Förmånsbil - Vad kommer den kosta mig?

Permalänk
Medlem

Förmånsbil - Vad kommer den kosta mig?

Halloj,

Har fått erbjudande om att plocka ut en förmånsbil (jag betalar bara soppakostnader) men förstår inte hur man ska räkna för att komma på vad den kommer att kosta mig i rena pengar, söker och söker på nätet men blir inte klokare på det hela.

Så om man utgår ifrån dessa siffror som jag fått:

Lön: 50000

Förmånsvärde Bil: 5656kr
Nettolöneavdrag: 664kr

Som jag förstått det så lägger dom på de 5656kr på min lön, något bruttolöneavdrag görs inte.

Är ingen expert på matematik om det är en godtagbar ursäkt i det hela

Permalänk
Medlem

Beskattning på förmånsvärde: 5656 * 0,52 = 2 941,12kr
Skatt på nettolöneavdraget: 664 * 0,52 = 345,28kr (detta hade du betalt ändå)

2941,12 + 664 + 345,28 = 3950,4 kr

Kan inte exakta skattesatsen över brytgränsen, men den är väl + 20% på vanliga beskattningen som ligger någonstans på 32-33%.

Tror detta blir en hyffsat rätt kalkyl.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Halloj,

Har fått erbjudande om att plocka ut en förmånsbil (jag betalar bara soppakostnader) men förstår inte hur man ska räkna för att komma på vad den kommer att kosta mig i rena pengar, söker och söker på nätet men blir inte klokare på det hela.

Så om man utgår ifrån dessa siffror som jag fått:

Lön: 50000

Förmånsvärde Bil: 5656kr

Som jag förstått det så lägger dom på de 5656kr på min lön, något bruttolöneavdrag görs inte.

Är ingen expert på matematik om det är en godtagbar ursäkt i det hela

Om det är en förmånsbil där företaget betalar alla bilkostnader (förutom drivmedlet), så borde det enda du ska betala vara skatt på förmånen. Så med andra ord så får du utbetalt 50.000:- (brutto), men du betalar skatt som att du tjänade 55.656:-. Så vid 50% marginalskatt kommer du att betala ca 2800:- i månaden för bilen (i form av skatt).

Det där nettolöneavdraget på 664:- förstår jag dock inte riktigt vad det kommer ifrån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rikke:

Beskattning på förmånsvärde: 5656 * 0,52 = 2 941,12kr
Skatt på nettolöneavdraget: 664 * 0,52 = 345,28kr (detta hade du betalt ändå)

2941,12 + 664 + 345,28 = 3950,4 kr

Kan inte exakta skattesatsen över brytgränsen, men den är väl + 20% på vanliga beskattningen som ligger någonstans på 32-33%.

Tror detta blir en hyffsat rätt kalkyl.

Gällande nettoavdraget så är det ju redan skattat och klart (man kan se det som att företaget betalar ut 664 kr till ditt konto - efter skatt - och sekunden senare ger du tillbaka pengarna). Så man lägger inte på någon ytterligare skatt på nettoavdraget. Så för att din kalkyl ska stämma får man dra av 345,28:-.

Permalänk
Medlem

Ekonomiavdelningen (eller HR) borde kunna svara på det åt dig. Men som Blomman säger så bör du enbart beskattas för förmånsvärdet enligt gällande skattetabell.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Be dem göra en lön med bilen och så jämför du bara.
Fattar fortfarande inte uträkningen, samt att de jobbet räknar väl lite huller om buller typ.
Man vill mest veta hur det ser ut på lönen sen.

Netto är det viktiga att kolla här.