Vi körde blindtest med Deezer HIFI och Spotify Premium och hörde skillnad på varje låt.

Permalänk

Vi körde blindtest med Deezer HIFI och Spotify Premium och hörde skillnad på varje låt.

Angående ljudkvalité och högupplöst musik så körde vi idag i vardagsrummet ett blindtest med två deltagare och körde Deezer HIFI mot Spotifys högsta upplösning "mycket hög ". Båda lyckades höra en klar skillnad mellan tjänsterna, låt efter låt, och det var verkligen en stor skillnad. Både med och utan uppskalare av musiken (yamahas enhancer-funktion). Båda tyckte att låtarna var klart roligare att lyssna på via Deezer HIFI och att låtarna lät klart sämre och tråkigare med Spotifys högsta kvalité.

Jag hoppas verkligen att spotify snart presenterar ett alternativ med högre ljudkvalité så att man får testa detta mot Deezer HIFI. Är det kanske till och med någon sweclockers-användare som hört/läst något skvaller angående när Spotify HIFI kan tänkas anlända? Det är ju rätt så kraftigt försenat vid det här laget.

Jag läste att Daniel Ek anger "licensing issues" som anledning till att Spotify HIFI är fördröjt. Jag hade verkligen ingen aning om att det fanns olika licenser för att förmedla högupplöst och lägre upplöst musik. Deezer och andra streaming-tjänster måste ha tecknat väldigt bra avtal om det på något sätt medför att Spotify har fått problem vad gäller att teckna liknande avtal.

https://techcrunch.com/2022/02/04/spotify-ceo-hints-hifi-tier...

Permalänk
Medlem

Beskriv gärna testproceduren så vi vet att allt gick vetenskapligt till

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Är detta alltså med Premium, där högsta ska vara 320 kbps? Det brukar vara transparent om i blindtest för MP3, så jag har svårt att tro att Vorbis som åtminstone förut ansågs transparent i lägre bitrates ska vara något annat.

Det vore som sagt intressant med testproceduren.
Jag är har helt OK högtalare, studiohögtalare för drygt 2000 kr/st. När jag testat mig själv med blindtest (foo_abx och liknande för att göra det fullkomligt blindat och utan bias) har jag inte haft en jäkla suck att höra skillnad på WAV och 320 kbps MP3.

Mina kommentarer var till och med att 128 kbps MP3 var "subjektivt även här VÄLDIGT lika", men jag kunde höra skillad (1.1% sannolikhet att jag chansade). Däremot skulle jag aldrig kunna lyssna på en av filerna för sig och säga vilken det var; skillnaderna var verkligen minimala, och det var inte ens alltid tydligt vilken som var bättre, bara att de inte var identiska.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av FX9:

Beskriv gärna testproceduren så vi vet att allt gick vetenskapligt till

Testade A/B i slumpmässig ordning, blindtest. Växlade mellan. Rätt så enkel procedur.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Är detta alltså med Premium, där högsta ska vara 320 kbps? Det brukar vara transparent om i blindtest för MP3, så jag har svårt att tro att Vorbis som åtminstone förut ansågs transparent i lägre bitrates ska vara något annat.

Det vore som sagt intressant med testproceduren.
Jag är har helt OK högtalare, studiohögtalare för drygt 2000 kr/st. När jag testat mig själv med blindtest (foo_abx och liknande för att göra det fullkomligt blindat och utan bias) har jag inte haft en jäkla suck att höra skillnad på WAV och 320 kbps MP3.

Mina kommentarer var till och med att 128 kbps MP3 var "subjektivt även här VÄLDIGT lika", men jag kunde höra skillad (1.1% sannolikhet att jag chansade). Däremot skulle jag aldrig kunna lyssna på en av filerna för sig och säga vilken det var; skillnaderna var verkligen minimala, och det var inte ens alltid tydligt vilken som var bättre, bara att de inte var identiska.

Intressant. Kanske har Deezer väldigt ofta bättre versioner/inspelningar av låtarna och det egentligen inte handlar om kbps? Oavsett så var det nu tydligt att det blev ett mer uppskattat ljud med Deezer HIFI än med Spotify premium. Båda castades via chromecast audio. Jag minns att en gång för hyfsat längesedan när vi testade 128 mot 320 så var det cirka 50/50 i resultat så detta resultat överraskade även mig.Då hade vi i och för sig ett annat ljudsystem. Jag har läst om rätt så många blindtest genom åren, i forum, grupper, på hemsidor och även testat i hifi-butiker, resultaten har varit blandade. Hur som helst så hoppas jag att Spotify HIFI snart anländer så att vi kan jämföra det med Deezer HIFI. Som en anekdot så föredras i vårt ljudsystem i princip alltid Spotify Premium med yamaha enhancer påslagen vs avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Testade A/B i slumpmässig ordning, blindtest. Växlade mellan. Rätt så enkel procedur.

