Fråga till föräldrar: Hur mycket tid med surfplattor/telefoner har era barn tillgång till?

Permalänk
Medlem

Vi har nog ganska strikta skärmtider för våra barn, viktigt för deras utveckling att de får leka och använda fantasin istället för att passivt underhållas hela tiden. Vet av min egen uppväxt att för mycket TV/TV-spel inte var bra för, åtminstone, min skolgång. Klandrar inte mina föräldrar för att inte vetat bättre dock. Var ju en annan tid med andra kunskaper om sådant.

Tror det är viktigt att förstå att man inte är "ond" eller "elak" för att man sätter tydliga gränser för sina barn. Barnen kommer hata det men de förstår ju inte bättre, belöningen kommer långt senare med barn som haft en balanserad uppfostran som hoppeligen leder till bra individer i slutändan. Att vara bra förälder är inte en popularitetstävling, för mig handlar det om konsekvent arbete. Mycket lättare sagt än gjort dock.

Permalänk
Medlem

Mina barn fyller 12 (son) och 9 (dotter) närmaste månaden.
Vi har aldrig haft skärmtid eller begränsningar oavsett från småbarn till tonåringar. Båda barnen har växt upp med telefoner och surfplattor sedan de började kunna hålla saker.
Enda regeln vi har är att så länge de sköter skolan, så kommer vi inte har några begränsningar.

Vi har alltid uppmuntrat dem att utvecklas inom teknologi, att bli ett med den digitala världen. Båda är idag "gamers" och intresserade av det tekniska. Idag är vår dotter sjukt bra på engelska, grabben lärde sig engelska också väldigt tidigt. De lär sig mycket av den digitala världen.

Vi har alltid respekterat "onlinekulturen", förståelsen att man inte kan pausa ett game. Den förståelse och respekt för barnen har gjort att vi aldrig har haft några bråk gällande spel och datorn.

Barnen respekterar när vi säger till att det är läggdags, de respekterar och uppskattar när vi åker iväg en hel dag och har familjeaktiviteter.

Förbud gör allt mycket mer spännande och det skapar lätt bråk mellan föräldrar och barn.
okunskap/dåligt insatta föräldrar skapar lätt bråk mellan spelande tonåringar och de vuxna då de inte förstår barnens digitala värld och kultur.
Våra barn är oftast hemma men har inga problem att gå ut med sina vänner och hitta på aktiviteter.

Men jag inte det finns någon gyllene regel som gäller alla barn när det kommer till skärmtid eller icke skärmtid. Vissa barn har svårare att skilja på den digitala världen och svårt att se båda världar.

Pappa är nörd medans mamma är ointresserad men har ändå förståelse för kulturen.

Permalänk
Medlem

Finns nog inget rätt eller fel, men enligt mig så består skärmtid av olika aktiviteter.. Att lira datorspel med sina polare online (Via mikrofon etc) det är en typ av aktivitet. Att sträckkolla själv på tiktok en annan. Dvs det finns bra aktiviteter och mindre bra aktiviteter..

Om jag hade varit förälder hade jag undvikit att säga till mitt barn att sluta spela när barnet lirar med polare aktivt, det är ju som att säga att barnet ska gå hem mitt under en fotbollsmatch, funkar inte. Men där gäller det väl också att förklara för barnet att det finns vissa timmar under dagen där man kan träna / lira med vänner. Då är det klara regler och bra om barnets vänner har liknande regler så blir det ungefär som fotbollsträning etc, men där gäller det också att sätta sig in i hur barnets datorvanor ser ut.

Men när man själv hade det riktigt tråkigt och föräldrarna tvingade ut en att hitta på aktiviteter som ung, det tror jag var viktigt då det var lätt att fastna vid tv:n och sträckkolla ngt hjärndött program. Men vill bara poängtera att som förälder är det nog bra att försöka sätta sig in i barnets skärmvanor, så man har någorlunda koll när barnet gör något produktivt och stimulerande och när det bara är massa dötid som läggs på skärmen.

Detta är väl kanske mer från en killes synvinkel då ens egna intresse låg vid gaming som sedan byggdes vidare till hemsidor / programmering etc. Men just dem där speltimmarna med polarna, ack så viktiga de var och glad att mina föräldrar lät mig lira och inte stängde av internet etc som annars hände

Permalänk
Medlem

Har en 3-åring och en 7-åring. Rätt restriktiv användning hos oss.
Ingen skärmtid alls på vardagsmorgnar. Ibland 30 min på kvällen. På helgerna 1-2 timmar på morgonen och 1 timme på kvällen. Försöker hålla 3-åringen lite mer borta från TVn eller surfplattan men svårt att separera dem när TVn är igång.
Det dröjer många år innan vi kommer släppa surfplattorna eller TVn fritt. Dessa små filurer har så hög kreativitet, så dom hämmas bara av att sättas i "trans" framför dumburken. Sinnena kapas och de blir okontaktbara, nästan läskigt. Inte ens amerikanerna rekommenderar någon skärmtid alls för barn under 2 år, så när även planetens största TV-konsumtionsbefolkning avråder skärmtid för de minsta, då bör man nog verkligen följa rekommendationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Vi har nog ganska strikta skärmtider för våra barn, viktigt för deras utveckling att de får leka och använda fantasin istället för att passivt underhållas hela tiden. Vet av min egen uppväxt att för mycket TV/TV-spel inte var bra för, åtminstone, min skolgång. Klandrar inte mina föräldrar för att inte vetat bättre dock. Var ju en annan tid med andra kunskaper om sådant.

Tror det är viktigt att förstå att man inte är "ond" eller "elak" för att man sätter tydliga gränser för sina barn. Barnen kommer hata det men de förstår ju inte bättre, belöningen kommer långt senare med barn som haft en balanserad uppfostran som hoppeligen leder till bra individer i slutändan. Att vara bra förälder är inte en popularitetstävling, för mig handlar det om konsekvent arbete. Mycket lättare sagt än gjort dock.

Håller helt med dig. Har två grabbar 13 och 10 och om vi inte modererade spelandet genom begränsning av tider och vilket innehåll de tittade på - Hade de aldrig gjort något annat än spela, troligtvis spel som inte var anpassade för deras ålder. Först i ordning är PC och Fortnite, efter det konsol, sen mobil, efter det Youtube och sist TV. Det var tjat om GTA när de var 7....

Innan vi började med tydliga gränser var det ofta bråk om när det skulle stängas av. Förutom det så blev sällan lek och annan analog sysselsättning, allt som betydde något var online. Desto längre de fick spela, desto mindre trevliga var de efteråt.

Förstår de föräldrar som tycker vi gör fel, vi simmar helt klart motströms jämfört med klasskamraters föräldrar. Däremot är jag av uppfattningen att spel och mobiler designas idag på ett sätt för att få oss att sitta länge och komma tillbaka ofta. Jag är inte så säker att våra barn har utvecklat sina hjärnor så fullt ut att de alltid kan välja när de vill sluta spela. Då har jag inte ens börjat nämna deras kommunikationsmognad. Tror många som inte har barn skulle bli chockade över vad som sägs, delas, skrivs och tittas på.

Exempelvis hoppade två äldre killar in en gruppchatt på Snapchat för klassen (han gick i femman då), mordhotade en yngre person och la upp ett videoklipp på när IS skär huvudet av ett offer...Som tur är så hade jag inte låtit honom installera programmet. Blev en ögonöppnare för många och stor debatt i skolan.

"Jag visste inte/Jag trodde inte..." sa många föräldrar.

Permalänk
Medlem

Har två stycken 11åringar som är besatta utav Youtube och älskar att spela skjutspel (Fortnite/Teardown etc) och krigar ofta med dem om begränsad skärmtid och vad dom får titta på. Se till att ha regler från start o kör piska/morot så slipper du en massa problem senare är allt jag kan säga.
Även grupptrycket från barnens kompisar gör att det är enormt svårt att reglera skärmtid utan att starta ett världskrig hemma så kan föräldrar snacka ihop sig är det säkert guld värt med.

/En som förlorat kontrollen men gör så gott det går

Permalänk
Medlem

Har en 13 och en 14-åring, har satt 2,5 tim om dagen. Dock ingen tid på appar som bankid, SL, sms, samtal eller liknande nödvändiga.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

Minns att när jag själv var liten under tidigt 2000-tal såvar det 1 timme per dag 6 dagar i veckan och inte en sekund mer. Det fungerade å andra sidan ganska bra eftersom 99% av mina vänner hade samma regler så man behövde liksom inte sitta ensam ute och titta på växande gräs när timmen var över, utan det fanns alltid nån att leka med. Kan tänka mig att det inte är riktigt lika ställt på den fronten i dagens läge, och det är ju lite problematiskt för de ungar som bara har den ena timmen om dagen eler något i den stilen om dom sen får sitta ensamma resten av dagen.

Tror också att jag inte fick spela några som helst våldsamma spel förän jag fyllde typ 13 eller 14, hit räknar jag till och med worms aktiga grejer, var nog bara bilspel och legospel för min del som liten.

Däremot tror jag nog att en i övrigt frisk/normal person redan i 12-års åldern kan skilja på verklighet och spel såpass mycket att man kan spela tex GTA utan att bli en potentiell mördare för den sakens skull. Har inte själv någonsin haft tvivel på den fronten fast jag smygspelade både det ena och det andra med kamrateres äldre syskon.

Permalänk
Medlem

Vi har en 3,5 åring och en 4 månaders hemma men vi äger ingen surfplatta och de har inga egna mobiler så det blir ingen sådan skärmtid.
Däremot pga sambon är föräldraledig med den nya så kan det på vardagarna bli endel TV för den äldsta då bebisen kräver mer handpåläggning av naturliga skäl.
När jag är ledig så blir det ingen TV heller så då är det bara lek, gärna så mycket ute som möjligt.

Jag hade tänkt att lära barnen att använda en riktig dator med ett "riktigt" operativsystem och mus innan de lär sig ned-dummade telefon/platt gränssnitt med pekskärm.

Edit: Kan tillägga att jag själv, i retrospekt, spenderade på tok för mycket tid framför TV och dator när jag var ung och prioriterade helt bort att vara ute. Detta vill jag med alla möjliga medel skydda mina barn ifrån.

Lade till paragraf.
Permalänk
Medlem

Vadå begränsa? Numera är det barnen som styr hushållen, de flesta har inte några hårda begränsningar inom något egentligen.

Det är försvinnande få i vår krets som har skärm begränsningar, kan räknas på en halv hand . Det finns inte häller något betydande intresse i att följa rekomenderade åldersgränser. Föräldrarna är antingen av uppfattningen att deras 8 åring är mogen nog för 16+ material eller så har de ingen insikt i vad barnet faktiskt tar del av för material.

Bra eller dåligt? Vem vet!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Har två stycken 11åringar som är besatta utav Youtube och älskar att spela skjutspel (Fortnite/Teardown etc) och krigar ofta med dem om begränsad skärmtid och vad dom får titta på. Se till att ha regler från start o kör piska/morot så slipper du en massa problem senare är allt jag kan säga.
Även grupptrycket från barnens kompisar gör att det är enormt svårt att reglera skärmtid utan att starta ett världskrig hemma så kan föräldrar snacka ihop sig är det säkert guld värt med.

/En som förlorat kontrollen men gör så gott det går

Vi försöker kriga här, vår äldsta är bara 5 men han började med padda när han var 2 år.
Vi kör piska och morot så mycket det går. Gömmer padda/tv-spel i dagar/veckor. Har skaffat en stor jävla studsmatta som motpol till skärmtiden som börjar användas flitigt. Får se hur han blir när han fyller 11. Du är inte ensam!

Permalänk
Medlem

Vi har väl låtit barnen ha platta sedan de var ganska små. Nu är de båda bäst i klassen på engelska och har kunnat kommunicera på engelska sedan de var 6år utan problem. De tycker fortfarande båda om att vara med kompisar och leka lekar. Den yngsta, 8 år, sitter med roblox studio, 3d-modellerings-program, knåpar moddar till minecraft med mcreator, etc. Den äldsta, 11 år, har hittat teckning och musik som hon sitter och gör både på datorn och på instrument. Hon har också börjat undersöka windows och hittat var man byter tema, bakgrund och liknande. Hon har hittat vänner online som hon sitter och chattar med. Båda kan scratch.

De flesta av 8:åringens vänner spelar. De spelar lite då och då efter skolan och ibland halva dagen på helgen. Så det sociala finns där också.

