Går det att uppgradera sonens dator (Asus m32cd-nr068t)?

Permalänk
Medlem

Går det att uppgradera sonens dator (Asus m32cd-nr068t)?

Hej!

Jag kan inte så mycket om datorer så skulle behöva lite hjälp 😊. Sonen har en Asus m32cd-nr068t som har några år på nacken. Han spelar mycket CS bland annat och önskar en snabbare och bättre dator. Men innan vi går på det så undrar jag om det går att uppgradera den han har? Är det nåt som går att uppgradera och vad och hur i så fall?

Tacksam för alla tips!

Specifikationer
Size 27L
Color Black

Operating System
Windows 10 64bit
CPU (socket) Intel® Core™ i5-6400 up ot 3.3GHz (HD Graphics 530)
Chipset (System Platform) Intel® H110
Memory (module) DDR4 2133MHz 4G *2
Discrete Graphic NVIDIA GeForce GTX960 2GB (1HDMI,1DVI,3DP)
Storage 1TB SATA Hard Drive (7200RPM)
Optical Drive SuperMulti DVD RW

Keyboard Mouse
USB Keyboard / Mouse

LAN
10/100/1000Mbps

WiFi
IEEE 802.11 ac + BT 4.0
Power Supply 500W (80 PLUS)
Card Reader 5-in-1: SD/ SDHC/ MS/ MS Pro/ MMC

Front I/O Port
1 x 5-in-1 Card Reader
1 x Headphone
1 x Microphone
2 x USB 3.0

Rear I/O Port
1 x RJ45 LAN
1 x HDMI
1 x VGA (D-sub) Out
2 x USB 3.1
2 x USB 3.0
2 x USB 2.0
1 x Headphone
1 x Microphone
1 x Line-in
1 x Central Bass
1 x Right Speaker
1 x Left Speaker

Drive Bay
1 x 5.25", 2 x 3.5"

Serial ATA
4 x SATA 6.0 Gb/s ports
Expansion Slot 1 x PCI-e x 16 (occupied by discrete graphic card if implemented.)
1 x Mini PCI-e
2 x DDR3L/DDR4 LONG-DIMM SLOT
Dimension (mm) 176 x 408.5 x 380 mm (W x H x D)
240 x 495 x 500 mm (W x H x D) with Carton

Gross Weight (Kg)
11.24 KG
Net Weight (Kg) 8.29 KG

Software
Anti-Virus Trial
Office Trial

Accessory
1 x Warranty Card
1 x Power Cord
1 x Quick ManualB59

Features
Free 100G Webstorage for 1 year
USB 3.1

Permalänk
Medlem

Hej!
Du skulle kunna uppgradera grafikkortet men det är fråga om det är en bra idé.
Från en snabb googling ser lådan ut att ha lite dåligt med ventilation och då är det kanske inte så kul att kasta in ett nyare grafikkort i datorn. Blir lätt ganska varmt i lådan om det är dålig cirkulation.
Sen är det väl en fråga om hur många procent bättre han upplever att han behöver.
En generation nyare kort begagnat skulle inte vara så stort kliv varken prismässigt eller prestandamässigt.
Och ett nytt kort vore nog overkill i den där datorn (?).

Flera tillverkare har ganska dåligt luftflöde och uppgraderingsmöjligheter då de spar in på så många saker som möjligt.

Annars så skulle jag säga att en SSD skulle generellt ge datorn ett snabbare intryck även om vid spelandet så gör det ingen särskild skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Hej!
Från en snabb googling ser lådan ut att ha lite dåligt med ventilation och då är det kanske inte så kul att kasta in ett nyare grafikkort i datorn. Blir lätt ganska varmt i lådan om det är dålig cirkulation.
Sen är det väl en fråga om hur många procent bättre han upplever att han behöver.
En generation nyare kort begagnat skulle inte vara så stort kliv varken prismässigt eller prestandamässigt.

Flera tillverkare har ganska dåligt luftflöde och uppgraderingsmöjligheter då de spar in på så många saker som möjligt.

Annars så skulle jag säga att en SSD skulle generellt ge datorn ett snabbare intryck även om vid spelandet så gör det ingen särskild skillnad.

Ett annat problem är att CPU är oftast en flaskhals för CSGO som ifall man stoppar in RTX 3060 eller bättre så kommer i5 6400 vara en flaskhals samtdigit så bör datorn lätt fixa 100-200 fps i CSGO

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Absolut kan du uppgradera den, frågan är bara vad som är mest prisvärt. De enda kompatibla processorer som du kan använda (i7-6xxx och i7-7xxx) som ger en nämnvärd förbättring i prestanda kostar väldigt mycket begagnade. Vad som kan vara bättre är att direkt satsa på något nyare. Det är lite nu och då som det dyker upp annonser på nya kompletta datorer exklusive grafikkort för runt 3000 kronor. Och hans gamla har givetvis ännu ett visst ekonomiskt värde.

Grafikkortet är mer rättframt att uppgradera. Sedan är ju tillgången lite som den är. Svårt att veta vad jag ska rekommendera utan att veta budget. Billigaste som du kan komma undan är nog ett GTX 1060 3 GB som ger cirka dubbla prestandan för runt en tusenlapp.

Och sist men inte minst - du måste skaffa en SSD åt grabben om han ska behålla datorn. Och snåla inte utan han ska ha minst 500 GB.

Permalänk
Medlem

Det största lyftet hade varit att plugga i en SSD, antingen en 2,5-tums SSD eller en M.2 SSD(om moderkortet har stöd för det).
Kostar knappt en tusenlapp för 1TB och det ger ett otroligt lyft för de relativt små pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Hej!

Ska kolla lite mer om vad han behöver. Återkommer!

Permalänk
Medlem

Hmm, snackade lite och enligt honom så är allt dåligt med datorn 😁. CS laggar ibland och Battlefield funkar knappt.

Så frågan är om man ska köpa nytt eller om det går att uppgradera. Skärmen han har är inte bra och långt äldre än datorn så den måste han byta hur som helst.

När det gäller budget så har vi inte funderat men att köpa ny kostar ju en del och vet inte vad man får för den gamla? Så kan man uppgradera för några tusen till nåt som funkar i några år till så vore det enklast. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotson:

Hmm, snackade lite och enligt honom så är allt dåligt med datorn 😁. CS laggar ibland och Battlefield funkar knappt.

Så frågan är om man ska köpa nytt eller om det går att uppgradera. Skärmen han har är inte bra och långt äldre än datorn så den måste han byta hur som helst.

När det gäller budget så har vi inte funderat men att köpa ny kostar ju en del och vet inte vad man får för den gamla? Så kan man uppgradera för några tusen till nåt som funkar i några år till så vore det enklast. Eller?

Mja enda uppgradering som kan hjälpa utan att skapa allt för många andra problem är en ny CPU och RAM men samtidigt så är er dator ganska dålig finns inget förutom GPU som man skulle vilja behålla vid uppgradering och det är mest för att hela GPU marknaden är ur balans i normala tider så skulle jag sagt uppgradera allt.

Ifall du inte vill spendera allt för mycket pengar så skulle jag börjat med en grundlig rengöring av datorn med en burk tryckluft och köra CrystalDiskInfo, HWiNFO, MSI Kombuster, MSI Afterburner för att se att HDD mår bra och att CPU och GPU inte throttlar och kanske köpa en SATA SSD.

Datorn ni har ska klara av ifall BF1 med skaplig FPS ifall ni sänker inställningar i CSGO så bör man ifall få 100+ fps.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd

Du kan uppgradera med en i5 6600 ger ca 20% mer cpu prestanda
dubbla mängden ram till 16
en ssd
byta grafikkort till kanske en 1070 något sådant ? (blower modell iom cirkulation i lådan)

alt bygg en modern ny dator du kan pma mig för vidare råd ang detta

mvh

Permalänk
Medlem

Alternativ 1:

Du bör kunna sätta i en 7700K, mer ram, ett bättre grafikkort samt en SSD för att ha Windows på:

7700K + minnen: https://www.sweclockers.com/marknad/210006-intel-i7-7700k-cor...
GTX 1060 6GB: https://www.sweclockers.com/marknad/209906-dual-gtx1060-6gb
SSD 480GB: https://www.inet.se/produkt/4302092/kioxia-exceria-sata-ssd-4...

Sammanlagt pris, ca 4000kr

Sälj sedan den gamla processorn samt minnen, du bör kunna få runt 600kr för de tillsammans på Tradera.

Totalsumma: ca 3500kr.

Alternativ 2:

Sälj hela datorn komplett för runt 2000-2500kr på Blocket. Köp en begagnad dator här på Swec med liknande prestanda som angavs ovan för runt 2500kr. Här kan du dessutom få ett lite bättre chassi, bättre nätaggregat osv. Jag hade nog siktat på detta alternativ personligen då det bara brukar bli problem när man försöker uppgradera gamla färdigbyggda datorer.

Totalsumma: ca 2500kr.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Tack snälla för alla svar. Jag får alltid så bra råd när jag skriver här. Har dragit alternativen för sonen och han har bestämt sig för att härda ut med denna ett tag till. Och istället spara pengar till en ny vassare dator. Jag lär komma tillbaka hit för köpråd när det blir dags!