Permalänk

Hur blir jag av med ghosting?

Snälla hjälp

Det är så att jag har haft massor av olika tv apparater som.
Philips 806
Philips 706
Lg C1
Lg C2
Lg G1

Och jag har haft.
PS5
Xbox serie X
PC med 3070ti och 3080ti och 12700k

Min fråga är.
Jag hålla på o bli galen p.g.a att när jag spelar så får jag massa ghosting eller spökbilder.
Jag har gjort allt jag har kunnat.
Jag har kollat på massor video på youtube.
Men ingenting kom till hjälp.
Snälla hjälpa mig vad jag ska göra.
Jag har haft jätte dyr tv som LG C2.

Tack

Rubrik förtydligad /Vzano, mod
Permalänk
Keeper of the Bamse

Du kanske håller på att bli galen. Om tre olika spelmaskiner och sex olika bildskärmar ger den här ghostingen... så kanske det är något med din syn?

Tycker dina kompisar också att det blir ghostning när dom är hemma hos dig?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Du kanske håller på att bli galen. Om tre olika spelmaskiner och sex olika bildskärmar ger den här ghostingen... så kanske det är något med din syn?

Tycker dina kompisar också att det blir ghostning när dom är hemma hos dig?

Min tjej och två av mina kompisar har varit hos mig.
Det var samma sak för dom.
Jag har inte haft dom tv apparater samtidigt.
Jag köpte Philips 806 sen bytte jag till LG C1, C2 och sen G1.
Men det var samma sak med alla tvn.

Det är inga fel på min syn.
Jag ser jätte bra.

Permalänk
Avstängd

Syns problemet om du försöker spela in det med en bra mobilkamera?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det är inte kablarna som spökar? Prova en annan HDMI-kabel. Flytta HDMI-kabeln från andra kablar, särskilt elkablar? Man brukar ju säga "om det fungerar så fungerar det" med HDMI, men man vet aldrig.
Du har inte någon utrustning mellan spelkonsol och TV? En förstärkare, kanske?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

På en del TV-apparater blir det sådana effekter om upplösningen hos källan behöver skalas upp för att passa skärmen.

Kanske samtliga apparater du testat haft samma kretsteknik för uppskalning.

Jag har observerat detta på min några år gamla Samsung-TV att jag får sådant i vanliga TV-program som inte är HD.

Men det är givetvis inte säkert att det är detta som är ditt problem.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@DiAgO DiGo: Vänligen var tydligare med rubriker i framtiden, "hjälp snälla" säger 0 om vad du faktiskt behöver hjälp med. Många vill ha hjälp här på forumet, det är delvis vad den är tillför, hjälp oss att hjälpa dig genom att veta vad tråden handlar om.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Jink:

Det är inte kablarna som spökar? Prova en annan HDMI-kabel. Flytta HDMI-kabeln från andra kablar, särskilt elkablar? Man brukar ju säga "om det fungerar så fungerar det" med HDMI, men man vet aldrig.
Du har inte någon utrustning mellan spelkonsol och TV? En förstärkare, kanske?

Jag har provat allt.
Byte hdmi.
Jag kopplade tvn direkt till eluttag.
Ingenting hjälper.

Vet inte vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Du har provat stängt av sån där ”smoothing” funktion som typ ALLA tv apparater har påslaget ur kartong?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Du har provat stängt av sån där ”smoothing” funktion som typ ALLA tv apparater har påslaget ur kartong?

ALLA ska vara avstängd ?
På tvn eller konsolen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiAgO DiGo:

ALLA ska vara avstängd ?
På tvn eller konsolen ?

på TVn

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

På en del TV-apparater blir det sådana effekter om upplösningen hos källan behöver skalas upp för att passa skärmen.

Kanske samtliga apparater du testat haft samma kretsteknik för uppskalning.

Jag har observerat detta på min några år gamla Samsung-TV att jag får sådant i vanliga TV-program som inte är HD.

Men det är givetvis inte säkert att det är detta som är ditt problem.

Men de bli så när jag spelar.
Och det är på alla spel.
Jag stänger av motion också.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Syns problemet om du försöker spela in det med en bra mobilkamera?

Ja det kan vara.

Permalänk
Skrivet av Vzano:

@DiAgO DiGo: Vänligen var tydligare med rubriker i framtiden, "hjälp snälla" säger 0 om vad du faktiskt behöver hjälp med. Många vill ha hjälp här på forumet, det är delvis vad den är tillför, hjälp oss att hjälpa dig genom att veta vad tråden handlar om.

/Vzano, Moderator

Sorry
Ska göra det nästa gång 🙂

Permalänk
Skrivet av ronz:

Vad heter det så på tvn ?
Asså ALLA ?
Just nu har jag Philips 806.
När man ändra bildstil till spel så funkar inte rörelse funktionen som,
Perfekt natural motion
Perfekt clear motion
Fast motion clarity

Permalänk

Provat ett annat eluttag jag var med om det i min förra lägenhet och då var det ena eluttaget som orsaka symtomen , hoppas det löser sig lycka till

Permalänk
Inaktiv

Du har kört samtliga TV apparater i "Game mode"? Detta brukar automatiskt stänga av de flesta dyng-funktionerna, dock inte alla.

