Nytt datorbygge - Hänger sig vid moderkortsloggan

Permalänk

Nytt datorbygge - Hänger sig vid moderkortsloggan

Hej!

Fick hem delar till ett nytt Ryzenbygge igår. AMD Ryzen 5 5600X tillsammans med Gigabyte B550 AORUS ELITE V2.

Allting går klockrent. Windows installeras, dram hem alla programmen man brukar köra. Installerar spel osv. Stänger av datorn ett tag. Nästa gång jag startar upp den så kommer den till moderkortsloggan. Val för att gå in i Bios, boot osv syns i nedre delen av skärmen. Här startar datorn om, kommer till loggan igen men utan de vanliga valen nedanför. Sedan står den still här.

Jag blir lite nojig, allting fungerade ju? Testar som man gör med att ta ut delar och så vidare men ingen framgång. Kollar på Gigabytes webbsida, en ny uppdatering till BIOS. Jag gör denna och installationen går igenom. Men den hänger sig på samma vis igen.

Jag bestämmer mig för att installera Windows igen. Allting går klockrent, kommer in i datorn igen. Går igenom allting ytterligare en gång med installationer osv. Samma sak händer när jag ska installera drivrutiner för grafikkortet denna gång. Datorn startar om, och hänger sig på exakt samma ställe. Det står endast "Aorus" vid uppstart.

Letar som fasen på Google — hittar lite olika saker det kan vara, testar, men samma fel ligger kvar. Hittar dock en tråd på en annan webbsida där en person har haft liknande problem. Där han ställde ner HZ:en på sin skärm i Windows och detta ska ha fungerat för honom.

Jag har inte kunnat testa då jag behöver installera Windows en gång till i så fall. Det enda jag kan ställa in på skärmen är max HZ vilket den är inställd på 180hz just nu. Kan det vara så att det är här det klyddar? Är det någon som råkat ut för samma problem och har någon input? Verkligen tacksam för svar. Nedan är en lista på de nya delarna. Jag tänker lite att det måste vara någon mjukvara då allting fungerar till en början.

1 st - AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz

1 st - Corsair Vengeance RGB PRO SL 2x16GB 3600MHz Black

1 st - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen4 1024GB

1 st - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT

1 st - Gigabyte B550 AORUS ELITE V2

Grafikkort och nätaggregat har jag behållit.

Permalänk
Medlem

För det första: vad är det för grafikkort?

Om jag förstår det rätt så börjar de här problemen efter att du installerar grafikkortsdrivrutiner? Har du försökt starta i felsäkert läge?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

För det första: vad är det för grafikkort?

Om jag förstår det rätt så börjar de här problemen efter att du installerar grafikkortsdrivrutiner? Har du försökt starta i felsäkert läge?

Ja men precis. Jag var nog lite snabb med att installera drivrutinerna, något mellan Windows och dessa drivrutiner strulade. Det hjälpte med att få in 21H2 Windows 10. Sedan dess har allt fungerat klockrent. Jag kör på ett gammalt 1060 än så länge. Kan inte bestämma mig vilket kort jag ska köpa

Tack för ditt svar, problemet är löst.