Elgiganten har kidnappat min datorskärm
Bakgrund. Har precis startat ett litet AB som konsultar med webbutveckling. Köpte skärm till företaget som efter en dag visade sig vara defekt. Felet var ingen enkel fix utan den blev överhettad (antar jag) och stängde av sig efter cirka 1-2 timmars användning och startade inte igen på någon timme. Eftersom skärmen var klumpig, tung och jag kastade kartongen direkt så hade jag inte möjlighet att reklamera den förens jag fick tag på en bil vilket tog 32 dagar från inköpet.
Jag tänkte såklart inte på att tiden för öppet köp precis hade tagit slut. Redan här hade dock problemet enkelt kunnat lösas eftersom personen i kassan sa att vi hade kunnat få byta den direkt om vi bara hade varit medlemmar vid köpet. Vi fick information om att garantiärendet skulle ta 2-3 veckor eller "absolut max 4 veckor".
När det gått 5 veckor mejlade jag kundtjänsten och väntade en vecka utan något svar.
Då ringde jag kundtjänsten i stället som var helt förbryllad över att jag inte fått något svar och att det tagit så lång tid. De kopplade mig till butiken som också var "helt förbluffade" att det tagit så lång tid men skulle ringa verkstaden och återkomma. Får ett samtal där de påstår att de inte kommer fram till verkstaden men håller mig uppdaterad.
Så här har det fortsatt sen dess till där alla jag pratat med enbart beklagar sig och skyller på någon annan part. Det har nu passerat 11 veckor sedan jag lämnat in skärmen med flera samtal utan någon som helst hjälp. Fick precis ett sms om att dem skickat vidare skärmen till en specialist som också ska kolla på felet. Detta kommer antagligen att ta minst 10 veckor med tanke på arbetstakten dessa verkstäder verkar ha.
Detta har påverkat verksamheten då jag inte riktigt velat spendera pengar på en ny skärm då jag inte har användning/plats för två skärmar när den andra blir klar. Har dessutom inte kunnat arbeta lika effektivt då jobbet kräver en stor skärmyta.
Nu till frågan, vad kan jag göra åt situationen? Enklast vore ju såklart att häva köpet och köpa en ny skärm på Webbhallen/Komplett/Inet och aldrig sätter en fot på Elgiganten igen. Men hur häver man egentligen ett köp i praktiken?
När jag tog upp det med kundtjänst sa dem bara att " Det blir så jobbigt för alla inblandade det är bättre att du ringer butiken och ber dem snabba på verkstaden". Det jag hittat är att man kan kontakta tingsrätten då detta lyder under Köplagen men det känns verkligen omständigt. Om någon har varit med om en liknande situation hur löste du det till slut?
tldr; Köpte en defekt skärm via företaget som jag användes i 31 dagar och har nu varit på "reparation" hos Elgiganten i cirka 80 dagar utan någon kommunikation om reparationstid eller status.