Permalänk
Skrivet av Swehunter88:

Provat ett annat eluttag jag var med om det i min förra lägenhet och då var det ena eluttaget som orsaka symtomen , hoppas det löser sig lycka till

Jag kan testa.
Man vet aldrig 🙂
Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Ser det ut som vanliga eftersläpningar som det brukar göra på paneler vars pixlar har långsam responstid? Filma och släng upp ett klipp vetja?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Du har kört samtliga TV apparater i "Game mode"? Detta brukar automatiskt stänga av de flesta dyng-funktionerna, dock inte alla.

Jag har testat båda game mode och personlig.
Jag har tittat på youtube och gjort allt.
Det är så jobbigt o spela när skärmen bli suddig och får massa ghosting.

Permalänk
Medlem

Det som TS beskriver låter som någon typ av "overdrive", "high perforamnce" eller "smoothing" inställning som är påslagen per default. Min relativt nya lenovo datorskärm hade detta problem men det fanns ingen manual på engelska. Problemet kunde inte åtgärdas via windows utan det var bara att trycka på skärmens sidoknappar tills jag stängt av allt som verkade skumt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DiAgO DiGo:

Jag har testat båda game mode och personlig.
Jag har tittat på youtube och gjort allt.
Det är så jobbigt o spela när skärmen bli suddig och får massa ghosting.

Och motion blur är förstås av i spelen du spelar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Navicula:

Det som TS beskriver låter som någon typ av "overdrive", "high perforamnce" eller "smoothing" inställning som är påslagen per default. Min relativt nya lenovo datorskärm hade detta problem men det fanns ingen manual på engelska. Problemet kunde inte åtgärdas via windows utan det var bara att trycka på skärmens sidoknappar tills jag stängt av allt som verkade skumt.

En LG oled ska mer eller mindre vara plug and play bara du ser till att du använder game mode

Permalänk
Skrivet av anon201296:

En LG oled ska mer eller mindre vara plug and play bara du ser till att du använder game mode

Ja men precis de ska vara.
Men nej de va inte så för mig.
Jag köpte LG C2 och testade med PS5, xbox series X och PC och fick samma problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DiAgO DiGo:

Vad heter det så på tvn ?
Asså ALLA ?
Just nu har jag Philips 806.
När man ändra bildstil till spel så funkar inte rörelse funktionen som,
Perfekt natural motion
Perfekt clear motion
Fast motion clarity

Har aldrig haft en Philips men överlag vill man stänga av alla sådana funktioner på sin TV eftersom de orsakar problemen du beskriver

Att spelläget stänger av dem automatiskt är alltså en bra sak

Permalänk
Medlem

Det är inte "fel" med spelen du faktiskt spelar då?

Exempelvis temporal anti aliasing (TAA) kan resultera i regält med ghosting.

Prova med att slänga upp ett litet äldre PC spel (exempelvis CSGO) med all post processing i spelet avstängt och se om du fortfarande märker av detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

Det är inte "fel" med spelen du faktiskt spelar då?

Exempelvis temporal anti aliasing (TAA) kan resultera i regält med ghosting.

Prova med att slänga upp ett litet äldre PC spel (exempelvis CSGO) med all post processing i spelet avstängt och se om du fortfarande märker av detta.

Jag har provat massa spel som
The evil within 1,2
star wars jedi fallen order
a plague tale innocence
Far cry 3,4,5,6
Med massa mer.

Men på alla far cry får jag mest ghosting

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiAgO DiGo:

Jag har provat massa spel som
The evil within 1,2
star wars jedi fallen order
a plague tale innocence
Far cry 3,4,5,6
Med massa mer.

Men på alla far cry får jag mest ghosting

Testa: https://steamcommunity.com/app/220240/discussions/1/312267632...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Får man fråga om det är ghosting överallt, eller tex bara på kanterna?

Permalänk
Medlem

Har du säkrat att du verkligen kör 4k @ 120hz i spelen?
Om du ligger kvar i 60hz så blir det automatiskt lite suddigare och om du skalar om bilden är det större risk det sker nån processing som påverkar rörelsehanteringen.

Och du är säker du kör i game mode med avstängt alla extra modes som de du nämner:
Perfect natural motion
Perfect clear motion
Fast motion clarity

Men ta även bort saker som noise reduction, MPEG artefact reduction, Ultra resolution
(möjligen kan du testa använda fast motion clarity - den verkar ju vara black frame insertion - men risken är att du får för mörk eller "flimrig" bild då)

Och motion style ska vara off.

...

Och du har stängt av motion blur i spelen?

...

Och du använder rätt inputs som faktiskt stödjer 4K @ 120hz? (osäker på vad som gäller för just din TV där men tror det är de i bak dvs inte de på sidan)
...

Sen är det kanske bättre du förklarar lite bättre vad du menar med spökbilder och hur du faktiskt upplever dem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.