Apple stämmer Ericsson för dyra licensavgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du tror inte att det beror på att Ericsson Inc har sitt huvudkontor i närheten av det distriktet?

Jag kollade faktiskt upp att det är där det ligger. Det känns som att hela den placeringen är avsedd att missbruka detta ökända distrikt - det finns ingen annan rimlig anledning att ha högkvarteret där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Historisk så har vissa licenser inom mobiler ibland varit en procentsats på konsumentpriset och då har Apple varit emot detta då de mest säljer dyra mobiler.

Det är nästan bara Qualcomm som har försökt få en procent på konsumentpriset. Det var delvis därför de fick på näsan av konkurrensmyndigheter för några år sen, men jag är inte helt hundra på hur den sagan slutade i USA (Qualcomm förlorade i de flesta länder vad jag såg). Det är också därför det är så ovanligt med laptops med 3G-4G - Qualcomm vill då ha en procent av hela laptoppens pris. Mycket billigare att sälja en lös dongel istället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Stämma ett företag för att det "bryter mot en branschstandard"? Va?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

nu är ju $5 priset för hela licensavtalet med Ericsson, så det är inte bara 5G. 5G-delen blir nog då ännu mindre än $30 totalt, dåligt exempel av mig tidigare då

Finns väl ingen helt licensfri kommunikations-teknik så oavsett vilken man använder så blir det pengar till någon lic-pool.

Är ganska säker på att både Qualcomm, Apple, Samsung, Ericsson osv har räknat på vad som är rimliga priser (enligt dem), och de som betalar vill ju såklart betala mindre. Exakt vad det ska kosta får nog någon som är riktigt insatt i patent-värden och utvecklingskostnader avgöra, och en domstol i USA är ju ett sätt att göra det på.

I sista änden är det ju vi konsumenter som får betala. Som konsument steker jag faktiskt hellre 5G än betalar extra både för hårdvara och licensieringsavgifter. Det är helt enkelt inte värt det över 4G för mig. Problemet med det är att infrastrukturutbyggnad t.ex. är avhängig konsumentefterfrågan.
FRAND finns av en anledning.

Det är en balansgång. Någonstans blir det en bättre lösning för både Apple och potentiellt deras kunder om Apple undvek både specifika ”standard”-licenser och telecomoperatörer och byggde ut sina egna nät för att kunna leverera hela lösningen. Plötsligt blir de inte längre en kund utan en konkurrent. De har t.ex. utan vidare resurser att göra sin egen StarLink-liknande satellitlösning.

Som svensk och som konsument föredrar jag måttliga licenskostnader och någorlunda öppna standarder, men det förutsätter vettiga kostnader.

Permalänk

"Vi tar extra avgift på företag som använder skatteparadis

-Ericsson"

Detta hade varit drömmen om sann.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Exakt, 5G sprider ju corona enligt vissa så win-win

Nej nej, enligt senaste K-teorier så kan 5G aktivera det Grafendioxid som sägs innehålla i de vacciner som finns, med följd att alla vaccinerade blir uppkopplade och får egen blåtandsadress, allt detta lär vara skapat med utomjordisk teknik

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

"Vi tar extra avgift på företag som använder skatteparadis

-Ericsson"

Detta hade varit drömmen om sann.

Vilka stora företag skatteplanerar inte?
Eller, som Samsung, är så viktigt för landet att de i praktiken har privilegier för att vara försäkrade om konkurrenskraft? Retorisk fråga: Är svenska politiker immuna mot företagsintressen? Naturligtvis inte.

De ekonomiska intressena är enormt starka, och ju större du är desto tyngre väger din röst. Det är lätt (och rimligt) att vara cynisk, men det är inga lätta frågor heller.

Permalänk
Medlem

Heja Ericsson! Ett av få svenska bolag jag har aktier i.

Permalänk
Medlem

Gäller samma regler mig som markägare att jag kan kräva vilken avgift jag vill för att låta folk bygga vägar, dra ström, fiber, nyttja dricksvatten och annat? Vill de inte betala det jag kräver så får de bygga en luftsluts över eller något.

Problemet är gammalt med att marknaderna inte är fri inom allt och de gamla grekerna bråkade mycket om detta. Där det tillsattes myndigheter för att reglera så att ingen utnyttja dens position för mycket än vad myndigheterna anser det är rimligt.

Det du säger hade haft betydelse om det inte hade varit för det faktum att vi snackar om Apple här. "Kasta sten i glashus", "Kettle calls the pot black, etc etc.

Apple är dom sista som ska yla, blir liksom bara patetiskt.

Som sagt, jag håller med dig i stort, i vanliga fall.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mpat:

Jag kollade faktiskt upp att det är där det ligger. Det känns som att hela den placeringen är avsedd att missbruka detta ökända distrikt - det finns ingen annan rimlig anledning att ha högkvarteret där.

