Mycket snabbare wifi på mobil än dator

Permalänk

Mycket snabbare wifi på mobil än dator

Jag har sedan ett antal år tillbaka märkt att jag får ca 350 Mbit/s på Bredbandskollen på mobilen medan via datorn så ligger det på ca 50 Mbit/s. Jag har wifi adaptern asus pce-ac56 ac1200 på datorn och den ska klara av höga hastigheter. Har senaste drivrutinen, anslutit till 5 GHz nätverk men kommer aldrig över 50-60 Mbit/s. Någon som kan hjälpa mig klura ut varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Någon som kan hjälpa mig klura ut varför?

Vad står det att den ansluter med för hastighet? Alltså Link speed här (random guide jag googlade fram på näntet) https://blog.rottenwifi.com/how-to-check-wifi-speed-on-window...

Är det lågt har du antingen dålig mottagning eller så ansluter du trots allt inte med 5 GHz. Network band står på samma sida som Link speed om du vill bekräfta det.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Vad står det att den ansluter med för hastighet? Alltså Link speed här (random guide jag googlade fram på näntet) https://blog.rottenwifi.com/how-to-check-wifi-speed-on-window...

Är det lågt har du antingen dålig mottagning eller så ansluter du trots allt inte med 5 GHz. Network band står på samma sida som Link speed om du vill bekräfta det.

Har kollat upp det och det är 866/866 Mbps, 5 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Har kollat upp det och det är 866/866 Mbps, 5 GHz.

Det är ju bra.

Testa något annat än bredbandskollen, t.ex. fast.com och se om du får ett annat resultat.
Kör du något annat som kan strypa hastigheten? VPN?
Testat inaktivera antivirus, brandväggar, annan säkerhetsmjukvara?

Permalänk
Medlem

Kolla din CPU användning när du gör bredbandstestet. I vissa fall är CPU flaskhals.
Vilket Mhz band kör du på? 20-40-80 mhz?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Det är ju bra.

Testa något annat än bredbandskollen, t.ex. fast.com och se om du får ett annat resultat.
Kör du något annat som kan strypa hastigheten? VPN?
Testat inaktivera antivirus, brandväggar, annan säkerhetsmjukvara?

Sorry för segt svar men har jobbat övertid hela veckan och inte hunnit göra fler tester. Har nu testat fast.com, inaktiverat antivirus brandväggar. Får samma hastighet som tidigare...

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kolla din CPU användning när du gör bredbandstestet. I vissa fall är CPU flaskhals.
Vilket Mhz band kör du på? 20-40-80 mhz?

Hur kollar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Hur kollar jag det?

På PC finns denna https://www.microsoft.com/sv-se/p/wifi-analyzer/9nblggh33n0n#... den är ganska meh men du kan få ut lite info iaf.

Annars ser du det i din router lättast.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kanske är drivrutinerna som behöver uppdateras ?

Det borde inte vara några problem även om datorn är lite äldre, nog ska man kunna komma upp i 200-400Mbit i alla fall om signalen inte är helt kass från WiFi systemet. Men testar du telefonen där datorn står ? Det blir ju knas om du testar med telefonen nära WiFi enheten och sedan datorn som står långt bort.

Permalänk
Medlem

Prova med en annan dator så ser du om det är något med drivarna eller din dator eller om det blir lika dåligt med en annan dator också.

När du får 350mbit med mobilen. Är det via Wifi. Eller kan det vara över mobila nätet? Stäng av mobila nätet och kör bara på wifi så ser du ju det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Kanske är drivrutinerna som behöver uppdateras ?

Det borde inte vara några problem även om datorn är lite äldre, nog ska man kunna komma upp i 200-400Mbit i alla fall om signalen inte är helt kass från WiFi systemet. Men testar du telefonen där datorn står ? Det blir ju knas om du testar med telefonen nära WiFi enheten och sedan datorn som står långt bort.

Skrivet av blade80:

Prova med en annan dator så ser du om det är något med drivarna eller din dator eller om det blir lika dåligt med en annan dator också.

När du får 350mbit med mobilen. Är det via Wifi. Eller kan det vara över mobila nätet? Stäng av mobila nätet och kör bara på wifi så ser du ju det.

Ja sitter vid datorn och testar, är uppkopplad på wifin med mobilen. Routern är egentligen inte särskilt långt bort, ca 3 meter ifrån och endast gipsvägg emellan. Har t.om testat koppla via hotspot mot mobilen för att se om jag får högre hastighet men får samma som tidigare. Har senaste drivrutinerna, försökt koppla mot olika nätfrekvenser men inget funkar... Sjukt skumt. Har haft detta problem i flera år och formaterade t.om om datorn för att se om problemet löser sig, köpte ny wifi adapter Asus PCE-AC56 AC1200 men får ändå samma hastighet som tidigare. Svarstiden är dock bra och ligger på ca 2 ms.