Följ Black Week på SweClockers

Vilka fiberoperatörer kör med CGNAT och de som inte gör det?

Permalänk
Skrivet av holta:

Eftersom flera i tråden skrivit att de använder Bredband2 så skulle jag vilja kolla om det är fler som idag 29/5 eller igår 28/5 fick sina publika IP ersatta till CGNAT?

Jag har precis flyttat (inom samma stadsnät) och har haft Bredband2 i mitt gamla hus och Inleed i mitt nya. Inleed hade CGNAT vilket jag inte hade i mitt gamla hus med Bredband2. När det var dags att säga upp ett abonemang så bestämde jag mig därför att säga upp Inleed och flytta över Bredband2 till det nya huset. Efter flytten hade jag CGNAT även på Bredband2. Jag mailade kundtjänst och sa att jag inte haft CGNAT på min gamla adress och de svarade idag att de skulle ta bort det för mig inom ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har kvar mitt publika IP.

Tack för svar

Skrivet av Magnus1024:

Jag har precis flyttat (inom samma stadsnät) och har haft Bredband2 i mitt gamla hus och Inleed i mitt nya. Inleed hade CGNAT vilket jag inte hade i mitt gamla hus med Bredband2. När det var dags att säga upp ett abonemang så bestämde jag mig därför att säga upp Inleed och flytta över Bredband2 till det nya huset. Efter flytten hade jag CGNAT även på Bredband2. Jag mailade kundtjänst och sa att jag inte haft CGNAT på min gamla adress och de svarade idag att de skulle ta bort det för mig inom ett par dagar.

Fick svar från Bredband2 och tydligen är det förändringar som genomförts i stadsnätet som påverkar det hela. Bredband2 lägger ett ärende och jag ska få ett SMS när det är åtgärdat. Det var skönt att det fick en snabb och bra förklaring.

Permalänk
Entusiast

Nu har jag läst många trådar om just detta och det verkar inte finnas någon riktig klarhet huruvida det är gratis med publik IP från Bahnhof eller inte, så jag passade på att kontrollera. Det ser dessutom ut att vara oberoende av både stadsnät och kundstatus.

Misstänker starkt att det har blivit en eller två miss(ar) i kommunikationen till er som fått en offert på 50kr/mån, där det mest troligt handlar om Fast / Statisk IP-adress.

Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Nu har jag läst många trådar om just detta och det verkar inte finnas någon riktig klarhet huruvida det är gratis med publik IP från Bahnhof eller inte, så jag passade på att kontrollera. Det ser dessutom ut att vara oberoende av både stadsnät och kundstatus.

Misstänker starkt att det har blivit en eller två miss(ar) i kommunikationen till er som fått en offert på 50kr/mån, där det mest troligt handlar om Fast / Statisk IP-adress.

<Uppladdad bildlänk>

Patrik

Jag tror snarare att de kanske ändrat policy för detta, antingen för att färre än väntat bett om publik IP (och kostnaden därmed blivit lägre än väntat) eller för att de fått en massa skit för det från olika håll från mer tekniskt kunniga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

<Uppladdad bildlänk>

Patrik

Betalade 50 kr i månaden extra för publik ip, står klart och tydligt på fakturan från dem. Men bytte till Obenetwork när dem kom in i Zitius portal och fick lägre pris inkl publik ip än Bahnhof

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av holta:

Tack för svar

Fick svar från Bredband2 och tydligen är det förändringar som genomförts i stadsnätet som påverkar det hela. Bredband2 lägger ett ärende och jag ska få ett SMS när det är åtgärdat. Det var skönt att det fick en snabb och bra förklaring.

Är du möjligen i Örebroområdet? Jag blev satt bakom CGNAT (WAN-IP 100.85..., utåt har jag ett annat IP i närheten av mitt gamla publika, är inte längre nåbar utifrån) ca 03:00 28/5. Störigt som fan när man var på resa och plötsligt inte kom åt sin maskin längre.

Jag har dock Bahnhof som ISP, inte Bredband2, men tänker att det skulle ju kunna vara leverantörsoberoende om det är stadsnät inblandat. Har på nytt begärt publikt IP från Bahnhof iaf, får se när det processas.

Visa signatur

/ Stormreaver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormreaver:

Är du möjligen i Örebroområdet? Jag blev satt bakom CGNAT (WAN-IP 100.85..., utåt har jag ett annat IP i närheten av mitt gamla publika, är inte längre nåbar utifrån) ca 03:00 28/5. Störigt som fan när man var på resa och plötsligt inte kom åt sin maskin längre.

Jag har dock Bahnhof som ISP, inte Bredband2, men tänker att det skulle ju kunna vara leverantörsoberoende om det är stadsnät inblandat. Har på nytt begärt publikt IP från Bahnhof iaf, får se när det processas.

Motala/Östergötland sitter på Telia Öppen fiber.
För mig tog det några dagar på Bredband2 till att jag åter fick publik IP.

Permalänk

Någon som vet om Folke Bredband kör CGNAT? Jag ringde dem och de sa att de kör CGNAT och inga som helst publika ipv4 addresser. Man får anta att det gäller alla deras kunder?

Skrivet av holta:

Tack för svar

Kan du återkomma om du får ditt publika ip eller blir nekad?

Jag tänker för övrigt uppdatera första inlägget om vilka som kör CGNAT och inte gör det och eventuellt byter ut CGNAT addresser mot publika sådana utan extra kostnad och de med kostnad.

Jag behöver namn operatör och stadsnät och där de nyligen varit i kontakt med dem senaste året. Speciellt då detta blivit ett större problem sedan jag skapade tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet om Folke Bredband kör CGNAT? Jag ringde dem och de sa att de kör CGNAT och inga som helst publika ipv4 addresser. Man får anta att det gäller alla deras kunder?

Ja, Folke kör enbart CGNAT och ingen möjlighet att få varken publik IPv4 eller IPv6.

Ownit och Obenetwork erbjuder båda publik IP och har inte CGNAT alls. Givetvis Telia, Telenor och de stora drakarna med många IPv4-adresser också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan du återkomma om du får ditt publika ip eller blir nekad?

Jag tänker för övrigt uppdatera första inlägget om vilka som kör CGNAT och inte gör det och eventuellt byter ut CGNAT addresser mot publika sådana utan extra kostnad och de med kostnad.

Jag behöver namn operatör och stadsnät och där de nyligen varit i kontakt med dem senaste året. Speciellt då detta blivit ett större problem sedan jag skapade tråden.

Ärendet löste sig efter någon dag och jag har åter publik IP från Bredband2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Där operatören har varit i kontakt med stadsnätet? Det sker nog löpande skulle jag tro.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Där operatören har varit i kontakt med stadsnätet? Det sker nog löpande skulle jag tro.

Nej jag menar att jag redigera mitt första inlägg i tråden vilka som endast kör CGNAT eller inte eller båda. Det var jag som skapade tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej jag menar att jag redigera mitt första inlägg i tråden vilka som endast kör CGNAT eller inte eller båda. Det var jag som skapade tråden.

Det förstod jag, resten var inte lika tydligt.

Permalänk
Medlem

Hittade tråden när jag felsöker mitt nätverk. I måndags började det strula när jag spelar med polarna, blir utkastad från servern för det low connectivity eller nått i den stilen, bredbandskollen ger 5% av det ska jag få i hastighet och 28 SEKUNDER i svarstid.

Helt plötsligt börjar det funka igen.
Har NWT Media bredband.
Testade nu att koppla bort några av mina mesh tp link X50, alla är trådade, och då verkar det flyta igen. Men det gjorde det också hela tisdagen utan att göra någonting...
Har ca 28 enheter kopplade via wifi, typ 6 trådade

Kan NWT gjort om min anslutning som gör att jag får problem?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr EmCom:

Hittade tråden när jag felsöker mitt nätverk. I måndags började det strula när jag spelar med polarna, blir utkastad från servern för det low connectivity eller nått i den stilen, bredbandskollen ger 5% av det ska jag få i hastighet och 28 SEKUNDER i svarstid.

Helt plötsligt börjar det funka igen.
Har NWT Media bredband.
Testade nu att koppla bort några av mina mesh tp link X50, alla är trådade, och då verkar det flyta igen. Men det gjorde det också hela tisdagen utan att göra någonting...
Har ca 28 enheter kopplade via wifi, typ 6 trådade

Kan NWT gjort om min anslutning som gör att jag får problem?

Du får väl kolla om dy har ett CGN ip på routern wanpoert så vet du om problemen beror på CGN eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja, Folke kör enbart CGNAT och ingen möjlighet att få varken publik IPv4 eller IPv6.

Ownit och Obenetwork erbjuder båda publik IP och har inte CGNAT alls. Givetvis Telia, Telenor och de stora drakarna med många IPv4-adresser också.

Riktigt dåligt av Folke! En operatör man bör undvika med andra ord. Deras svar blev ett rungande nej vi erbjuder inga som helst publika addresser. Inte ens ipv6 adresser gissar jag men då hade de föreslagit det men sedan förväntar jag mig inget från en nystartad isp som inte har råd med publika ip-adresser. Det är tråkigt att detta kommer bara bli vanligare och bara större drakar som Bahnhof och Bredband2 m.fl. har råd med det. Det är också konstigt att de som endast kör med CGNAT inte kör ipv6 som alternativ istället.

