Permalänk
Medlem

Kalibrering av datorskärm

Hej,

Lite osäker på om det här ämnet bör ligga under "Skärmar" istället. Moderator kan väldigt gärna få flytta den om det är så.

Jag har nyligen köpt en Calibrate ColorChecker Display Pro för att kalibrera mina skärmar och eventuellt TV-apparater så småning om. Det finns hur mycket som helst att läsa om allt vad kalibrering handlar om. Men jag har några frågor som någon kunning väldigt gärna kan få svara på, pedagogiskt, för en helt ny inom just det här området.

Programmet jag använder är DisplayCal. Skärmen jag använder är en Samsung Odyssey Neo G7 miniLED med 1200 zoner.

Jag förstår och har lyckats kalibrera skärmen med bra resultat i SDR. Justerar RGB och Brightness med hjälp av OSD, en ICC-profil skapas och installeras, precis som det ska. Men nu är min fundering, hur är det med HDR-läget? Hur kalibrerar jag det korrekt när Windows HDR-läge gör bilden ljus och väldigt matt i färgen? Eftersom jag endast använder skärmen för spel så kalibrerar jag med nästintill full ljusstyrka, 90-100% i SDR. Skärmen väljer automatiskt 100% ljusstryka när den hoppar över till HDR i samband med att man aktiverar HDR i Windows.

Min frågor är:

1. Ska man kalibrera skärmen i HDR-läget på i Windows? Eller ska man endast kalibrera i SDR?

2. Om man inte ska kalibrera i HDR-läge. Ska jag använda ICC-profilen skapad i SDR även till HDR-läget?

3. Om man ska kalibrera HDR-läge. Vad bör jag tänka på när det gäller inställningar i DisplayCal? Skiljer det något jämfört med SDR?

4. Eftersom min skärm är en MiniLED-skärm. Vilken skärmteknik ska man vällja i DisplayCal? White LED?

Tack på förhand!

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless