Från MacBook Pro -> PC igen?

Permalänk
Medlem

Från MacBook Pro -> PC igen?

Hej,

Min MacBook Pro från 2017 slocknade i veckan och går inte att få igång igen. Trivs bra med Mac men är sugen på att testa PC igen då jag tycker att Windows 11 är ett lyft. Nu behöver jag hjälp att välja en PC istället för nya MacBook Air (M2) som jag annars beställer. PCn behöver vara lite billigare för att det ska kännas rätt.

Jag använder datorn till surf och enklare spel.

/Leahan

Visa signatur

| Intel i5-11400 | RTX 3060 | 16GB DDR4 |1024gb SSD|

Permalänk
Skrivet av leahan:

Hej,

Min MacBook Pro från 2017 slocknade i veckan och går inte att få igång igen. Trivs bra med Mac men är sugen på att testa PC igen då jag tycker att Windows 11 är ett lyft. Nu behöver jag hjälp att välja en PC istället för nya MacBook Air (M2) som jag annars beställer. PCn behöver vara lite billigare för att det ska kännas rätt.

/Leahan

Fundera på vad hos Macen du tyckte mycket om och hur mycket du är beredd att betala för att inte uppleva att bytet var ett nerköp. Om du över huvud taget har möjlighet, köp från en affär som erbjuder öppet köp med bruten förpackning. En billigare PC kommer vara en kompromiss med kvaliteten på något sätt, och bara du kan avgöra vilka områden du kan leva med försämringar inom.

Permalänk
Medlem

Känn på lite olika PC laptops så kommer du inse att du vill ha en Macbook Air M2 istället! Bortsett från den taktila känslan så får du prestanda, tysthet och en otrolig batteritid. Varför skulle man vilja ha en PC laptop istället?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Enda skälet är väl att utbudet av spel är exakt 78627834ggr större på PC/Windows än en ARM Makka?

Själv är jag till 99% inne på en Air M2 16gb 1tb att använda som min main-laptop(Utvecklare, Cubase, Adobe) - spelar inte

// LZ

Permalänk

Vad man än köper blir man aldrig nöjd, antagligen för dyr eller bristfällig. Frågan är om inte en M1a hade räckt? M2 känns mer bara väl dyr för ändamålet.

Permalänk
Inaktiv

Finns tyvärr inget motsvarande i byggkvalite till Macbook (oavsett pris) Det är bara synd man blir låst till det usla operativsystemet på Mac..

Permalänk
Medlem
Skrivet av leahan:

Nu behöver jag hjälp att välja en PC istället för nya MacBook Air (M2) som jag annars beställer. PCn behöver vara lite billigare för att det ska kännas rätt.

Thinkpads Carbon-serie kanske? Tror dock inte du vill köpa en billigare dator. Byggkvalitén är så viktig, tycker jag.

Skrivet av anon201296:

Finns tyvärr inget motsvarande i byggkvalite till Macbook (oavsett pris) Det är bara synd man blir låst till det usla operativsystemet på Mac..

Klart du kan köra andra OS?

Linux fungerar ypperligt på x86-macar och det jobbas för fullt för att ta Linux till Apple-kisel. (https://asahilinux.org/)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Enda skälet är väl att utbudet av spel är exakt 78627834ggr större på PC/Windows än en ARM Makka?

Själv är jag till 99% inne på en Air M2 16gb 1tb att använda som min main-laptop(Utvecklare, Cubase, Adobe) - spelar inte

// LZ

Är inte en Pro 14" mer prisvärd vid den speccen? Blir väl typ samma pris och man får mycket bättre, större skärm bättre prestanda i M1 Pro m.m?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Det är bara synd man blir låst till det usla operativsystemet på Mac..

Som någon som behövt köra Windowslaptop på jobbet i några månader nu, och som någon som behöver hålla en park av ~500 Windowsservrar operativa och säkrade kan jag säga att Windows är rätt uselt också på många sätt.
”Every OS sucks” - på något sätt. Frågan är även där, precis som med hårdvaran, vad man kan leva med och vad man inte vill kompromissa om.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad man än köper blir man aldrig nöjd, antagligen för dyr eller bristfällig. Frågan är om inte en M1a hade räckt? M2 känns mer bara väl dyr för ändamålet.

Dyr är övergående. Har du väl skakat fram pengarna och de är borta har du sen datorn kvar i många år oavsett val, och oavsett plattform får du ju något för pengarna. M2 Air är dyrare ja, men också bättre. Ett delta av 3000 spänn ger bättre allt. Frågan är bara om detta är värt 3000 kr för köparen.

Permalänk
Medlem

Fast OP frågar ju inte efter era argument för eller emot os x / windows?

OP vill testa windows 11 och få en reko upplevelse utan att spendera lika mycket som krävs för en M2 Air, om möjligt. I skrivande stund kostar grundkonfen 16 495,00 kr.

Jag vet inte hur högt du prioriterar "känslan" men går du ner i pris men ändå vill ha ok prestanda för enklare spel så kommer du sannolikt att få välja en laptop som känns lite plastigare (för att sätta förväntningarna).
På ett tidigare uppdrag satt jag med kundens laptops och en av dem var en HP Probook (osäker på modell). Den var ok men antagligen lite tyngre än en Air.
Bra om du kan joddla bort till en butik som säljer laptops så du kan testa och klämma innan du köper.
Lycka till!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk

Nu har jag inte använt dem personligen utan bara klämt på dem vid något tillfälle men Huaweis Matebook brukar jämföras fördelaktigt med Macbook Air med gedigen byggkvalitet.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=6028995

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=6492214

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Är inte en Pro 14" mer prisvärd vid den speccen? Blir väl typ samma pris och man får mycket bättre, större skärm bättre prestanda i M1 Pro m.m?

kanske .. men nya M2 air har kantlös skärm o ny modern design... o är fläktlös...

mvh Lazze

Permalänk
Avstängd

Det finns ju några modeller eller serier med bra byggkvalitet, Thinkpad har nämnts men Dells XPS-serie är också bra exempelvis, vill man spela men ändå på en slimmad laptop så finns Razer Blade, men den kostar mer förstås, och i princip hela Surface-serien är ju trevlig beroende på vad man vill ha för formfaktor förstås. Är man mer ute efter väldigt tunn och lätt så finns LG Gram. Eller Samsungs Galaxy Book Pro, håller rätt hög kvalitet och har OLED-skärm till överkomliga priser.

Permalänk

Återigen en fråga om hur mycket vad du får extra är värt för dig. Minsta 14” Pro med 16GB/1TB ligger ytterligare 2500 kr högre. Då får du bättre av det mesta men förlorar lite i enkeltrådsprestanda och smidig storlek.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Återigen en fråga om hur mycket vad du får extra är värt för dig. Minsta 14” Pro med 16GB/1TB ligger ytterligare 2500 kr högre. Då får du bättre av det mesta men förlorar lite i enkeltrådsprestanda och smidig storlek.

Skiljer 1500kr om jag ser rätt, iaf på Apple.se
23990kr vs 25495kr
Lätt värt det

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Skiljer 1500kr om jag ser rätt, iaf på Apple.se
23990kr vs 25495kr
Lätt värt det

Kunde ha svurit att 14” låg på 26500 med den konfigurationen, men jag kan ha fel - det händer. 😁

Permalänk

Dyr är övergående. Har du väl skakat fram pengarna och de är borta har du sen datorn kvar i många år oavsett val, och oavsett plattform får du ju något för pengarna. M2 Air är dyrare ja, men också bättre. Ett delta av 3000 spänn ger bättre allt. Frågan är bara om detta är värt 3000 kr för köparen.

Problemet är det klassiska betala lite mer och få lite bättre. Om man har gått upp till Apple M2 så vill man knappast inte ha 8GB ram versionen, 256GB ssd känns också väldigt snålt. Ska man på en sådan dyr dator behöva ha med sig usb ssd hela tiden. Och vops så är man uppe i betydligt högre summor.

Jag har idag väldigt svårt att rekommendera någon laptop, behoven i dramat heter inflation på 7,2% som gör alla köp dyra. Men att få en enkel tyst, sval som fungerar bra är inte så enkelt. De dyrare så tycker jag de har offrat för mycket kvalite för att få ner vikten. Apple lär deras processor inte blir så varm, har betydligt enklare här. De behöver ej ha en dyr klumpig kylning.

*edit*
Samma problem med lägg till lite mer och få bättre finns på bilar, atv etc. Problemet med Apples fall är att ej uppgraderingsbara grundkonfiguationen 8GB ram och 256GB ssd nog för typ alla är snålt för en 16 500kr laptop.

Permalänk

Problemet är det klassiska betala lite mer och få lite bättre. Om man har gått upp till Apple M2 så vill man knappast inte ha 8GB ram versionen, 256GB ssd känns också väldigt snålt. Ska man på en sådan dyr dator behöva ha med sig usb ssd hela tiden. Och vops så är man uppe i betydligt högre summor.

Jag har idag väldigt svårt att rekommendera någon laptop, behoven i dramat heter inflation på 7,2% som gör alla köp dyra. Men att få en enkel tyst, sval som fungerar bra är inte så enkelt. De dyrare så tycker jag de har offrat för mycket kvalite för att få ner vikten. Apple lär deras processor inte blir så varm, har betydligt enklare här. De behöver ej ha en dyr klumpig kylning.

*edit*
Samma problem med lägg till lite mer och få bättre finns på bilar, atv etc. Problemet med Apples fall är att ej uppgraderingsbara grundkonfiguationen 8GB ram och 256GB ssd nog för typ alla är snålt för en 16 500kr laptop.

Mest prisvärda är förmodligen en lätt begagnad M1 MacBook Air

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Jo; deltat jag åsyftade var för att hoppa upp till en högre basmodell. Sen är prisökningen för alla tillägg ganska linjär mellan modellerna. En M2 med 16G/1T kostar ungefär lika mycket mer än basmodellen som en M1, men från ett högre grundpris.

Men precis som med bilar: om man inte har behov helt bortom huvudfåran kan nästan vilken modell som helst täcka de behov man har, men mer pengar kan göra upplevelsen trevligare på olika sätt. I det läget handlar det ju enbart om vad man tycker sig ha råd att prioritera eller vad annat man kan undvara för att få det man vill.

Permalänk

Kunde ha svurit att 14” låg på 26500 med den konfigurationen, men jag kan ha fel - det händer. 😁

Du har rätt, jag måste ha sett/valt fel. Ändå värt den i sammanhanget lilla skillnaden enligt mig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GLaDER:

Thinkpads Carbon-serie kanske? Tror dock inte du vill köpa en billigare dator. Byggkvalitén är så viktig, tycker jag.

Klart du kan köra andra OS?

Linux fungerar ypperligt på x86-macar och det jobbas för fullt för att ta Linux till Apple-kisel. (https://asahilinux.org/)

Nej det går inte att "skriva över" nya Macs operativsystem med Linux

Edit. Ok jag hade fel och det går tydligen men tyvärr hamnar man att kompromissa en del verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Va? Vi var flera som körde Arch på våra macbooks när jag pluggade. Vad menar du?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag hade PC-laptop och gick över för lite drygt 1 år sedan till Macbook AIR m1. Så smidigt när man dessutom har iPhone, AirPods och Apple TV. Aldrig mer tillbaka till PC (förutom gaming då).

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Länken fanns bokstavligen i inlägget du citerade. Inklusive, om du läser lite där, information om hur Apple hjälpt till med att anpassa sin boot loader för att underlätta för det här projektet.

Sant: de lägger inga egna resurser på att bidra med drivrutiner och liknande, men de gör det inte heller avsiktligt svårare.

Permalänk
Medlem

Sammanfattningsvis är det generella rådet att köra vidare på Mac. Jag håller med men tänker testa en PC denna gång.

XPS ser fin ut men det är ju dyrare än En Mac.

Länka gärna tips! Jag startar med ett eget:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Visa signatur

| Intel i5-11400 | RTX 3060 | 16GB DDR4 |1024gb SSD|

Permalänk
Skrivet av leahan:

Sammanfattningsvis är det generella rådet att köra vidare på Mac. Jag håller med men tänker testa en PC denna gång.

Borde inte första prio vara byggkvalitet och kvalitet på skärmen iom att du ska använda den till surf och enklare spel? Eller vill du prioritera spelprestanda först nu verkar det som?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leahan:

Den kan säkert fungera bra. Tro bara inte att du kommer att få något i närheten av en Mac's kvalitetskänsla eller kvalitet om du köper en PC som inte bara är billig (-are) utan också har en massa dyra gaming-komponenter. En Thinkpad X1, XPS13 eller liknande är PC-världens motsvarighet till Macbook ungefär, de är tunna och lätta med hög kvalitet, bra tangentbord och pekdon och tillräckliga prestanda för att klara det mesta utom gaming. Ska du ha allt detta men också ett grymt grafikkort och så, så får du lägga mycket mera pengar, typ: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5806228

Permalänk
Medlem
Skrivet av leahan:

Så valet är mellan en M1/2 Mac med premium byggkvalitet samt att den är ljudlös och sval eller en Windows laptop med tvivelaktig byggkvalitet, mängder med bloatware samt oftast otroligt högljudda och varma?

Skulle inte rekommendera en Windows laptop om man nu inte måste ha det för något programspecifikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk

Jag tycker det är väldigt mycket fokus på kvalitekänsla. Visst kan man ha detta. Men om man sedan väljer den mesta delen jobba direkt på laptoppen så är man snarare en person som har otroligt låga krav när det gäller tangentbord och skärm. Om man vill ha lite högre krav, så lägg då en del på pengarna på extern skärm och tangentbord.

Jag tycker dock de flesta pc idag börjar gå emot att bli skit. Och det handlar om att de vill göra datorer som ser ut som en macbook men har en strömtörstig cpu och gpu och resultatet blir inte så bra.

När jag känner på olika laptops i butiker inkl macbooks känns alla tangentbord budget emot min 10åriga Elitebook. Men det handlar om att de idag ska göra allt så kompakt. Jag har allt prövat och äger senaste Lenovo Workstation också, den känns budget.