Google Pixel 6 ser ut att börja säljas i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Google Pixel 6 ser ut att börja säljas i Sverige

Google har i samband med sin 24-årsdag råkat avslöja att eftertraktade Pixel 6 återfinns bland födelsedagsfirandets kampanjerbjudanden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt om så är fallet och något Google borde gjort för längesedan.
Typuskt att man precis köpt ny mobil bara.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag tror att att tryckfelsnisse varit framme. Skulle Pixel 6 lanserats så borde den finnas på svenska Google Store nu, något som det inte gör

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Dock så finns ju inte mobilerna tillgängliga på sidan nu och rabattkoden gäller bara idag.

Permalänk
Medlem

Garanterat en lat översättning från utskicket som skickats ut i Tyskland. Där finns telefonen med rabatt idag. I svenska Google Store är kampanjen live men inga telefoner i sikte.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget stöd för 5G på Pixel telefoner i Finland, men jag hoppas ändå på att man i framtiden skall kunna beställa Pixel telefoner från grannlandet... I alla fall smidigare än från Centraleuropa.

Permalänk

Det tråkiga i sammanhanget är ju att telefonen kommer bli väldigt dyr att köpa här i Sverige om den officiellt skall lanseras här. Borde väl landa i samma bollpark som gråimporterade diton med tanke på en svag krona? Kass tajming för en grym telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Dock så finns ju inte mobilerna tillgängliga på sidan nu och rabattkoden gäller bara idag.

Finns förstås en risk att texten som antyder försäljning av Pixel 6 är en översättning där ingen ifrågasatt vilka produkter som säljs i vilka regioner

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Det tråkiga i sammanhanget är ju att telefonen kommer bli väldigt dyr att köpa här i Sverige om den officiellt skall lanseras här. Borde väl landa i samma bollpark som gråimporterade diton med tanke på en svag krona? Kass tajming för en grym telefon.

ja men då får man allafall garanti ifall nåt strular, inte så kul skicka en telefon utomlands..

Permalänk
Medlem

Gråimport via större ÅF har väl fungerat? Ser inte riktigt varför detta är en stor grej

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gråimport via större ÅF har väl fungerat? Ser inte riktigt varför detta är en stor grej

Inte många svenska ÅF har sålt Pixel telefoner. Men ja, du kan köpa från t.ex. Google Store Tyskland (via en forwarding tjänst) eller t.ex. Fnac utan problem. Tidigare år har dock inte vissa funktioner fungerat, så som VoLTE och VoWi-Fi. Med Pixel 6 och 6 Pro får man det i telefonens inställningar hos våra 4 stora operatörer. Med Pixel 4a t.ex. så var det bara 2 av 4 stora operatörer som gav VoLTE

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är väl många som köper telefoner genom operatörerna, så i något slags större perspektiv spelar det väl roll om de börjar sälja sina telefoner här på riktigt.

Men sett till möjligheten att öht kunna köpa telefonerna här spelar det väl mindre roll, de går ju som du säger redan i praktiken att köpa från t.ex. Inet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte många svenska ÅF har sålt Pixel telefoner. Men ja, du kan köpa från t.ex. Google Store Tyskland (via en forwarding tjänst) eller t.ex. Fnac utan problem. Tidigare år har dock inte vissa funktioner fungerat, så som VoLTE och VoWi-Fi. Med Pixel 6 och 6 Pro får man det i telefonens inställningar hos våra 4 stora operatörer. Med Pixel 4a t.ex. så var det bara 2 av 4 stora operatörer som gav VoLTE

Senaste Pixel 6 generationen är rätt enkel att beställa i svenska butiker nu, så man slipper använda forwardingtjänster.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5886781

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Min Pixel 5 har inte haft några begränsningar i alla fall, och tjejens 4a ger WiFi-samtal i alla fall, båda på Hallon (Tre). Smidiga köp till rätt bra priser från Fnac, inga forwarding-tjänster eller liknande behövs och frakten var €11. Även min farsas 3a verkar funka bra, men han hade nog inte märkt om dessa två funktioner saknades dock.