Det finns massor av anledningar. På den tiden krigade man mot Motorola, Nokia och Qualcomm. Numera finns de bara på två platser i Dallas/Plano, huvudkontoret och warehouse. 1984 invigdes Ericsson i Plano. Apple hade då precis släppt sin första Macintosh. 1986 var jag där och driftsatte min utrustning i Ericssons repair center. Testprogrammet hette "sexiga" CAL12004 men vad hårdvaran hette, ingen aaaning, förmodligen LPExxxyyy-någonting. Föregångaren till den hette "Brink-Box" om man har tillgång till PRIM/GASK (man måste vara en Ericsson'are) och söker på det. Slutade på Ericsson 2006.

Permalänk
Medlem

Historisk så har vissa licenser inom mobiler ibland varit en procentsats på konsumentpriset och då har Apple varit emot detta då de mest säljer dyra mobiler.

De kan ju alltid sälja sina mobiler billigare då om de tycker avgiften är för hög.

Va? Vill de sälja sina mobiler dyrt och betala en låg avgift? De vill alltså ha Schrödingers kaka, som de både kan äta upp och ha kvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Det du säger hade haft betydelse om det inte hade varit för det faktum att vi snackar om Apple här. "Kasta sten i glashus", "Kettle calls the pot black, etc etc.

Apple är dom sista som ska yla, blir liksom bara patetiskt.

Som sagt, jag håller med dig i stort, i vanliga fall.

Fast spelar det roll att det är apple som ylar om det de ylar är FRAND? De vill att ALLA skall betala en lägre avgift för vad jag förstår är ett helt teoretiskt patent bara för att kunna koppla upp på en standard. Om nu alla patenthållare i 5G skall ha sin kaka relativt så var det någon som pratade om cirka 300kr för att telefon ens skall kunna koppla upp mot 5g innan en enda komponent beställts. Om alla aktörer skulle tycka likadant för Bluetooth, USB, Wifi, NFC m.fl.... så skulle det innebära döden för budgettelefoner. Att det är Apple som drar upp det i domstol får klassas som en bra sak, det behöver granskas och regleras om det anses ohållbart, och Apple har råd att bråka, men i slutändan så berör ett beslut hela branschen om det nu skall klassas som non-discriminatory.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Säger företaget som tagit ut 30% avgift för mjukvaruförsäljning via den enda plattformen som tillåtits... Jojomensan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

Fast spelar det roll att det är apple som ylar om det de ylar är FRAND? De vill att ALLA skall betala en lägre avgift för vad jag förstår är ett helt teoretiskt patent bara för att kunna koppla upp på en standard. Om nu alla patenthållare i 5G skall ha sin kaka relativt så var det någon som pratade om cirka 300kr för att telefon ens skall kunna koppla upp mot 5g innan en enda komponent beställts. Om alla aktörer skulle tycka likadant för Bluetooth, USB, Wifi, NFC m.fl.... så skulle det innebära döden för budgettelefoner. Att det är Apple som drar upp det i domstol får klassas som en bra sak, det behöver granskas och regleras om det anses ohållbart, och Apple har råd att bråka, men i slutändan så berör ett beslut hela branschen om det nu skall klassas som non-discriminatory.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Som jag förstår det handlar detta om att förnya licenceavtalet från 2015 där avgiften Ericsson ville ha innefattade 2G, 3G och 4G. Nu när 5G har kommit vill Apple helt enkelt att licencen ska innefatta det också, utan extra kostnad.

Inte riktigt så marknaden funkar, eller?

Lite som att du vill att vinterdäck ska ingå i ditt bilköp, 5 år efter du köpte den. Eller att du ska få flytta över ditt bilån från din 5 år gamla bil till årets modell utan behöva ta mer lån då den nya bilen givetvis är dyrare.

Värt att notera är att Ericsson och Samsung skrev på just ett sånt avtal som innefattar 5G tidigare i år.

Permalänk
Medlem

Gäller samma regler mig som markägare att jag kan kräva vilken avgift jag vill för att låta folk bygga vägar, dra ström, fiber, nyttja dricksvatten och annat? Vill de inte betala det jag kräver så får de bygga en luftsluts över eller något.

Problemet är gammalt med att marknaderna inte är fri inom allt och de gamla grekerna bråkade mycket om detta. Där det tillsattes myndigheter för att reglera så att ingen utnyttja dens position för mycket än vad myndigheterna anser det är rimligt.

Vad myndigheter anser är rimligt för infastruktur, som faktiskt är vad du pratar om, och vad privata företag behöver bygga för deras egna produkter är vitt skilda saker. Att jämföra infrastruktur som vägar, ström, dicksvatten med vad Apple måste betala för att få bygga produkter i syfte att sälja den vidare till 3000% vinst är löjligt. Minst sagt äpplen och päron.

Kommer aldrig förstå hur folk kan försvara att privata företag kan gnälla på prissättning när samma företag har fri prissättning på produkten.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Vad myndigheter anser är rimligt för infastruktur, som faktiskt är vad du pratar om, och vad privata företag behöver bygga för deras egna produkter är vitt skilda saker. Att jämföra infrastruktur som vägar, ström, dicksvatten med vad Apple måste betala för att få bygga produkter i syfte att sälja den vidare till 3000% vinst är löjligt. Minst sagt äpplen och päron.