Menade snarare, hur satte ni upp erat blindtest? Använde ni nån programvara som växlade mellan en slumpmässig låt, eller var det en person som växlade medans den andra blundade?

Vilka låtar använde ni?
Vet ni nått om låtarna använder samma "master"? (högst osannolikt vi som slutanvändare vet detta)

När vi vet allt ovan, så kan vi återskapa era tester och göra egna bedömningar

Kan ni koda några egna låtar lokalt hos er i FLAC respektive 300 kbit/s och köra fler blindtester på eran utrusning. Hör ni skillnad på det i så fall - då vet ni at det är samma master iaf

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Kul test!

Nu har jag bara jämfört Spotify med Tidal Hifi och tycker mig också höra en rätt påtaglig skillnad till Tidals fördel. Då har jag provat med helt ok studiomomitorar, vanliga stereohögtalare samt trådade lurar. För mig var det ”enkelt” att höra skillnad när jag satte på någon ac/dc hit; på spotify kändes det som om det låg en våt filt eller matta över Bröderna Youngs gitarrförstärkare.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Menade snarare, hur satte ni upp erat blindtest? Använde ni nån programvara som växlade mellan en slumpmässig låt, eller var det en person som växlade medans den andra blundade?

Vilka låtar använde ni?
Vet ni nått om låtarna använder samma "master"? (högst osannolikt vi som slutanvändare vet detta)

När vi vet allt ovan, så kan vi återskapa era tester och göra egna bedömningar

Kan ni koda några egna låtar lokalt hos er i FLAC respektive 300 kbit/s och köra fler blindtester på eran utrusning. Hör ni skillnad på det i så fall - då vet ni at det är samma master iaf

Person som växlade. Jag har inte kvar någon låtlista då låtvalen var väldigt blandade och spontana, det var rätt så många låtar. Jag kommer inte att koda några egna låtar lokalt, vet ej hur man gör och är inte intresserad av det. Alla kan göra egna blindtest mellan Deezer HIFI och Spotify Premium och se om ni hör skillnad i ert ljudsystem eller hörlurar eller vad man nu lyssnar via. Det är en väldigt enkel procedur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Person som växlade. Jag har inte kvar någon låtlista då låtvalen var väldigt blandade och spontana, det var rätt så många låtar. Jag kommer inte att koda några egna låtar lokalt, vet ej hur man gör och är inte intresserad av det. Alla kan göra egna blindtest mellan Deezer HIFI och Spotify Premium och se om ni hör skillnad i ert ljudsystem eller hörlurar eller vad man nu lyssnar via. Det är en väldigt enkel procedur.

Satt personen i samma rum? Och som tidigare efterfrågats, vet ni att ni faktiskt lyssnade på samma master?

Permalänk
Skrivet av danwi:

Kul test!

Nu har jag bara jämfört Spotify med Tidal Hifi och tycker mig också höra en rätt påtaglig skillnad till Tidals fördel. Då har jag provat med helt ok studiomomitorar, vanliga stereohögtalare samt trådade lurar. För mig var det ”enkelt” att höra skillnad när jag satte på någon ac/dc hit; på spotify kändes det som om det låg en våt filt eller matta över Bröderna Youngs gitarrförstärkare.

Kul att fler testar och jämför olika streamingtjänster, med deras egna (och andras) öron och upplevelse som måttstock. Jag har i omgångar haft Tidal (och wimp), men blev lite tveksam efter hela mqa-kontroversen så nu blev det Deezer ett tag. Testade Apple music för ett tag sedan men tyckte inte om deras app, musiktips eller spellistor inom de genres som jag gillar. Har även testat Google music och YouTube music men nu är ju google music nedlagt och YouTube music är inget alternativ jag vill återvända till. Kvar att testa och utvärdera är väl nu Amazons musiktjänst och qobuz, om de fungerar bra att använda i Sverige.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Satt personen i samma rum? Och som tidigare efterfrågats, vet ni att ni faktiskt lyssnade på samma master?

