Bygga egen "förlängningssladd" med utanpåliggande vägguttag?

Permalänk
Medlem

Bygga egen "förlängningssladd" med utanpåliggande vägguttag?

Hej,

Jag har i ett par år nu haft en förlängningskabel liggande på golvet för att få ström till nattduksbordet, för att ladda telefon på natten etc. Tyvärr sitter de enda 2 uttagen i rummet helt fel och jag hade gärna haft ett uttag på var sida om sängen.. Jag har ingen högspänningslära så jag undrar om någon kan ge mig en reality check på hur pass idiotiskt min plan är. Själva kopplingen har jag en i familjen som kan koppla korrekt, men personen är inte elektriker så jag ville kolla så min plan inte bryter mot några lagar/bransch regler eller bara är genomidiotisk.

Det jag har funderat på är att sätta upp 2 st utanpåliggande vägguttag vid sängen. Dessa kopplas in med en utanpåliggande kabel som jag drar runt golvlisten i rummet. Kabeln kopplas sedan in som en "förlängningssladd" i det nuvarande vägguttaget.

Dvs

Stickkontakt in i nuvarande uttag ---sladd--->utanpåliggande uttag---sladd---->utanpåliggande uttag.

Innan ni föreslår alternativa lösningar.
Väggen där uttaget sitter idag är betong
Väggen där säng-uttagen ska sitta är en fondvägg av trä, utanpå en betongvägg.

Permalänk
Medlem

Be en elektriker göra det ordentligt istället, lär gå rätt så snabbt att utföra och inte bli jättedyrt
Tråkigt svar, jag vet

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Xtrfy MZ1 RGB Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Kolla på Ikeas Åskväder https://www.ikea.com/se/sv/p/askvaeder-startkit-set-om-4-5048... så kan du bygga din modula lösning utan att behöva blanda in polare eller elektriker

Permalänk
Medlem

Om du ändå tänkt göra det utanpå, varför inte bara använda sådana här snyggingar + lite tejp?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Behöver du fråga, så ska du ta in elektriker är den simpla regeln.
Och att klamra fast en kabel räknas egentligen som en fast installation och ska göras av elektriker

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Så länge du inte ska ändra i befintlig installation (utan använda en stickpropp) så är det ju inte varken snyggt eller svårt

Finns kabellister ni kan använda er av, samt vanliga förgreningsdosor som går att skruva fast på väggen om ni ändå inte ska göra en fast installation.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Måste man fråga så kan man ej, kan man ej ska man ej göra. Be en elektriker att sätta nya uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffa:

Måste man fråga så kan man ej, kan man ej ska man ej göra. Be en elektriker att sätta nya uttag.

Fast det rör sig om att sticka i en förlängningssladd i ett befintligt uttag, det får man göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast det rör sig om att sticka i en förlängningssladd i ett befintligt uttag, det får man göra.

Förslaget är att göra en fast installation, men försöka få den att inte vara fast med en stickpropp i ena änden. Kanske skulle se om man kunde få en vägg med uttag vid säkringsskåpet och sedan dra allt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Japp men du får inte fästa kabeln för då är det en fast installation oavsett om det är stickpropp eller inte. Sen är det lite gråzon men troligen så blir det något försäkringsbolaget använder sig av vid en eventuell olycka.

Permalänk
Medlem

IKEAS åskväder har det redan tipsats om:
https://www.ikea.com/se/sv/p/askvaeder-startkit-set-om-4-5048...

En annan variant på samma tema är att köpa grenuttag:
https://www.biltema.se/bygg/el/grenkontakter/jordade-grenutta...

och en hållare för att skruva upp dem på väggen:
https://www.hornbach.se/shop/Vaggfaste-for-grenuttag-vit/7838...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ja dock ej koppla till "fasta uttag". Finns alltid varianten att koppla förlägningssladd med förgrenaruttag, sedan finns där hållare som man skruvar upp på väggen och klickar i förgreningsuttaget.

Permalänk
Medlem

Jag hade skippat stickproppen helt och kört fast monterat från "källan". Känns bara omständigt om du ändå ska dra sladd och sätta upp två utanpåliggande uttag, då är det ju samma princip att koppla in det ordentligt. Om jag inte tolkar dig fel så är det nog exakt vad vi gjort i sovrummet.

I ett av dom existerande uttagen kopplade vi på kabeln och drog den vidare till två utanpåliggande på varsin sida sängen. Eller ja, vi valde att ta bort det existerande uttaget och bara skruva dit täcklock med hål för kabeln, men principen är ju densamma. Eventuellt att man får skaffa en upphöjning till uttaget. Väldigt snabbt gjort. Kan inte tänka mig att det kostar många lappar för en elektriker att göra samma sak ordentligt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk

Nej elektriker ska göra det om det ska vara regelrätt trots stickkontakt.

Samma gäller om du så bara fast monerar en förlängningskabel i kanal eller med klammer då det räknas då som fast installation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag hade skippat stickproppen helt och kört fast monterat från "källan". Känns bara omständigt om du ändå ska dra sladd och sätta upp två utanpåliggande uttag, då är det ju samma princip att koppla in det ordentligt. Om jag inte tolkar dig fel så är det nog exakt vad vi gjort i sovrummet.

I ett av dom existerande uttagen kopplade vi på kabeln och drog den vidare till två utanpåliggande på varsin sida sängen. Eller ja, vi valde att ta bort det existerande uttaget och bara skruva dit täcklock med hål för kabeln, men principen är ju densamma. Eventuellt att man får skaffa en upphöjning till uttaget. Väldigt snabbt gjort. Kan inte tänka mig att det kostar många lappar för en elektriker att göra samma sak ordentligt.

Jag tycker detta låter som ett bra förslag

Behålla eller ta bort befintligt uttag är ju bara ett val man får göra sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Kolla på Ikeas Åskväder https://www.ikea.com/se/sv/p/askvaeder-startkit-set-om-4-5048... så kan du bygga din modula lösning utan att behöva blanda in polare eller elektriker

Skrivet av GLaDER:

Om du ändå tänkt göra det utanpå, varför inte bara använda sådana här snyggingar + lite tejp?

https://www.batterionline.se/media/catalog/product/cache/7a055e5b7b2ddaec8d82feb05666063e/1/7/17085.jpg

Skrivet av MickeBoy:

IKEAS åskväder har det redan tipsats om:
https://www.ikea.com/se/sv/p/askvaeder-startkit-set-om-4-5048...

En annan variant på samma tema är att köpa grenuttag:
https://www.biltema.se/bygg/el/grenkontakter/jordade-grenutta...

och en hållare för att skruva upp dem på väggen:
https://www.hornbach.se/shop/Vaggfaste-for-grenuttag-vit/7838...

Allmänt bra tips här i tråden. Anledningen till att jag ville göra det som jag ursprungligen föreslog är för att det skulle se mer "korrekt" ut. Särskilt ifall det är så att man väljer att flytta sängen eller dyl senare. Sen är ju sanningen den att det är tusan ingen som ser och t.ex. Ikeas lösning är ju helt klart ett bra alternativ som skulle bli snyggt nog. Tack för tipsen allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Be en elektriker göra det ordentligt istället, lär gå rätt så snabbt att utföra och inte bli jättedyrt
Tråkigt svar, jag vet

Skrivet av Boffa:

Skrivet av ztenlund:

Förslaget är att göra en fast installation, men försöka få den att inte vara fast med en stickpropp i ena änden. Kanske skulle se om man kunde få en vägg med uttag vid säkringsskåpet och sedan dra allt själv.

Skrivet av Lovan:

Japp men du får inte fästa kabeln för då är det en fast installation oavsett om det är stickpropp eller inte. Sen är det lite gråzon men troligen så blir det något försäkringsbolaget använder sig av vid en eventuell olycka.

Skrivet av macmann1:

Skrivet av Rouge of Darkness:

Nej elektriker ska göra det om det ska vara regelrätt trots stickkontakt.

Samma gäller om du så bara fast monerar en förlängningskabel i kanal eller med klammer då det räknas då som fast installation.

Tack för reality checken. Som jag hoppas framgick av min post så var jag själv skeptiskt till hur legitimt detta var, uppskattar att ni pekade ut problemen. Även att någon av er kan behöva öva lite på leveransen

Hade ingen aning om att kabelkanals kabel räknades som fast installation. Jag måste ju dock erkänna att det låter oerhört underligt (men jag tror på er), för i så fall bryter ju typ var enda person som någonsin monterat upp en taklampa över middagsbordet mot denna regeln då en sådan kabel typ alltid klamras eller läggs i kabelkanal.

Alternativet att elektriker drar fram el från existerande uttag är nog det bästa alternativet, tyvärr så är tiderna knapra och även bara ett par tusenlappar är för mig ett par månader med uppoffringar. Det är dyrt att vara fattig som man säger. Kanske får leva med min förgreningsdosa ett tag till tills jag kan göra det ordentligt.

Nyfiken fråga för den som har kunskapen: Har en bekant till familjen som jobbat som elektriker åt ett stort bostadsbolag i många år. Han har ju ingen egen firma som kan skicka faktura och skriva kvitto. Vad skulle hända om han installerade saker åt mig utan betalning? Det är ju installerat av en godkänd elektriker, men det finns ju inte kvitto. Oftast när jag läser regler så hänvisar man ju också till behörig elfirma, inte till behörig elektriker. Är det något som lagen gör skillnad på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lovan:

Om man fäster kabeln under exempelvis skrivbordet, med buntband. Räknas det som en fast installation? Eller det kanske inte är det på grund av att bordet inte sitter fast?

Definitionen av fast installation är lite luddig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag har ingen högspänningslära så jag undrar om någon kan [b]ge mig en reality check på hur pass idiotiskt min.......

Bara för att jäklas med dig....

Du saknar lågspänningslära. Klenspänning är under 50V AC förövrigt, för de nyfikna.
Slut från mig, bara ett oviktigt inpass från nån med OCD...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Bara för att jäklas med dig....

<Uppladdad bildlänk>

Du saknar lågspänningslära. Klenspänning är under 50V AC förövrigt, för de nyfikna.
Slut från mig, bara ett oviktigt inpass från nån med OCD...

Bara för att jäklas tillbaka så är mitt uttalande fortfarande korrekt! Jag har ingen högspänningslära! Sen att det är irrelevant information, det är ju en sak

PS: Tack för rättelsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Bara för att jäklas tillbaka så är mitt uttalande fortfarande korrekt! Jag har ingen högspänningslära! Sen att det är irrelevant information, det är ju en sak

PS: Tack för rättelsen!

You got me there!

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Kom över detta inlägg av en slump och var bara tvungen att kommentera...

Om man väljer att tillverka en egen förlängningssladd med hjälp av en stick propp - godkänd kabel - uttag (utanpåliggande) så är detta helt godkänt. Om du sätter fast kabeln med clips så är den inte fast, så det får du göra. Om du däremot lägger kabeln i ett rör eller liknande och bygger in det så är det inte ok.

Orsaken att jag vet allt detta är för att jag gjort så i hela mitt hus, och jag har flertal elektriker i min omgiving som jag frågat, till och med så var en elektriner här för nåt år sedan som skulle dra ny el till min nya ugn, så upptäckte han mina hemma gjorda förlängningssladdar och han påpekade att det var oerhört smart och billigt alternativ. Han sa att det vsr helt godkänt.

Permalänk
Medlem

@Oddbet: Jag är ganska säker på att en obehörig inte får dra en matning till ett nytt fast monterat vägguttag. Det räknas som en utökning av elanläggningen.

Däremot är det som du säger helt okej att tillverka en egen förlängningssladd av godkända delar. Denna får klamras med plastklammer.

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor...
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Oddbet: Jag är ganska säker på att en obehörig inte får dra en matning till ett nytt fast monterat vägguttag. Det räknas som en utökning av elanläggningen.

Däremot är det som du säger helt okej att tillverka en egen förlängningssladd av godkända delar. Denna får klamras med plastklammer.

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor...
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...

Ett utanpåliggande uttag för stick kontakter är godkänt som slutet av din "förlängningssladd".

Och Ja Plastklamrer var det jag menade.

Det kan inte räknas som en ny anläggning efter som den är bara temporär, drar du ut stick kontakten från uttaget är den knte längre brukbar, alltså en förlängningskabel.

Men jag ska inte diskutera mer, det var bara att jag har flera elektriker som godkänt det här hemma, så antingen har elktrikerna helt fel eller så är det en tolkningsfråga utifrån hur man VÄLJER att se på det.😄⚡️⚡️⚡️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oddbet:

Ett utanpåliggande uttag för stick kontakter är godkänt som slutet av din "förlängningssladd".

Och Ja Plastklamrer var det jag menade.

Det kan inte räknas som en ny anläggning efter som den är bara temporär, drar du ut stick kontakten från uttaget är den knte längre brukbar, alltså en förlängningskabel.

Men jag ska inte diskutera mer, det var bara att jag har flera elektriker som godkänt det här hemma, så antingen har elktrikerna helt fel eller så är det en tolkningsfråga utifrån hur man VÄLJER att se på det.😄⚡️⚡️⚡️

Inom vissa områden kan reglerna nog vara otydliga, och tolkas på olika sätt. Men den här experten svarar att det inte är tillåtet:

Citat:

Hej! Jag har byggt till lite i köket och behöver nu mer vägguttag. Fick höra av en bekant att jag kunde byta vägguttaget som är till frysen (som bara har ett uttag) till ett som har två och därmed kunna sätta en stickpropp och koppla det till det nya vägguttaget. Frågorna är då: Är det en tillåten lösning och får jag utföra det själv? Känner själv att det hamnar någonstans i gränslandet mellan fast installation och byte av vägguttag.

Mvh/Jörgen

Svar
Hej,

Nej, tyvärr är detta inte en tillåten lösning.

[...]
Man kan dock inte sätta upp ett vanligt permanent uttag och ansluta detta med en vanlig sladd för ett sådant uttag har ju ingen klämma, som håller fast kabeln i uttaget (avlastningsklämma) och sladden är dessutom alldeles för smal (liten area) jämfört med de 1,5 kvadrarmillimeter som en riktig kabel har. Man kan heller inte ansluta en riktig kabel i en stickpropp, så inte heller detta är möjligt. Dessutom kräver denna typ av elarbete att man har elbehörighet, vilket alltid krävs når det är fråga om fast installation.

https://www.byggahus.se/el/fraga-experten/koppla-in-nytt-vaeg...

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

Mina kablar är godkända, och de är avslastade, mitt uttag är inte "permanent" efter som det är en förlängning.

En bekant till mig har installerat såna här överallt:
Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oddbet:

Mina kablar är godkända, och de är avslastade, mitt uttag är inte "permanent" efter som det är en förlängning.

En bekant till mig har installerat såna här överallt:
Amazon

För möbler gäller också andra regler vad jag minns.
Men ja du har haft flera elektriker som säger att det är okej och det visar väl på att reglerna inte är tydliga nog, och kan tolkas på olika sätt.
Borde fråga Elsäkerhetsverket för att få det svart på vitt, men känns inte så viktigt Kanske någon med mer kunskap hittar in i tråden.

Visa signatur

Det var High noon.