TV för att kunna spela retro-konsoler (Super Nintendo, SEGA, Nintendo 64 & Xbox), Plasma eller OLED?

Permalänk
Medlem

TV för att kunna spela retro-konsoler (Super Nintendo, SEGA, Nintendo 64 & Xbox), Plasma eller OLED?

Jag har egentligen inte haft en TV sedan jag bodde hemma och hade en CRT-TV.
Fick en gammal Plasma-TV (LG 50PX950N) av en kollega för nåt år sen, där HDMI-porten lagt av, så det enda man kunde ha den till var gamla TV-spelkonsoler, vilket den faktiskt fungerade utmärkt till. Tills den åkte i golvet och gick sönder (den saknar fot, så den stod lutad mot en vägg, och tippade över).
Men färgerna var verkligen fantastiska!

Nu vet jag att en CRT-TV ju egentligen är bäst för just gamla konsoler. Nackdelen är ju dock att bilden är rätt liten, samt att det är det enda du faktiskt kan använda den till...

Så då återstår väl egentligen bara Plasma och OLED..
Och många OLED har väl inte ens stöd för gamla konsoler?
Så länge TV:n har en fungerande HDMI-port bör man väl kunna skaffa en Chromecast till vilken skärm som helst?

Så... Bör jag helt enkelt satsa på en begagnad plasma (är det stor skillnad i bildkvalité mellan olika modeller?), eller hur hade ni gjort?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timilim:

Jag har egentligen inte haft en TV sedan jag bodde hemma och hade en CRT-TV.
Fick en gammal Plasma-TV (LG 50PX950N) av en kollega för nåt år sen, där HDMI-porten lagt av, så det enda man kunde ha den till var gamla TV-spelkonsoler, vilket den faktiskt fungerade utmärkt till. Tills den åkte i golvet och gick sönder (den saknar fot, så den stod lutad mot en vägg, och tippade över).
Men färgerna var verkligen fantastiska!

Nu vet jag att en CRT-TV ju egentligen är bäst för just gamla konsoler. Nackdelen är ju dock att bilden är rätt liten, samt att det är det enda du faktiskt kan använda den till...

Så då återstår väl egentligen bara Plasma och OLED..
Och många OLED har väl inte ens stöd för gamla konsoler?
Så länge TV:n har en fungerande HDMI-port bör man väl kunna skaffa en Chromecast till vilken skärm som helst?

Så... Bör jag helt enkelt satsa på en begagnad plasma (är det stor skillnad i bildkvalité mellan olika modeller?), eller hur hade ni gjort?

På en äldre tv har du ju "rätt" anslutningar, det kan bli ett jäkla trixande med adaptrar och diverse om du vill byta till en nyare tv.

Permalänk
Medlem

Köp en modern TV med låg input lag (särskilt Samsung och LG har blivit riktigt bra på sina dyrare modeller) och skaffa någon ordentlig uppskalare som en OSSC eller något liknande för att få den att skala upp fint via HDMI.

Mer eller mindre alla nyare TV-apparater saknar helt ingångar för komposit och komponent så antingen får du räkna med uppskalare om du köper nytt eller begagnad plasma.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Köp en modern TV med låg input lag (särskilt Samsung och LG har blivit riktigt bra på sina dyrare modeller) och skaffa någon ordentlig uppskalare som en OSSC eller något liknande för att få den att skala upp fint via HDMI.

Mer eller mindre alla nyare TV-apparater saknar helt ingångar för komposit och komponent så antingen får du räkna med uppskalare om du köper nytt eller begagnad plasma.

Jäklar vilken hemsk fjärrkontroll!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vill man ha optimal bildkvalitet är det emulering som gäller. Finns dessutom texturpaket till vissa spel som förhöjer kvaliteten ytterligare.

OoT med texture pack och 30 FPS: https://www.youtube.com/watch?v=VsQcuAc5G1k

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

På en äldre tv har du ju "rätt" anslutningar, det kan bli ett jäkla trixande med adaptrar och diverse om du vill byta till en nyare tv.

Precis, vill egentligen bara ha en TV som funkar för detta, utan en massa jox
Och en begagnad plasma kan man ju få för nån tusenlapp eller mindre, så ingen jätteinvestering ifall jag nu skulle vilja byta till en fancy high tech TV senare.

---

Någon av er som känner till ifall det skiljer sig mycket i bildkvalité mellan olika plasmor förresten?
För vad jag vill minnas så var det inte sååå stor skillnad på den tiden, inom samma tekniksegment, utan då pratade man ju nästan bara om skillnaden mellan de olika teknikerna..

Edit: Läste förresten att en Plasma har en inputdelay på 30-40 ms, vilket ju blir ganska mycket när det kommer till spelande..
Så man kanske även bör kika på en lite äldre LCD?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Timilim:

Någon av er som känner till ifall det skiljer sig mycket i bildkvalité mellan olika plasmor förresten?

Från rent skräp till dåtidens bästa TV. Var större skillnader mellan dåtidens bästa och sämsta plasma än vad är mellan dagens topp- och basmodeller. Din PX950N var en av de bättre. Kan du få tag på en Panasonic eller Pioneer-plasma är de ofta ännu bättre. LG:s plasmamodeller var okey-ish bra till riktigt usla.

Din numera trasiga LG-plasma har antagligen en latens om ≈50 ms i spelläget. Gamla LCD:er är inte bättre. Fast ifall 50 ms latens hade varit ett problem lär du ha märkt det tidigare på PX950N, eller hur? Folk diskuterar gärna den här siffran som om den vore det allra viktigaste. Inte för att de lär märka någon skillnad i blindtester, utan för att de vet att lägre siffra är bättre siffra och att de är intalar sig om skillnader som förmodligen aldrig skulle märkas av.