Göra sig attraktiv för arbetsgivare under studietid utan erfarenhet?

Permalänk
Inaktiv

Göra sig attraktiv för arbetsgivare under studietid utan erfarenhet?

Jag kommer plugga 3 år högskoleingenjör i datateknik. Kommer från en helt annan bransch så mina kunskaper kring programmering är begränsande. Vad anser folk är värdefullt att lägga ner tid på utöver plugget under dessa år? Sådant som eventuellt kan visas upp för en arbetsgivare, vilka plattformar kan man använda sig av? Vilka typer av extrajobb/sommarjobb kan vara rimligt och nyttigt att försöka få?

Uppskattar alla tips!

Permalänk
Medlem

Kan säga att egna projekt kommer vara väldigt meriterande, behöver inte ens vara något som du släppt utan mest sådant du kan prata om. Att signalera att du faktiskt har/haft ett intresse för det utanför studierna kommer vara värt mycket när du intervjuar för både extrajobb, examensarbete och sedan ditt första arbete efter studierna.

Nu är inte jag inblandad i att anställa rena utvecklare men har däremot letat ett antal blandprofiler som jag själv och det första vi kollar på oavsett kompetens är intresse, att en kandidat sitter och säger att de tyckte ämne X var jätteroligt och vad de ville arbeta med och sedan inte gjort ett dugg själva inom det ämnet rimmar illa.

Permalänk

Det finns inte ett svar som passar alla. Men generellt när du har en kurs i matematik, reglerteknik, mikrodatorteknik, styrsystem, webutveckling, objektorienterad programmering etc. Så kan man läsa sig på mycket mer än vad kursen kräver. Detta innebär att förutom att få toppbetyg, klara skolan lätt att man kan väldigt mycket och även har saker att visa upp.
Bra är dessutom att använda någon versionshanterare online som man delar. Jag tror inte så många arbetsgivare kollar så mycket på den. Men bara att kunna länka till sin kod online visar lite vad man är för person.

Sedan finns det individer som av olika anledningar är grymma på något och utvecklas där. Mark Zuckerberg satsade på facebook, andra satsar på linux etc på fritiden. Vad som är rätt för varje enskild individ är helt individuellt.

Om en student riktigt ska imponera på mig så ska den vid studierna ha tagit Cisco certifikat som CCIE (Cisco Certified Internetwork Expert) och Microsoft Azure Az-300. Men det är knappt någon promille som skulle klara av det med studierna och bättre att satsa mer realistisk.
Mitt tips om att satsa på det man läser i skolan ökar ju chansen att man klarar skolan med bra betyg.
Att råplugga på annat, kan leda till att man misslyckas med allt. Liksom man kan vara hur bra som helst på Azure, det hjälper inte ett skit på mattetentorna.