Åtgärder efter besiktning (Volvo S70 99')

Permalänk
Medlem

Åtgärder efter besiktning (Volvo S70 99')

Hej! Modell: Volvo S70 2.5 99'

Har gjort tråd här tidigare men nu blir de en ny före pga lite mer "akuta" ärende.
Så gjorde en besiktning förra veckan. Fick nedslag på ett par grejer. Hade behövt hjälp
med vilka delar de behövas köpas, och vad en bilverkstad kanske kan betalt ta för att fixa detta?
Fel 1-3 tänkte jag fixa själv med lite hjälp då jag är okunning. Och fel 4-5 var väl tänkt för verkstaden.

Blir det allt för dyrt så är det ju frågan om det är värt att lägga ner för mycket pengar på bilen,
men är de inte jätte många tusenlappar så fixar jag de gärna speciellt då förra ägaren har gjort
väldigt mycket på den (bytt kamrem, bromsskivor och flera andra grejer, dokumentation finns).

Här ovan är bild på felen, listan nedan är i samma ordning som felen på bilden.
Tanken var då att köpa delarna, byta lampor själv, och ta med dom andra delarna
till verkstaden och låta dom göra jobbet. Tar gärna hjälp så att jag valt rätt delar!

Tacksam för hjälp!
Mvh Robin

Permalänk
Medlem

Jag tror du får bättre hjälp på ett volvo forum (eller valfritt bilforum) faktiskt.

Jag lämnade in bilen för att byta skyddsbälg en gång. Volvoverkstan skulle ha 5000kr men kostade bara 1300kr hos en mindre.
Så hör med olika verkstäder om det inte är saker du tror du klarar själv.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator
Moderator

Det kanske inte spelar någon större roll för dig, men tänk på att du identifierat bilens registreringsnummer genom länkarna.

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Damasken kan vara lite knölig att byta om man inte har skruvat med sånt innan. Att få loss p-änden kan vara lite speciellt och du behöver nog lite hands on från någon mer erfaren eller kolla lite youtube filmer på hur man gör. Dock ganska enkelt. En van mek gör det där på någon halvtimma. Utan framvagnsinställning då. Man borde klara sig utan det om man vet vad man gör. Samtidigt så skadar det inte att göra det efter byte av damask och lager.
Lagret fram är inget du ska ge dig på utan rätt kunskap, verktyg och en press. Du tänker rätt med att låta en verkstad ta hand om det. Inköp lager ca 750 spänn på autodoc (exempelvis). Arbete i hemmagaraget 2tim (mer om man dricker öl samtidigt), mer ska inte en verkstad behöva debitera kan jag tycka. Har ingen aning vad en bilverkstad tar per timma idag men det lär skilja rejält så kolla med några lokala mindre ställen. Även många däckverkstäder gör jobb som dessa, kan vara värt att kolla också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Damasken kan vara lite knölig att byta om man inte har skruvat med sånt innan. Att få loss p-änden kan vara lite speciellt och du behöver nog lite hands on från någon mer erfaren eller kolla lite youtube filmer på hur man gör. Dock ganska enkelt. En van mek gör det där på någon halvtimma. Utan framvagnsinställning då. Man borde klara sig utan det om man vet vad man gör. Samtidigt så skadar det inte att göra det efter byte av damask och lager.
Lagret fram är inget du ska ge dig på utan rätt kunskap, verktyg och en press. Du tänker rätt med att låta en verkstad ta hand om det. Inköp lager ca 750 spänn på autodoc (exempelvis). Arbete i hemmagaraget 2tim (mer om man dricker öl samtidigt), mer ska inte en verkstad behöva debitera kan jag tycka. Har ingen aning vad en bilverkstad tar per timma idag men det lär skilja rejält så kolla med några lokala mindre ställen. Även många däckverkstäder gör jobb som dessa, kan vara värt att kolla också.

Lagren på S70 är skruvade ej pressade.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Gamerouge:

Lagren på S70 är skruvade ej pressade.

