Permalänk
Medlem

vilken adsl router är bäst?

Hej, jag bor i ett tegelhus på 380kvm med betongväggar osv, byggt på 60-talet därför är det inte gott om något som har med el eller uppkoppling att göra. Om jag förstått rätt är vi tvungna att ha internet via Telia och i de 10 år som jag bott här har vi kört router som sitter inkopplad via telejacket på ovanvåningen, en ADSL-router. Det är en technicolour från Telia, med en grön och en grå port.

Internet har alltid varit OK på övergångens flesta rum men i princip obefintligt på nedervåningen, detta är ett problem då vi ska hyra ut nedervåningen till en släkting och hans fru. Jag hade en "tech-buddy" här från Telia som tog ett steg in i huset och sa att vi var dumma i huvudet som inte skaffade fiber, problemet med fiber är att när alla andra på gatan skaffade det så var det för dyrt och nu går det i princip inte i det området jag bor. Tech-buddyn mätte i huset och sa att med en bättre router samt någon extender så ska det kunna bli riktigt bra, sedan körde han iväg och jag stod kvar med ett tips och massor av frågor.

I min hjärna hade det bästa varit att ha en router på övervåningen (en bättre än den från Telia, technicolour) och en nätverkskabel som går via golvet ner till nedervåningen där det sitter en till bra router, mina släktingar som ska bo där är äldre och vill t.ex. koppla in tv-box via internetsladd osv, annars hade vi gärna haft trådlöst i hela huset. Nedervåningen är ju dryga 200 kvm så kan tänka mig att det behövs någon extender i något rum.

Vad tror ni, kommer detta att fungera seamless? Går det att koppla ihop allt allt allt så att det blir bra wifi i hela huset? eller ska man dela av så dom har deras internet och vi har vårat?

En annan sak att nämna är att det finns fler telejack i huset, bland annat på nedervåningen, tror ni att det går att koppla in fler routrar på samma Telia bredbandsabonnemang? I så fall slipper vi borra i golv/tak. Kan vara värt att nämna att jag testade mobilt bredband via Telia och det var riktigt kasst, fungerande mycket sämre än via telejack.

Sammanfattningsvis: Kommer min tanke att fungera?

Vad har ni för förslag på vad jag kan göra, samt förslag på någon riktigt grym ADSL-router samt en annan riktigt grym router som jag kan koppla till min ADSL-router. Kanske någon har tips på att få det riktigt seamless samt någon bra extender som fungerar till modemen. Routerna/extenders får kosta vad dom kosta vill, bara det blir bra uppkoppling för mig och släktingarna.

/ Elsa

Rop på hjälp borttaget /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsa1999:

Hej, jag bor i ett tegelhus på 380kvm med betongväggar osv, byggt på 60-talet därför är det inte gott om något som har med el eller uppkoppling att göra. Om jag förstått rätt är vi tvungna att ha internet via Telia och i de 10 år som jag bott här har vi kört router som sitter inkopplad via telejacket på ovanvåningen, en ADSL-router. Det är en technicolour från Telia, med en grön och en grå port.

Internet har alltid varit OK på övergångens flesta rum men i princip obefintligt på nedervåningen, detta är ett problem då vi ska hyra ut nedervåningen till en släkting och hans fru. Jag hade en "tech-buddy" här från Telia som tog ett steg in i huset och sa att vi var dumma i huvudet som inte skaffade fiber, problemet med fiber är att när alla andra på gatan skaffade det så var det för dyrt och nu går det i princip inte i det området jag bor. Tech-buddyn mätte i huset och sa att med en bättre router samt någon extender så ska det kunna bli riktigt bra, sedan körde han iväg och jag stod kvar med ett tips och massor av frågor.

I min hjärna hade det bästa varit att ha en router på övervåningen (en bättre än den från Telia, technicolour) och en nätverkskabel som går via golvet ner till nedervåningen där det sitter en till bra router, mina släktingar som ska bo där är äldre och vill t.ex. koppla in tv-box via internetsladd osv, annars hade vi gärna haft trådlöst i hela huset. Nedervåningen är ju dryga 200 kvm så kan tänka mig att det behövs någon extender i något rum.

Vad tror ni, kommer detta att fungera seamless? Går det att koppla ihop allt allt allt så att det blir bra wifi i hela huset? eller ska man dela av så dom har deras internet och vi har vårat?

