Gratis program för kameraövervakning

Permalänk
Medlem

Gratis program för kameraövervakning

Jag funderar på att sätta upp en gammal PC för att ansluta kameror för övervakning, mest för skojs skull så jag har inte tänkt att slänga ut tusentals kronor. Därför behöver jag ett gratis (helst) program för ändamålet, för några år sedan provade jag ContaCam och jag tyckte det uppfyllde mina önskningar, frågan är om det finns nåt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aweste:

Jag funderar på att sätta upp en gammal PC för att ansluta kameror för övervakning, mest för skojs skull så jag har inte tänkt att slänga ut tusentals kronor. Därför behöver jag ett gratis (helst) program för ändamålet, för några år sedan provade jag ContaCam och jag tyckte det uppfyllde mina önskningar, frågan är om det finns nåt bättre.

ofta finns det ju en särskild mjukvara som hör till kameran tex dahua eller hikevision osv som är riktigt bra,
sedan beror det lite på vad det är för kameror dvs alla mjukvara stödjer inte alla kameror.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

MotioneyeOS.. kan ju köra virtualiserat om du inte har en hallonpaj

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Milestone är gratis upp till 8 kameror. Väldigt kompetent mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ofta finns det ju en särskild mjukvara som hör till kameran tex dahua eller hikevision osv som är riktigt bra,
sedan beror det lite på vad det är för kameror dvs alla mjukvara stödjer inte alla kameror.

OK, glömde att skriva att det inte skall vara properitärt, vill kunna använda vad jag hittar billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Milestone är gratis upp till 8 kameror. Väldigt kompetent mjukvara.

Verkar schysst! Får kolla in närmre, tack!

Permalänk
Medlem

blueiris är ju annars något som oxå brukar komma upp som alternativ

Permalänk
Medlem

kerberos.io kanske kan vara nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

MotioneyeOS.. kan ju köra virtualiserat om du inte har en hallonpaj

MotioneyeOS är väl mer eller mindre nedlagt, inga nya versioner sen 2020.
Motion däremot finns väl nyare. https://motion-project.github.io/index.html

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

MotioneyeOS är väl mer eller mindre nedlagt, inga nya versioner sen 2020.
Motion däremot finns väl nyare. https://motion-project.github.io/index.html

Det var nog typ 2020 som jag kollade på projektet senast
Tack för länken iaf.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Sen har vi förstås nya uppstickaren Frigate NVR som är ett open source projekt för övervakning av kameror. Fördelen med denna är att den har inbyggda funktioner för identifiering av föremål och personer, samt en förträfflig integrering in mot Home Assistant om man exempelvis enkelt vill kunna automatisera att skicka en bild eller länk till videoström vid entrén när någon ringer på ringklockan.

https://frigate.video
https://docs.frigate.video

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

jag kör shinobi, gratis och går att göra rätt mycket med, väldigt liten footprint också tillskillnad från zoneminder som jag också testade men det käkade way för mycket cpu 24/7