Kan inte avinstallera program. Påverkar det prestandan på windows?

Permalänk

Kan inte avinstallera program. Påverkar det prestandan på windows?

Har ett program (Boujou) på datorn som inte går att avinstallera. Har provat 2st olika program som ska hjälpa men ingen framgång. Provade starta i Safe Mode men fick ett meddelande om att programmet var installerat fel. Som jag förstått försökte jag ta bort programmet för ett år sen men att det inte gick helt igenom och vissa rester finns kvar i Regedit.
Finns det något mer jag kan testa och kan dessa rester av programmet påverka hur windows flyter på?

Permalänk
Hedersmedlem

Om själva programfilerna är borta är påverkan omätbart, mikroskopiskt liten.
Om de är kvar, men inte körs i bakgrunden så är den också omätbart liten (förutom platsen det tar upp på disken).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Skönt att höra, tack! Dock lite jobbigt att den finns kvar i kontrollpanelen.

Permalänk
Hedersmedlem

Den kan nog gå att ta bort också visserligen.
Om programmet i sig är borta och det bara är avinstallationen som är kvar, testa denna guide:

https://support.microsoft.com/en-us/topic/how-to-manually-rem...

Edit: Hm, guiden är visst för Windows 2000... det kanske går att hitta någon nyare.
De nyare verkar dock göra samma sak, förutom att de skippar backupstegen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Du kan annars se om programmet listas i Geek Uninstaller. Om den listas där, så kan du låta den söka igenom din dator efter rester för just det programmet, och sen ta bort dessa.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Jag provade med Geek men får samma felmeddelande.

Får upp två stycken:

Permalänk
Medlem

Har du ett OneDrive konto? Logga i sådana fall in på det och försök igen.
För det ser nästan ut som att du lyckats installera det på ditt OneDrive konto.
Även om allt installerats på datorn lokalt så kan det vara någon slags rättighet som strular då windows kanske förväntar sig att du ska vara inloggad på OneDrive.

Annars kan du testa med Ccleaner. Det ska kunna ta bort sådant som fastnat i Programs/Features.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

Jag provade logga in på OneDrive samt CCleaner men ingen av dom fungerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Jag provade med Geek men får samma felmeddelande.

Får upp två stycken:
https://i.imgur.com/645U423.png

I Geek Uninstaller, högerklicka på programmet du vill ta bort och välj att forcera sökning av resterande filer. Om dessa hittas (vilket de kommer med all säkerhet göra), ta bort dom.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

I Geek Uninstaller, högerklicka på programmet du vill ta bort och välj att forcera sökning av resterande filer. Om dessa hittas (vilket de kommer med all säkerhet göra), ta bort dom.

Detta löste problemet. Tack