Ja personerna satt i samma rum. Angående master så är allt jag vet att samma officiella version av låtarna kördes, resten får du nog fråga Deezer och Spotify om.

Permalänk
Medlem

Hade ni normalization av på båda tjänsterna? Och även med detta av så har andra mätt upp skillnader i output mellan Deezer och Spotify, där Deezer är lite högre. Kan nog uppfattas som "bättre". Ska tillägga att jag inte lyssnar på någon av tjänsterna så jag har ingen aning.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Gått över till Deezer Premium nu i någon dag. Tycker låtarna låter bättre än Tidal Hifi. För min del att höra skillnaden på hifi mot qubos högre är omöjligt för min del. 24bit mot 16bit det hör jag ingen skillnad på. Väl förmedlad AAC radio är också svårt. Man hör på Spotify att det ligger något som låter lite sämre än det andra. Svårt att beskriva vad.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Hade ni normalization av på båda tjänsterna? Och även med detta av så har andra mätt upp skillnader i output mellan Deezer och Spotify, där Deezer är lite högre. Kan nog uppfattas som "bättre". Ska tillägga att jag inte lyssnar på någon av tjänsterna så jag har ingen aning.

Handlar nog mer om vilken encoder/decoder mjukvara som används.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Ja, det var avstängt. Spotify lät sämre för lyssnarna även när man ökade volymen på den tjänsten ännu högre. Jag är personligen nyfiken på om det är olika versioner av låtarna som spelar in och inte upplösningen, och att olika "Hifi-versioner" har bättre versioner som inte bara är mastrade/mixade för att låta bra i generic bastung hörlur/stereo. Men oavsett så lät det ju som det lät för lyssnarna så just nu lutar det ju åt att köra Deezer ett tag.

Permalänk
Medlem

Gick över till Deezer idag och sade upp mitt Spotify. Kommer sakna att Spotify varnar för dubletter i en spellista men Deezer är billigare/år och så har jag saknat Flow. På en iPhone hör jag ingen skillnad på Spotify och Deezer men beror nog mer på att Apple dissar LDAC/aptX.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Gick över till Deezer idag och sade upp mitt Spotify. Kommer sakna att Spotify varnar för dubletter i en spellista men Deezer är billigare/år och så har jag saknat Flow. På en iPhone hör jag ingen skillnad på Spotify och Deezer men beror nog mer på att Apple dissar LDAC/aptX.

Vart är deezer billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepsimaxad:

Vart är deezer billigare?

Om man betalar för ett år blir det 980 kr. Dvs 82 kr/månad.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Alla vetenskapliga tester som jämför 320 kbit/s med lossless pekar på att nästan ingen här någon skillnad.

Blir därför ganska intressant att höra mer exakt hur du utfört detta.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19567212" userid="189975" name="shenzhendev"

Jag läste att Daniel Ek anger "licensing issues" som anledning till att Spotify HIFI är fördröjt. Jag hade verkligen ingen aning om att det fanns olika licenser för att förmedla högupplöst och lägre upplöst musik. Deezer och andra streaming-tjänster måste ha tecknat väldigt bra avtal om det på något sätt medför att Spotify har fått problem vad gäller att teckna liknande avtal.

https://techcrunch.com/2022/02/04/spotify-ceo-hints-hifi-tier...
[/quote]

Då spotify är ett pyramid spel rent tekniskt (går förlust men lever på expansion, dom som är delägare kräver inte tillbaka sina pengar trotts tokförlust då expansionen gör deras aktier teoretiskt värda mer). Finns ingen anledning att lansera en nischad produkt. 99,5% av uppspelningen sker på enheter som inte gör skillnad endå, typ en mobil med 299:- lurar. Sålänge Spotifys mål bara är att expandera och inget annat kommer vi ej se HiFi.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag bytte för några månader sedan till Tidal HIFI från Spotify då jag utsattes för ett likadant test hos min ljudnörd till farsa.
Vet ej vad han har för anläggning annat än att han är finsmakare och den kostar mer än min årslön... Han använder TIDAL Master vilket jag själv tycker han skall göra med de förutsättningarna. Deezer har vi aldrig provat...
men DÅ testade vi för MIN skull Spotify vs Tidal HIFI då det är vad jag är villig att betala per månad och däromkring vi/jag tänkte att jag kanske kan märka skillnad med min anläggning som består av en Powernode samt B&W 685 S2 samt en B&W ASW 610. Kablar vet jag inte vad de heter, något jag ärvt av farsan så det enda jag vet är att de skall vara bra ++ inget netonnet eller liknande.

