Val av dataskärmar till kontoret

Permalänk
Medlem

Val av dataskärmar till kontoret

Hej,

Har kommit fram till djungeln att välja skärm till mitt hemmakontor. Jobbar som programmerare så färgerna behöver inte vara 100% korrekt (inte heller Hz), tänkte köpa 2 skärmar och använda deltaco gam 040 för att sätta upp dom.

Har faktiskt beställt två olika skärmar men osäker på om man inte ska vara för snål?

Beställde först 2st ASUS VG278QF 27" för 1490 styck. Nackdelen som jag ser med den är att det är en tn panel, om man köper ny skärm idag, ska man då köpa en sådan panel eller är det ips som gäller?

På grund av detta beställde jag även 2st MSI Optix G271 27" för 1790kr styck. Denna har då en IPS panel.

Frågan är då om det är värt att lägga till 300kr per skärm för att få Msin eller om båda är dåliga skärmar som jag bör skippa?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av oscarh93:

Hej,

Har kommit fram till djungeln att välja skärm till mitt hemmakontor. Jobbar som programmerare så färgerna behöver inte vara 100% korrekt (inte heller Hz), tänkte köpa 2 skärmar och använda deltaco gam 040 för att sätta upp dom.

Har faktiskt beställt två olika skärmar men osäker på om man inte ska vara för snål?

Beställde först 2st ASUS VG278QF 27" för 1490 styck. Nackdelen som jag ser med den är att det är en tn panel, om man köper ny skärm idag, ska man då köpa en sådan panel eller är det ips som gäller?

På grund av detta beställde jag även 2st MSI Optix G271 27" för 1790kr styck. Denna har då en IPS panel.

Frågan är då om det är värt att lägga till 300kr per skärm för att få Msin eller om båda är dåliga skärmar som jag bör skippa?

Tack på förhand!

Är du inte åtminstone lite intresserad av hur mycket som får plats på skärmen som utvecklare? Det känns som att det är minst lika viktigt som den fysiska storleken. FullHD är bra om du behöver hålla höga framerates med billiga grafikkort, men det säger du ju själv att du inte sysslar med. Jag skulle säga att 1440p är den upplösning du bör ha med den panelstorleken (om du inte vill upp i pris till 4k eller tätare skärmar).

Och ja, ska du jobba vid datorn är IPS vad du bör ha.

Permalänk
Medlem

1080p utsträckt över 27 tum är ärligt talat riktigt kasst för allt annat än e-sport. Jag hade på ett tidigare jobb 1080p på 24 tum och tyckte det var illa nog. Text blir suddig och det är svårt att få plats med saker på skärmen.

Jag hade siktat på åtminstone 1440p, antingen i form av 2x27 tum eller en enda ultrawide på 34 tum. Det är absolut värt att sikta på IPS/VA istället för TN, vilket ger bättre kontrast och betraktningsvinklar.

Permalänk
Medlem

Hey

Sorry att jag inte kan ge dig bättre svar på din faktiska fråga men jag undrar varför du väljer så stora skärmar (27") men endast med FullHD-upplösning (1920x1080) om du ska skriva kod.
Jag skulle förmodat valt IPS själv i ditt läge men det beror faktiskt också en hel del på hur skärmens panel är i verkligheten.
Vissa är bara mindre härliga - oavsett om det är IPS eller TN (eller annat).

Det kanske är en prisfråga för dig men jag spenderar hela mina veckor med att skriva kod också och vill ha så hög upplösning som möjligt för pengarna.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Bildexpert 📺

För arbete, text och liknande väljer du IPS-paneler. Dessa går det tretton på dussinet av och är den teknik som ger mest allroundkaraktär och har minst framtrådande nackdelar, särskilt vid just allroundperspektiv. Det är är det tråkigaste men även tryggaste köpet av du-vet-vad-du-får. Särskilt om du planerar använda flera skärmar då IPS har minst problem med vinklar.

TN-paneler väljer man i specifika och nischade spelskärmar för just spel. Utöver det utbudet vet man att TN är den sämsta tekniken och därför främst är billigare. För flera år sedan kunde man spara tusenlappen+ på TN när man behövde en skärm men inte ställde några krav på kvalitet. Eftersom priserna nu för tiden är så pass låga skiljer det sig sällan mer än 100-lappar från IPS och då är TN rätt mycket en icke-fråga för kontorsbruk.

VA-paneler är det tredje alternativet som idag främst tar plats som något billigare alternativ till IPS-spelskärmar. Högre kontrast (som endast kommer till nytta i dämpade ljusförhållanden – ej typiskt kontor) är fördelen. Till nackdelarna är att VA ofta eftersläpar mest, pixelstrukturen kan inverka negativt på text och grafik samt sämre betraktningsvinklar.

