Permalänk
Medlem

Vinterdäck

Tja

Jag får en ny bil i veckan Ford kuga 2023

Till den tänker jag köpa ett par beg vinterdäck. bilen har 5/108 63,4 17"

kan jag köpa vilka hjul som helst med den specen? exempelvis verkar volvo ha samma

någon som är expert på däck och vet..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Du ska även ha koll på ET (offset) och fälgens bredd för att vara säker på att det du får är rätt.
Men troligtvis så funkar nog en del volvo fälgar då de delade mycket delar förr.

Du får helt enkelt ta och länka några exempel så folk kan försöka hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tja

Jag får en ny bil i veckan Ford kuga 2023

Till den tänker jag köpa ett par beg vinterdäck. bilen har 5/108 63,4 17"

kan jag köpa vilka hjul som helst med den specen? exempelvis verkar volvo ha samma

någon som är expert på däck och vet..

Funkar alldeles utmärkt,

Fälgar: 17"
Bultcirkel: 5/108
ET: ??? (et50 20-22)
Navmått: 63.4 (du kan ha större men inte mindre)

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Du ska även ha koll på ET (offset) och fälgens bredd för att vara säker på att det du får är rätt.
Men troligtvis så funkar nog en del volvo fälgar då de delade mycket delar förr.

Du får helt enkelt ta och länka några exempel så folk kan försöka hjälpa dig.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/vinterdack_dubbade_/1...

Visa signatur

RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onicoz:

Funkar alldeles utmärkt,

Fälgar: 17"
Bultcirkel: 5/108
ET: ??? (et50 20-22)
Navmått: 63.4 (du kan ha större men inte mindre)

https://www.blocket.se/annons/stockholm/vinterdack_dubbade_/1...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför har rubriken däck i sig där du sedan frågar om fälg? Varför skulle du köpa ett par 17-tum-fälgar med 205/50-däck? Om du har 17-tum vad har du för däckstorlek och vad har du för ET/inpressningsdjup på fälgarna? Fälgarna du länkar kanske går att köra med, men däcken är garanterat inte lika köttig.

Spara inte på däck.

Permalänk

Är det däck eller fälg du ska köpa?
Du har skrivit däck men angett måtten på fälgarna och frågar sen om hjul...

Är det däck du ska köpa är det 17". Vilka dimensioner på däck du ska ha till fälgarna kan du kolla i registreringsbeviset eller hemsidor för biluppgifter typ car.info eller så.

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Är det däck eller fälg du ska köpa?
Du har skrivit däck men angett måtten på fälgarna och frågar sen om hjul...

Är det däck du ska köpa är det 17". Vilka dimensioner på däck du ska ha till fälgarna kan du kolla i registreringsbeviset eller hemsidor för biluppgifter typ car.info eller så.

Fast det är ju ännu enklare, det är bara att läsa på däcken som sitter på och vilken ET som står på fälgarna som kom med bilen så får du samma körupplevelse, med däck/hjul som inte sticker ut eller går in ovanligt mycket. 18-tum är vanligt med den bilen också, då brukar de köra 225/60/18.

Ska du ha en uppsättning nya fälgar och däck får du ge 14-15 tusen och uppåt om du ska ha dubbade vinterdäck till den bilen. Eller så köper du bara däck för 6-8 tusen och låter däckverkstaden skifta och lagra dina däck. En bil av 2023 års modell bör inte ha gamla däck.

Permalänk
Medlem

Suvar ska väl ha XL förstärkta sidoväggar på däcken med?

ET brukar man kunna köra cirka +- 10 på.

Resten av specsen är noga som bara den

Jag kör 215/55 R16 på min Ford Focus Active -20, vet inte hur lik kugan är men det är väl en förhöjd glorifierad focus då de delar bottenplatta?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast det är ju ännu enklare, det är bara att läsa på däcken som sitter på och vilken ET som står på fälgarna som kom med bilen så får du samma körupplevelse, med däck/hjul som inte sticker ut eller går in ovanligt mycket. 18-tum är vanligt med den bilen också, då brukar de köra 225/60/18.

Ska du ha en uppsättning nya fälgar och däck får du ge 14-15 tusen och uppåt om du ska ha dubbade vinterdäck till den bilen. Eller så köper du bara däck för 6-8 tusen och låter däckverkstaden skifta och lagra dina däck. En bil av 2023 års modell bör inte ha gamla däck.

Precis, men han har ju inte fått bilen än. Så lite svårt att kolla på den än. Det var så jag tänkte.

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
|SSD:
WB Black SN850X 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Precis, men han har ju inte fått bilen än. Så lite svårt att kolla på den än. Det var så jag tänkte.

går att slå på regnummer på car.info och få full info om passande fälgar och däck.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

går att slå på regnummer på car.info och få full info om passande fälgar och däck.

Vilket var EXAKT vad jag skrev.

Visa signatur

|SSD:
WB Black SN850X 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Suvar ska väl ha XL förstärkta sidoväggar på däcken med?

ET brukar man kunna köra cirka +- 10 på.

Resten av specsen är noga som bara den

Jag kör 215/55 R16 på min Ford Focus Active -20, vet inte hur lik kugan är men det är väl en förhöjd glorifierad focus då de delar bottenplatta?

Vad jag förstått brukar de ha 225/65 R17 eller om de kör 18-tum 225/60 R18. Finns olika specade varianter men 7Jx17 ET50 är nog vanligt.

Skrivet av Steinmarkh:

Skrivet av Oliver91:

Transportstyrelsens fordonsuppgifter ska ha däck och fälgstorlek, där eller på car.info kommer du däremot inte alltid hitta vilken spec på däck som gäller. Slår jag upp en ny Kuga Titanium så kommer det fram 225/65 R17 102H, att de skulle komma med däck med hastighetsindex på 210 km/h kan vi ju glömma, i.a.f. kommer inte någon bilhandlare sälja vinterdäck med dubb och de specen om du köper den ihop med vinterdäck. Du kan inte ens hitta dubbade 225/65 R17 med hastighetsindex H eller högre. Blir en omöjlighet att använda det som står i fordonsuppgifterna där.

Permalänk
Avstängd

Kolla i bilens instruktionsbok... om du vill ha fälg och däck som är "original". Annars svänger du in hos närmaste däckverkstad, eller ringer till dem och hör vad de rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad jag förstått brukar de ha 225/65 R17 eller om de kör 18-tum 225/60 R18. Finns olika specade varianter men 7Jx17 ET50 är nog vanligt.

Transportstyrelsens fordonsuppgifter ska ha däck och fälgstorlek, där eller på car.info kommer du däremot inte alltid hitta vilken spec på däck som gäller. Slår jag upp en ny Kuga Titanium så kommer det fram 225/65 R17 102H, att de skulle komma med däck med hastighetsindex på 210 km/h kan vi ju glömma, i.a.f. kommer inte någon bilhandlare sälja vinterdäck med dubb och de specen om du köper den ihop med vinterdäck. Du kan inte ens hitta dubbade 225/65 R17 med hastighetsindex H eller högre. Blir en omöjlighet att använda det som står i fordonsuppgifterna där.

För några år sedan tog de bort kravet att däcken skall klara bilens maxhastighet, så just den faktorn behöver man inte räkna in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

För några år sedan tog de bort kravet att däcken skall klara bilens maxhastighet, så just den faktorn behöver man inte räkna in.

japp, nu kan man äntligen köpa dubbdäck för en rimlig summa igen kör med H markering när bilen egentligen kräver V som är upp till 210km/h medans H är upp till 180km/h men vilken dåre kör över 140 med dubbdäck?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En bil (som är nyare än 1998 ungefär) måste vara 
utrustade med sommardäck som klarar bilens teoretiska toppfart, men för vinterdäcken räcker det att de har hastighetsklass Q, konstruerade för minst 160 km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Nej, så är det inte. Sommardäck ska klara toppfarten på helbilsgodkända bilar, men vinterdäcken har inte behövt göra det utan det krävs bara minst 160 km/h i de flesta fall. Något annat har länge varit ogörligt med många bilar eftersom särskilt dubbdäck sällan klarar så hög hastighet. De brukar väl ligga på 160-190 km/h.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons...