vem tillverkar egentligen NetOnNets Andersson TV produkter?

Permalänk

vem tillverkar egentligen NetOnNets Andersson TV produkter?

Hej,

Jag har en Andersson TV som tycks sakna vissa standard funktioner som andra likvärdiga TV apparater från Andersson tycks ha. Jag försökte leta fram dem i manualen, men den är så oerhört dåligt skriven att man knappt kan hitta om fjärrkontrollen har en on/off knapp /s

Jag är medveten om att Andersson egentligen är bara en massa generiska produkter som NetOnNet slängt sitt produktnamn på så jag har försökt att hitta vilka det är som tillverkar dem.
Vad jag har hittat enligt ett inlägg från 2006 (damn, då fanns de fortfarande på den tyska marknaden, galet längesedan ju) så tillverkades deras Andersson TV produkter utav det Turkiska företaget Vestel, men p.g.a. åldern på artikeln så är det ju osäkert om detta fortfarande är aktuellt.

FLLI: Tillverkar Vestel fortfarande TV apparater åt NetOnNet och isåfall hur får jag tag på deras manualer för rätt Andersson produkt? Behöver leta efter inställningar som den kassa NetOnNet manualen valt att inte ha med.

För enkelhetens skull ifall någon redan gjort denna resan, jag har en Andersson LED5545UHDA

Fixade fler felskrivningar, lär dig läsa innan du lägger up *facepalm*
Visa signatur

Mvh,

Jonatan

Permalänk
Medlem
Skrivet av elgstromjonatan:

Hej,

Jag har en Andersson TV som tycks sakna vissa standard funktioner som andra likvärdiga TV apparater från Andersson tycks ha. Jag försökte leta fram dem i manualen, men den är så oerhört dåligt skriven att man knappt kan hitta om fjärrkontrollen har en on/off knapp /s

Jag är medveten om att Andersson egentligen är bara en massa generiska produkter som NetOnNet slängt sitt produktnamn på så jag har försökt att hitta vilka det är som tillverkar dem.
Vad jag har hittat enligt ett inlägg från 2006 (damn, då fanns de fortfarande på den tyska marknaden, galet längesedan ju) så tillverkades deras Andersson TV produkter utav det Turkiska företaget Vestel, men p.g.a. åldern på artikeln så är det ju osäkert om detta fortfarande är aktuellt.

FLLI: Tillverkar Vestel fortfarande TV apparater åt NetOnNet och isåfall hur får jag tag på deras manualer för rätt Andersson produkt? Behöver leta efter inställningar som den kassa NetOnNet manualen valt att inte ha med.

För enkelhetens skull ifall någon redan gjort denna resan, jag har en Andersson LED5545UHDA

Jag har inget svar på frågan men tror det är rimligt att, som du gör, anta att det kan ha varierat över tid vilken/vilka tillverkare som anlitats.

Annars är det väl att öppna den och se vad det står på kretskort osv, vore förmodligen rätt avslöjande...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag antar att skärmen har en HDMI-port? I så fall kan du koppla in en dator i den och se vilken Vendor ID den skickar ut via EDID:

https://edid.tv/manufacturer/

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag antar att skärmen har en HDMI-port? I så fall kan du koppla in en dator i den och se vilken Vendor ID den skickar ut via EDID:

Det är ju en smart variant som förhoppningsvis avslöjar det hela...

Är det typ https://www.nirsoft.net/utils/dump_edid.html man bör använda då? (Frågar för TS räkning)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara använda Device Manager om det är Windows jag kör. Har för mig att det står där, åtminstone. På Macen syns det i System Profiler, i alla fall på de gamla versioner jag kör. Programmet du frågar om känner jag inte till.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag brukar bara använda Device Manager om det är Windows jag kör. Har för mig att det står där, åtminstone. På Macen syns det i System Profiler, i alla fall på de gamla versioner jag kör. Programmet du frågar om känner jag inte till.

Ja, det lär nog stå, eventuellt i någon lätt omtolkad form, som hardware id i device manager också.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vendor kan ju ändå vara Andersson. Jag minns en gammal tjock-TV som jag hade där fjärren var borta och jag försökte lista ut tillverkaren. Det stod Thorn på den men det var ju den svenska kedjan som hyrde ut elektronik (jag hyrde inte teven alltså utan hittade den i soprummet) så jag trodde förstås att det var ett annat märke, men det fanns faktiskt koder för Thorn i mutifjärren och de funkade.

Just när det gäller TV vet jag inte men jag har ju sett Andersson-produkter från diverse tillverkare, exempelvis hade de ett par lurar som var riktigt bra, och som var typ 30% billigare än originalet (enda skillnaden var den tryckta loggan), kommer inte ihåg detaljerna tyvärr, men jag har också sett Andersson lurar som var billiga kopior på andra redan billiga budgetprodukter och så. Samma med köksmaskiner och så. Så chansen är ju ganska stor att de köper in modeller från olika tillverkare som de får till ett bra pris och kan branda bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vendor kan ju ändå vara Andersson.

I teorin kan förstås även någon som inte själv tillverkar ändå ha sin egen identifierare, men i det konkreta fallet så verkar det inte existera någon "Andersson" i registret.
Se https://uefi.org/pnp_id_list , där finns den kompletta listan över alla vendor-identifierare av den typ som används i EDID (UEFI PNP ID).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mpat:

Hade man nog kunnat, har dock bara min stationära så blir väldigt bökigt att flytta runt, får vara sista nödlösningen isåfall

Visa signatur

Mvh,

Jonatan

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vendor kan ju ändå vara Andersson.

Jag hittar varken Anderson eller Netonnet i listan över Vendors. Från personlig erfarenhet har jag en gammal TV märke av märke Anderson där jag lurade ur det på så sätt, och även en billig webcam när jag behövde ha ut var den kom ifrån där device manager löste allt snabbt och lätt. OK att för webcammen var vendor ”General Plus” och jag fick googla vidare, men det var ett steg närmre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Citerar
"Netonnet har ett eget varumärke, Andersson, där apparaterna tillverkas av turkiska Vestel (som säljer produkter under varumärkena Techwood, Graetz, Finlux, Luxor och Vestfrost)."

Permalänk

Kan möjligtvis ha hittat TVn. Är inte helt lik Andersson TVn men som beskrivningen säger så kan utseendet skilja sig mellan regionerna.

Så jag accepterar att detta är rätt helt enkelt, Andersson LED5545UHDA = VESTEL 55UD9400T

https://vestel.com/sy-en/88-4k-uhd-smart-9-series/289-vestel-...

Glömde länken till sidan
Visa signatur

Mvh,

Jonatan

Permalänk
Medlem

Vestel är tillverkaren för Andersson, det är lika stora som Bosch i Turkiet, och har i princip allt man behöver till hushållet.

Mvh!

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus