Elgiganten har kidnappat min datorskärm

Permalänk

Elgiganten har kidnappat min datorskärm

Bakgrund. Har precis startat ett litet AB som konsultar med webbutveckling. Köpte skärm till företaget som efter en dag visade sig vara defekt. Felet var ingen enkel fix utan den blev överhettad (antar jag) och stängde av sig efter cirka 1-2 timmars användning och startade inte igen på någon timme. Eftersom skärmen var klumpig, tung och jag kastade kartongen direkt så hade jag inte möjlighet att reklamera den förens jag fick tag på en bil vilket tog 32 dagar från inköpet.

Jag tänkte såklart inte på att tiden för öppet köp precis hade tagit slut. Redan här hade dock problemet enkelt kunnat lösas eftersom personen i kassan sa att vi hade kunnat få byta den direkt om vi bara hade varit medlemmar vid köpet. Vi fick information om att garantiärendet skulle ta 2-3 veckor eller "absolut max 4 veckor".

När det gått 5 veckor mejlade jag kundtjänsten och väntade en vecka utan något svar.
Då ringde jag kundtjänsten i stället som var helt förbryllad över att jag inte fått något svar och att det tagit så lång tid. De kopplade mig till butiken som också var "helt förbluffade" att det tagit så lång tid men skulle ringa verkstaden och återkomma. Får ett samtal där de påstår att de inte kommer fram till verkstaden men håller mig uppdaterad.

Så här har det fortsatt sen dess till där alla jag pratat med enbart beklagar sig och skyller på någon annan part. Det har nu passerat 11 veckor sedan jag lämnat in skärmen med flera samtal utan någon som helst hjälp. Fick precis ett sms om att dem skickat vidare skärmen till en specialist som också ska kolla på felet. Detta kommer antagligen att ta minst 10 veckor med tanke på arbetstakten dessa verkstäder verkar ha.

Detta har påverkat verksamheten då jag inte riktigt velat spendera pengar på en ny skärm då jag inte har användning/plats för två skärmar när den andra blir klar. Har dessutom inte kunnat arbeta lika effektivt då jobbet kräver en stor skärmyta.

Nu till frågan, vad kan jag göra åt situationen? Enklast vore ju såklart att häva köpet och köpa en ny skärm på Webbhallen/Komplett/Inet och aldrig sätter en fot på Elgiganten igen. Men hur häver man egentligen ett köp i praktiken?
När jag tog upp det med kundtjänst sa dem bara att " Det blir så jobbigt för alla inblandade det är bättre att du ringer butiken och ber dem snabba på verkstaden". Det jag hittat är att man kan kontakta tingsrätten då detta lyder under Köplagen men det känns verkligen omständigt. Om någon har varit med om en liknande situation hur löste du det till slut?

tldr; Köpte en defekt skärm via företaget som jag användes i 31 dagar och har nu varit på "reparation" hos Elgiganten i cirka 80 dagar utan någon kommunikation om reparationstid eller status.

Permalänk
Medlem

Om det har tagit så här lång tid så är min upplevelse av Elgiganten att de kommer lösa en ny skärm så länge du får prata med någon som inte är sommarjobbare.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Eeeeellllerrrrr så kollar du typ Marknaden här eller Marketplace, eller Blocket och bara köper en begagnad 32" för 1/3 av priset medans du väntar?

Köp privat, låna till företaget.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

FYI: Delforumet heter Konsumenträtt och här handlar det inte om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

FYI: Delforumet heter Konsumenträtt och här handlar det inte om det.

Var skulle du placera tråden?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av AlixSPQR:

FYI: Delforumet heter Konsumenträtt och här handlar det inte om det.

Flyttar gärna på tråden men hittade inget som passade, vart anser du att jag borde ha publicerat inlägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Var skulle du placera tråden?

Skrivet av användare-xyz:

Flyttar gärna på tråden men hittade inget som passade, vart anser du att jag borde ha publicerat inlägget?

Jag har inga synpunkter på var tråden ska vara, utan vill bara upplysa läsare och medlemmar om att konsumenträtten inte är tillämplig här. Det är annars lätt hänt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av AlixSPQR:

Jag har inga synpunkter på var tråden ska vara, utan vill bara upplysa läsare och medlemmar om att konsumenträtten inte är tillämplig här. Det är annars lätt hänt.

Tanken med ”konsumenträtt”-delen är att man ska kunna ställa frågor som konsument, vad man har för rättigheter, hur man kan lösa olika ärenden etc.
Det syftar alltså inte på en specifik lag/regel om du tänker på någon specifik lag

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tanken med ”konsumenträtt”-delen är att man ska kunna ställa frågor som konsument, vad man har för rättigheter, hur man kan lösa olika ärenden etc.
Det syftar alltså inte på en specifik lag/regel om du tänker på någon specifik lag

Och som företag är man inte en konsument.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av BengaBang:

Och som företag är man inte en konsument.

Ah, missade helt det i början 🤦‍♂️

Då flyttar jag tråden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Stå på dig, far in till butiken och kräv tillbaks pengarna. Ring inte, far in själv och kräv att få tala med chefen om så behövs. Det är aldrig acceptabelt att behöva vänta på reparation på en ny produkt. Öppet köp har ingen betydelse i det fallet.

Permalänk
Medlem

Tänkte förslå att du plingar butiken här, men det känns menlöst då dom knappast kan anses vara aktiva längre. Eller? Senast aktivitet i februari och inlägg senast januari.
Hoppas det löser sig för ts

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Stå på dig, far in till butiken och kräv tillbaks pengarna. Ring inte, far in själv och kräv att få tala med chefen om så behövs. Det är aldrig acceptabelt att behöva vänta på reparation på en ny produkt. Öppet köp har ingen betydelse i det fallet.

Jag förstår att du vill att det ska vara så här men det finns inget lagligt stöd i det du skriver. Hade han varit konsument så hade däremot reparationstiden med råge överskridits vid det här laget men där vet jag inte vad som gäller i köplagen.

Visa signatur

Lätt som Paj