VRR Samsung Q80A Hjälp

Permalänk
Medlem

VRR Samsung Q80A Hjälp

Hej!

1. Mitt ps5 har uppdaterats och jag kan välja VRR auto eller off. Jag kan också tvinga VRR till spel som inte stödjer.
2. Min tv är enligt rtings och Samsungs support kompatibel med VRR
3. Tvn är up to date och även mitt ps5.
4. Spelet jag testar är Astros playroom som enligt flera listor ska klara av VRR. Astro fick en uppdatering samma dag VRR lanserades.

Men. Enligt min game bar på min samsung Q80A är VRR Av.

Jag har ringt Samsung och därigenom fått rådet att återställa tvn. Det hjälpte inte.
Samsung kände inte till problemet. Det sista dom sa var att jag måste avvakta på obestämd tid efter en eventuell uppdatering som dom i dagsläget inte ens vet om dom jobbar med.

Detta har jag iaf. hittat: (så helt ensam verkar jag ju inte vara) https://eu.community.samsung.com/t5/tv/qn800a-ps5-vrr-no-game...

Det är egentligen inte hela världen och jag känner mig lite gnällig. men lite segt när man lagt tid och pengar på både ps5 och tv samtidigt och så fungerar det bara till 99%.

Någon annan där ute med en Samsung tv som upplever samma dilemma? Dvs att gamebaren säger att VRR är av?

Tror ni VRR fungerar ändå? Bara det att det är fel på GB?

Permalänk
Medlem

Ok. Efter mycket testande kom jag fram till följande:
1. VRR är igång på tv
2. Gamebar kan inte visa det
3. Jag tvingade VRR på gta5. Fortfarande inget på gamebar. MEN när jag går ut i Samsung-menyn när spelet är igång och väljer ps5 symbolen. Får jag en liten inforuta uppe hörnet som berättar upplösningen och där står det också VRR.
4. Med VRR igång på GTA är inte fps låst utan den går mellan 59 och 60 fps.

Permalänk
Medlem

På Q80A så ska VRR tydligen fungera men eventuellt inte visas som igång (om det inte har ändrats sedan släppet av VRR på PS5).

Du borde kunna få upp info-rutan genom att trycka på 123-knappen på fjärrkontrollen och sedan välja Info.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

TVn verkar ju klara freesync premium med xbox
https://youtu.be/tlonM6dVdrc?t=369

Du kanske missat någon annan inställning på PS5an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

På Q80A så ska VRR tydligen fungera men eventuellt inte visas som igång (om det inte har ändrats sedan släppet av VRR på PS5).

Du borde kunna få upp info-rutan genom att trycka på 123-knappen på fjärrkontrollen och sedan välja Info.

Det verkar så! Får upp infon via en annan funktion och då står det VRR. Så gamebaren behöver nog en uppdatering bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

TVn verkar ju klara freesync premium med xbox
https://youtu.be/tlonM6dVdrc?t=369

Du kanske missat någon annan inställning på PS5an?

Det verkar som att VRR fungerar. Allt utom gamebar tyder på det.

Permalänk
Medlem

Det är exakt samma fel på min QN90A. Tror att det flesta Samsung tvn har problemet. Frågan är om Samsung bryr sig om att släppa en fix då de nyligen släppt sina nya modeller.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Det är exakt samma fel på min QN90A. Tror att det flesta Samsung tvn har problemet. Frågan är om Samsung bryr sig om att släppa en fix då de nyligen släppt sina nya modeller.

Tveksamt. Jag har en Q80R (2019 motsvarighet till Q90A) som de lovade VRR support för. Sen gick det 2 år och de svarade bara att nope blir inget, köp nytt.

Som tur väl är så är VRR inte så viktigt för min del då jag inte har varken PS5 eller Xbox series * men det är ju tråkigt ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tveksamt. Jag har en Q80R (2019 motsvarighet till Q90A) som de lovade VRR support för. Sen gick det 2 år och de svarade bara att nope blir inget, köp nytt.

Som tur väl är så är VRR inte så viktigt för min del då jag inte har varken PS5 eller Xbox series * men det är ju tråkigt ändå.

Segt! Men min tv såldes med information att den ska klara av VRR från start. (Xbox har tydligen haft den tekniken länge)
Dessutom framhåller Samsung sin gamebar som en perk för alla gamers i sin sammanfattning om tvn. Då vore det förskräkligt om man inte ens kan få det åtgärdat pga. Att dom inte längre vill underhålla en tv från 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Det tycker jag dom borde då just gamebaren är något dom framhöll i sin reklam om tvn. Då tycker jag det borde fungera från start då Xbox haft den funktionen sedan innan. Känns galet att inte uppdatera sina 2021:or.

Jaja, det är som det är och inget man direkt kan påverka. Men segt att Samsung inte ens visste om problemet.

Permalänk
Medlem

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80-q80a-qled

Under fliken hdr gaming: ” It also has many gaming features that Samsung is known for, like HDMI 2.1 bandwidth, variable refresh rate (VRR) support, and a 120Hz panel.”

Permalänk
Medlem

Ja, men TVn har ju stöd för VRR. Att den s.k. "game bar" inte visar korrekt är ju inte så roligt, men nog inte heller något dom kommer lägga resurser på att fixa. Funktionen i sig fungerar ju fortfarande, även om det inte syns.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, men TVn har ju stöd för VRR. Att den s.k. "game bar" inte visar korrekt är ju inte så roligt, men nog inte heller något dom kommer lägga resurser på att fixa. Funktionen i sig fungerar ju fortfarande, även om det inte syns.

Jag förstår vad du menar. Ändå lite retsamt att det är något man marknadsför som någonting bra för gamers som vill ha koll på sina specs och så fungerar det inte till 100%. För vad jag förstår har Xbox haft VRR under 2021?

Men som du säger det fungerar och jag är nöjd, även om det var tråkigt att behöva lägga så mycket energi på att veta om det fungerade eller ej. (Detta är första tvn sedan 2003 och första konsolen sedan ps3. Så en mer erfaren kund hade säkert löst detta lättare och struntat i gamebaren. För mig, som noob, hade det varit fint om det fungerat som utlovat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Jag förstår vad du menar. Ändå lite retsamt att det är något man marknadsför som någonting bra för gamers som vill ha koll på sina specs och så fungerar det inte till 100%. För vad jag förstår har Xbox haft VRR under 2021?

Men som du säger det fungerar och jag är nöjd, även om det var tråkigt att behöva lägga så mycket energi på att veta om det fungerade eller ej. (Detta är första tvn sedan 2003 och första konsolen sedan ps3. Så en mer erfaren kund hade säkert löst detta lättare och struntat i gamebaren. För mig, som noob, hade det varit fint om det fungerat som utlovat)

Xbox har haft stöd för VRR sedan 2018 men vad har det med din TV att göra? Du menar att status för VRR i "Game Bar" fungerar för Xbox?

Min Q95T är från 2020 och då hade dom inte "Game Bar" så jag vet inte riktigt vad det är. Men av vad jag förstår så är det inte mer än något som visar status för t.ex. HDR, VRR, upplösning osv. Allt det står på vanliga info-panelen som du har lyckats komma åt genom att välja PS5-ikonen i menyn, men som man kanske når lättare via 123-knappen på fjärrkontrollen.

Men absolut, jag håller helt med om att det är tråkigt att en funktion inte fungerar som den ska.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Xbox har haft stöd för VRR sedan 2018 men vad har det med din TV att göra? Du menar att status för VRR i "Game Bar" fungerar för Xbox?

Min Q95T är från 2020 och då hade dom inte "Game Bar" så jag vet inte riktigt vad det är. Men av vad jag förstår så är det inte mer än något som visar status för t.ex. HDR, VRR, upplösning osv. Allt det står på vanliga info-panelen som du har lyckats komma åt genom att välja PS5-ikonen i menyn, men som man kanske når lättare via 123-knappen på fjärrkontrollen.

Men absolut, jag håller helt med om att det är tråkigt att en funktion inte fungerar som den ska.

Fick inte till 123-knappen. Får bara upp siffror från typ 1-6 och 4 färger man kan markera: Men det händer inget när jag trycker på färgerna. Får väl testa att trycka på 1-6 och se om någon av dom visar infon fortare än att gå ut i hemläget (för där försvinner infon på kanske 2 sekunder)

Men det är inte ett problem egentligen. känner att jag framstår som gnällig. Tyckte bara att funktionen verkade smidig och då vill man ju helst att ska fungera till 100%. Kommer säkert förfinas på dom nya tv-apparaterna som kommer. För idén att samla all info och inställningar på en snabbfunktion är bra.

Permalänk
Medlem

Här är en sammanfattning av game bar:

https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00088603/

Och som jag länkade innan verkar jag inte vara ensam:
https://eu.community.samsung.com/t5/user/ssoregistrationpage?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Fick inte till 123-knappen. Får bara upp siffror från typ 1-6 och 4 färger man kan markera:

Tryck på 123-knappen ytterligare en gång så kan du sedan välja "Info".

Självklart borde alla funktioner fungera, så jag håller med dig om att det är dumt att det faktiskt inte fungerar som det ska. Som tur är så är "Game Bar" bara en meny med genvägar till funktioner man kommer åt från annat håll, och ingen funktion behöver bytas fram och tillbaka speciellt ofta - därför kan jag tycka att det inte gör så mycket - och därför kommer Samsung inte heller lägga resurser på det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tryck på 123-knappen ytterligare en gång så kan du sedan välja "Info".

Självklart borde alla funktioner fungera, så jag håller med dig om att det är dumt att det faktiskt inte fungerar som det ska. Som tur är så är "Game Bar" bara en meny med genvägar till funktioner man kommer åt från annat håll, och ingen funktion behöver bytas fram och tillbaka speciellt ofta - därför kan jag tycka att det inte gör så mycket - och därför kommer Samsung inte heller lägga resurser på det.

Så är det!
Tack för tipset med 123! Ska jag prova! 👍

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

VRR funkar på min 2019 RU8005, kom en firmwareuppdatering slutet av 2020. Endast ingång HDMI 1 dock. På vissa andra modeller verkar det vara HDMI 4.