En annan sak att nämna är att det finns fler telejack i huset, bland annat på nedervåningen, tror ni att det går att koppla in fler routrar på samma Telia bredbandsabonnemang? I så fall slipper vi borra i golv/tak. Kan vara värt att nämna att jag testade mobilt bredband via Telia och det var riktigt kasst, fungerande mycket sämre än via telejack.

Vad har ni för förslag på vad jag kan göra, samt förslag på någon riktigt grym ADSL-router samt en annan riktigt grym router som jag kan koppla till min ADSL-router. Kanske någon har tips på att få det riktigt seamless samt någon bra extender som fungerar till modemen. Routerna/extenders får kosta vad dom kosta vill, bara det blir bra uppkoppling för mig och släktingarna.

/ Elsa

Det enklaste du kan göra är att köpa en Mesh-router. Förslagsvis denna: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5101705

Därefter "Bryggar" du din nuvarande router. Därefter kopplar du in din nya Mesh-router till din gamla router. Läs mer här: https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-smart-w...

Kan då lova att din Wifi-täckning kommer förbättras avsevärt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsa1999:

Vad har ni för förslaebg teepå vad jag kan göra, samt förslag på någon riktigt grym ADSL-router samt en annan riktigt grym router som jag kan koppla till min ADSL-router. Kanske någon har tips på att få det riktigt seamless samt någon bra extender som fungerar till modemen. Routerna/extenders får kosta vad dom kosta vill, bara det blir bra uppkoppling för mig och släktingarna.

/ Elsa

Budget lösning, köp en billig ap som su sätter på nedervåningen till nuvarande router.

om pengar spelar mindre roll och du bara vill ha ett stabilt system, be telia brygga nuvarande router, köp tex en udm (unifi dream maskin + en uap ap med två portar eller en poe switch + valfri ap)
ap sätter du på nedervåning med kabel från Dream maskin, om den går att driva via poe beror på vilken udm du väljer, koppla in tv box i den andra porten på ap. vill du expandera wlan mer tex där du inte har möjlighet att dra nätverks kabel, då kan tex unifi pro ansluta trådlöst till routern tex om du har strömuttag tillgängligt vid ap. du sköter systemet smidigt via telefonen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är dålig wifitäckning du syftar på så är det accesspunkter du behöver men framförallt behöver du fixa fiber till huset innan dsl tekniken dödas, här där jag bor stänger de telenätet i september så några grannar som inte dragit in fiber har börjat förstå att de måste göra det och att man inte lika lätt kan få bidrag utan det blir typ 10 000 kr dyrare än när de flesta andra installerade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är dålig wifitäckning du syftar på så är det accesspunkter du behöver men framförallt behöver du fixa fiber till huset innan dsl tekniken dödas, här där jag bor stänger de telenätet i september så några grannar som inte dragit in fiber har börjat förstå att de måste göra det och att man inte lika lätt kan få bidrag utan det blir typ 10 000 kr dyrare än när de flesta andra installerade.

Kopparnätet ska vara skrotat i Sverige senast 2026, så det börjar brinna i knutarna för den som fortfarande kör på ADSL.

Här lät jag telia dra in "Öppen Fiber", kostade 17.000 kr. Tog tre år från beställning till fungerande fiber. Tyvärr har jag lärt mig att beroende på om det är stadsnät, svartfiber eller öppen fiber kostar "internet" olika, oavsett vilken ISP man väljer. På andra sidan gatan så är det stadsnät, och där kostar Bahnhof 1000/1000 nästan 200 mindre/mån. När jag snackar med grannen, grannens uppgifter. Något man inte är medveten om när man skaffar fiber, i alla fall var jag inte det. Funderar på att dra in en fiber till, en "Bahnhof-fiber" så jag får 10000/10000. ("Bara för att")

Tycker inte TS ska plöja ner så mycket pengar på sin nuvarande lösning, TS bör undersöka range extenders lite mer, alternativt köpa billigt MESH. Såg ett på rea förra veckan med tre AP.

Kanske var det på Kjell:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/m...

Går att köpa fler än tre om det är så stort hus som Elsa har. Fem kanske är minimum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det enklaste du kan göra är att köpa en Mesh-router. Förslagsvis denna: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5101705

Därefter "Bryggar" du din nuvarande router. Därefter kopplar du in din nya Mesh-router till din gamla router. Läs mer här: https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-smart-w...

Wow! Tack alla ni för snabba svar. Jag beställde precis en sån "TP-Link Deco M4 Whole-Home Mesh WiFi System (3-pack)" och hoppas att den kan göra skillnaden som behövs. Ska försöka ta pris på fiber men Telia är riktigt bökiga när det kommer till att ge pris/vidarebefodra till någon som kan.

Tycker ni att jag ändå bör köpa ett nytt ADSL-modem som jag kopplar mina nya "tp-link" till? Tänker att det jag har nu kanske är dåligt pga att det är ett sådant jag fått gratis via Telia. Och i så fall vilket adsl-modem, gärna en länk

Sedan undrar jag om någon kan svara på om jag kan koppla in internetsladd/ethernetsladd till mina nya tp-link så de på nedervåningen kan ha internet/ethernet till sin tv-box?

Är det kanske lika bra att köpa två st 3 pack så 6 st sammanlagt med tanke på husets storlek?

Permalänk
Skrivet av Elsa1999:

Wow! Tack alla ni för snabba svar. Jag beställde precis en sån "TP-Link Deco M4 Whole-Home Mesh WiFi System (3-pack)" och hoppas att den kan göra skillnaden som behövs. Ska försöka ta pris på fiber men Telia är riktigt bökiga när det kommer till att ge pris/vidarebefodra till någon som kan.

Tycker ni att jag ändå bör köpa ett nytt ADSL-modem som jag kopplar mina nya "tp-link" till? Tänker att det jag har nu kanske är dåligt pga att det är ett sådant jag fått gratis via Telia. Och i så fall vilket adsl-modem, gärna en länk

Sedan undrar jag om någon kan svara på om jag kan koppla in internetsladd/ethernetsladd till mina nya tp-link så de på nedervåningen kan ha internet/ethernet till sin tv-box?

Är det kanske lika bra att köpa två st 3 pack så 6 st sammanlagt med tanke på husets storlek?

Det säljs inte direkt nyare ADSL-modem längre eftersom det är en i princip utdöd teknik i Sverige som dessutom ersattes av VDSL innan den drog sista dödssucken. ADSL maxade vid 24Mbit ner och 3 Mbit upp om jag minns rätt, så har du ett modem som klarar den standarden så finns det ingen anledning att byta modem.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Bästa (på linjen som verkar påbörjad iom inköpt mesh-system) borde väl vara att brygga nuvarande router. Koppla på nyinköpta systemet, dra ner en kabel till undervåningen till en switch. I switchen kan dom koppla in din tvbox samt att en meshpunkt nere kan kopplas via kabel (om det stöds?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsa1999:

Inga problem

1. Att köpa ett nytt modem kommer tyvärr inte resultera i snabbare internet.

2. Är det en Telia TV-box du har? I så fall är det IPTV och det kräver en separat linje, som måste vara frikopplad från Mesh-nätverket. Om det är en Apple TV som exempelvis kör Telia Play eller liknande så är detta inga problem.

3. Även jag har ett väldigt stort hus med tjocka betonggolv och vi klarar oss på tre. Så tycker att du borde prova först och testa med tre enheter innan du köper fler

Om det var så att du har IPTV, så skulle du kunna köpa ett par Homeplugs. Exempelvis
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5239721
Homeplugs ger nätverk genom elnätet (bokstavligen) och borde räcka gott och väl för att leverera IPTV.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

1. Du ska inte köpa något nytt ADSL-modem! Det du har fått från Telia duger utmärkt!
2. Vill du ha ett enda stort nätverk i hela huset så kan du använda det Mesh-system du har köpt. Om det är dålig mottagning så köper du till ytterligare noder från samma serie.
3. Jag rekommenderar ändå att du separerar era nätverk så att ni får ha era datorer i fred och dom får ha sina i fred. Likaså får dom ha eventuella TV-apparater, soundbars, Chromecasts, smarta högtalare osv. ifred. Ni kanske inte har något sådant, men det kanske dom har? Kanske inte idag, men om ett år?

För nummer tre:
- Använd Telia-modemet men brygga det.
- Köp t.ex. en Edgerouter X och konfigurera den för två nätverk.
- Använd kabel från Edgerouter till passande ställe på våningarna där ni ställer en switch och accesspunkt (för WiFi). Behövs bättre WiFi lägger du till en accesspunkt. Ett mesh-system per våning fungerar också men blir nog dyrare.
- Döp dom två olika trådlösa nätverken till olika namn.

Klart!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ett annat alternativ än mesh är att skaffa en ordentlig AP.
Ruckus går att köpa för under en tusing (nypriset var väl ~7-8k) på dom.
Används för att ge wifi i blandannat stora industrilokaler.

