flesta förlikar sig nog med kostnaden och fokuserar på att tillverka och sälja. Men det har jag såklart inte statistik på...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Brukar inte finnas Jury i tvister (det är väl i brottsmål?). Har uppfattat det som att det är specifikt en ("köpt") domare om tar sig an dessa mål.
https://www.reuters.com/legal/transactional/texas-busiest-pat...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Brukar inte finnas Jury i tvister (det är väl i brottsmål?). Har uppfattat det som att det är specifikt en ("köpt") domare om tar sig an dessa mål.
https://www.reuters.com/legal/transactional/texas-busiest-pat...

Man har rätt enligt amerikansk lag att få sin sak hörd av en jury. Man måste inte utnyttja den - det går utmärkt att bara ha en domare om bägge sidor är nöjda med det, och det går mycket snabbare så - men vad gäller Östra Texas så är ursprunget att juryer där tenderar att stå på kärandens sida, speciellt om svaranden är ett stort företag.

(Det finns förresten ett undantag från den rätten, och det gäller företag i Delaware. Företag har inte specifikt rätten att begära en jury, och i just Delaware kan man därför stämma varandra i en speciell domstol kallade Chancery Court. Då brukar det gå väsentligt fortare än en vanlig rättegång, så en del företag har sitt högkvarter där av just det skälet.)

Det där med domare är ett annat kapitel. Den du citerar där är i ett annat distrikt (Western District). Den ökända är den vi talar om här, Eastern District. Där finns det om jag minns rätt tre domare, men om man anlitar två specifika advokatbyråer så kan man eliminera två av dem för jäv, och då blir det bara en kvar - en gubbe som står klart på kärandens sida. Detta har hållit på rätt länge - den artikeln påpekar att det var Trump som utsåg domaren i Western District, och detta har pågått längre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att ifrågasätta patent på olika sätta kan vara en väldigt kostsam historia och det vet jag verkligen inte om allihopa gör (brukar kosta minst $3M innan förhandlingarna ens kan börja). Inte ens Google med allt sitt kapital har tagit strid för uppenbara FRAND-patent som patent-troll säger sig ha rätten till. De flesta förlikar sig nog med kostnaden och fokuserar på att tillverka och sälja. Men det har jag såklart inte statistik på...

Det är inte det det handlar om. Patenten är korrekta, och ingen debatterar det. Vad det handlar om är att när man sätter en standard finns det ofta olika sätt att göra något på. Då försöker man välja det bästa sättet, men man gör det utan att veta vad det kommer att kosta. Om det finns ett sätt som är 99% så bra som det bästa men gratis för att patenten har gått ut, så borde man välja det. Problemet är att man inte behöver meddela vad det kostar att licensiera ett patent förrän standarden är klar. Detta är ett större problem inom video (det var ju det som dödade H.265/AVC) men Apple menar att det är ett problem inom dessa standarder också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Ja, för en sponsrad ishall är ju verkligen avgörande huruvida någon är (o)skyldig till ett åtalat brott. Detta är varför USA i praktiken INTE har något egentligt "rättssystem" utan bara två olika slags människor i rättsväsendet:
1) De med mycket pengar.
2) De med mindre pengar.

Apple har jag "bojkottat" sedan alldeles för länge sedan över orimligt låg "prestanda per krona". Jag betalar för kostnadseffektivitet, inte "statusskryträttigheter".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Man har rätt enligt amerikansk lag att få sin sak hörd av en jury. Man måste inte utnyttja den - det går utmärkt att bara ha en domare om bägge sidor är nöjda med det, och det går mycket snabbare så - men vad gäller Östra Texas så är ursprunget att juryer där tenderar att stå på kärandens sida, speciellt om svaranden är ett stort företag.

(Det finns förresten ett undantag från den rätten, och det gäller företag i Delaware. Företag har inte specifikt rätten att begära en jury, och i just Delaware kan man därför stämma varandra i en speciell domstol kallade Chancery Court. Då brukar det gå väsentligt fortare än en vanlig rättegång, så en del företag har sitt högkvarter där av just det skälet.)

Det där med domare är ett annat kapitel. Den du citerar där är i ett annat distrikt (Western District). Den ökända är den vi talar om här, Eastern District. Där finns det om jag minns rätt tre domare, men om man anlitar två specifika advokatbyråer så kan man eliminera två av dem för jäv, och då blir det bara en kvar - en gubbe som står klart på kärandens sida. Detta har hållit på rätt länge - den artikeln påpekar att det var Trump som utsåg domaren i Western District, och detta har pågått längre.

Ja, det har pågått länge så inte konstigt om man blandar ihop domarna.

Skrivet av mpat:

Det är inte det det handlar om. Patenten är korrekta, och ingen debatterar det. Vad det handlar om är att när man sätter en standard finns det ofta olika sätt att göra något på. Då försöker man välja det bästa sättet, men man gör det utan att veta vad det kommer att kosta. Om det finns ett sätt som är 99% så bra som det bästa men gratis för att patenten har gått ut, så borde man välja det. Problemet är att man inte behöver meddela vad det kostar att licensiera ett patent förrän standarden är klar. Detta är ett större problem inom video (det var ju det som dödade H.265/AVC) men Apple menar att det är ett problem inom dessa standarder också.