Permalänk
Medlem

Beror på hur du jobbar och hur många fönster du har öppna samtidigt.
Skulle helt klart rekommendera en ultrabred snarare än separata, frånsett om du tänker dig att ha ena vertikalt.
Största fördelen är att slippa skarven i mitten och därmed kunna ha ett fönster där.
Ultrabreda är inte bara för spel, utan snarare i ännu högre utsträckning för olika former av kontorsarbete.
Men oavsett vilken skärm du väljer så bör den ha minst 1440 I höjd.

Paneltypen ofta har mindre betydelse än upplösningen, men att välja TN-paneler är ju rätt snålt oavsett.

Permalänk
Medlem

1440p och IPS är det du ska ha. Allt under det är för mycket kompromiss.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en krökt ultrabred som alternativ till 2 1440p skärmar.
De du har köpt kommer troligen inte fungera särskilt bra.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Min åsikt. Fullhd eller 4k
Varför. Jo många har fortfarande fullhd skärmar och de klagar hela tiden på utdragen bild när man delar skärm från ens 1440p skärm. Jag tvingas alltid flytta över det jag ska visa till min gamla fullhdskärm innan jag dela skärm,.
Om jag inte hade haft denna fulld skärm så vet jag inte hur jag hade gjort.

*edit*
Jag har en 34" WS skärm som alla klagar på. Kanske är bilden bättre på en standard 27" 1440p skärm när man delar till folk som har fullhd skärmar.

*edit2*
När jag tänker efter för länge sedan hade en kollega en skärm, kanske en sådan jag nu har. (vet ej). Jag kunde ej läsa texten han skulle presentera och jag sa åt honom dela från en vettig skärm eller sök hjälp hos någon annan, min tid är för dyrbar för att jag ska sitta och försöka gissa var det står i olika menyer. Säkerligen är vissa program känsligare än andra för skalning, men det var faktisk att försöka gissa sig fram vad det stod i programmet utan att på något sätt överdriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför. Jo många har fortfarande fullhd skärmar och de klagar hela tiden på utdragen bild när man delar skärm från ens 1440p skärm. Jag tvingas alltid flytta över det jag ska visa till min gamla fullhdskärm innan jag dela skärm,.
Om jag inte hade haft denna fulld skärm så vet jag inte hur jag hade gjort.

*edit*
Jag har en 34" WS skärm som alla klagar på. Kanske är bilden bättre på en standard 27" 1440p skärm när man delar till folk som har fullhd skärmar.

*edit2*
När jag tänker efter för länge sedan hade en kollega en skärm, kanske en sådan jag nu har. (vet ej). Jag kunde ej läsa texten han skulle presentera och jag sa åt honom dela från en vettig skärm eller sök hjälp hos någon annan, min tid är för dyrbar för att jag ska sitta och försöka gissa var det står i olika menyer. Säkerligen är vissa program känsligare än andra för skalning, men det var faktisk att försöka gissa sig fram vad det stod i programmet utan att på något sätt överdriva.

Jag förstår problematiken som du beskriver men _jag_ tycker inte att man ska basera inköpet av sin arbetsskärm på hur saker presenteras via skärmdelning.
Om jag delar en 1440p-skärm till någon annan så kommer den klart att tryckas ihop och få artifakter om jag delar till en annan som har en 1440p-skärm. Detta pga att fönstret som delningsprogrammet har och eventuell startmeny mm kommer att äta upp x antal pixlar.
Man kan dela separata fönster vilket man enklare kan ändra storlek på eller så zoomar man in. Kodar man i VSCode är det lika enkelt som i Office-program att zooma lite.

Jag kör själv med en 49" super ultra wide och det är "ingen" som kan se ett smack när jag delar ut hela skrivbordet.
Så när jag delar kod så brukar jag istället använda mig av verktyg som inte delar skärm utan snarare kör med live-uppdatering av vad som händer á la Google Sheets mm.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Jag förstår problematiken som du beskriver men _jag_ tycker inte att man ska basera inköpet av sin arbetsskärm på hur saker presenteras via skärmdelning.
Om jag delar en 1440p-skärm till någon annan så kommer den klart att tryckas ihop och få artifakter om jag delar till en annan som har en 1440p-skärm. Detta pga att fönstret som delningsprogrammet har och eventuell startmeny mm kommer att äta upp x antal pixlar.
Man kan dela separata fönster vilket man enklare kan ändra storlek på eller så zoomar man in. Kodar man i VSCode är det lika enkelt som i Office-program att zooma lite.

Jag kör själv med en 49" super ultra wide och det är "ingen" som kan se ett smack när jag delar ut hela skrivbordet.
Så när jag delar kod så brukar jag istället använda mig av verktyg som inte delar skärm utan snarare kör med live-uppdatering av vad som händer á la Google Sheets mm.