Eftersom jag själv jobbar inom IT och började programmera när jag var 7 år så ser jag inte direkt några problem med det. Vi spenderade många timmar bakom c64, amiga, 8088, 286, 386, osv och utforskade den världen.

Eftersom jag själv jobbar inom IT och började programmera när jag var 7 år så ser jag många fördelar med det, men där finns så klart många nackdelar också. De lär sig en annan nivå av stimulans när de blir matade med info. Jag gillar inte YouTube och annan underhållning som är passiv, jag leder dem helst till aktiv underhållning som t.ex spel eller ritande.

Tiktok har jag blockat i min pihole hemma, det är ren cancer.

Ofta kan det vara svårt att bryta från skärmen och de kan vara upprörda en stund, men så får det vara.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neon:

Vadå begränsa? Numera är det barnen som styr hushållen, de flesta har inte några hårda begränsningar inom något egentligen.

Det är försvinnande få i vår krets som har skärm begränsningar, kan räknas på en halv hand . Det finns inte häller något betydande intresse i att följa rekomenderade åldersgränser. Föräldrarna är antingen av uppfattningen att deras 8 åring är mogen nog för 16+ material eller så har de ingen insikt i vad barnet faktiskt tar del av för material.

Bra eller dåligt? Vem vet!

Du kanske ska kasta in det i gubbgnällstråden istället eftersom det är mer gnäll än verklighetsförankring

Permalänk

Viktigt med ergonomin med plattor och dylikt.

Många barn som får problem med nacken tidigt nu för tiden. Barns skelett är så mjuka så att problem man får i ung ålder kan hänga med hela livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du kanske ska kasta in det i gubbgnällstråden istället eftersom det är mer gnäll än verklighetsförankring

Någon blev kränkt igen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Många barn som får problem med nacken tidigt nu för tiden. Barns skelett är så mjuka så att problem man får i ung ålder kan hänga med hela livet.

Håller med helt!? Vår 3 åring sitter ofta med mobil eller swtichen och det framkallar ingen bra ergonomi, garanterat dåligt i längden. Lösningen? vi hjälper honom hitta en bra ergonomi och när det inte går blir det spel på stora TVn istället.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neon:

Någon blev kränkt igen.

Det vet jag ingenting om, men när det pratas om barn har det en rejäl tendens att poppa upp lite tjurgubbar med snäv världsbild

Permalänk
Medlem

Bra ämne och fråga. Vi har en som är 13, en som är 11 och en som är 7. Det blir mycket tid vid dator, platta och med telefonen när de nått den åldern. Häng med en 13-åring en dag i skolan så skall du se att det är typ telefon nästa hela tiden utanför lektionstid. Att hänga med kompisar sker till stor del på Discord så när vi väl har avbrott i den digitala världen så skall det helst fyllas med organiserade aktiviteter så som fotbollsträning och scouter osv.

När barnen är små så är jag helt för att begränsa skärmtid men när det de blir tonåringar så blir det lite tvärtom. Du vill ju inte riktigt hindra ditt barn från att vara med i gemenskapen och den är helt klart digital idag. Spontan-idrotten i grannskapet som jag själv är uppväxt med är helt försvunnen från mellanstadiet och uppåt. I varje fall där jag bor.

Permalänk
Medlem

Bra artikel om skärmtid: https://www.forskning.se/2019/06/12/innehall-viktigare-an-ska...

"– Generellt behöver inte barns skärmtid begränsas. Reglerna måste sättas utifrån varje barns förutsättningar. Det som forskningen visar är att det är aktiviteterna som är avgörande: vad barnen gör vid skärmen. Att räkna timmar och minuter är meningslöst."

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Försöker hålla det till någon timma om dagen, och försöker framförallt undvika små handhållna skärmar. Jag saknar vetenskaplig grund men hoppas kunna minska risken för närsynthet på så vis, samt att de får vara utomhus och flexa både muskler och ögonmotorik ;-). Har två tjejer på 4 och 1,5 som gillar det mesta som är färgglatt och tecknat/animerat.

Permalänk
Medlem

Har en femåring och en tvååring. Inga hårda gränser. Däremot begränsningar till vad vi gör på skärmar. Kan spela tv-spel på helgerna. Typ fritt fram att kolla på film och serier på iPad. Förutom när vi äter.

Sen eftersträvar vi en bra balans och vi pratat om VAD vi gör. No no på att kolla på skumma youtubeklipp, men spela gärna Luigis mansion i två timmar. Så vi värderar väl vad vi gör i det digitala rätt hårt.

Permalänk
Medlem

8åring, 30 min vardagar, 1 timme helg. Ingen youtube eller SoMe. Hårdt nedlåst iPad , Xbox och Nintendo

FaceTime / meddelanden med familj och vänner tillåts utöver skärmtid dok . Och nu med shareplay utnyttjas det 😂

Permalänk
Medlem

Har ingen direkt gräns för 6 åringen, så länge han rör på sig och sköter sig så är det ganska fritt.
Fortfarande vi som bestämmer dock, om det är en filmkväll eller något annat roligt som görs med familjen.
När mamman jobbar kan det dock bli 6+ timmar vid datorn med farsan vid den andra datorn.
Dålig attityd och tjat minskar chansen att få göra som man vill.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Dem får använda sin dator/telefon hur mycket dom vill så länge dom sköter sitt skolarbete så är det all good. Att begränsa skärmtid i 2022 fattar jag inte ens ser det mer som en bestraffning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det där är sjukt viktigt. Och barnen saknar förmåga att tänka långsiktigt och förmågan att ens förstå vilka långsiktiga följder det kommer att få för deras hälsa.

Liknande för barn som blir överviktiga i tidig ålder som då alltid kommer att ha sjukt svårt att gå ned i vikt och samtidigt kunna gå upp i vikt superfort även om de går ned i vikt för att de producerat så många fettceller redan i tidig ålder.

Det finns "lättare" förutsättningar för barn idag att få en nästan icke-vändbart dålig hälsa som ungdom och vuxen om inte dagens föräldrar sätter ned foten. Och ja, det är alltid lättare sagt än gjort.

Jag avslutar med att säga så här för att visa förståelse som barnlös individ: Barn är roliga att ha med att göra tills att man måste börja uppfostra dem!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

1,5 timme på mån, ons och fre. 3 timmar på helgen. Kravet är att läxor är gjorda. Under lov så tar vi det lite som det kommer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Bra artikel om skärmtid: https://www.forskning.se/2019/06/12/innehall-viktigare-an-ska...

"– Generellt behöver inte barns skärmtid begränsas. Reglerna måste sättas utifrån varje barns förutsättningar. Det som forskningen visar är att det är aktiviteterna som är avgörande: vad barnen gör vid skärmen. Att räkna timmar och minuter är meningslöst."

Att forskare kommer fram till olika slutsatser kan också vara ett tydligt tecken på att vi faktiskt inte vet hur det påverkar än. Att rekommendationer från organisationer och myndigheter blir ifrågasatta av grupperingar tillhör dessutom vardagen, se bara hur mycket man argumenterade runt FHM rekommendationer innan man visste bättre. Ska man följa några råd kan det vara en god idé att titta närmare på vem det faktiskt är som kommer med dem och hur mycket belägg det ligger bakom.

I förskolan har man stark begränsning på skärmtid, någon som vet varför?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är ensamstående Farsa med 6årig dotter på heltid.
Hos mig finns det bara en enkel regel, Gör som jag säger så får du göra som du vill. Om jag säger ned så är det helt enkelt nej. Allt form av nöje ryker så fort fröken inte lyssnar. Då är det endast leksaker i hennes rum som gäller.

Hon sköter det kanon 99,9% av tiden.

Skärmtiden är inte direkt några bekymmer hon sitter kanske 1-2 timmar mellan skolan och när det är dags att lägga sig. Annars är hon ute och leker eller pysslar med något annat i lägenheten.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Har en 12-årig grabb. Vi har scheman för dagarna när internet stängs ner. 20.45 på vardagarna och 23.30 på Fredag och Lördag. Steam & Youtube dominerar. Har inget problem med mycket skärmtid.

Permalänk
Medlem

Om man tror skärmtid inte påverkar eller har negativ effekt på den unga generationen, rekommenderar jag titta på youtube-kanalen joeybtoonz
https://www.youtube.com/c/joeybtoonz/videos