Jag valde att kommatera citatet i dess fulla kontext, vilket beskriver Apples försöka att "devalvera" befintliga patent historisk och inte bara den officiella ursäkten som Apples advokater författat. Jag vidhåller alltså att få har de finansiella musklerna att ta strid om allt och alltid.

Thunderbolt är ett praktexempel på hur Apple försöker snuvar någon annans på dess teknik och gör den till sin egen så jag har full förståelse för att Ericsson inte väljer att lyfta på locket i förtid.

Förtydligande
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, för en sponsrad ishall är ju verkligen avgörande huruvida någon är (o)skyldig till ett åtalat brott. Detta är varför USA i praktiken INTE har något egentligt "rättssystem" utan bara två olika slags människor i rättsväsendet:
1) De med mycket pengar.
2) De med mindre pengar.

Tvistemål, inte brott. Men jag håller med i övrigt att alla Common Law-system är absurda och brode ersättas med något fungerande.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Thunderbolt är ett praktexempel på hur Apple snuvar någon annans på dess teknik och gör den till sin egen så jag har full förståelse för att Ericsson inte väljer att lyfta på locket i förtid.

Thunderbolt? Det är Intel som har rättigheterna till Thunderbolt. Det enda Apple hade var ett varumärke, och det har de också överfört till Intel. Det var Intel som brukade ta in licensavgifter, och det var Intel som slutade med det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Thunderbolt? Det är Intel som har rättigheterna till Thunderbolt. Det enda Apple hade var ett varumärke, och det har de också överfört till Intel. Det var Intel som brukade ta in licensavgifter, och det var Intel som slutade med det.

Numera ja. Intel hotade med rättstvist om inte Apple övergav sina patentanspråk. Licensavgifterna (oklar med hur stor del) gick till Apple som del av uppgörelsen. Men detta är en parantes och offtopic.

Visa signatur

Permalänk

Apple har väl patent på att ta ut hutlösa priser för minsta lilla sak.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Så tråden handlar om att hata Apple nu?
Höga licensavgifter på grundläggande infrastrukturteknik höjer lägsta prisnivån för alla konsumenter.

Kritiken mot förfarandet vid standardsättning är helt berättigat, det är orimligt att prissättningen kommer i efterhand. För att det skall funka så måste samarbetet ske i en anda som grundar sig på att främja den övergripande marknadsutvecklingen, och vi har flera exempel i teknikvärlden nu där vi har konkurrerande standarder därför att licenskostnaderna var för högt satta. Det är kanske acceptabelt på t.ex. video codecs, men är väldigt problematiskt för telekom-standarder.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av EntropyQ3:

För att det skall funka så måste samarbetet ske i en anda som grundar sig på att främja den övergripande marknadsutvecklingen, och vi har flera exempel i teknikvärlden nu där vi har konkurrerande standarder därför att licenskostnaderna var för högt satta.

Det är en av åsikterna. För högt satta av vem för vem? Apple och Ericsson har förmodligen många andra åsikter där det enda gemensamma är att kvartalsrapporten kommer i första rummet vilket gör att konsensus i USA bestäms i rättssalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är en av åsikterna. För högt satta av vem för vem? Apple och Ericsson har förmodligen många andra åsikter där det enda gemensamma är att kvartalsrapporten kommer i första rummet vilket gör att konsensus i USA bestäms i rättssalar.

Av patenthållarna för dem som vill använda det och, i sista änden, för konsumenterna.
Oavsett vad man tycker om de absoluta beloppen här (och i mina ögon är de på tok för höga), så är själva processen galen. Att först komma överens om vad standarden skall innehålla, och sedan börja bråka om vad det skall kosta är bakvänt. Upp med korten på bordet. Kostnaden är självklart en faktor i hur lämpligt ett patent är som ingrediens i en ny standard, inte minst för en infrastrukturteknik som 5G.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av EntropyQ3:

Att först komma överens om vad standarden skall innehålla, och sedan börja bråka om vad det skall kosta är bakvänt.

Det kan inte fungera på något annat sätt. Man måste först sitta på loftet och fnula och och testa massors innan man har något man kan föreslå vara en del av en standard. Det är ju det fnulet man vill ha betalt för. Det sitter inte en liten grupp smartingar runt ett bord som säger "så här gör vi" utan det är tusentals personer i många olika projekt/delprojekt som vill ha betalt för sitt slit och kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det kan inte fungera på något annat sätt. Man måste först sitta på loftet och fnula och och testa massors innan man har något man kan föreslå vara en del av en standard. Det är ju det fnulet man vill ha betalt för. Det sitter inte en liten grupp smartingar runt ett bord som säger "så här gör vi" utan det är tusentals personer i många olika projekt/delprojekt som vill ha betalt för sitt slit och kunskap.

Eh, självklart.
Eftersom målsättningen är att sälja tiotals miljarder 5G kapabla telefoner över de närmaste par årtiondena så lär det gå att ordna med ganska modesta licensavgifter.

Permalänk
Medlem

Heja Ericsson

Rätt åt de, Ericsson har varit länge i spelet med Apple filar sig som vanligt, delvis tillverkar de sina mobiler i Kina vis olika företag till så billig peng som möjligt.