Pc hittar inte nytt usb-minne efter att bytt från ett annat

Permalänk

Pc hittar inte nytt usb-minne efter att bytt från ett annat

Goddagens,

Upptäckte häromdagen när jag satt och letade efter en fil bland mina usb-minnen att efter jag kopplat ur ett så hittade inte datorn det nya som jag kopplade in. Ljudet kommer fortfarande att en enhet kopplats in, men den syns inte i utforskaren eller diskhanteraren.

Det enda som har funkat hitills är att starta om datorn varje gång jag vill kolla ett nytt usb-minne efter ett annat. Är dock väldigt osmidigt

Visa signatur

i7 2600 - Asus P8 Z77 V Pro - Corsair DDR3 2x8gb 1600mhz - Asus GTX 970 Turbo - SSD Samsung 850 Evo 250 gb + 4TB Seagate Barracuda - Chieftec 750w (okänd modell men 80+) Allt sitter i ett Aerocool ExtremEngine 3T och visas på en 27 tum Samsung 1080p 60hz

Permalänk

testat F5?

varit med om att explorer inte uppdaterat efter man anslutit ett annat usbminne i samma usb-port och den blivit tilldelad samma enhetsbokstav.

så en refresh (F5) brukar få den att uppdatera explorer och dyka upp

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

testat F5?

varit med om att explorer inte uppdaterat efter man anslutit ett annat usbminne i samma usb-port och den blivit tilldelad samma enhetsbokstav.

så en refresh (F5) brukar få den att uppdatera explorer och dyka upp

Testade när jag kom hem efter jobbet. Hjälpte tyvärr inte

Visa signatur

i7 2600 - Asus P8 Z77 V Pro - Corsair DDR3 2x8gb 1600mhz - Asus GTX 970 Turbo - SSD Samsung 850 Evo 250 gb + 4TB Seagate Barracuda - Chieftec 750w (okänd modell men 80+) Allt sitter i ett Aerocool ExtremEngine 3T och visas på en 27 tum Samsung 1080p 60hz

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan kolla om minnet syns som en usbenhet med https://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html
Du kan även rensa gamla usbdrivers med det programmet så kommer de att installeras igen när du ansluter usbenheten för det kan vara fel på en driver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan kolla om minnet syns som en usbenhet med https://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html
Du kan även rensa gamla usbdrivers med det programmet så kommer de att installeras igen när du ansluter usbenheten för det kan vara fel på en driver.

Den syns som en masstorage, lyser dock lila-aktigt istället för grönt som när den fungerar. Testat avinstallera, men hjälpte tyvärr inte heller

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kolla diskhanteraren och ge den en enhetsbokstav, jag får liknande problem ibland

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Kolla diskhanteraren och ge den en enhetsbokstav, jag får liknande problem ibland

Diskhanteraren hittar den tyvärr inte

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

När du väl fått snurr på USB-enheten, kopiera dess innehållet till säker plats och skrota den sen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ånkel Morra:

Diskhanteraren hittar den tyvärr inte

Det då högst troligen på väg att dö, har du något viktigt så kopiera allt och byt minnet

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

När du väl fått snurr på USB-enheten, kopiera dess innehållet till säker plats och skrota den sen.

Skrivet av tcntad:

Det då högst troligen på väg att dö, har du något viktigt så kopiera allt och byt minnet

Hade troligen varit så om det gällt en enda sticka. Men har testat flera...varav en helt ny...och ändå samma beteende.

Men efter en omstart funkar samtliga. Även om jag kopplar in alla samtidigt. Men kopplar jag ur en och sätter in en annan...hittar inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ånkel Morra:

Hade troligen varit så om det gällt en enda sticka. Men har testat flera...varav en helt ny...och ändå samma beteende.

Men efter en omstart funkar samtliga. Även om jag kopplar in alla samtidigt. Men kopplar jag ur en och sätter in en annan...hittar inget.

använder du microsofts inbyggda "mata säkert ut usb-enheten" innan du drar ur USB stickorna?

Permalänk
Skrivet av Jagers:

använder du microsofts inbyggda "mata säkert ut usb-enheten" innan du drar ur USB stickorna?

Svar ja

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ånkel Morra:

Kolla efter uppdateringar till bios och allt i win och finns det inget där som påverkar så installera om datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kolla efter uppdateringar till bios och allt i win och finns det inget där som påverkar så installera om datorn.

Så det är antingen uppdatera bios (har aldrig nånsin gjort det) eller ominstallation av windows...livet är fullt av mariga val

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ånkel Morra:

Så det är antingen uppdatera bios (har aldrig nånsin gjort det) eller ominstallation av windows...livet är fullt av mariga val

Inget av det brukar vara så svårt, kolla först om det finns biosuppdateringar eller om du har den senaste.
Är du orolig för att installera och "förstöra" nått så skaffa en ny tom lagringsenhet och koppla bort alla andra och installera på den nya och kolla om det åtgärdar problemen eller inte och när du vet kan du färdigställa allt på den nya systemenheten och om du bommat nått kan du koppla in den gamla och "rädda" det du missat.
När du fixat till det så det funkar tömmer du den gamla enheten och har den som reservdel eller till lagring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ånkel Morra:

Om du fortfarande sitter på Asus P8 Z77 V Pro som du har i din signatur så har bland annat version 1206 av bios detta: "3.Enhance compatibility with some USB devices". Vet inte om det åtgärdar problemet, men det låter troligt. Senaste version verkar vara 2104 med ett gäng stabilitets uppdateringar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Prova en usb-hub, koppla in/ur stickorna i den. Jag har haft lite problem med mina usb3-portar, just "igenkänning", när det väl funkar så funkar det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Inget av det brukar vara så svårt, kolla först om det finns biosuppdateringar eller om du har den senaste.
Är du orolig för att installera och "förstöra" nått så skaffa en ny tom lagringsenhet och koppla bort alla andra och installera på den nya och kolla om det åtgärdar problemen eller inte och när du vet kan du färdigställa allt på den nya systemenheten och om du bommat nått kan du koppla in den gamla och "rädda" det du missat.
När du fixat till det så det funkar tömmer du den gamla enheten och har den som reservdel eller till lagring.

Just ominstallation är inga problem. Tar bara lite tid att installera win-updates, spel och program efteråt. Är just uppdatering av bios jag aldrig gjort, och kanske blivit lite skrämd av innan att det kan bricka moderkortet. Men isf så får jag unvika att göra det under storm.

Skrivet av maweric:

Om du fortfarande sitter på Asus P8 Z77 V Pro som du har i din signatur så har bland annat version 1206 av bios detta: "3.Enhance compatibility with some USB devices". Vet inte om det åtgärdar problemet, men det låter troligt. Senaste version verkar vara 2104 med ett gäng stabilitets uppdateringar.

Stämmer. Har som sagt aldrig updaterat bios, men har aldrig haft detta problem tidigare (har haft kortet sen nytt). Men inte helt omöjligt att det är orsaken.

Skrivet av Pirum:

Prova en usb-hub, koppla in/ur stickorna i den. Jag har haft lite problem med mina usb3-portar, just "igenkänning", när det väl funkar så funkar det.

Får testa detta med. Bios update och eventuellt ominstallation får dock bli efter helgen iom att jag åker bort på lördag.

Visa signatur

Permalänk

Sorry för sen update. Bilen rasade, så jag fick ordna med det först.

Ominstallation löste problemet

Visa signatur