Skrivet av joakim99:

Det förstod jag, resten var inte lika tydligt.

Jag var lite otydlig får be om ursäkt!

Jag behöver nu hjälp av alla som deltar i tråden att uppdatera första inlägget i tråden där jag kommer löpande uppdatera en lista vilka som kör CGNAT eller inte eller andra kombinationer.

Skulle uppskattas väldigt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Riktigt dåligt av Folke! En operatör man bör undvika med andra ord. Deras svar blev ett rungande nej vi erbjuder inga som helst publika addresser. Inte ens ipv6 adresser gissar jag men då hade de föreslagit det men sedan förväntar jag mig inget från en nystartad isp som inte har råd med publika ip-adresser. Det är tråkigt att detta kommer bara bli vanligare och bara större drakar som Bahnhof och Bredband2 m.fl. har råd med det. Det är också konstigt att de som endast kör med CGNAT inte kör ipv6 som alternativ istället.

Jag var lite otydlig får be om ursäkt!

Jag behöver nu hjälp av alla som deltar i tråden att uppdatera första inlägget i tråden där jag kommer löpande uppdatera en lista vilka som kör CGNAT eller inte eller andra kombinationer.

Skulle uppskattas väldigt mycket!

Fy fan. Hoppas Folke Bredband inte lever kvar länge. Har man inga publika adresser att ge ut ska man hålla sig undan från att vara en ISP. Det är ju nåt gigantiskt media bolag som äger Folke. Dom vill väl tjäna en hacka på sina premunanter från dom olika tidiningarna. Kanske är äldre, mindre kunniga som kör på Folke eftersom dom redan är kund genom nån tidning. Men hoppas det inte lever på iaf.

btw:
Obenetwork: Endast publika IP. tror dom ger 2st. Även IPv6
Bahnhof: publik IP om man frågar efter det, annars CGNAT.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

@Dinkefing
Min interna rank av fiberoperatörer.

1. Bredband2 och Bahnhof: IPv6 med CGNAT publik IPv4 om du önskar

2. Telia: IPv6 och publik IPv4

3. Telenor/Ownit/Allente, Tele2: Publik IPv4

Dessa fem operatörer är störst och har säkert över 85% av marknaden i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Riktigt dåligt av Folke! En operatör man bör undvika med andra ord. Deras svar blev ett rungande nej vi erbjuder inga som helst publika addresser. Inte ens ipv6 adresser gissar jag men då hade de föreslagit det men sedan förväntar jag mig inget från en nystartad isp som inte har råd med publika ip-adresser.

Ja, det är riktigt dåligt. Grävde bara i Folke lite eftersom någon annan frågade om dem här på forumet för några månader sedan.

Lite mer om vad jag hittade kan läsas i detta inlägg.

Skrivet av Mullvaden83:

Fy fan. Hoppas Folke Bredband inte lever kvar länge. Har man inga publika adresser att ge ut ska man hålla sig undan från att vara en ISP. Det är ju nåt gigantiskt media bolag som äger Folke.

Ja, åtminstone IPv6 borde ju då vara ett minimikrav. Folke ägs av NTM, som i sin tur låter andra drifta infrastrukturen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja, det är riktigt dåligt. Grävde bara i Folke lite eftersom någon annan frågade om dem här på forumet för några månader sedan.

Lite mer om vad jag hittade kan läsas i detta inlägg.

Ja, åtminstone IPv6 borde ju då vara ett minimikrav. Folke ägs av NTM, som i sin tur låter andra drifta infrastrukturen.

Vilka driver NTM? Vad är det för bolag?

Permalänk
Skrivet av Meto:

@Dinkefing
Min interna rank av fiberoperatörer.

1. Bredband2 och Bahnhof: IPv6 med CGNAT publik IPv4 om du önskar

2. Telia: IPv6 och publik IPv4

3. Telenor/Ownit/Allente, Tele2: Publik IPv4

Dessa fem operatörer är störst och har säkert över 85% av marknaden i Sverige.

Är du säker på att De två första kör ipv6 som alternativ till cgnat? Telia kör ipv6 som standard? Och de tre sista behöver jag mer konfirmation från andra att de kör publik ipv4. Men jag kommer uppdatera listan så får någon rätta om den inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är du säker på att De två första kör ipv6 som alternativ till cgnat?

Jag har Bredband2 och jag har testat med ipv6 och det fungerar hos mig i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har Bredband2 och jag har testat med ipv6 och det fungerar hos mig i varje fall.

Detta beror också vilket stadsnät du som kund är anslutet till.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är du säker på att De två första kör ipv6 som alternativ till cgnat? Telia kör ipv6 som standard?

Ja så länge du inte har oturen att kommunikationsoperatören saknar IPv6 stöd.
Se min IPv6 tråd.
Telia sedan 2021
Bredband2 och Bahnhof sedan 2019

Permalänk
Skrivet av Meto:

Ja så länge du inte har oturen att kommunikationsoperatören saknar IPv6 stöd.
Se min IPv6 tråd.
Telia sedan 2021
Bredband2 och Bahnhof sedan 2019

Okej då gäller det att de kör ipv6 på alla stadsnät? Kan du länka din tråd? Skicka gärna ett PM.

Skrivet av iller:

Detta beror också vilket stadsnät du som kund är anslutet till.

Är du säker? Beroende på kommunikationsoperatör som driftar stadsnätet då gissar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilka driver NTM? Vad är det för bolag?

NTM Media är ett bolag som äger en massa lokaltidningar. Ägs av en stiftelse tydligen.

https://ntmmedia.se/varumarken/

Tror inte de medvetet är dåliga, de förstår nog bara inte hur dåligt enbart CGNAT och utan IPv6 är. Tycker dock att bolaget de anlitat för att driva Folke borde kunna förstå det. Det är inte som att det är svårt att få IPv6-nät allokerade. Tycker att man kan förväntas kunna IPv6 vid det här laget om man jobbar med att bygga och drifta nät på en ISP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är du säker?
Beroende på kommunikationsoperatör som driftar stadsnätet då gissar jag?

Rätt ordval är kommunikationsoperatör i detta fall.
Glömmer lätt då min arbetsgivare är nätägare, kommunikationsoperatör och även tjänsteleverantör.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av blunden:

NTM Media är ett bolag som äger en massa lokaltidningar. Ägs av en stiftelse tydligen.

https://ntmmedia.se/varumarken/

Tror inte de medvetet är dåliga, de förstår nog bara inte hur dåligt enbart CGNAT och utan IPv6 är. Tycker dock att bolaget de anlitat för att driva Folke borde kunna förstå det. Det är inte som att det är svårt att få IPv6-nät allokerade. Tycker att man kan förväntas kunna IPv6 vid det här laget om man jobbar med att bygga och drifta nät på en ISP.

Nej jag håller med! Verkar inte vara någon teknisk kompetens där inte men NTM är också operatör i mitt stadsnät och erbjuder publika ipv4 adresser men är osäker om jag ska välja dem. Har de bra peering? Jag har Halebop nu som går via Telias peering men de ville chockhöja mitt månadspris efter kampanjpriset gick ut så valde istället att säga upp dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej jag håller med! Verkar inte vara någon teknisk kompetens där inte men NTM är också operatör i mitt stadsnät och erbjuder publika ipv4 adresser men är osäker om jag ska välja dem. Har de bra peering? Jag har Halebop nu som går via Telias peering men de ville chockhöja mitt månadspris efter kampanjpriset gick ut så valde istället att säga upp dem.

Intressant att NTM erbjuder publik IPv4 i ditt stadsnät. Hur framgår det?

Det är lite svårt att få en känsla för deras peering eftersom de inte ens har ett AS-nummer. Misstänker att de inte lär sticka ut som exceptionellt bra i alla fall, men kan säkert vara duglig. Söker man på Fiber8 som jag sett nämnas i samband med NTM och Folke så hittar man en IP-range knuten till 84 Grams AB.

https://bgp.he.net/AS57630

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Intressant att NTM erbjuder publik IPv4 i ditt stadsnät. Hur framgår det?

Det är lite svårt att få en känsla för deras peering eftersom de inte ens har ett AS-nummer. Misstänker att de inte lär sticka ut som exceptionellt bra i alla fall, men kan säkert vara duglig. Söker man på Fiber8 som jag sett nämnas i samband med NTM och Folke så hittar man en IP-range knuten till 84 Grams AB.

https://bgp.he.net/AS57630

Vet ej om man ska ta deras kundtjänst som en trogen källa att de skriver att de inte kör CGNAT idag. Folke körde endast CGNAT när jag frågade dem så de är helt uteslutna för mig. Annars hade de kunnat erbjuda ipv6 men jag tror de hade nämnt det isåfall.

Edit: Jag menade såklart NWT Media Bredband och de kör inte ipv4 eller ipv6. Jag missuppfattade både deras och ditt svar. Så nej NTW kör endast CGNAT.