Satte en sådan hos farsan och det var full fart på en 500/500 lina 20 meter bort i huset genom tre betongväggar.

Bästa vore givetvis att dra en kabel till nedervåningen och dra ut wifi därifrån.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Satte en sådan hos farsan och det var full fart på en 500/500 lina 20 meter bort i huset genom tre betongväggar.

Bästa vore givetvis att dra en kabel till nedervåningen och dra ut wifi därifrån.

Styrkan är ju reglerad och begränsad enligt lag, så tveksamt att den skulle vara bättre WiFi-mässigt än något annat i 1000kr-klassen (ordinarie pris). Däremot har en sådan säkerligen mycket mer inställningar som verkligen inte behövs i detta fall. Men en AP kan absolut vara att rekommendera ändå förstås, och kostar dom lika mycket som andra accesspunkter så spelar det inte så stor roll.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsa1999:

Skulle gissa på att det är företaget Utsikt som du ska höra av dig till för fiberanslutningsfrågor.
Beroende på vart i Sverige du bor..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

1) dra kabel till en extra AP där du behöver den
2) Mesh-system, och stäng av det trådlösa i din ADSL-router.

Hur som helst så kommer förr eller senare din ADSL stängas av, så kanske lika bra att börja bädda för något mobilt 4G/5G. Riktigt dyrt kommer det tyvärr bli, mycket dyrare än fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Styrkan är ju reglerad och begränsad enligt lag,

Det betyder inte att den är satt i sten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

lite svårt att tro på det, 500/500 20m bort genom tre betongväggar? wifi brukar vara minst lika beroende av vad man har på andra sidan dvs det som ska ta emot signalen. om det nu stämmer skulle jag vara väldigt nyfiken på vilken modell av ruckus du använder samt vad som användes för att ta emot signalen. ( vi har en större lokal i betong som skulle behöva en sådan lösning)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

lite svårt att tro på det, 500/500 20m bort genom tre betongväggar? wifi brukar vara minst lika beroende av vad man har på andra sidan dvs det som ska ta emot signalen. om det nu stämmer skulle jag vara väldigt nyfiken på vilken modell av ruckus du använder samt vad som användes för att ta emot signalen. ( vi har en större lokal i betong som skulle behöva en sådan lösning)

Ruckus R500

Men ja, nöp väl upp signalen lite. Bor bokstavligt talat ute i skogen, och närmsta grannarna är typ +100 meter bort.
Men fanns inga problem.

Utan att dra upp signalen så fick man ut runt ~300/300 på 20 meters avstånd med 3 betongväggar.
Telenors egna router gav runt 3 Mbit/s.

Edit: Är inte helt säker, men tror sådana kör på flera antenner på lågbanden som lättare går genom väggar, utan att behöva smaska på andra frekvenser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Telia är nog inte bökiga alls, bygger de i ert område är det bara att gå till anslutning.telia.se. Bredbands-kundtjänsten har inget med det hela att göra.

Sedan kan ni ha kommunala stadsnät eller andra som bygger nät om nu Telia inte gör det, de kan även bygga i samma områden som Telia ibland.

Nu hade ju inte det något att göra med hur ni ska göra inne i fastigheten, där tror jag de som diskuterar missar målet lite.

Permalänk
Avstängd

Riktigt dumsnålt av dig att inte fixa fiber när alla andra skaffade det där du bor, kommer ju tyvärr bli dyrare nu än vad det kunde ha blivit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ruckus R500

Men ja, nöp väl upp signalen lite. Bor bokstavligt talat ute i skogen, och närmsta grannarna är typ +100 meter bort.
Men fanns inga problem.

Utan att dra upp signalen så fick man ut runt ~300/300 på 20 meters avstånd med 3 betongväggar.
Telenors egna router gav runt 3 Mbit/s.

Edit: Är inte helt säker, men tror sådana kör på flera antenner på lågbanden som lättare går genom väggar, utan att behöva smaska på andra frekvenser.

Jo fast saken är ju den att även om man ökar signalen betyder inte det att genomströmning ökar, väldigt vanligt med problem med genomströmning för signalen står för högt dvs bara för man får 5 staplar kan det lika väl ge 1mb/s vs 2 staplar så har man 300mb/s. Vilken model av rucku använder ni och vad mätte du med samt hur ökade du sändningstyrkan på enhetera? (Är riktigt nyfiken på att testa detta på klubben)

Visa signatur