Spärra uppringning av 112

Permalänk
Medlem

Spärra uppringning av 112

Hej har en barn (tonåring) med funktionsnedsättning
som inte förstår att man inte får ringa 112
Hur gör man för att spärra telefonen så det inte går ev att ringa alls
Barnet vill ju känna sig som alla andra ha en telefon att spela på hemma surfplatta är inget hen vill ha

Finns det någon app som gör att man kan lägga in vilka nummer som går att ringa tex mamma pappa så vi kan styra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anbeco:

Barnet vill ju känna sig som alla andra ha en telefon att spela på hemma surfplatta är inget hen vill ha

Finns det någon app som gör att man kan lägga in vilka nummer som går att ringa tex mamma pappa så vi kan styra det

Den dag barnet måste ringa 112 på riktigt så uppväger det alla gånger hen ringde i onödan är jag rädd.

Men förstår att det måste vara en jobbig situation...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Menar du att han slår numret och ringer eller är det en snabbknapp?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att om man "bus ringer" för ofta kan det leda till åtal.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl inte möjligt att spärra helt men handlar det om en telefon hemma så behöver du ju inte ha nått simkort i den för att använda wifi och att kunna spela på den, det spärrar ju inte om man verkligen vill ringa 112 men det försvårar i vart fall om telefonen saknar mobiluppkoppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Den dag barnet måste ringa 112 på riktigt så uppväger det alla gånger hen ringde i onödan är jag rädd.

Men förstår att det måste vara en jobbig situation...

Nej hen behöver inte kunna ringa 112
Vore bra om vi håller oss till en lösning om det finns och inte har åsikter om varför då man inte känner till hens situation 🙂🙏

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl inte möjligt att spärra helt men handlar det om en telefon hemma så behöver du ju inte ha nått simkort i den för att använda wifi och att kunna spela på den, det spärrar ju inte om man verkligen vill ringa 112 men det försvårar i vart fall om telefonen saknar mobiluppkoppling.

112 går alltid att ringa om det är en telefon, SIM-kort eller ej. Enda lösningen är en surfplatta.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Aktivera flygplansläge och sedan aktivera wifi manuellt. Det går ju såklart att stänga av flygplansläge men det är ju iaf ett extra steg som måste göras då.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Samsung har en "Kids app" som är en annan launcher, där man kan begränsa vilka appar som finns tillgängliga. Kanske ser lite för barnsligt ut, men det blockar även in-app köp och annat. Vet att man kan begränsa telefonen till att bara kunna ringa mamma och pappa, men vet ej om 112 alltid går ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anbeco:

Nej hen behöver inte kunna ringa 112
Vore bra om vi håller oss till en lösning om det finns och inte har åsikter om varför då man inte känner till hens situation 🙂🙏

Jag förstår att det är en tuff situation och att det säkert kommer att bli jobbigt att ändra den på grund av reaktioner från barnet. Men jag tror att du redan fått de svar som finns. Att spärra 112 är ett väldigt nischat önskemål, och det finns även anledningar att inte göra det som redan också kommit upp.

Så då återstår andra lösningar. Jag är generellt sett emot att sitta och gissa sig fram till något som passar. Det är mycket bättre om den som behöver ha hjälp ger så mycket information som möjligt om situationen och även själv deltar i diskussionen och inte bara "skjuter ner" förslag.
Du skriver tex att syftet är att kunna spela. Men det går inte alls ihop med att det måste vara en telefon och inte en surfplatta. Varför är det viktigt att det är en telefon? Vilka andra krav finns på enheten? osv osv.

Jag tror att du vill undvika "liv" på grund av att något ändras. Men förmodligen blir det väl det oavsett om du så bara spärrar 112. Detta roliga jag kunde göra innan fungerar inte längre. Det är kanske läge att fundera igenom situationen från början till slut och försöka göra rätt istället för att bara lappa problemet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aphex:

112 går alltid att ringa om det är en telefon, SIM-kort eller ej. Enda lösningen är en surfplatta.

Ja och det var ju det jag skrev.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Visningstelefoner på ex. Elgiganten går inte att ringa 112. Kanske finns något sådant läge att sätta telefonen i?
Ev. Kioskmode

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Returburk:

Visningstelefoner på ex. Elgiganten går inte att ringa 112. Kanske finns något sådant läge att sätta telefonen i?
Ev. Kioskmode

Nope, de saknar viss mjukvara (Modem?) och renderar telefonen helt värdelös egentligen.

TS: Nej det går egentligen inte, flygplansläge stängs av när man ringer 112. Kanske kioskmode eller "Kids Mode" på Samsung kanske funkar.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för telefon som vi pratar om?
Fabrikat och modell.

Om det är en telefon som kör Android så kan det finnas möjlighet att roota telefonen och således radera telefon programmet. Då försvinner telefonsymbolen och möjligheten att ringa något. Går dock att återställa genom fabriksåterställning och likaså om man laddar ner telefonprogrammet ifrån nätet, så det är inte helt vattentätt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Om man gång på gång ringer 112 fast man förklarat att detta ej är acceptabelt så har man förverkat sin rätt att ha telefon.
Hade mina barn ringt 112 på skoj så hade deras telefoner åkt med en gång.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Kids mode på Samsung fixar detta i den mån att du får välja vilka nummer/kontakter som ska gå att nå, om du har annat märke får du titta på vad barnläget erbjuder där.

Hindrar inte 112-samtal då det alltid finns en knapp för att aktivera nödsamtal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Om man gång på gång ringer 112 fast man förklarat att detta ej är acceptabelt så har man förverkat sin rätt att ha telefon.

Hej har en barn (tonåring) med funktionsnedsättning vis respekt tack

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad blir du upprörd över? Om det inte fungerar med barnläge där det finns en knappt för att aktivera nödsamtal är det ju en surfplatta med 4G som gäller, finns ingen väg runt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

det är inte en ursäkt... antigen skaffar OP en surfplatta utan funktion för att ringa eller så får han stå till svars för att sitt barn busringer SOS.. det finns något som heter föräldrar-ansvar.

edit:
enda att blocka SOS nummer (oavsett land funkar det utan sim) är att roota telefonen som folk har sagt ovan. men det återställs så fort man resettar telefonen

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det är inte ok att busringa 112, funktionsnedsättning eller ej.
Kan man inte hantera detta så är man nog tyvärr inte redo för att ha en egen telefon.

Det handlar om nornalt förnuft och föräldraansvar.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Det skall alltid gå att ringa nödsamtal från en telefon, oavsett situation. Så nej, det skall vara omöjligt att spärra.

Enda möjligheten att stoppa det skulle väl vara att byta ut operativsystemet på enheten så att all telefon-funktionalitet försvinner. Dvs i praktiken göra om telefonen till något som inte längre är en telefon. Vad övrigt som slutar fungera om man gör så vågar jag inte ens gissa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The_St1g:

Skrivet av The_St1g:

Det är inte ok att busringa 112, funktionsnedsättning eller ej.
Kan man inte hantera detta så är man nog tyvärr inte redo för att ha en egen telefon.

Det handlar om nornalt förnuft och föräldraansvar.

En funktionsnedsättning betyder att man kan ha nedsatt förmåga att fungera fysiskt, psykiskt eller intellektuellt. Du kan inte ha samma förväntningar och motkrav på människor med funktionsnedsättning. Likväl så är det en människa med känslor som vill känna tillhörighet med andra. Det är fullt rimligt att äga en telefon trots problematik som kan uppstå. Jag tror inte heller att någon påstår att det är ok, tråden är till för att hitta en lösning till någon som inte förstår vad som är ok och ej i detta fall. Utan att behöva ta telefonen.

Tråden är ju just till för att föräldern vill ta ansvar och förhindra det. Om du inte vill bidra så kanske det är bättre att vara tyst. Det tycker jag handlar om normalt förnuft.
___

Till OP: Om det är Android så tänker jag lite som innan att det kan det finnas möjlighet att roota telefonen och radera telefonprogrammet. Problemet med att behöva ringa mamma och pappa kvarstår, men det kan ju i så fall göras via en annan app t ex google duo, whatsapp. Annars så kan man inte spärra det på något lätt och simpelt sätt. Allt från barnläge, avsaknad av sim-kort osv osv tillåter fortfarande nödsamtal.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Vad blir du upprörd över? Om det inte fungerar med barnläge där det finns en knappt för att aktivera nödsamtal är det ju en surfplatta med 4G som gäller, finns ingen väg runt det.