Ja det finns problem med menyer och annat som tar utrymme. Men att dela skärm anser jag blir allt vanligare och man bör åtminstone ha en skärm som är bra för skärmdelning. Eller ha en superlätt teknik som fungerar för allt.
Jag själv delar skärm vissa dagar upp till 10 gånger per dag, detta till folk på helt olika företag. Förvarsel jag ibland får är typ 2 sekunder, där jag vill ha lite tid att ta upp det som ska visas före.
Och programvaror jag delar skärm från, ja det är hundratals, vissa är inte uppdaterade på en 20år eller så. Jag tolkar att de program som inte har vektorbaserad text eller vad det heter blir sämst. (de program som suger när man ändrar DPI skalning i windows)

Permalänk
Medlem

För kontorsarbete köp kontorsskärmar.

Nåt i stil med de här:
https://www.dustinhome.se/product/5011179153/p2421dc

Vet inte om exakt den specifika modellen, men liknande det där är vad du vill ha. Borde ha MST också så du kan daisychaina.

Det vill säga: IPS, minst 1440p, runt 27 tum

Permalänk

Varför. Jo många har fortfarande fullhd skärmar och de klagar hela tiden på utdragen bild när man delar skärm från ens 1440p skärm.

Tricket är uppenbarligen att köra OS med fungerande skärmskalning så man kan fixa folks dåliga skärmval åt dem. 🙃

Men allvarligt talat: det bästa valet är det som är mest ergonomiskt för det du gör mest. Om du inte lever huvudsakligen på att presentera pixelexakt material för folk med för små skärmar är 2,5k, 4k (om du kan leva med skalningsartefakterna) eller 5k (om du har råd) de mest ergonomiska valen för en 27”-skärm.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tricket är uppenbarligen att köra OS med fungerande skärmskalning så man kan fixa folks dåliga skärmval åt dem. 🙃

Men allvarligt talat: det bästa valet är det som är mest ergonomiskt för det du gör mest. Om du inte lever huvudsakligen på att presentera pixelexakt material för folk med för små skärmar är 2,5k, 4k (om du kan leva med skalningsartefakterna) eller 5k (om du har råd) de mest ergonomiska valen för en 27”-skärm.

Ditt först tips fungerar endast för de som som delar saker lokalt från sin egen dator. Många delar skärm från hur mycket saker som helst som man fjärrstyr linux, macos, operatörspaneler, surfplattor/telefoner, windows server (gammal till senaste) och lokalt från sin egen dator.

Sedan är det en smaksaks fråga. Och jag är inte ett dugg nöjd med uppsättningen hemma eller på jobb. Jag gillar klicka på maximeraknappen och vill inte då att alla program ska breda ut sig till 34" WS, där man får flytta huvudet för att komma åt knappar åt höger.

Jag skulle då vid nyköp fundera på skärm som bättre splittrar skärmen. Men 34" WS skulle jag vilja göra till 2st skärmar. En 67% och en 33%. Egentligen skulle min 34" då kanske vara lite större. Och på den där 33% kan man lägga upp teams/Outlook eller något. Min nuvarande Samsung skärm går att splittra men bara dumma alternativ som 50% ´(blir för 2st små), eller någon konstig bild-i bild lösning som suger.

Min poäng jag själv skulle aldrig någonsin enbart ha skärmar med udda upplösning, så länge man har en enda skärm med fullhd/4k går det bra.

*edit*
Min drömskärm är en som man kan splittra lite hur man vill och köra in med 2st källor och det löser mängder av problem. Min Samsung skärm har början av detta. Hade jag som sagt kunnat splittra 66% resp 33% på olika ingångar så hade jag inte klagat.
Ett vettigt operativsystem kanske skulle kunna sköta denna splitt åt en, egentligen ingen mening att ha det i skärmen.

Permalänk

Ditt först tips fungerar endast för de som som delar saker lokalt från sin egen dator. Många delar skärm från hur mycket saker som helst som man fjärrstyr linux, macos, operatörspaneler, surfplattor/telefoner, windows server (gammal till senaste) och lokalt från sin egen dator.

Sedan är det en smaksaks fråga. Och jag är inte ett dugg nöjd med uppsättningen hemma eller på jobb. Jag gillar klicka på maximeraknappen och vill inte då att alla program ska breda ut sig till 34" WS, där man får flytta huvudet för att komma åt knappar åt höger.

Jag skulle då vid nyköp fundera på skärm som bättre splittrar skärmen. Men 34" WS skulle jag vilja göra till 2st skärmar. En 67% och en 33%. Egentligen skulle min 34" då kanske vara lite större. Och på den där 33% kan man lägga upp teams/Outlook eller något.