Permalänk
Medlem

Kommer ej säljas i Sverige . Någon som driver med oss ifrån Google 🤣🤣🤣

Permalänk
Medlem

Man försöker sälja på Sveriges konsumenter gammal skåpmat som man inte lyckats sälja i de prioriterade länderna nu när modellerna börjar nå sitt "end of life"? Ungefär som att vi vore tredje världen?! Men det kanske vi är också? Tror ni nordkoreanerna skulle se sig sin nation som tredje världen? De är ju precis som vi; störst, bäst och vackrast. Det här ser jag som ett omen... Att vi har än värre tider att vänta oss.
X)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

sjukt irriterande då jag helt och hållet körde på nexus lurar förr och jag vägrar importera en telefon då jag köper mina genom att förlänga abonnemanget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Antar att Google i sina telefoner kommer bygga vidare på konceptet med "always-on", men till skillnad från Apples lurar så kommer det inte gälla skärmen utan snarare kameran och mikrofonen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Senaste Pixel 6 generationen är rätt enkel att beställa i svenska butiker nu, så man slipper använda forwardingtjänster.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5886781

Ja, dock närmare 2k dyrare om du vill köpa av Webhallen eller Inet

Skrivet av snajk:

Min Pixel 5 har inte haft några begränsningar i alla fall, och tjejens 4a ger WiFi-samtal i alla fall, båda på Hallon (Tre). Smidiga köp till rätt bra priser från Fnac, inga forwarding-tjänster eller liknande behövs och frakten var €11. Även min farsas 3a verkar funka bra, men han hade nog inte märkt om dessa två funktioner saknades dock.

Ja Tre och Tele2 godkänner Pixel 4a och nyare för VoLTE, VoWi-Fi och 5G. Telia godkänner bara Pixel 5 inte 4a vad jag kunnat läsa, men både Pixel 6 och 6 Pro. Telenor ger VoLTE och VoWi-Fi först med Pixel 6 och 6 Pro vad jag kunnat läsa (På Swedroid där vi har en specifik tråd just om VoLTE/VoWi-Fi stödet hos de olika operatörerna med Pixel telefoner). Det är därför du inte märkt av någon begränsning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eh köpte min Pixel 6 från Dustin för typ ett halvår sedan?
https://www.dustin.se/product/5011262436/pixel-6
Vad är det jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Eh köpte min Pixel 6 från Dustin för typ ett halvår sedan?
https://www.dustin.se/product/5011262436/pixel-6
Vad är det jag missar?

Att Dustin importerat den från något annat land. Google säljer inte telefonen officiellt i något nordiskt land

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gråimport är oftast dyrare. Det blir en extra mellanhand som tar ut marginal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Ja Tre och Tele2 godkänner Pixel 4a och nyare för VoLTE, VoWi-Fi och 5G. Telia godkänner bara Pixel 5 inte 4a vad jag kunnat läsa, men både Pixel 6 och 6 Pro. Telenor ger VoLTE och VoWi-Fi först med Pixel 6 och 6 Pro vad jag kunnat läsa (På Swedroid där vi har en specifik tråd just om VoLTE/VoWi-Fi stödet hos de olika operatörerna med Pixel telefoner). Det är därför du inte märkt av någon begränsning

Så... begränsningen är att vissa operatörer inte vill släppa på vissa funktioner? Det är ju tråkigt om man är låst till de operatörerna förstås, men annars är det väl bara att byta, om dessa funktioner är viktiga för en alltså.

Skrivet av dlq84:

Gråimport är oftast dyrare. Det blir en extra mellanhand som tar ut marginal.

Eller så köper man direkt från en stor säljare som säljer till svenskar och ligger inom EU så man slipper tull och sånt och får alla garantier man vill ha, exempelvis: https://www.fnac.com/SearchResult/ResultList.aspx?SDM=list&Se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så... begränsningen är att vissa operatörer inte vill släppa på vissa funktioner? Det är ju tråkigt om man är låst till de operatörerna förstås, men annars är det väl bara att byta, om dessa funktioner är viktiga för en alltså.

Skulle jag byta operatör skulle det kosta mig typ 300:- extra för att jag vill ha datakort till min dator och surfplatta något som jag har utan extra kostnad hos min nuvarande operatör. Har man också en Pixel telefon före Pixel 4a får du inte VoLTE elelr VoWi-Fi överhuvudtaget med någon svensk operatör mig veterligen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Skulle jag byta operatör skulle det kosta mig typ 300:- extra för att jag vill ha datakort till min dator och surfplatta något som jag har utan extra kostnad hos min nuvarande operatör. Har man också en Pixel telefon före Pixel 4a får du inte VoLTE elelr VoWi-Fi överhuvudtaget med någon svensk operatör mig veterligen

Jo då är det förstås svårare.

Personligen har jag inte känt något behov av separata sim-kort till något egentligen, telefonen kan ju dela sin uppkoppling när det behövs. Men jag är ju för det mesta nära WiFi förstås vilket inte gäller alla. Och de gånger jag behöver mobilt nät så brukar jag ändå ha ström, alltså typ i bilen, på café eller liknande, så att telefonen drar lite mer är inget större problem. Samtidigt hade förstås varit smidigare om varje enhet liksom klarade sig själv, men för den handfull tillfällen per år jag behöver det så är det inte värt merkostnaden alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo då är det förstås svårare.

Personligen har jag inte känt något behov av separata sim-kort till något egentligen, telefonen kan ju dela sin uppkoppling när det behövs. Men jag är ju för det mesta nära WiFi förstås vilket inte gäller alla. Och de gånger jag behöver mobilt nät så brukar jag ändå ha ström, alltså typ i bilen, på café eller liknande, så att telefonen drar lite mer är inget större problem. Samtidigt hade förstås varit smidigare om varje enhet liksom klarade sig själv, men för den handfull tillfällen per år jag behöver det så är det inte värt merkostnaden alls.

Min dator har inbyggt stöd för 4G vilket gör att den har mycket bättre mottagning än telefonen, plus att det drar rätt mycket ström på telefonen med internetdelning. Var på ett ställe där jag fick ut under 1 Mbit/s ned och typ 0.10 Mbit upp med telefonen medans datorn på samma ställe och tid fick 15 Mbit/s ned och någon Mbit/s upp.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Min dator har inbyggt stöd för 4G vilket gör att den har mycket bättre mottagning än telefonen, plus att det drar rätt mycket ström på telefonen med internetdelning. Var på ett ställe där jag fick ut under 1 Mbit/s ned och typ 0.10 Mbit upp med telefonen medans datorn på samma ställe och tid fick 15 Mbit/s ned och någon Mbit/s upp.

Jo min dator (den med "inbyggt bredband") har också 4G och det är absolut trevligt, men snabbare än telefonen är det definitivt inte då den ju stöder 5G.

Men kostnaden är ju problemet i mina ögon, hade man fått ett extra simkort gratis eller för typ en tia i månaden hade det inte varit några konstigheter men nu tar nästan alla operatörer (som erbjuder extra sim) minst runt en hundralapp i månaden för det. Mitt abonnemang kostar 99 per månad så en fördubbling av kostnaden för att dela på samma data på två enheter är liksom inte aktuellt. Däremot har det ju hänt att jag skaffat ett till abonnemang tillfälligt exempelvis när jag hyrt en stuga på sommaren utan bredband, så har jag använt en gammal telefon som accesspunkt/modem eller så. Hallon har ju mer eller mindre konstant erbjudande på nyteckning, och innan sommaren har de ofta typ 50-100 GB extra i pott och halva priset i 3-6 månader så det blir inte många kronor för det. Jag antar att andra billigare operatörer har liknande erbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo min dator (den med "inbyggt bredband") har också 4G och det är absolut trevligt, men snabbare än telefonen är det definitivt inte då den ju stöder 5G.

Ja, där 5G finns, men det finns ju absolut inte överallt Jag tar dock heller inbyggt 4G än att behöva dela från telefonen även om telefonen har 5G

Skrivet av snajk:

Men kostnaden är ju problemet i mina ögon, hade man fått ett extra simkort gratis eller för typ en tia i månaden hade det inte varit några konstigheter men nu tar nästan alla operatörer (som erbjuder extra sim) minst runt en hundralapp i månaden för det. Mitt abonnemang kostar 99 per månad så en fördubbling av kostnaden för att dela på samma data på två enheter är liksom inte aktuellt. Däremot har det ju hänt att jag skaffat ett till abonnemang tillfälligt exempelvis när jag hyrt en stuga på sommaren utan bredband, så har jag använt en gammal telefon som accesspunkt/modem eller så. Hallon har ju mer eller mindre konstant erbjudande på nyteckning, och innan sommaren har de ofta typ 50-100 GB extra i pott och halva priset i 3-6 månader så det blir inte många kronor för det. Jag antar att andra billigare operatörer har liknande erbjudanden.

Ja, Tele2 har jag och jag betalar just nu 299:-/mån för 50GB/mån i 12 månader från maj i år och mina datakort (har 5st) kostar 0:-/mån så länge jag har kvar mina datakort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det vill man inte...... till det priset