Det var på farsans anläggning en enorm skillnad på ljudbilden, upplever mellanregistret och diskant som fylligare, mer rymd.
Spotify lät förjävligt i jämförelsen, burkigt och tomt.

När jag sedan testade hemma så var skillnaden betydligt mindre men fortfarande uppenbar för mig när frugan fick leka jukebox.
Hon märkte ingen större skillnad tyckte hon annat än att det var fylligare och mer ljud. Så kunde hon beskriva skillnaden då..
Frun tycker inte det var värt de extra pengarna för Tidal HIFI...
Vi använder oss av Familjeabonnemang och det är något dyrare med Tidal än Spotify.
Busenkelt att flytta över tidigare spellistor osv från Spotify om man följer deras tips i hur man gör och självklart kostade det en liten slant på om jag minns rätt 5$.

Upplever faktiskt även skillnad på ljudet i bilen när jag streamar där. har inget super system i bilen (JBL) som är Kias premium högtalare i e-Niro.
Tänkte jag kunde dela med mig av de lilla jag upplevt.

Permalänk
Medlem

Klart källmaterialet spelar stor roll, men det finns så klart fler saker som påverkar ljudet. Musik som spelas upp via en bra dedikerad DAC kan göra stor skillnad på samma ljudkälla som i övrigt spelas upp på samma ljudanläggning.

En bra och prisvärd DAC är exempelvis:
https://ifi-audio.com/products/zen-dac-v2/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB storage macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter folk med Spotify?
Provade med Spotify 2 månader men var inte nöjd. Dels la den in egna låter i mina spellistor. Dels så var ljudet inte bra.
Provade Deezer, oj vilket lyft. När jag kopierat över spellistorna saknades bara några få låtar, men ljudet. Vilket lyft. Till och med min fru reagerade på skillnaden. Kör med Denon och Monitor Audio högtalare.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nammatj:

Provade med Spotify 2 månader men var inte nöjd. Dels la den in egna låter i mina spellistor. Dels så var ljudet inte bra.
Provade Deezer, oj vilket lyft. När jag kopierat över spellistorna saknades bara några få låtar, men ljudet. Vilket lyft. Till och med min fru reagerade på skillnaden. Kör med Denon och Monitor Audio högtalare.

För att dom flesta stoppar ett par lurar i öronen och lyssnar via mobilen när dom tränar eller går någonstans och då kommer folk inte att höra den skillnaden.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nammatj:

Du testade i två månader men tryckte bara på shuffle-knappen en gång och lät det vara under dessa två månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Du testade i två månader men tryckte bara på shuffle-knappen en gång och lät det vara under dessa två månader?

Använder sällan shuffle.
Det stora problemet är ju ljudkvaliten.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Sen på bollen men hamnade här pga sökning.

A/B tester med ljud kräver många saker, men framförallt måste volymen vara exakt densamma, vilket måste mätas på både kort- och lång tid. Sedan krävs en bra lyssningsmiljö med identiska förhållanden. Det räcker att flytta på sig. I slutändan hade jag gjort ett s.k. Nulltest för att se vad som skiljer (båda spåren spelas upp med den ena fasvänd). Allt låter bättre med högre volym.

I praktiken tror jag inte dessa skillnader är hörbara under typiska lyssningsförhållanden, utan det är mest hype.

Däremot tror jag dessa tjänster processar ljudet på något sätt, ex komprimering, högra genomsnittlig ljudnivå eller någon form av eq eller liknande. Så gör exempelvis alla radiostationer. Kanske används också någon form av oversampling i klienten (med större batteriförbrukning som följd). Om man föredrar originalet eller en hypad version är mest en smaksak.

Bitdjup påverkar enbart dynamik och därmed signal/brus, men det har noll betydelse för typ ex pop/rock eftersom allt är maxat hela tiden oavsett. Effektivt sätt används mest de 8 översta bitarna så att säga.

Samplingsfrekvens är också mer eller mindre oviktigt i dessa sammanhang, eftersom allt över 20hz (i praktiken lägre) är ohörbart. Högre samplingsfrekevens har viss betydelse i produktionen, men mest om ljudprogram mm inte har oversampling.

Kom ihåg att inspelningar är långt ifrån HI-FI ifrån början. Tänk bara på en gitarrsignals väg ifrån strängar och pickuper till inspelning. Där snackar vi brus och begränsat frekvensomfång