Min poäng jag själv skulle aldrig någonsin enbart ha skärmar med udda upplösning, så länge man har en enda skärm med fullhd/4k går det bra.

Jo, jag förstår dina tankar. Sen är smaken som bekant derrière-formad. För egen del vill jag ha en ensam fysisk skärm med bekväm arbetsyta så jag inte behöver panorera med huvudet för att hålla ordning på vad jag jobbar med.
Istället använder jag - oavsett plattform - virtuella skrivbord för att hålla isär arbetskontexter.

Vad gäller skärmdelning:
Har vi en workshop i terminalmiljö blåser jag upp storleken på texten tills alla är glada. Det går med Microsofts nya terminal till och med att göra interaktivt i Windows numera! Pratar vi RDP minskar jag om nödvändigt klientens fönster och återansluter för att få rätt antal pixlar i det delade fönstret.
Så det finns som sagt trick, men ingen lösning är optimal för alla användningsområden, antar jag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle då vid nyköp fundera på skärm som bättre splittrar skärmen. Men 34" WS skulle jag vilja göra till 2st skärmar. En 67% och en 33%. Egentligen skulle min 34" då kanske vara lite större. Och på den där 33% kan man lägga upp teams/Outlook eller något. Min nuvarande Samsung skärm går att splittra men bara dumma alternativ som 50% ´(blir för 2st små), eller någon konstig bild-i bild lösning som suger.

*edit*
Min drömskärm är en som man kan splittra lite hur man vill och köra in med 2st källor och det löser mängder av problem. Min Samsung skärm har början av detta. Hade jag som sagt kunnat splittra 66% resp 33% på olika ingångar så hade jag inte klagat.
Ett vettigt operativsystem kanske skulle kunna sköta denna splitt åt en, egentligen ingen mening att ha det i skärmen.

Du borde kolla in PowerToys och funktionen FancyZones. Har använt PowerToys i hur många år som helst (synd att de stoppad utveckling under många år).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Du borde kolla in PowerToys och funktionen FancyZones. Har använt PowerToys i hur många år som helst (synd att de stoppad utveckling under många år).

Tackar. Väldigt mycket går att fixa till med vettig mjukvara.

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan här som huvudskärm på jobbet: https://www.dustin.se/product/5011181813/ultrasharp-u4320q-42...

Jag tycker att den är bättre än två st 27" eller en ultra wide. Man får plats med så mycket på skärmen i o m höjden, jag har splittat upp ytan i tre zoner. En som har full höjd och lite knappt halva bredden, sedan två identiska zoner som har halva höjden och lite drygt halva bredden. Funkar klockrent tycker jag, speciellt med Dell Display Manager. PowerToys och FancyZones började jag med, men den tappade zon-konfigen vid omstart, så bytte till Dell Display Manager efter nån vecka.

Permalänk
Medlem

Jag har två sådana här på jobbet som jag kodar på:
https://www.dustinhome.se/product/5011170861/thinkvision-p27q...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

TN har jag inga problem med, men välj 144 hz så kommer ni att vara mindre trötta i ögonen. Jag kunde se stor skillnad i trötthet på mig själv under pandemin när jag satt hemma med en 240hz skärm och sen komma tillbaka till kontoret och sitta framför en 60hz skärm. Huvudvärk och trötthet kom tillbaka ganska snabbt.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pvt_Rinzler:

TN har jag inga problem med, men välj 144 hz så kommer ni att vara mindre trötta i ögonen. Jag kunde se stor skillnad i trötthet på mig själv under pandemin när jag satt hemma med en 240hz skärm och sen komma tillbaka till kontoret och sitta framför en 60hz skärm. Huvudvärk och trötthet kom tillbaka ganska snabbt.

Eller så har du ett mer komplext förhållande till din arbetsplats där skärmens frekvens bara är en mindre detalj i något större sammanhang. Värt att ta en funderare där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarh93:

Hej,

Tack på förhand!

Vi har gått ifrån 2st skärmar och kör med ultrawide istället. Ingen som klagat
3440x1440
Du kan alltid ställa ned upplösning. Köper du en 1080p kan du liksom inte få mer än så.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarh93:

Hej,

Tack på förhand!

Du behöver 4k skärmar allt under är bortkastat.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar och input! Låter som jag får ta mig en lite mer funderare över hur jag ska göra 😊

Permalänk
Medlem

Hade absolut skippat alla 27" 1080p skärmar, speciellt om du ska programmera!! Text ser väldigt hemsk ut. För spel är dem väl OK men där också tycker jag det är lite för grynigt.

27" 1440p hade jag kollat på. VA eller IPS panel (mycket hellre IPS dock).
27" 2160p/4K vore ännu bättre för programmering. Du kan då köra 150% skalning och få lika mycket yta som 1440p men mycket trevligare text.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP