Vad är det här för kondensatorer? Var köper jag såna?

Permalänk

Vad är det här för kondensatorer? Var köper jag såna?

Så jag har mitt första reparationsarbete framför mig! Tänkte bara se om nån skulle kunna hjälpa mig att säga vad det är för sorts kondensator det här är, och var jag bör köpa ett gäng såna? Typ hälften av dem i raden är svullna, bör jag då byta alla?

Det står 2200uf 6.3v på dem.

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fel länk ser jag nu

Permalänk
Medlem

Om du menar de stora svarta så är de elektrolytkondensatorer.
2200 µF/ 6,3 V

Finns olika toleranser på dem beroende på användningsområde och med olika spänningsvärden.
Bör finnas nån toleransmärkning på de du har. Håll koll på diametern också så de får plats i "trängseln" på moderkortet!

Finns här bl.a
https://www.conrad.se/sok?search=2200uF&searchType=regular

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Byt alla som hör ihop om någon är svullna, dom brukar inte vara så dyra i den storleken.
Det som står på dom är kapacitansen och spänningen.
2200uF(microfarad) är typ kapaciteten, 6.3V är spänningen, beroende på användning är det inte så kritiskt med storleken, det går i regel bra med större men det är onödigt att använda för "stora" kondningar.
Håll öga på polariteten bara annars smiter den magiska röken(i regel med en knall)

Edit: med bilden som (kom sedan) ser det ut till att vara något sådant: https://www.electrokit.com/produkt/upw0j222mpd-2200uf-6-3v-10...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Byt alla som hör ihop om någon är svullna, dom brukar inte vara så dyra i den storleken.
Det som står på dom är kapacitansen och spänningen.
2200uF(microfarad) är typ kapaciteten, 6.3V är spänningen, beroende på användning är det inte så kritiskt med storleken, det går i regel bra med större men det är onödigt att använda för "stora" kondningar.
Håll öga på polariteten bara annars smiter den magiska röken(i regel med en knall)

Edit: med bilden som (kom sedan) ser det ut till att vara något sådant: https://www.electrokit.com/produkt/upw0j222mpd-2200uf-6-3v-10...

Tack så mycket till alla som svarat här! Då ska jag ta att leta rätt på lite elektrolytkondensatorer med rätt kapacitans, spänning och tolerans(om jag hittar nån sån siffra på andra sidan av dem sen).

De du länkade till på bilden såg ju bra ut, förutom att dom kostar 19kr styck! Jag får söka runt lite. Det hade blivit flera gånger om kostnaden på moderkortet att byta ut alla till de priset hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rebornguldfisk:

De du länkade till på bilden såg ju bra ut, förutom att dom kostar 19kr styck! Jag får söka runt lite. Det hade blivit flera gånger om kostnaden på moderkortet att byta ut alla till de priset hehe.

Det är ett av dilemman med att laga själv, kan du inte hitta billiga komponenter är det inte lönt att laga om det inte är i "special fall", men nu skall du åtminstone göra det själv, så du slipper lägga en tusing på att någon annan gör det.
Men, som sagt, värdena är inte jättekritiskt eftersom det är glattnings kondningar, men dom sitter å andra sidan rätt tät, kolla den fysiska storleken, tråkigt att upptäcka att det saknas 6mm på den sista kondningen.
Dom elektriska värden bör vara dom samma eller större, spelar inte så stor roll i detta faller. Farad är motsvarande ström(ish), spänning är spänning, bara den är högre än kretsen är det ok

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av frankof:

Det är ett av dilemman med att laga själv, kan du inte hitta billiga komponenter är det inte lönt att laga om det inte är i "special fall", men nu skall du åtminstone göra det själv, så du slipper lägga en tusing på att någon annan gör det.
Men, som sagt, värdena är inte jättekritiskt eftersom det är glattnings kondningar, men dom sitter å andra sidan rätt tät, kolla den fysiska storleken, tråkigt att upptäcka att det saknas 6mm på den sista kondningen.
Dom elektriska värden bör vara dom samma eller större, spelar inte så stor roll i detta faller. Farad är motsvarande ström(ish), spänning är spänning, bara den är högre än kretsen är det ok

Ja jag förstår, lite som hur det är billigare att köpa en färdig möbel än att köpa brädor för att göra det själv.

Men jag hittade faktiskt rätt kondensator för hälften av det priset på samma hemsida, med rätt mått och allt, så det får väl gå an. Det är ju mest en rolig grej trots allt. Tack för tipset till den sidan i alla fall!

Men min lödkolv är av denna typ med medföljande lödtenn. Bör det fungera för jobbet jag ska göra? Nåt särskilt jag bör tänka på eller köpa till? Sist jag lödde på kretskort var snart tjugo år sedan i skolan så lite ringrostigt är det allt... https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Permalänk
Medlem

Men min lödkolv är av denna typ med medföljande lödtenn. Bör det fungera för jobbet jag ska göra? Nåt särskilt jag bör tänka på eller köpa till? Sist jag lödde på kretskort var snart tjugo år sedan i skolan så lite ringrostigt är det allt... https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Jag letade inte speciellt hårt efter billigaste komponenter, mest bara för att ge en ide.
lödkolv är heller inte speciellt kritiskt, kan den smälta lödtennet inom en rimlig tid innan du eldar upp kretskortet är det bra nog.
Som jag sa tidigare, kolla polariteten, viktigare än snygg lödning, polvänder du blir det skit, en kass lödning kan du göra om, polvänd spränger du en kondning. det är inte jätte svårt, men lite eftertanke krävs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så jag har mitt första reparationsarbete framför mig! Tänkte bara se om nån skulle kunna hjälpa mig att säga vad det är för sorts kondensator det här är, och var jag bör köpa ett gäng såna? Typ hälften av dem i raden är svullna, bör jag då byta alla?

Det står 2200uf 6.3v på dem.

https://i.imgur.com/moTwu8X.jpg

Tack på förhand!

Här har du en som garanterat fungerar bra.
Low ESR och allt:
https://www.elfa.se/en/radial-electrolytic-capacitor-2200uf-3...

Och ja, byt alla.

Permalänk
Avstängd

Då ska jag ta att leta rätt på lite elektrolytkondensatorer med rätt kapacitans, spänning och tolerans(om jag hittar nån sån siffra på andra sidan av dem sen).

Glöm inte så låg ESR som möjligt(som ovanstående skriver) och kolla så att benavståndet är identiskt med original. Nu verkar dessa sitta parallellt och så pass många, så låg ESR är kanske inte det viktigaste.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.