ChromeOS Arm64 med Linuxdel och Veracrypt

Permalänk
Medlem

ChromeOS Arm64 med Linuxdel och Veracrypt

God Jul på er!

Jag har en Lenovo ChromeOS platta med Arm64 processor där jag installerat en Linuxdel (fullt medveten om att ChromeOS också är Linux)

I Linuxdelen har jag installerat några program, exempelvis Veracrypt som nyligen släppte en Arm64 version:

https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html

Jag har dock inte listat ut hur jag ska montera en extern hårddisk med Veracrypt ?

När den externa (veracrypt krypterade) hårddisken är ansluten försöka jag med "Auto Mount Devices" men den hittar ingen ansluten hårddisk.

Tittar jag under "Select Devices" finns den inte där heller - endast plattans partitioner syns.

Jag har delat hårddisken från ChromeOS och då påstår Operativsystemet att hårddisken finns under /mnt/chromeos/

Eftersom ChromeOS inte kan montera disken (pga krypteringen) syns den inte där och det verkar inte fungera att köra ett kommando typ liknande "veracrypt /mnt/chromeos/" heller.

Någon som förstår problemet och har några tips ?

Permalänk
Medlem

Mest som information om någon annan fastnar i en liknande fråga så verkar linux-delen i ChromeOS vara en väldigt "inkapslad" del av OperativSystemet som inte har direkt åtkomst till hårdvaran.

Därmed tror jag att det omöjligt att montera en krypterad disk med Veracrypt från Linux-delen.