Kommer aldrig förstå hur folk kan försvara att privata företag kan gnälla på prissättning när samma företag har fri prissättning på produkten.

Nej det handlar om vad staten vill betala för att beslagta annans egendom med argument att de endast vill ha denna egendom själv. Vill staten ha något du äger så kan staten ta detta ifrån dig och de ger dig den ersättning som de själva anser att de är villiga att betala. Gillar man inte detta, så blir det en civilrättslig prövning där man får betala statens advokaters kostnad om man förlorar.

Såklart detta inte är samma sak som monopolutnyttjande. Men konceptet är detsamma, fri marknad fungerar i praktiken inte och myndigheter på olika sätt reglerar. Hur rätt myndigheterna sedan agerar är upp till diskussion.
Alltså begår Ericsson, Apple etc konkurrensbrott? Ja det är en helt annan fråga än om man helt ska slopa konkurrensmyndigheterna och låta aktörer ta precis de vinster de vill ha.

*edit*
Btw staten har just beslagtagit egendom av mig för en struntsumma som jag inte alls ville sälja det för. Men det är så samhället fungerar och egenligen måste fungera. Däremot kan man diskutera detaljer som priser.

Permalänk
Medlem

Men såklart, barnarbetarna i Kina och de som faktiskt uppfinner grejerna ska ju inte ha betalt. Bara "förpackaren" och dess aktieägare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mayhem SWE:

Rekommenderad läsning till er som inte verkar förstå vad det handlar om:

https://en.wikipedia.org/wiki/Reasonable_and_non-discriminato...

Jag lovar dig att bakom allt fint juridiksnack i länken ovan så är "Allt över gratis orimligt pris" enligt Apples rikaste aktieägare!

Jag kan inte ens föreställa mig hur många miljoner dollar som kastas mellan under borden just nu i Texas domstolar.

Finns ju en anledning till varför de valde USA:s mest anarkivänligaste delstat där de lämnade in sin "stämningsansökan".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Det är orimligt komiskt att världens minst prisvärda teknikprodukttillverkare gnäller om orimliga priser.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Samtidigt stod jag på Biltema häromdan och funderade på varför en Lightning laddkabel kostade 50kr mer än en USB-C dito.
Licensavgifter kanske?!

Permalänk
Medlem

Apple klagar att nått är för dyrt, lul

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

5 dollar är alldeles för mycket. Förresten köp vår skärmduk för 20 dollar som vi brukade skicka med gratis.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

5 dollar är alldeles för mycket. Förresten köp vår skärmduk för 20 dollar som vi brukade skicka med gratis.

Glöm inte att köpa med en adapter så att du faktiskt kan ladda din 15000kr telefon i ett vanligt eluttag.

Permalänk
Medlem

5 dollar motsvarar ca en halv procent på en 999 dollars produkt.

Snikna j****r

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag lovar dig att bakom allt fint juridiksnack i länken ovan så är "Allt över gratis orimligt pris" enligt Apples rikaste aktieägare!

Jag kan inte ens föreställa mig hur många miljoner dollar som kastas mellan under borden just nu i Texas domstolar.

Finns ju en anledning till varför de valde USA:s mest anarkivänligaste delstat där de lämnade in sin "stämningsansökan".

Hur kommer det sig att man inte är bunden till att lämna in sin stämningsansökan på registrerad huvudort?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur kommer det sig att man inte är bunden till att lämna in sin stämningsansökan på registrerad huvudort?

Visa signatur

Min rigg:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Glöm inte att köpa med en adapter så att du faktiskt kan ladda din 15000kr telefon i ett vanligt eluttag.

Fast det var ju EU som ordnade det åt oss, de tyckte det blev för mycket elskrot då de flesta redan hade laddare hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

5 dollar motsvarar ca en halv procent på en 999 dollars produkt.

Snikna j****r

Tror nog att det är ett rejält påslag på kunderna för den avgiften, skulle inte förvåna mig om vi betalar 50 dollar enbart för det patentet.

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Rekommenderad läsning till er som inte verkar förstå vad det handlar om:

https://en.wikipedia.org/wiki/Reasonable_and_non-discriminato...

Himla intressant det här med FRAND. Speciellt det här:

Citat:

aggregate rates that would significantly increase the cost to the industry and make the industry uncompetitive are unreasonable.

Känns det verkligen som att industrin som helhet är "uncompetitive" när Apple utgör 75% av global handset market operating profit trots patentavgiften från Ericsson?
https://www.business-standard.com/article/international/apple...
Är de så goda att de stämmer Ericsson p.g.a. att deras konkurrenter tjänar för dåligt? Visst det är USA, vad som helst kan hända men det känns orimligt att de ska vinna detta eller?

Permalänk
Medlem

Snälla kan alla börja bojkotta Apple?

Iaf ni här på Sweclockers som tar del av alla nyheter och kan se vilket otroligt ruttet företag det är.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X