God Jul på er!
Jag har en Lenovo ChromeOS platta med Arm64 processor där jag installerat en Linuxdel (fullt medveten om att ChromeOS också är Linux)
I Linuxdelen har jag installerat några program, exempelvis Veracrypt som nyligen släppte en Arm64 version:
https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html
Jag har dock inte listat ut hur jag ska montera en extern hårddisk med Veracrypt ?
När den externa (veracrypt krypterade) hårddisken är ansluten försöka jag med "Auto Mount Devices" men den hittar ingen ansluten hårddisk.
Tittar jag under "Select Devices" finns den inte där heller - endast plattans partitioner syns.
Jag har delat hårddisken från ChromeOS och då påstår Operativsystemet att hårddisken finns under /mnt/chromeos/
Eftersom ChromeOS inte kan montera disken (pga krypteringen) syns den inte där och det verkar inte fungera att köra ett kommando typ liknande "veracrypt /mnt/chromeos/" heller.
Någon som förstår problemet och har några tips ?
Mest som information om någon annan fastnar i en liknande fråga så verkar linux-delen i ChromeOS vara en väldigt "inkapslad" del av OperativSystemet som inte har direkt åtkomst till hårdvaran.
Därmed tror jag att det omöjligt att montera en krypterad disk med Veracrypt från Linux-delen.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.