Jag kan ringa med min surfplatta, plattor innebär väl ingen skillnad mot en telefon förutom storleken om man har ett abonnemang med samtal och inte ett rent datatrafik abb till den.

Men kanske det är så att det inte går att ringa nödsamtal från en telefon med ett data abb, nån som har ett dataabb som kan kolla ?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kan ringa med min surfplatta, plattor innebär väl ingen skillnad mot en telefon förutom storleken om man har ett abonnemang med samtal och inte ett rent datatrafik abb till den.

Men kanske det är så att det inte går att ringa nödsamtal från en telefon med ett data abb, nån som har ett dataabb som kan kolla ?

I och med att man kan ringa nödsamtal utan sim-kort så borde ju detta inte spela någon roll.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Problemet med att spärra sos samtal är nog att ingen aktör lagligt kan göra detta. Det är en skyddsfunktion och sådan får ej tas bort utan en väldigt massa byråkrati. Frågan är vad som händer om man som privatperson tar bort funktionen och något händer?
Då säger någon men det finns ju 8" surfplattor att köpa som ej går att ringa på. Ja skillnaden är där det byråkratiska, denna funktion fanns ej på dem från första början och dessa surfplattor blev godkända att sälja i sverige utan funktionen.

Så mitt råd är om problemet är stort köp då en sådan 8" surfplatta utan abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror på vilken surfplatta. iPads t.ex. har inte någon telefonapp eller så, så på dessa går det inte att ringa vanliga samtal

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De finns de som saknar telefonfunktioner eller där VoLTE eller VoWiFi kan stängas av.

Lite av ett icke-problem, iPad kan som påpekat inte ringa via mobilnätet. Dito med iPod Touch och allt som bara har WiFi givetvis, men vill de kunna använda den överallt så släng med en iPad mini 4G/LTE i föräldraläge?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

De finns de som saknar telefonfunktioner eller där VoLTE eller VoWiFi kan stängas av.

Men stänger det i så fall även av nödsamtalsfunktionen ?
Har man denna typ av problem ska man kanske bara använda en platta med wifi.
Jag vet bara hur min platta funkar och den är som en större telefon då jag har ett telefonsimkort i den och inte ett datasim.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men stänger det i så fall även av nödsamtalsfunktionen ?
Har man denna typ av problem ska man kanske bara använda en platta med wifi.
Jag vet bara hur min platta funkar och den är som en större telefon då jag har ett telefonsimkort i den och inte ett datasim.

Redigerade för att göra det tydligare.

Skrivet av Petterk:

Lite av ett icke-problem, iPad kan som påpekat inte ringa via mobilnätet. Dito med iPod Touch och allt som bara har WiFi givetvis, men vill de kunna använda den överallt så släng med en iPad mini 4G/LTE i föräldraläge?

Har man något som enbart har 4G och telefonfunktion så fungerar det inte att ringa utan att VoLTE eller VoWiFi är på hos operatören så vitt jag vet.

Edit: Då jag mer eller mindre bekräftat det nu så brukar det inte gå att ringa på Lenovos 4G-modeller, om man behöver något billigare (och nytt) än iPad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anbeco:

Det är en känslomässig frustrerande situation eftersom du vet att barnet inte rår för det hen gör samtidigt som du vill kunna ge barnet en så "normaltypisk" barnuppväxt som möjligt.

Lösningen att "roota/hacka" en Androidtelefon löper ändå risken att hen laddar hem Telefonappen i Google Play för där finns ju alla spel-appar också. Och även om hen inte laddar hem Telefonappen så finns det en risk att den kommer tillbaka när mobilen vill uppdatera sig. Och så kvarstår problemet att ingen Telefonapp innebär att hen ej kan ringa någon. Och då hen ej vill ha surfplatta så blir det inget alternativ heller.

I denna situation måste du då som förälder överväga vad som är möjligt att ge ditt barn och vad som inte är möjligt att ge utifrån hens funktionsnedsättning och sedan hantera den känslomässiga frustration som barnet upplever som följd av ditt val.

Omöjligt för oss som svarar är att veta är vilken grad av funktionsnedsättning det rör sig om, och därmed om det går att lära barnet - trots allt - att inte ringa just 112. Ringer barnet endast 112 eller även andra nummer i samma utsträckning?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |