Är det värt att uppgradera en 10 år gammal laptop?

Permalänk

Är det värt att uppgradera en 10 år gammal laptop?

Jag har en laptop som jag köpte för typ 10 år sedan och som min pappa haft senaste 7-8 åren men när den började att krångla så köpte han en ny och jag har den gamla hemma hos mig.

Det är en Asus K53E
I3 2330M
4gb RAM
500GB mekanisk hårddisk.

Den är nu otroligt seg och går knappt att använde, min tanke nu är om det är värt att försöka hitta lite begagnade delar, RAM (typ 4gb till) och kanske en SSD-disk och sen göra en ominstallation av Windows och kunna använda den till surfing, youtube, musik etc.

Nu undrar jag om det är värt att lägga nån energi och lite pengar på den eller ska jag bara kasta den?

Permalänk

Varför inte testa nån billig SSD. Funkar det inte och du köper en annan kan du ju använda ssdn i den. Mer än så hade inte jag försökt iaf.

Permalänk
Medlem

Värt?
Mer tveksamt.
Men däremot fullt möjligt att göra och datorn kommer ju bli betydligt bättre. Som en reservdator el liknande kan den ev vara. Finns folk som fortfarande använder äldre datorer än så, även om det kan vara svårt att tänka sig.

Såväl minne som disk kan fås tag på rätt billigt. Ev även processor.
Jag och säkert en del andra har nog både disk och minne, kanske även processor över någonstans. Men det kräver ju ett engagemang i att leta fram och skicka osv.

Det är ju också en fråga om hållbarhet, ska man slänga en i övrigt fungerande dator el satsa lite för att få den att vara praktiskt användbar något längre?

Permalänk
Medlem

Har en lika gammal asus k55vm, dock med 8gb ram och i7an. Den var dock sirapsslö med den medföljande hårddisken så jag slängde in en billig ssd på 240gb, och det är som natt och dag Tyvärr flyttade jag över ssd'n till ett annat projekt så just nu är den trött igen.

Med detta sagt så har du en ssd över som ligger så gör ett test, för mig blev det väldigt stor skillnad, och den fungerade åter igen som en lagom snabb surfdator. Det betyder ju dock inte att du får samma resultat.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt inte slängt den, jag hade installerat någon lightweight Linux version och testat hur det fungerar, finns flera som inte kräver mer än 1 gb ram. Om du är sugen så ta en titt på Linux lite os exempelvis

Autocorrect
Permalänk
Medlem

Hade också en gammal i3 på 4gig minne. Köpte en SSD för 400 och ram för 230kr. Installerade sen Linux Mint med XFCS. Datorn är som ny nu och lika bra som min high end laptop jag har till jobbet. Så länge jag håller mig till surf o YouTube dvs

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Fredrik Vikström:

Varför inte testa nån billig SSD. Funkar det inte och du köper en annan kan du ju använda ssdn i den. Mer än så hade inte jag försökt iaf.

Jag kanske skulle ha skrivit att jag har en stationär dator som jag använder i första hand och jag har även en rätt ny surfplatta som jag använder dagligen, så att köpa en ny SSD för att använda i en annan laptop funkar inte riktigt. Jag tänkte bara ha den gamla laptopen till att köra Youtube/Youtube Music och surfa lite.

Om jag nu skulle ge mig ut på jakt och leta minnen och hårddiskar, hur vet man om det passar i den laptop jag har?

Sen tänkte jag också eventuellt plocka isär den och blåsa rent den med dust off som jag brukar göra för att få ner tempen lite i min stationära, kan det vara en bra ide?

Permalänk

Jag såg den här videon på Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=FG9qF3wJsAI

Det såg sjukt lätt ut, det borde väl funka med vilken 2,5" SSD som helst? Hittade några billiga:

https://www.proshop.se/SSD/Intenso-SSD-SATA-III-High-Performa...

https://www.proshop.se/SSD/PNY-CS900-120GB/2574179?utm_source...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffin83:

Jag kanske skulle ha skrivit att jag har en stationär dator som jag använder i första hand och jag har även en rätt ny surfplatta som jag använder dagligen, så att köpa en ny SSD för att använda i en annan laptop funkar inte riktigt. Jag tänkte bara ha den gamla laptopen till att köra Youtube/Youtube Music och surfa lite.

Om jag nu skulle ge mig ut på jakt och leta minnen och hårddiskar, hur vet man om det passar i den laptop jag har?

Sen tänkte jag också eventuellt plocka isär den och blåsa rent den med dust off som jag brukar göra för att få ner tempen lite i min stationära, kan det vara en bra ide?

Valfri SATA SSD kommer fungera alldeles utmärkt! Du kommer märka av en stor skillnad. Jag skulle nog lagt in 4GB mer i RAM också. Jag använder en HP dator från 2012 och den fungerar alldeles utmärkt. Den har dock i5 3320 med 12GB RAM och en 128GB SSD

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Att uppgradera en sån laptop till 8gb ram och sätta i en ssd tar den från hopplöst trött till fungerande surfmaskin.
Efter uppgradering kommer processorn vara den begränsande faktorn i den maskinen, så frågan är väl om processorn är värd uppgraderingen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griffin83:

Jag har en laptop som jag köpte för typ 10 år sedan och som min pappa haft senaste 7-8 åren men när den började att krångla så köpte han en ny och jag har den gamla hemma hos mig.

Det är en Asus K53E
I3 2330M
4gb RAM
500GB mekanisk hårddisk.

Den är nu otroligt seg och går knappt att använde, min tanke nu är om det är värt att försöka hitta lite begagnade delar, RAM (typ 4gb till) och kanske en SSD-disk och sen göra en ominstallation av Windows och kunna använda den till surfing, youtube, musik etc.

Nu undrar jag om det är värt att lägga nån energi och lite pengar på den eller ska jag bara kasta den?

Hej.
Jag har en del erfarenhet och kan meddela att det faktum att den kör HT och har 4trådar gör att den kommer med en SSD och mer ram bli ok för surf.
Inte mycket mer än så men en helt okej pensionärsdator🙂

Är det under 4trpdar/kärnor är det bara skrota tyvärr.

Permalänk

Du kan ju börja med att slänga in en lättare Linux-variant på den. Det kostar ju ingenting.
Den kommer sannolikt gå bättre bara av det, sen kan du fundera på om det är värt att stoppa i en SSD till exempel, även där så kan du ju göra det på prov, den kan du ju använda till nån annan burk sen om det inte funkar som du tänkt.
Jag fick en laptop av morsan som det var trasiga USB-uttag på. Jag bytte dem och ungarna körde Minecraft på den ett tag.
Den är helt obrukbar med Windows men jag kör Lubuntu på den och det funkar. Nu använder jag den inte till nåt krävande men det är smidigt att ha nåt bärbart, i mitt fall för att meka med raspberry pi eller serven som är "headless".

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate