Permalänk
Medlem

Uppgradera från Samsung ks7005

Har sedan 2017 en samsung 55" ks7005 och är nöjd med bilden, men tycker den är för liten så jag är sugen på en 75".
Vet att efterföljarna till KS modellerna (hette typ UE nånting) blev sämre så jag undrar hur dagens modeller Q70 osv. står sig mot min 7005:a.
Alltså vilken modell jag skall rikta in mig på nu när jag vill köpa större TV, vill ju inte råka få sämre bild än det jag har nu.

Har varit ut på typ mediamarkt och försökt kolla in bilderna men de matar ju sina visningsexemplar med nån dålig lågupplöst slinga med reklammatreal så det är svårt för mig att få en korrekt uppfattning av hur bilden egentligen är.

Permalänk
Medlem

Jag har även en KS7005 eller UE55KS7005UXXE.
När jag köpte min, så var jag inom Hifi-klubben och kollade, vet inte om du har ngn i din närhet men det är ett litet tips och kolla hos dom.

Förövrigt så är jag även med sugen på att byta upp mig trots att jag är supernöjd ändå, det jag gillar med KS7005 är att det är väldigt tunn ram och trevlig och se på när den hänger på väggen.
Återstår och se om det kommer något klipp till årets BF.

Permalänk
Bildexpert 📺

2016-modellen KS7005 var steget under den oftare testade KS8005 men i praktiken ungefär lika. Med dagens mått motsvarar det FALD, VA-panel och förmåga till över 1000+ nits. Dåtiden HDR-belysning kunde ofta nå så högt men endast i korta stunder. Dagens modeller håller en istället en högre kontinuerlig nivå men går inte nödvändigtvis högre, något som i praktiken är bättre för HDR.

Generellt är det en toppklass-LCD du bör titta på. Ifall du ska fortsätta med Samsung behöver du se upp med flera Q9- och Q8-modeller använder IPS-teknik i panelerna vilket ger sämre kontrast än vad du har nu. Vilket är mindre viktigt ifall du är ute efter hög ljusstyrka snarare än hög kontrast och förmågan att nå djup svärta i ett mörkt rum.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. 👍🏻
Vet ni om det finns någon lista på Samsung modellerna 2021 vilka som har IPS, VA fald osv.
Jag lyckas inte hitta något vettigt, känns som jag går vilse i en djungel så fort jag googlar efter dom här grejorna.

Kollar mest på samsung eftersom det är en sån jag har och är nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sviktf:

Tack för svaren. 👍🏻
Vet ni om det finns någon lista på Samsung modellerna 2021 vilka som har IPS, VA fald osv.
Jag lyckas inte hitta något vettigt, känns som jag går vilse i en djungel så fort jag googlar efter dom här grejorna.

Den enda jag vet om där dom flesta modeller är samlade är Prisjakt, men om den är så vettig vet jag inte.
Däremot så kan man se om det är LCD / Oled m.m. Om nu egenskapen är matad in i listan.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=l=s476...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sviktf:

Tack för svaren. 👍🏻

Jag har under flera års tid kartlagt just de där detaljerna med utbudet av TV-apparater. Väl dolda artiklar eftersom Swec fortfarande är byggt för att presentera senaste tre dagarnas nyhetsartiklar och dölja resten. Men men: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sviktf:

Tack för svaren. 👍🏻

Endast QN95 är du säker på vad du får om jag minns rätt, resten kan vara både IPS och VA från panel till panel.
Sony X90 eller X95 (bättre HDR och uppskalning) är alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Endast QN95 är du säker på vad du får om jag minns rätt, resten kan vara både IPS och VA från panel till panel.
Sony X90 eller X95 (bättre HDR och uppskalning) är alternativen.

Å vad surt, q95 är för dyr för mig. Q70 är mer min prisklass.
Eller Max dessa på bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har under flera års tid kartlagt just de där detaljerna med utbudet av TV-apparater. Väl dolda artiklar eftersom Swec fortfarande är byggt för att presentera senaste tre dagarnas nyhetsartiklar och dölja resten. Men men: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Gud vilket jobb du lagt ner, härligt med eldsjälar som dig 👍🏻