Permalänk
Medlem

Om jag ska bli medlem? Ja, nu ligger det ju för långt från mig, men i princip måste de nog då ha ett lockpris på en vara som jag dels villhöver, dels sparar in de där 500kr på ett bräde jämfört med Amazon, Biltema, eller vad jag nu villhöver.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tror inte det där med att erbjuda betalt medlemskap för en matvarubutik kommer bli någon vidare hit, men vi får ser hur det går för dem.

Permalänk
Medlem

Frågan är om de kommer kunna lyckas ha bättre erbjudanden på saker som TV-apparater från LG eller Apple-hårdvara i Sverige.

I USA är det det rikare människor som har råd att handla på Costco eftersom man behöver ha plats att lagra bulk-inköpen, en bil i lagom storlek för att transportera varorna och ha råd att betala avgiften och priset för de stora inköpen. Det är passande då att de börjar i Täby precis som Apple gjorde.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Patetiskt start med "vi bjuder på lunch" korv med bröd-erbjudande. Känns lagom wt. Vem f-n nappar på det?

Just som du säger. WT. Dem kommer stå i lång kö för den där jävla korven. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Bli medlem för att ens få komma in i butiken? Det är ju så sjukt att man baxnar. Vad är det här för skojeriverksamhet!?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Återstår ju att se. När Lidl började etablera sig i Sverige, och det är ändå ett tyskt företag, skötte de sig riktigt illa initialt. Anställningsvillkor är ändå avsevärt bättre i Tyskland än i USA så jag har inga större förhoppningar. Tar de med sig den amerikanska kulturen att inte tillåta facklig anslutning mm. så kan de lika gärna låta bli komma hit.

De kan förstås försöka undvika kollektivavtal, men att ingripa i rätten att vara fackmedlem ter sig något besvärligt givet svensk lagstiftning. Vill man ha ett minimum av ledning lär det vara bättre att titta hur de agerat i mer närliggande länder (hur vet jag inte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag förstår inte dig, det är precis vad som hänt tidigare i samma byggnad.

Överetableringar och för mycket butiksyta är inget konstigt utan butiker och kedjor behöver rutinmässigt flytta till mindre lokaler för att minska ytan eller bara att bygga bort yta så att de använder mindre del av fastigheten, alternativet är att låta hela avdelningar stå under ett tjockt lager damm med grejer som aldrig säljer eller har tomma hyllor.

Du kan inte kombinera dagligvaruhandel och sällanköpshandel och sedan låsa ut alla kunder av sällanköpsvarorna med att de måste betala för medlemskap i en butik de kanske handlar i så sällan som vart annat år. De kommer inte ha postorder! Förutom några tusen familjer i närområdet så är värdet för medlemskap väldigt lågt.

Som sagt, Coop har haft stora och mångåriga problem. De som driver ICA:s största Maxi-butiker har däremot i allmänhet inte direkt gjort en dålig affär. Inte ICA centralt i allmänhet heller. Coop har varit branschens sorgebarn, även om du snarast verkar övertygad om att detta skulle vara ett branschfenomen.

Vad gäller just Maxi har jag iakttagit den i Nacka, som hör till de största även om den inte ör störst, sedan den öppnade. Visst har vissa saker försvnnit eller minskat, men andra har tillkommit eller ökat. På matsidan har den manuella delen ökat kraftigt med bageri, manuell disk, sushi osv. Inte so mycket CD och DVD längre däremot…

Som sagt (igen), jag säger inte att Costco kommer att lyckas, men menar att din slutsats om Arninge, tydligen baserad på Coop, inte riktigt är något att luta sig mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som sagt, Coop har haft stora och mångåriga problem. De som driver ICA:s största Maxi-butiker har däremot i allmänhet inte direkt gjort en dålig affär. Inte ICA centralt i allmänhet heller. Coop har varit branschens sorgebarn, även om du snarast verkar övertygad om att detta skulle vara ett branschfenomen.

Vad gäller just Maxi har jag iakttagit den i Nacka, som hör till de största även om den inte ör störst, sedan den öppnade. Visst har vissa saker försvnnit eller minskat, men andra har tillkommit eller ökat. På matsidan har den manuella delen ökat kraftigt med bageri, manuell disk, sushi osv. Inte so mycket CD och DVD längre däremot…

Som sagt (igen), jag säger inte att Costco kommer att lyckas, men menar att din slutsats om Arninge, tydligen baserad på Coop, inte riktigt är något att luta sig mot.

Det har inget med Coop att göra, det är en trend du ser i handeln överlag – globalt. Costco kommer definitivt få anpassa butiken, men de lär ju också göra så innan några ekonomiska problem vilket också är helt rätt att göra och inte som Coop som väntade tills de fick ekonomiska problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Saknas som sagt postorder så ska de bara etablera sig i utanför Malmö och utanför Stockholm blir det nog tufft att ha fullt utbud, och de kan inte samordna inköp med våra grannländer eftersom de inte finns där. Tycker inte man kan förutsätta att de vill driva det med förlust så justeringar kommer säkert göras.

Själva ombyggnaden har för övrigt beskrivits som en hyresgästanpassning. Det är inte som att det är en helt ny fastighet där de rivit upp allt inkl grunden. Planering, rivning och allt för en helt ny fastighet hade de aldrig hunnit med på några månader, och det är ju därför den är ca 13 000 kvm istället för deras vanliga ca 15 000.

Du går väl efter något pressmeddelande och jag vet inte riktigt när de började, men de har hållit på längre än så allt inräknat. Hyresavtalet med Costco verkar ha tecknats senast kv1 förra året. Fasaden och skyltarna var uppe för åtminstone en månad sedan. Den nygjorda parkeringen på ena sidan var det fortfarande staket runt i torsdags, men då var det tänt i lokalerna vilket jag inte sett förut. Är inte där superofta, men besöker Systembolaget och/eller ICA emellanåt.

Permalänk
Hedersmedlem

Eh, jag hade nog kunna vart lite nyfiken inför något eller några enstaka besök här och där. Konceptet verkar lite intressant i allafall. Men aldrig i livet att jag hade betalt 500 kr/år för att handla där regelbundet, eller för att ens ta en liten kik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det har inget med Coop att göra, det är en trend du ser i handeln överlag – globalt. Costco kommer definitivt få anpassa butiken, men de lär ju också göra så innan några ekonomiska problem vilket också är helt rätt att göra och inte som Coop som väntade tills de fick ekonomiska problem.

Om det inte vore för att Coop inte är börsnoterat kunde man nästan tro att du hade aktier och försöker få det till att alla livsmedelssäljande koncerner i Sverige är lika dåliga. Jag tror dock inte att vi kommer särskilt långt i den delen. Det blir bara ping-pong, så det är nog lika bra att vi lägger ned den delen av diskussionen.

Eftersom Costco är börsnoterade så kan vi däremot begrunda dessa sammanfattade siffror för hur det går för dem:
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/COST/costco/financi...

Det säger förstås inget om hur det kommer att gå i Sverige dock.

Permalänk
Medlem

Grävde i telefonen efter en bild jag tog lite snabbt för att skicka till en som bor i utlandet, och så här såg det ut för ca en månad sedan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du går väl efter något pressmeddelande och jag vet inte riktigt när de började, men de har hållit på längre än så allt inräknat. Hyresavtalet med Costco verkar ha tecknats senast kv1 förra året. Fasaden och skyltarna var uppe för åtminstone en månad sedan. Den nygjorda parkeringen på ena sidan var det fortfarande staket runt i torsdags, men då var det tänt i lokalerna vilket jag inte sett förut. Är inte där superofta, men besöker Systembolaget och/eller ICA emellanåt.

Flera artiklar, tvivlar inte på att 145 miljoner ger en hel del och att de gjort mycket innan Arcona började med sitt arbete på uppdrag av Costco i våras. De verkar däremot använda precis samma yta. Så jag tror ändå de är rätt ute om att det är en omfattande ombyggnation, inte nybygge, men jag bor inte där så jag har inte haft intresse för att se vad kommunen tycker.

Skrivet av ztenlund:

Om det inte vore för att Coop inte är börsnoterat kunde man nästan tro att du hade aktier och försöker få det till att alla livsmedelssäljande koncerner i Sverige är lika dåliga. Jag tror dock inte att vi kommer särskilt långt i den delen. Det blir bara ping-pong, så det är nog lika bra att vi lägger ned den delen av diskussionen.

Eftersom Costco är börsnoterade så kan vi däremot begrunda dessa sammanfattade siffror för hur det går för dem:
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/COST/costco/financi...

Det säger förstås inget om hur det kommer att gå i Sverige dock.

All handel är inte livsmedel, fenomenet existerar utanför dagligvaruhandeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De kan förstås försöka undvika kollektivavtal, men att ingripa i rätten att vara fackmedlem ter sig något besvärligt givet svensk lagstiftning. Vill man ha ett minimum av ledning lär det vara bättre att titta hur de agerat i mer närliggande länder (hur vet jag inte).

Visst är det så men det hindrar inte att de försöker, precis som Lidl gjorde för 20 år sedan. Jag hoppas att det inte blir så men jag sätter inga pengar på att de välkomnar det svenska systemet rakt av.

För mig är butiken ointressant oavsett. Inte en chans att jag åker från Nynäshamn till Arninge för att gå in där, inte ens om man sluppit den där medlemsavgiften.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Costco är ju kända för väldigt bra personalpolitik.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Kul att folk är så principstarka 🙃

Det är ju inte unikt att behöva medlemskap, gäller bl.a Martin & Servera som iofs är gratis.

Är lite lockad att skaffa ett medlemskap ett år för att se vad de kommer ha för utbud och priser, är ju knappast så 500kr kommer få mig gå i personlig konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Kul att folk är så principstarka 🙃

Det är ju inte unikt att behöva medlemskap, gäller bl.a Martin & Servera som iofs är gratis.

Är lite lockad att skaffa ett medlemskap ett år för att se vad de kommer ha för utbud och priser, är ju knappast så 500kr kommer få mig gå i personlig konkurs.

Grossister kräver givetvis att deras företagskunder registrerar sig. Men även cash and carry-grossisterna har ju e-handel, det ska inte Costco ha. De är mycket mer för allmänheten än för företag dessutom.

De flesta om inte alla hypermarkets ute i Europa har gratis medlemskap om de tillåter privatpersoner handla.

Grejen är nog att de flesta inte skulle åka till andra stora stormarknader, hur många som skriver här har ens varit på Ica Maxi i Bromma som har liknande butiksyta?

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som skriver en massa utan att ha varit på en Costco eller ens förstått konceptet. Det är ingen butik du åker till efter jobbet för att handla lite snacks till fredagsmyset.
Lever du i ensamhushåll i en liten lägenhet så är det mest sannolikt inte för dig, men har du en familj på 4 personer eller fler och plats att lagra stora inköp så är det perfekt att åka till Costco och bunkra upp med stora förpackningar 1-2 gånger i månaden.

Jag kommer i alla fall att hänga på låset när de öppnar i Malmö och hoppas det blir som i USA men med ett försvenskat sortiment med stora förpackningar till bra pris.

Permalänk
Medlem

Nja. Jag åker till Snabbgross istället om jag behöver köpa storpack.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Kommer dra dit med farsan och kolla när de öppnar, skall flytta till Täby nästa år så vi får väll se hur bra det är, om det är värt det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vi storhandlar redan i Arninge så resan är densamma som vi redan har. Om priserna är så pass låga att man spar in mycket mer än 500kr per år så är det ju värt det. Önskar att man kunde få prova gå in där en gång innan man blev medlem så man vet vad man ger sig in på dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Sverige älskar Amerikatt så det kan gå, låter intressant tycker jag och använder själv Amazon flitigt tillsammans med prime för gratis frakt

Förklara för en oinsatt, vad är så bra med Prime, om vi talar om frakt? Som jag förstått det betalar du en abonnemangsavgift för att få "gratis" frakt (det är alltså inte gratis) bland annat? När de stora kedjorna i Sverige redan erbjuder gratis frakt i de flesta fall..? Sen kan man ju diskutera hur de kompenserar för att kunna erbjuda "gratis" frakt, men det är en annan fråga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Förklara för en oinsatt, vad är så bra med Prime, om vi talar om frakt? Som jag förstått det betalar du en abonnemangsavgift för att få "gratis" frakt (det är alltså inte gratis) bland annat? När de stora kedjorna i Sverige redan erbjuder gratis frakt i de flesta fall..? Sen kan man ju diskutera hur de kompenserar för att kunna erbjuda "gratis" frakt, men det är en annan fråga..

Du kan läsa lite mer här t.ex.: https://global.techradar.com/sv-se/news/amazon-prime-vad-ar-d...

Men kort:
Snabb & gratis leverans
Utvalda erbjudanden
Prime Gaming-förmåner
Prime Video

Även om jag beställer på kvällen har jag för det mesta prylarna vid min dörr dagen efter och som du skriver "gratis" frakt och det gäller allt, inga minikrav på belopp eller liknande.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Haglund:

Betalar Prime Video till hela familjen och fick gratis frakt "på köpet", utbudet på Amazon är ganska brett så det är najs, sen så kan jag beställa till familjen också så får dom frakten gratis. Man får en Twitch prenumeration varje månad också att använda.

https://www.amazon.se/prime

59kr i månaden betalar jag, överkomligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Handlar man mycket kan det säkert löna sig att betala medlemskapet om det bara är marginellt billigare. 500 kr är ju ingenting om man går efter konsumentverkets matkostnader 2022 där två vuxna i medelålder går på 5720 kr i månaden, och med två hungriga tonårsbarn blir det över 11k. 500kr om året med matkostnader på 135k är ingenting, krävs bara att det är 0,3% billigare för att det ska gå jämnt ut. Räknar man snålt med 5k i månaden så behöver det vara 0,8% billigare. 3k blir 1,4% billigare för att det ska gå jämnt, osv.

De riktar sig ju inte till de som bor ensamma och/eller springer runt mellan butiker för att göra klipp, många har varken tid eller lust att göra det. Sen är det lite som gymmedlemskap, de hoppas på att många inte utnyttjar sitt medlemskap fullt ut.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ska dom erbjuda bättre priser än ullared ? Många lär ju vända i dörren när dom fattar det krävs ett medlemskap för att ens komma in och handla.

Känns mest som det blir värt om man fyller bilen och en släpvagn med grejer för hela året typ. Handlar redan billigt i Lidl tycker man får det mesta där med deras reklamblad varje vecka och det ligger nära hemmet.

Men jag antar om vi pratar storfamiljer typ 4-5pers nu när vi går mot inflation så kan nog ett medlemskap på 500kr löna sig såklart, vet att bara i usa tjänar dom väl biljoner endast på årskorten men då bor där också 300 miljoner människor xD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Folk är inte kloka...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Costco kan ha kul grejer, de sålde Nomos Glashütte, Frederique Constant och något annat märke (fina klockor alltså) när jag var där senast. Inte för att priset var något speciellt. Elektronik, kläder, leksaker och mat och alkohol förstås. Sällan handlat speciellt mycket när jag varit där dock och tror inte jag kommer känna någon dragning till att åka dit.

Det återstår att se hur noga det följs upp men i utlandet så verkar folk låna andras kort.

Detta koncept verkar inte slagit i Skandinavien, blir intressant att följa med på hur som helst.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Efter att ha vandrat runt i kaoset är jag inte det minsta intresserad av ett medlemskap.
Bara en jävla massa krimskrams än så länge.
Det roligaste var väl en nalle på ca 180cm…

* Två stora kylar med Kirkland Premium Water?
* En pall med surdegs-pretzels.
* Pallvis med kritor och färgpennor.
* En pall med klädrullar…??
* Amerikansk julpynt typ slädar och tomtar (typiskt amerikanskt utseende).
* Någon mysko golfsimulator för vardagsrummet.
* Ett par pallar med snöskor.

De roliga sakerna lär de inte lasta in förrän dagen före öppning, men Jag är högst skeptisk…