Behöver hjälp! Inget ljud från soundbar

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp! Inget ljud från soundbar

Hej på er! Jag köpte en ny soundbar i början av året, närmare bestämt en Samsung Q810a. Använde denna ihop med min Samsung curve tv som har ca 5 år på nacken och det fungerade alldeles utmärkt. 
Valde i föregående helg att köpa en ny tv, så jag åkte in till Netonnet och köpte äntligen LG OLED C1 som jag har spanat in ett tag och som nu hade ett vettigt pris.
Men nu till problemet. Trots att jag har kopplat en high speed HDMI kabel mellan earc/arc uttaget på både soundbar och tv så får jag inget ljud. Soundbaren fungerar utan problem med bluetooth från telefon men inget ljud alls när man kör ingången till tv och earc/arc. Har jag missat något?
Har varit i kontakt med LG och dom gick igenom vissa inställningar etc, utan framgång. Samsung ville inte bemöda sig då det inte var deras märke på tv och Netonnet var inte speciellt hjälpsamma dom heller.
Tar hemskt gärna emot tips på lösningar. För löser jag inte detta så lutar det åt att lämna in tv och/eller soundbar för reklamation.

Permalänk
Medlem

Se till så att CEC är aktiverat på TVn, tror LG kallar det för Simplink. Sen kan man i vissa fall behöva ställa TVn till att prioritera externt ljudsystem, där klämde skon på min Sony TV iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Showy:

Hej på er! Jag köpte en ny soundbar i början av året, närmare bestämt en Samsung Q810a. Använde denna ihop med min Samsung curve tv som har ca 5 år på nacken och det fungerade alldeles utmärkt. 
Valde i föregående helg att köpa en ny tv, så jag åkte in till Netonnet och köpte äntligen LG OLED C1 som jag har spanat in ett tag och som nu hade ett vettigt pris.
Men nu till problemet. Trots att jag har kopplat en high speed HDMI kabel mellan earc/arc uttaget på både soundbar och tv så får jag inget ljud. Soundbaren fungerar utan problem med bluetooth från telefon men inget ljud alls när man kör ingången till tv och earc/arc. Har jag missat något?
Har varit i kontakt med LG och dom gick igenom vissa inställningar etc, utan framgång. Samsung ville inte bemöda sig då det inte var deras märke på tv och Netonnet var inte speciellt hjälpsamma dom heller.
Tar hemskt gärna emot tips på lösningar. För löser jag inte detta så lutar det åt att lämna in tv och/eller soundbar för reklamation.

Det borde ju vara ganska odramatiskt att koppla ihop två så pass nya enheter med HDMI. Kan du ta kort på hur det är kopplat (exakt vilka ingångar som används på TV respektive Soundbar)?

Du har även dubbelkollat så att du på TVn valt rätt output för ljud? Får du Simplink att fungera, så att soundbaren går igång när du startar TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Se till så att CEC är aktiverat på TVn, tror LG kallar det för Simplink. Sen kan man i vissa fall behöva ställa TVn till att prioritera externt ljudsystem, där klämde skon på min Sony TV iallafall.

Yes, SIMPLINK är på. Sen är utgången vald att den ska köras i trådbunden högtalare, ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det borde ju vara ganska odramatiskt att koppla ihop två så pass nya enheter med HDMI. Kan du ta kort på hur det är kopplat (exakt vilka ingångar som används på TV respektive Soundbar)?

Du har även dubbelkollat så att du på TVn valt rätt output för ljud? Får du Simplink att fungera, så att soundbaren går igång när du startar TVn?

Tycker också det borde vara väldigt basic men det vill sig inte. Måste vara något jag har missat, men vad?
Så här är det kopplat i tv och soundbar. Tog bort kabeln i TV för att man skulle se benämningen på bilden. Men den sitter i HDMI 2 earc/arc

Permalänk
Medlem

Tryck "Home" på fjärrkontrollen för att öppna WebOs menyn, bläddra till "Enhetsanslutning" och därefter "Ljudpanel".

Kanske fungerar den vägen?

Permalänk
Medlem

Method #5: Turn on eARC Support
Another workaround for the ARC not working issue on LG C1 and other TVs is by turning on eARC Support. You can get the said option via Settings >> Sound >> Advanced Settings >> turn on eARC Support. If this doesn’t kickstart ARC, try selecting the “Digital Sound Output” from Auto to Pass-Through which is essentially instructing the TV to direct the sound from an external device connected with the TV. Hope this works for you.

https://www.getdroidtips.com/fix-lg-c1-g1-and-z1-arc-not-work...

Kanske?

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem

På bilden ser det ut som att HDMI kabeln sitter i HDMI 3 och inte i HDMI 2 på TV:n, men jag kanske ser fel.

Edit. Ser ju nu att du skrev att du tog ut kabeln från HDMI 2, fel av mig.

Permalänk
Medlem

Menar du denna menyn? Tror allt står rätt till där med HDMI ARC på ljud etc.

Skrivet av Wcx:

Tryck "Home" på fjärrkontrollen för att öppna WebOs menyn, bläddra till "Enhetsanslutning" och därefter "Ljudpanel".

Kanske fungerar den vägen?

Permalänk
Medlem

Provat det där också utan framgång dessvärre..

Skrivet av MerLox:

Method #5: Turn on eARC Support
Another workaround for the ARC not working issue on LG C1 and other TVs is by turning on eARC Support. You can get the said option via Settings >> Sound >> Advanced Settings >> turn on eARC Support. If this doesn’t kickstart ARC, try selecting the “Digital Sound Output” from Auto to Pass-Through which is essentially instructing the TV to direct the sound from an external device connected with the TV. Hope this works for you.

https://www.getdroidtips.com/fix-lg-c1-g1-and-z1-arc-not-work...

Kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Showy:

Menar du denna menyn? Tror allt står rätt till där med HDMI ARC på ljud etc.

Har en LG 4k från 2018 med annan WebOs version och UI. Följde instruktion i https://www.youtube.com/watch?v=odi9XucR1tg för att få ljud ur min soundbar. Din bild ser ut att vara något motsvarande.

Permalänk
Medlem

Min bror har problem med Earc/arc och cec på sin G1 TV till en Marantz 7015 resiver. Av någon anledning så blir det inget ljud från tvins inbyggda appar om ljudet är stält på bitström/pasthru eller auto i tvin, det var tvunget att stå på dolby eller pcm har jag för mig 🤔. Sedan så startar hans resiver med tvin men den stänger inte av sig när tvin stängs av och volym kontrollerna fungerar inte, vi har felsökt och kan inte riktigt seja om det är tv eller resivern men men. Tänkte bara nämna det i fall det är tvin.

Är det en hdmi hi speed med Internet kabel? Har för mig att det är Internet delen som arc utnyttjar 🤔🙂. Fast är det samma kabel som du haft tidigare/eller fick med ljudlimpan så ska det nog igentligen inte vara några problem där häller.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag installerade nyligen en soundbar och hade också problem med att få det att fungera, felet jag gjorde var att ha satt hdmi kontaktent vid soundbaren i hdmi in den ska tydligen vara i HDMI OUT. Sätt sen den andra änden i någon port på tvn med arc.

Visa signatur

5900x
RTX 2070
96 GB DDR4
1TB SSD 6TB HDD

Permalänk
Medlem

Hej igen! Tänkte meddela att jag nu har löst problemet. Hade kontakt med återförsäljaren, LG och Samsung där LG var klart mest hjälpsamma och trevliga medans Samsungs support var det värsta jag har varit med om. Extremt otrevliga och mer eller mindre menade på att man behöver köpa en tv från dom också för att soundbaren ska fungera.

Lösningen var att lämna tillbaka tv:n, förklara problemet och få ut en ny. Installerade den nya när jag kom hem och allting fungerade precis som det skulle utan minsta strul.
Det var alltså något fel på den första enheten.
Stort tack för allt engagemang och alla hjälpsamma medlemmar.