Även fram alltså, där ser man. Då blir det lite enklare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte gjort detta på just den modellen, men skulle gissa på att du behöver bort med hjulet, bromsok, bromsokshållare och bromsskiva för att komma åt hjulnavet. Sedan gäller det att få lös bulten till drivaxeln och själva navet. Vad som är mycket jobb beror på hur van man är med det.
För styrväxeldamasken så får du ta bort hjulet och lossa styrleden från hjulspindeln. Förslagsvis används en avdragare avsedd för detta. (På jobbet brukar ca 3 kraftfulla slag med handslägga lösa detta). Sedan ta bort den från styrväxeln för att få av och på den nya damasken. Mäter man in den noga så kan man slippa hjulinställning, men det ska egentligen utföras efter sådana jobb.

Med strax över 39k mil på mätaren, så får du nog räkna med att grejerna sitter rätt hårt och en del rost.

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Medlem

Jag lämnade in min bil (Volvo V70 2005) för byte av drivaxeldamask på båda sidor på en mindre verkstad. Så liten att den inte hade en press, men det visste jag inte då. Inte heller att mekanikern hade en vana av att värma för att få sakerna att lossna. På den ena sidan gick det bra, men på den andra sidan så fick jag beskedet "Jag värmde så mycket jag vågade, men det lossnade ändå inte".

Jag fick åka till ett annat ställe där de hade bättre grejor (stor press). Där gick det att göra jobbet: "Det gick bra, men vi fick ta till en stora pressen för det satt väldigt hårt".

Lite senare så gick även hjullagret sönder på den sida där bytet inte gick bra. Kanske har värmen kokat oljan, det kan tydligen hända, och på så vis gjort lagret dåligt.

Sensmoralen är då att lämna till en tillräckligt stor verkstad. Jag som inte kan sådant här visste ju inte ens vad jag skulle fråga om för att vara säker på att jobbet kan bli utfört. Och jag var lite snål och ville inte välja Bilia p.g.a. kostnaden. Nu skulle jag aldrig försöka mig på sådant här på egen hand, men om man inte kan så riskerar man ju att bli ståendes och i bästa fall kan man sätta ihop och åka någonstans för att få hjälp.

Jag bor i Mölndal strax söder om Göteborg och bilen är som sagt en V70 2005 och då har jag betalat ca 3600:- för byte av hjullager och ca 1400 för byte av drivaxeldamask. Det kanske ger dig något att jämföra med om du kollar efter priser.

Permalänk
Medlem

Bytte blinkers själv på min V70 -98 för några veckor sedan, tämligen säker på att det var samma du listade som jag köpte (2x 2pack, bytte fram och bak). Så borde du kunna fixa själv på din också.
Var uppmärksam på namnet, där var en annan artikel med nästa samma namn (BAU15 vs BAU15s tror jag).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Lämna in bilen för byte av damask och hjullager. Det borde kosta runt 5000 totalt, men jag rekommenderar inte att köpa hjullagret själv utan låt verkstaden göra det.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Hej! Modell: Volvo S70 2.5 99'

Har gjort tråd här tidigare men nu blir de en ny före pga lite mer "akuta" ärende.
Så gjorde en besiktning förra veckan. Fick nedslag på ett par grejer. Hade behövt hjälp
med vilka delar de behövas köpas, och vad en bilverkstad kanske kan betalt ta för att fixa detta?
Fel 1-3 tänkte jag fixa själv med lite hjälp då jag är okunning. Och fel 4-5 var väl tänkt för verkstaden.

https://i.ibb.co/HFsxKpq/IMG-20220201-211433.jpg

Blir det allt för dyrt så är det ju frågan om det är värt att lägga ner för mycket pengar på bilen,
men är de inte jätte många tusenlappar så fixar jag de gärna speciellt då förra ägaren har gjort
väldigt mycket på den (bytt kamrem, bromsskivor och flera andra grejer, dokumentation finns).

Här ovan är bild på felen, listan nedan är i samma ordning som felen på bilden.
Tanken var då att köpa delarna, byta lampor själv, och ta med dom andra delarna
till verkstaden och låta dom göra jobbet. Tar gärna hjälp så att jag valt rätt delar!

Tacksam för hjälp!
Mvh Robin

1 och 2 är för att just bilprovningen hatar vita blinkersglas och nästan alltid anmärker på dom om du har en äldre bil.
Det målade lamporna bleks med tiden och ljuset blir vitare.
Allt som krävs är nya lampor för en småsumma, enkelt att byta själv.
Om du vill göra det framtidssäkert så byter du till LED lampor, fråga närmaste epa ägare vilka som fungerar bra och är billiga.

3 kan vara så enkelt att det behövs nya lampor, eller så är det rostigt och du behöver nya hållare.
Kolla innan du handlar, hållarna är inte dyra men varför spendera pengar i onödan
Finns LED även här om du står ut med "epa looken", men oftast är det rosten som är problemet och LED är såklart inte immuna mot den.

4 och 5 kräver verkstad om du inte är händig.
Men väl värt att göra då en V70 oavsett årsmodell är lättsåld och behåller sitt värde bra.
Vilket verkstad som helst bär klara av det, ring runt eller besök, ta den näst billigaste.
Men se till att dom inte skruvar dit skitgrejer, du vill ju inte byta samma sak igen om 2 år.
OEM kanske är dyrare, men jobbet kommer ju att vara den stora delen, och den är ju samma oavsett kvalitén på delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

....

4 och 5 kräver verkstad om du inte är händig.
Men väl värt att göra då en V70 oavsett årsmodell är lättsåld och behåller sitt värde bra.
Vilket verkstad som helst bär klara av det, ring runt eller besök, ta den näst billigaste.
Men se till att dom inte skruvar dit skitgrejer, du vill ju inte byta samma sak igen om 2 år.
OEM kanske är dyrare, men jobbet kommer ju att vara den stora delen, och den är ju samma oavsett kvalitén på delarna.

Jag undrar hur man praktiskt ska gå till väga för att göra det?

Frågar man: Är det bra grejor så gissar jag att svaret blir "ja".

Får man ett märke och en modell så kan man ju kanske kolla upp priset, men hur kan du jämföra två hjullager t.ex.?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag undrar hur man praktiskt ska gå till väga för att göra det?

Frågar man: Är det bra grejor så gissar jag att svaret blir "ja".

Får man ett märke och en modell så kan man ju kanske kolla upp priset, men hur kan du jämföra två hjullager t.ex.?

Du kan fråga efter vilket fabrikat de använder eller be om att de använder oem/orignalreservdelar, är det nån av de kända tillverkarna lär det vara bra kvalitet men är det nått nonamelager från Kina är det troligen inte så bra kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rekomenderar SKF lager, så slipper du byta igen om 2 år.
Och byt båda samtidigt.
https://www.skruvat.se/Hjullagersats-P1044902.aspx

https://www.skruvat.se/show.aspx?k=styrv%C3%A4xeldamask

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan fråga efter vilket fabrikat de använder eller be om att de använder oem/orignalreservdelar, är det nån av de kända tillverkarna lär det vara bra kvalitet men är det nått nonamelager från Kina är det troligen inte så bra kvalitet.

Jag gick för skojs skull in på autodoc och sökte på hjullager till bilen och fick fram en träfflista på 5 sidor.

Om man står där i butiken och får till svar: "Vi använder delar från autodoc" eller kanske "Vi använder bara delar från Denckermann" (som är en av märkena) tänker du dig då att man behöver veta vilka som är kända tillverkare?

Eller menar du att man då säger tack, kommer ihåg svaret, åker hem, googlar och funderar på om det är en pålitlig tillverkare av hjullager, innan man ringer tillbaka till verkstaden med besked?

Exempel på tillverkare som listades på autodoc:

Ridex
Jpn
Mapco
Complex
AutoMega
Komoka
BTA
Denckermann
Triscan
Dayco
Metzger
Kawe
Nsk
Deplhi
Moog

Vilka av dessa är kända tillverkare? Vilka av dessa gör lager som inte är av OEM kvalitet, och hur kollar man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Rekomenderar SKF lager, så slipper du byta igen om 2 år.
Och byt båda samtidigt.
https://www.skruvat.se/Hjullagersats-P1044902.aspx

https://www.skruvat.se/show.aspx?k=styrv%C3%A4xeldamask

Om man ska lämna in på verkstad, varför byta på båda sidorna samtidigt?

Tidigare ägare kanske inte har gjort så, det ena är bra, men det andra är dåligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag gick för skojs skull in på autodoc och sökte på hjullager till bilen och fick fram en träfflista på 5 sidor.

Om man står där i butiken och får till svar: "Vi använder delar från autodoc" eller kanske "Vi använder bara delar från Denckermann" (som är en av märkena) tänker du dig då att man behöver veta vilka som är kända tillverkare?

Eller menar du att man då säger tack, kommer ihåg svaret, åker hem, googlar och funderar på om det är en pålitlig tillverkare av hjullager, innan man ringer tillbaka till verkstaden med besked?

Exempel på tillverkare som listades på autodoc:

Ridex
Jpn
Mapco
Complex
AutoMega
Komoka
BTA
Denckermann
Triscan
Dayco
Metzger
Kawe
Nsk
Deplhi
Moog

Vilka av dessa är kända tillverkare? Vilka av dessa gör lager som inte är av OEM kvalitet, och hur kollar man det?

Av de du listar känner jag till 2 men det säger ju inget om vem som är oem tillverkare för Volvo för jag är ingen Volvomänniska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Om man ska lämna in på verkstad, varför byta på båda sidorna samtidigt?

Tidigare ägare kanske inte har gjort så, det ena är bra, men det andra är dåligt.

Så kan det ju absolut vara, men vet man inte eller lagren aldrig blivit bytta kan man ju räkna med att det andra är ungefär lika slitet om det suttit lika länge och blivit utsatt för samma vägar, gupp etc.

Var bara ett tips som kanske riktar sig till den som byter själv och vill slippa skruva igen efter tex 6 månader

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Av de du listar känner jag till 2 men det säger ju inget om vem som är oem tillverkare för Volvo för jag är ingen Volvomänniska.

Det var ju lite det som var min poäng också. Om budskapet är att man inte ska skruva dit dåliga grejor, så är det lätt att säga, men väldigt svårt att leva upp till för någon som inte är otroligt insatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror du får bättre hjälp på ett volvo forum (eller valfritt bilforum) faktiskt.

Jag lämnade in bilen för att byta skyddsbälg en gång. Volvoverkstan skulle ha 5000kr men kostade bara 1300kr hos en mindre.
Så hör med olika verkstäder om det inte är saker du tror du klarar själv.

Hej! jag la mina frågor på ett bilforum också!
Men har fått så bra hjälp här tidigare, och även nu tycker jag, så det är värt att fråga här igen!

Skrivet av twit:

Det kanske inte spelar någon större roll för dig, men tänk på att du identifierat bilens registreringsnummer genom länkarna.

Ah de missade jag, men det är nog lugnt! Tack ändå!

Skrivet av e1m1:

Bytte blinkers själv på min V70 -98 för några veckor sedan, tämligen säker på att det var samma du listade som jag köpte (2x 2pack, bytte fram och bak). Så borde du kunna fixa själv på din också.
Var uppmärksam på namnet, där var en annan artikel med nästa samma namn (BAU15 vs BAU15s tror jag).

Ah det stämmer. På körriktningsvisare fram, i min instruktionsbok så står det "Sockel BAU 15"

Och på Biltema när jag sökt med REG NR så kommer det upp "Sockel BAU 15s". Det som skiljer är
ett "s" i slutet där efter 15. Men det måste väl vara samma ändå?
https://www.biltema.se/soksida/?query=BAU15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Lämna in bilen för byte av damask och hjullager. Det borde kosta runt 5000 totalt, men jag rekommenderar inte att köpa hjullagret själv utan låt verkstaden göra det.

Okej. Varför ska man inte köpa de själv tänker du?

Skrivet av Svensktiger:

1 och 2 är för att just bilprovningen hatar vita blinkersglas och nästan alltid anmärker på dom om du har en äldre bil.
Det målade lamporna bleks med tiden och ljuset blir vitare.
Allt som krävs är nya lampor för en småsumma, enkelt att byta själv.
Om du vill göra det framtidssäkert så byter du till LED lampor, fråga närmaste epa ägare vilka som fungerar bra och är billiga.

3 kan vara så enkelt att det behövs nya lampor, eller så är det rostigt och du behöver nya hållare.
Kolla innan du handlar, hållarna är inte dyra men varför spendera pengar i onödan
Finns LED även här om du står ut med "epa looken", men oftast är det rosten som är problemet och LED är såklart inte immuna mot den.

4 och 5 kräver verkstad om du inte är händig.
Men väl värt att göra då en V70 oavsett årsmodell är lättsåld och behåller sitt värde bra.
Vilket verkstad som helst bär klara av det, ring runt eller besök, ta den näst billigaste.
Men se till att dom inte skruvar dit skitgrejer, du vill ju inte byta samma sak igen om 2 år.
OEM kanske är dyrare, men jobbet kommer ju att vara den stora delen, och den är ju samma oavsett kvalitén på delarna.

Tack för tipsen! Det är dock en sleten S70. Tror inte värdet är
så bra på denna vad jag än gör! Jag gillar att köra bilen men jag har bara
denna bil tills vidare egentligen, kommer inte ha den i flera år till.

Skrivet av Gamerouge:

Rekomenderar SKF lager, så slipper du byta igen om 2 år.
Och byt båda samtidigt.
https://www.skruvat.se/Hjullagersats-P1044902.aspx

https://www.skruvat.se/show.aspx?k=styrv%C3%A4xeldamask

Hej, vad är för speciellt med ett SKF lager?

Skrivet av Gamerouge:

Så kan det ju absolut vara, men vet man inte eller lagren aldrig blivit bytta kan man ju räkna med att det andra är ungefär lika slitet om det suttit lika länge och blivit utsatt för samma vägar, gupp etc.

Var bara ett tips som kanske riktar sig till den som byter själv och vill slippa skruva igen efter tex 6 månader

Nu har jag inte dokumenten här, men de andra hjullagret ska
vara bytt för ca ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Okej. Varför ska man inte köpa de själv tänker du?

Tack för tipsen! Det är dock en sleten S70. Tror inte värdet är
så bra på denna vad jag än gör! Jag gillar att köra bilen men jag har bara
denna bil tills vidare egentligen, kommer inte ha den i flera år till.

Hej, vad är för speciellt med ett SKF lager?

Nu har jag inte dokumenten här, men de andra hjullagret ska
vara bytt för ca ett år sedan.

SKF tillverkar högkvalitativa lager helt enkelt.
När jag valt de billigaste lagren har jag fått byta igen efter ett år (~4000mil).
När jag valt SKF har jag inte behövt fundera på hjullager igen (Hinner byta bil, dvs 3-4år)
OEM lager på V50, C30, S40N håller till ca 10-13k mil. S70 vet jag inte riktigt hur länge de håller.

Med det sagt så är vissa av Biltemas hjullager också tillverkade av SKF, kan vara värt att veta om man vill komma billigare undan.
Om ett är bytt behöver du givetvis inte byta båda.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad du använder om du inte ska ha kvar bilen, men det kan tyckas lite onödigt att betala tusenlappar för montering av någon tveksam 500 kr komponent. SKF är en bra reservdelstillverkare.

Problemet där är nog bara att du får betala enligt annan prislista och att de flesta inte är så sugna om du kommer med delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

SKF tillverkar högkvalitativa lager helt enkelt.
När jag valt de billigaste lagren har jag fått byta igen efter ett år (~4000mil).
När jag valt SKF har jag inte behövt fundera på hjullager igen (Hinner byta bil, dvs 3-4år)
OEM lager på V50, C30, S40N håller till ca 10-13k mil. S70 vet jag inte riktigt hur länge de håller.

Med det sagt så är vissa av Biltemas hjullager också tillverkade av SKF, kan vara värt att veta om man vill komma billigare undan.
Om ett är bytt behöver du givetvis inte byta båda.

På S70:n jag hade så gick originallagren från fabrik fram på var sin sida om 10k mil, om jag minns rätt. Det ena vet jag var slut någonstans på 12k mil, men jag är lite osäker på exakt när det första gick.

Tillägg: Lamporna är lätta att byta om inget är trasigt. Jag hade precis samma problem med blinkerlamporna som satt i från fabrik, fast jag åkte inte till besiktningen med dem i det skicket. Det som hände var att färgen började flaga av, då det är en klar lampa som är doppad. Är de riktigt gamla kanske de kan blekas också som någon annan skrev, men det var inte det problemet jag hade.

Permalänk
Skrivet av Robinccc:

Hej, vad är för speciellt med ett SKF lager?

du vet att du får något med kvalitet.

Svenska Kullager fabriken är känd i hela världen och generellt används deras lager i allt som håller någon form av kvalitet.

de gör bra skit dvs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Okej. Varför ska man inte köpa de själv tänker du?

Dels så ska en verkstad sätta dit något med kvalitet, dels så hanterar de själva problemet om det uppstår något problem. T.ex. (jag menar inte att det är så på din bil) detta årtalet kom det en uppdatering på lagret som gör att vissa inte passar.

Sen kan vissa verkstäder bli lite tjuriga om du kommer med egna delar, men mycket är från fall till fall.

En del saker är inga problem att köpa själv, men mer kritiska delar skulle i alla fall jag se till att jag får kvaitet på.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Hej! jag la mina frågor på ett bilforum också!
Men har fått så bra hjälp här tidigare, och även nu tycker jag, så det är värt att fråga här igen!

Ah de missade jag, men det är nog lugnt! Tack ändå!

Ah det stämmer. På körriktningsvisare fram, i min instruktionsbok så står det "Sockel BAU 15"

Och på Biltema när jag sökt med REG NR så kommer det upp "Sockel BAU 15s". Det som skiljer är
ett "s" i slutet där efter 15. Men det måste väl vara samma ändå?
https://www.biltema.se/soksida/?query=BAU15

Blev aldrig riktigt klar på vad skillnaden var, jag körde bara den variant som biltema rekommenderade.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

S betyder en tråd och en mittkontakt. D betyder två. Blinkerslamporna har en.

Tillägg:
Inte exakt samma sockel, men det här är en D-lampa: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bilbelysning/g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Tack för tipsen! Det är dock en sleten S70. Tror inte värdet är
så bra på denna vad jag än gör! Jag gillar att köra bilen men jag har bara
denna bil tills vidare egentligen, kommer inte ha den i flera år till.

Just en gammal Volvo är ju exakt biltypen där nästa ägare faktiskt bryr sig i de där kvittona på jobb du sparat i handskfacket.
Av två anledningar:
1. Nästa ägare slipper att göra det själv.
2. Det visar att den nuvarande ägaren inte bara "kört till det rasat", vilket i nästa ägares ögon minskar risken för andra fel som borde ha fixats.

En gammal S/V70 kan vara en väldigt billig bil att ha om man tar hand om den skapligt.
Och det har många insett
Visst, bränslekostnaden är inte bra.
Men värdeminskningen är obefintlig.
Och försäkringsbolagen gillar dom.
Och vad som är går sönder så finns det delar i 50 år till, plus mängder av folk som fått samma fel och kan tipsa om hur det kan fixas på ett billigare sätt än vad verkstaden säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du vet att du får något med kvalitet.

Svenska Kullager fabriken är känd i hela världen och generellt används deras lager i allt som håller någon form av kvalitet.

de gör bra skit dvs.

Ah okej!

Skrivet av ztenlund:

S betyder en tråd och en mittkontakt. D betyder två. Blinkerslamporna har en.

Tillägg:
Inte exakt samma sockel, men det här är en D-lampa: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bilbelysning/g...

Tack för info! Hade ingen koll på det!

Skrivet av Svensktiger:

Just en gammal Volvo är ju exakt biltypen där nästa ägare faktiskt bryr sig i de där kvittona på jobb du sparat i handskfacket.
Av två anledningar:
1. Nästa ägare slipper att göra det själv.
2. Det visar att den nuvarande ägaren inte bara "kört till det rasat", vilket i nästa ägares ögon minskar risken för andra fel som borde ha fixats.

En gammal S/V70 kan vara en väldigt billig bil att ha om man tar hand om den skapligt.
Och det har många insett
Visst, bränslekostnaden är inte bra.
Men värdeminskningen är obefintlig.
Och försäkringsbolagen gillar dom.
Och vad som är går sönder så finns det delar i 50 år till, plus mängder av folk som fått samma fel och kan tipsa om hur det kan fixas på ett billigare sätt än vad verkstaden säger.

Jo det är sant! Jag köpte min Volvo S70 för 7k. Men då den drar 1.3 per mil vintertid
så är den lite för dyr i drift på långsikt i min mening. Det med reservdelar känns iaf skönt,
alla säger att de finns tonvis med reservdelar till gamla Volvos